Hemmafruar utan barn?

Frågan är ens om det räcker, om man beaktar vad som kan ske om mannen lämnar, frun vill lämna eller om mannen dör/blir av med jobbet/på annat sätt inte längre kan spara på samma sätt och man beaktar att kvinnan sannolikt har mycket begränsad möjlighet att få ett arbete i paritet med den löneutveckling som annars skulle varit fallet.

Jag får panikkänslor vid bara tanken av att vara så beroende, men så är jag å andra sidan mycket beroende av en jämn och tämligen hög inkomst också för att leva det liv jag önskar.

Det har du rätt i, men sådana indirekta spekulationer är svårare att värdera. Vi kan ju börja med att täcka de direkta orättvisorna. Jag tror att redan där är det ovanligt att det skapas någorlunda rättvisa.

Frågan är ens om det räcker, om man beaktar vad som kan ske om mannen lämnar, frun vill lämna eller om mannen dör/blir av med jobbet/på annat sätt inte längre kan spara på samma sätt och man beaktar att kvinnan sannolikt har mycket begränsad möjlighet att få ett arbete i paritet med den löneutveckling som annars skulle varit fallet.

Jag får panikkänslor vid bara tanken av att vara så beroende, men så är jag å andra sidan mycket beroende av en jämn och tämligen hög inkomst också för att leva det liv jag önskar.
Håller helt med.
Jag vill veta att jag kan leva ett bra liv även vid en separation och försörja eventuella barn/ djur.
Jag har varit sjuk tidigare och levt på marginalen. Det kanske är därför jag nu inte vill vara så beroende.

Det har du rätt i, men sådana indirekta spekulationer är svårare att värdera. Vi kan ju börja med att täcka de direkta orättvisorna. Jag tror att redan där är det ovanligt att det skapas någorlunda rättvisa.
Instämmer. Tycker bara det är så märkligt att såpass många antingen inte förstått omfattningen av det skydd som krävs, alternativt har så oerhört rika män. Nu rör jag mig inte i kretsar där det är vanligt att någon uppbär lön av den digniteten, så kanske inte är representativ - men ändå. För de allra flesta jag känner når inte hushållets samlade bruttolöner upp till den nivån ens...

För att täcka upp för hemmafruande behöver man avsätta runt 7-8000 kr i månaden i privat pensionssparande, till den part som avstår arbete för att uppnå liknande pensioner som en vanlig lönekarriär inom många yrken. Hur många sätter av sådana summor?

Noteras kan även att pensionstillgångar inte ingår i en bodelning. Så där hemmavarande parten totalt screwed när det händer.

Jag brukar undra om inte det där kräver ännu mer jobb - alltså att dra in nog för att trygga för sin hemmafru. Och då kan man ännu mindre delta i hemarbetet. En inte särskilt lyckad spiral.

Jag brukar undra om inte det där kräver ännu mer jobb - alltså att dra in nog för att trygga för sin hemmafru. Och då kan man ännu mindre delta i hemarbetet. En inte särskilt lyckad spiral.

Håller med. Och den löser liksom bara ändå en enda aspekt på problemet; pensionsersättningen.

(För vissa hemmafruar löser dock en extrem arbetsbelastning för mannen ytterligare ett grundläggande problem; att man inte tycks särskilt intresserad av att umgås med sin make, det är mest försörjningen och lyx- och latmanslivet som är poängen)

Håller med. Och den löser liksom bara ändå en enda aspekt på problemet; pensionsersättningen.

(För vissa hemmafruar löser dock en extrem arbetsbelastning för mannen ytterligare ett grundläggande problem; att man inte tycks särskilt intresserad av att umgås med sin make, det är mest försörjningen och lyx- och latmanslivet som är poängen)
Jag skrev tidigare i tråden att jag mig veterligt aldrig träffat en hemmafru i cirka min generation men kom på att det har jag. Och utan att nämna några detaljer så undrade jag redan då hur mycket den mannen kunde tänkas dra in egentligen, med tanke på hur snabbt fruns hästflock växte från 0 till importerade avels- och tävlingshästar osv.

Jag skrev tidigare i tråden att jag mig veterligt aldrig träffat en hemmafru i cirka min generation men kom på att det har jag. Och utan att nämna några detaljer så undrade jag redan då hur mycket den mannen kunde tänkas dra in egentligen, med tanke på hur snabbt fruns hästflock växte från 0 till importerade avels- och tävlingshästar osv.
Föll det bort någon rad?

Vem i tråden??? Jag diskuterar mina upplevelser av begreppet hemmafru. Isolerar sig från krav, isolerar sig från eget ansvar att försörja sig, isolerar sig från eget ansvar för samhället, isolerar sig från att yrkesutvecklas, isolerar sig från människor utanför familjen, isolerar sig från att bidra till samhället. Isolerar sig från att förstå andra människors livssituation.

Men är inte det begreppet lite föråldrat?

Jag spelar inte dum.
Jag påpekar att exemplet /påståendet är omotiverat mot övriga i tråden som inte värderat olika typer av arbete. Alla arbeten har sina utmaningar.

Från någon som har testat på ett flertal olika jobb inom olika områden, nej det stämmer inte. Finns jobb som är så dötrist monotona och inte ger någon annan utmaning mer än att stå ut.

Från någon som har testat på ett flertal olika jobb inom olika områden, nej det stämmer inte. Finns jobb som är så dötrist monotona och inte ger någon annan utmaning mer än att stå ut.

Från någon som har testat på ett flertal olika jobb inom olika områden; varje yrke har sina utmaningar, särskilt om man tar dem på allvar och verkligen vill göra ett riktigt bra jobb. Men jag lutar nog lite åt att den som kan tänka sig "hemmafru" inte är riktigt i den kategorin.

(Betongjobbare, byggstädare, kyllagerarbetare, programmerare, grundskollärare, universitetslärare, systemingenjör, utvecklingschef)

Från någon som har testat på ett flertal olika jobb inom olika områden; varje yrke har sina utmaningar, särskilt om man tar dem på allvar och verkligen vill göra ett riktigt bra jobb. Men jag lutar nog lite åt att den som kan tänka sig "hemmafru" inte är riktigt i den kategorin.

(Betongjobbare, byggstädare, kyllagerarbetare, programmerare, grundskollärare, universitetslärare, systemingenjör, utvecklingschef)

Det finns fler jobb än så. Verkligen riktiga skitjobb.
Och att du tror att jag inte skulle ha tagit mina jobb seriöst bara för att jag för tillfället är frivilligt arbetslös är ju bara så otroligt fult.

Du verkar tro att all utveckling och utmaningar inom arbete är lika med att de är roliga.

Nej det gör jag inte.
Och förutom egna erfarenheter så såg jag ett program på tv för några år sedan, där ett jobb var att sitta på en stol och skala bananer till barnmat hela dagarna. Hur seriöst man än tar det, vilken utveckling och utmaning finns det i att sitta och skala bananer en hel dag? Väntar med spänning...

Från någon som har testat på ett flertal olika jobb inom olika områden; varje yrke har sina utmaningar,
Det var som kassabiträde på en bensinmack som jag upptäckte hur roligt det är att jobba.
Efter det så har jag provat trädgårdsarbetare, programmerare, it- och telecom- ingenjör och så nu busschaufför.
Alltså jobbet som jag gillar så mycket är att köra buss, det är ju inte direkt på den övre delen av status-skalan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 684
Senast: Badger
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 565
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 526
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka