Fast jag tycker inte alls att det där med att fylla sin tid osv riktigt hör hemma i en diskussion om företeelsen hemmafru. Jag har ett utvecklande och roligt jobb men skulle gärna sluta i går om det gick - beroende på att sjukdom gör att jag inte kan prestera som jag vill. Dessutom är jag på jobbet utsatt för en utdragen tortyrliknande process som de kallar rehabiliteringsutredning så ja, jag skulle gärna sluta jobba för att slippa pressen jag är utsatt för.
Men ska hemmafrudiskussionen handla om hur kul man kan ha om man slipper jobba så missar den ju helt det viktigaste: man kan inte försörja sig. Man tjänar inga pengar. Någon annan - partnern - betalar för en. Att se det som oproblematiskt, som några här verkar göra, är att sticka huvudet i busken ända ner till midjan.
(Dessutom: att jag gärna skulle sluta jobba idag bygger också på att mitt jobb varit utvecklande under så många år att jag kan vara nöjd. Jag är övertygad om att det är bättre för hjärnan att jobba än att vara hemmafru.)
Fast den har traden startade med fragan vad man gor om man ar hemmafru, inte allmant om foreteelsen hemmafru.
Exakt så! Att kunna försörja sig är en del av vuxenlivet. Jag var inne på det tidigare men du formulerade det mycket bättre.
Jag ansag att jag forsorjde mig aven i mina perioder av att inte ha lonearbete. Vi, familjen, hade en inkomst och jag stod for en viktig del i att rota runt sa barn och familjeliv flot och fungerade. Alternativet hade varit att anstalla nagon annan for att gora det jobbet ... jag foredrog att gora det sjalv.
This.
Självständigheten. Den egna försörjningen. Oberoendet. Däri ligger styrkan.
Familjen hade en inkomst, ibland tva ... och ibland kom lite extra nar arv faster dog, tillexempel ... i vart fall var familjen enheten och vi fattade de beslut som var bast for familjen for stunden.
Fast då ser jag dig som studerande, inte som hemmafru. Dvs du är på väg mot ett mål, ett yrke, där du så småningom själv ska få inkomst. Jag kan tänka mig att det inte är så ovanligt, att en partner i ett förhållande studerar och mer eller mindre lever på den andres inkomst under en tid, men med ett tydligt mål.
Min andra Master's degree var bara for att det var sa himla roligt, inte for att den pa nagot satt kunde oka min inkomst ... snarare gjorde den att jag blev overkvalificerad nar det fanns lediga tjanster och den gjorde jag bara for att det var sa himla kul. Inga tydliga mal om lonearbete alls.
Som sagt, Jag jobbade ibland och inte ibland. Om jag nu som pensionar tittar tillbaka sa jobbade jag nog ungefar 60% av mitt vuxna liv fram tills pensionsalder ... vilket ser ut att vara ett okay satt att se det har pa Buke?
Det ar lite tragiskt hur man maste folja ett visst monster och hur foraktad man blir om man sager att man ar hemmafru. Oavsett om man har lost maktbalansen sa att den forvarvsarbetande parten inte har mer makt an den som ar hemma, men om man ar hemma som kvinna sa ar man foraktad och sedd ner pa.