Hemmafruar utan barn?

Och de av oss - tex jag - som ser stora problem med arbetslinjen, som är hyggligt inlästa på arbetskritiken (Roland Paulsen säger ungefär exakt samma saker som trendade i mina kretsar i min ungdom, då med andra idoler enär Roland nog knappt var född), hur skulle vi kunna övertygas om att det är hemmafrun som öppnar för en annan syn på arbete? På sätt som helst också löser problemet med att monetära resurser koncentreras hos männen ännu mer. Och som dessutom skulle kunna motverka klasskillnader (så jag slipper få stryk för att vara liberal)?

Nu är du bra orättvis om du försöker hävda att jag på något vis skulle anse att hemmafruar är "lösningen". Den diskussionen får du ta med någon annan. Jag ger inte heller liberaler stryk. Nu går det fan överstyr alltså.

Jag har varit hemma (eller kvinlig jordbrukare utan inkomst?) i den situationene ocksa .
Det skulle definitivt ge mig samma känsla av isolering som jag nu bävar inför.
Nästan ännu värre faktiskt då jag ju skulle sitta fast på riktigt med ansvar för djur och gård.

Det skulle definitivt ge mig samma känsla av isolering som jag nu bävar inför.
Nästan ännu värre faktiskt då jag ju skulle sitta fast på riktigt med ansvar för djur och gård.

Fast jag bodde inte langt fran "Sta'n" utan hade bra tillgang till bade universitet (om jag hade velat) och da det ar en stor "hast stad" handlade mycket av livet om hasteri, med tavlingar, trail ridning och allt som har med hastar att gora.
Dessutom gjorde ju narheten till sa mycket hastrelaterat att jag mycket latt kunde fa tag pa hjalp nar jag var ute och reste. Var jag borta i flera manader sa hade jag nagon som klippte gras och i storsta allmanhet tittade till garden och lamnade hastarna till goda vanner som tog god hand om dem, och var jag borta pa kortare tripper (som tavlingar och annat kortare an ett par veckor) hade jag en "farm sitter".
Nu har jag aldrig haft svart att sysselsatta mig och hitta meningsfulla sysslor oavsett var jag varit. Jag agnade en hel del tid som volunteer (som gick over till viss del avlonad per uppdrag) till sociala myndigheter da en av mina Masters are "Cultural Diversity" och samhallet bestod av en mycket stor grupp Latin Americans just dar.

Som mormor alltid sa, "Man har inte roligare an man gor sig".:p

Poängen går ju dig rätt mycket förbi, när vi är flera som framhåller värdet av att försörja sig själv och du vantolkar det avsiktligt till att arbetet skulle vara livets mening. Arbetet är givetvis inte livets mening, men ett slags grundläggande självständighet och att själv svara för sin person och sina viktigare behov är nog en del av livets mening - i den mån det alls finns någon, då.

De poänger jag ibland lyckas ana i dina resonemang, skulle jag i flera fall hålla med om, om inte det sammanhang du nu flätar in dem i vore så illa valt. Jag ser en massa problem med den politiska idé som kallas arbetslinjen, jag ser en massa problem med den roll arbetet har i det här samhället.

Men jag ser också enorma problem med kärleksrelationer som innebär en total ojämbördighet när det gäller allt det som pengar möjliggör. Jag ser enorma problem med att vuxna människor organiserar sitt liv med en försörjare och en försörjd. (Redan Mary Wollstonecraft pekar på de problemen, jag tycker det mesta av vad hon säger på temat ännu äger sin giltighet.) En sådan inbördes ordning är enligt min övertygelse dålig för alla berörda, faktiskt inte enbart för hemmafrun.
Spot on Petruska. Jag minns att jag skrev en tråd för länge sen om att jag tyckte att vi skulle arbeta mindre och införa medborgarlön. Jisses vilket ramaskri det blev! För samtidigt som jag verkligen verkligen tycker att kvinnor måste ha en egen försörjning oberoende av sina ev mäns, tycker jag också att vi jobbar alldeles för mycket egentligen. Min dröm vore att framförallt männen jobbar mindre och tar hand om sina avkommor och sin jäkla del av hemarbetet, sin del av vab etc etc. Och kvinnors deltider blir heltidsnorm. Det vore perfa tycker jag.

Fast jag bodde inte langt fran "Sta'n" utan hade bra tillgang till bade universitet (om jag hade velat) och da det ar en stor "hast stad" handlade mycket av livet om hasteri, med tavlingar, trail ridning och allt som har med hastar att gora.
Dessutom gjorde ju narheten till sa mycket hastrelaterat att jag mycket latt kunde fa tag pa hjalp nar jag var ute och reste. Var jag borta i flera manader sa hade jag nagon som klippte gras och i storsta allmanhet tittade till garden och lamnade hastarna till goda vanner som tog god hand om dem, och var jag borta pa kortare tripper (som tavlingar och annat kortare an ett par veckor) hade jag en "farm sitter".
Nu har jag aldrig haft svart att sysselsatta mig och hitta meningsfulla sysslor oavsett var jag varit. Jag agnade en hel del tid som volunteer (som gick over till viss del avlonad per uppdrag) till sociala myndigheter da en av mina Masters are "Cultural Diversity" och samhallet bestod av en mycket stor grupp Latin Americans just dar.

Som mormor alltid sa, "Man har inte roligare an man gor sig".:p
Den där mormodern borde snarare se till att dagens unga tjejer ser till att skaffa sig en utbildning och ett jobb! Så de inte byts ut mot en yngre och snyggare upplaga när de blir medelålders och sen slutar som fattigpensionärer!:rage::yuck::turd:

Nu är du bra orättvis om du försöker hävda att jag på något vis skulle anse att hemmafruar är "lösningen". Den diskussionen får du ta med någon annan. Jag ger inte heller liberaler stryk. Nu går det fan överstyr alltså.
Det var du som kopplade hemmafrugrejen till arbetskritik och länkade till Roland Paulsen-jox. Om det inte var din avsikt att dessa två skulle på något vis förstås tillsammans, så vet jag inte varför du öht blandade in arbetskritik.

Men sluta spela dum. Det är ett exempel som tagits upp efter att någon/några påstått att ett jobb skulle behövas för att utvecklas, för att man ska kunna ha högre krav på sig själv, för att ha någon form av motstånd i livet.
Då var frågan vilken typ av jobb som stämde in på detta då det är långt från alla jobb som stämmer in på den beskrivningen och varpå sitta i kassa vs VD på stort företag togs upp för att det är en sådan skillnad trots att båda är just arbeten som ger lön.
Behöver jag verkligen bli ännu tydligare? O_o
Jag spelar inte dum.
Jag påpekar att exemplet /påståendet är omotiverat mot övriga i tråden som inte värderat olika typer av arbete. Alla arbeten har sina utmaningar.

Det var du som kopplade hemmafrugrejen till arbetskritik och länkade till Roland Paulsen-jox. Om det inte var din avsikt att dessa två skulle på något vis förstås tillsammans, så vet jag inte varför du öht blandade in arbetskritik.

Nej, det gjorde jag faktiskt inte. Länkarna kom efter att jag skrev om lönearbete. Men nevermind, jag ska inte länka till mer "jox".

Den där mormodern borde snarare se till att dagens unga tjejer ser till att skaffa sig en utbildning och ett jobb! Så de inte byts ut mot en yngre och snyggare upplaga när de blir medelålders och sen slutar som fattigpensionärer!:rage::yuck::turd:

Eller som min mormorsmor sa: "Man ska aldrig lita på att en karl ska försörja en". Något hon lärt sig av egen, bitter erfarenhet.

Nu levde hon ju större delen av sitt liv innan det fanns något socialt skyddsnät, men i grunden gäller det fortfarande. Alla behöver tänka på vad som händer om förhållandet spricker och hur pensionen blir. Alldeles för många kvinnor har tänkt att "det ordnar sig" och stått mer eller mindre på bar backe när livet inte blivit som de hoppats på.

Eller som min mormorsmor sa: "Man ska aldrig lita på att en karl ska försörja en". Något hon lärt sig av egen, bitter erfarenhet.

Nu levde hon ju större delen av sitt liv innan det fanns något socialt skyddsnät, men i grunden gäller det fortfarande. Alla behöver tänka på vad som händer om förhållandet spricker och hur pensionen blir. Alldeles för många kvinnor har tänkt att "det ordnar sig" och stått mer eller mindre på bar backe när livet inte blivit som de hoppats på.
Jag pratade med min åldriga mamma om det här igår. Hon var hemma i 17 år under min systers och min uppväxt, sedan jobbade hon halvtid hela sitt yrkesliv fram till pensionen.

Hon får ut 7000 i månaden. O_o

Jag pratade med min åldriga mamma om det här igår. Hon var hemma i 17 år under min systers och min uppväxt, sedan jobbade hon halvtid hela sitt yrkesliv fram till pensionen.

Hon får ut 7000 i månaden. O_o
Herre vilken mardröm. :(

Utan att lägga mig i diskussionen i övrigt så är jag fascinerad över hur många män det måste finnas som tjänar OFANTLIGA summor pengar som medger att de både pensionssparar åt sig själv och sin fru på ett sådant sätt att båda får en fin pension. Själv är jag tämligen välavlönad men ser ändå med viss panik på det där orange kuvertet som obönhörligen innebär ungefär en halvering av bruttoinkomsten varje månad - trots en förmånlig tjänstepensionslösning och viss löneväxling. Med tanke på skatt osv så hade jag behövt ha en bruttolön på närmre 150 000 om jag skulle kunna försörja en annan vuxen också, samt familj, samtidigt som jag satte av så mycket till ett sparande att min hemmaman fick en lika god pension som jag när det är dags.

Utan att lägga mig i diskussionen i övrigt så känns det därför som att det blir märkligt när alla hemmafruar här påstår sig ha full koll på sin pension m.m. eftersom vi då, kanske pga forumets hästkaraktär, egentligen diskuterar familjer i samhällets absoluta toppskikt ekonomiskt där antingen lönearbete eller inkomst från kapital ger en helt annan inkomst än vad som är fallet för oss vanliga dödliga. Jag har mycket svårt att se att samtliga hemmavarande kvinnor utan egen inkomst lever med män som tjänar ofantligt mycket pengar, alternativt sitter på mångmiljonbelopp i kapital att leva av.

Eller så har jag bara en heeeelt annan syn på vad som är att vara fri att göra saker utan att behöva fråga någon om lov ekonomiskt och dessutom en helt annan syn på vad som är en god pensionslösning.

Herre vilken mardröm. :(

Utan att lägga mig i diskussionen i övrigt så är jag fascinerad över hur många män det måste finnas som tjänar OFANTLIGA summor pengar som medger att de både pensionssparar åt sig själv och sin fru på ett sådant sätt att båda får en fin pension. Själv är jag tämligen välavlönad men ser ändå med viss panik på det där orange kuvertet som obönhörligen innebär ungefär en halvering av bruttoinkomsten varje månad - trots en förmånlig tjänstepensionslösning och viss löneväxling. Med tanke på skatt osv så hade jag behövt ha en bruttolön på närmre 150 000 om jag skulle kunna försörja en annan vuxen också, samt familj, samtidigt som jag satte av så mycket till ett sparande att min hemmaman fick en lika god pension som jag när det är dags.

Utan att lägga mig i diskussionen i övrigt så känns det därför som att det blir märkligt när alla hemmafruar här påstår sig ha full koll på sin pension m.m. eftersom vi då, kanske pga forumets hästkaraktär, egentligen diskuterar familjer i samhällets absoluta toppskikt ekonomiskt där antingen lönearbete eller inkomst från kapital ger en helt annan inkomst än vad som är fallet för oss vanliga dödliga. Jag har mycket svårt att se att samtliga hemmavarande kvinnor utan egen inkomst lever med män som tjänar ofantligt mycket pengar, alternativt sitter på mångmiljonbelopp i kapital att leva av.

Eller så har jag bara en heeeelt annan syn på vad som är att vara fri att göra saker utan att behöva fråga någon om lov ekonomiskt och dessutom en helt annan syn på vad som är en god pensionslösning.

För att täcka upp för hemmafruande behöver man avsätta runt 7-8000 kr i månaden i privat pensionssparande, till den part som avstår arbete för att uppnå liknande pensioner som en vanlig lönekarriär inom många yrken. Hur många sätter av sådana summor?

Noteras kan även att pensionstillgångar inte ingår i en bodelning. Så där hemmavarande parten totalt screwed när det händer.

För att täcka upp för hemmafruande behöver man avsätta runt 7-8000 kr i månaden i privat pensionssparande, till den part som avstår arbete för att uppnå liknande pensioner som en vanlig lönekarriär inom många yrken. Hur många sätter av sådana summor?

Noteras kan även att pensionstillgångar inte ingår i en bodelning. Så där hemmavarande parten totalt screwed när det händer.

Frågan är ens om det räcker, om man beaktar vad som kan ske om mannen lämnar, frun vill lämna eller om mannen dör/blir av med jobbet/på annat sätt inte längre kan spara på samma sätt och man beaktar att kvinnan sannolikt har mycket begränsad möjlighet att få ett arbete i paritet med den löneutveckling som annars skulle varit fallet.

Jag får panikkänslor vid bara tanken av att vara så beroende, men så är jag å andra sidan mycket beroende av en jämn och tämligen hög inkomst också för att leva det liv jag önskar.

Jag har hört så många som säger att det spelar ingen roll vem som tjänar pengar - Vi är ju en familj. Vi kommer vara tillsammans för alltid etc.
Men sen blir det skilsmässa och då är den andra parten inte lika generös längre.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 686
Senast: Badger
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 565
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 526
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX