Hemmafruar utan barn?

Fast då ser jag dig som studerande, inte som hemmafru. Dvs du är på väg mot ett mål, ett yrke, där du så småningom själv ska få inkomst. Jag kan tänka mig att det inte är så ovanligt, att en partner i ett förhållande studerar och mer eller mindre lever på den andres inkomst under en tid, men med ett tydligt mål.

Hemmafru var jag innan jag började studera. Sen blev jag förstås student och inget annat. Men jag skulle nog säga att det är ovanligt att båda i ett förhållande lever på den enes inkomst om den andre är student - majoriteten tar ut CSN eftersom partnern kanske inte kan försörja båda två.

Jag har läst flertalet trådar här på Buke med kvinnor som vill lämna en osund relation men inte kan det pga ekonomi.

Ja ekonomiska fällor kan vem som helst hamna i. Därför, oavsett om man arbetar eller inte, så måste man planera så man kan förebygga att man hamnar i en sådan situation.

Ja, av de som vill köra ner det i halsen på oss som ser ett värde med arbete. Vad det talas om i tråden är "Ni/du som ser arbete som livets mening". Jag kan däremot inte erinra mig något "Vi/jag ser arbete som livets mening" så du får gärna länka dit eller vända dig direkt till den som sagt det.

Men vet du vad? De senaste sidorna har kört ner en hel del i halsen på de som valt att vara "hemmafruar". Att jag då överdriver med att lönearbetet skulle vara livets mening betyder inte att jag inte ser något värde alls med lönearbete. Vilket himla snyft-inlägg, alltså.

Ja, av de som vill köra ner det i halsen på oss som ser ett värde med arbete. Vad det talas om i tråden är "Ni/du som ser arbete som livets mening". Jag kan däremot inte erinra mig något "Vi/jag ser arbete som livets mening" så du får gärna länka dit eller vända dig direkt till den som sagt det.

Varför ska det då hackas och ifrågasättas i all oändlighet på de som väljer att inte jobba om det inte är så viktigt? Ni får svar men fortsätter ändå.

Men vet du vad? De senaste sidorna har kört ner en hel del i halsen på de som valt att vara "hemmafruar". Att jag då överdriver med att lönearbetet skulle vara livets mening betyder inte att jag inte ser något värde alls med lönearbete. Vilket himla snyft-inlägg, alltså.
Snyftinlägg?

:laugh:

Om du medvetet överdriver så känns en diskussion rätt lönlös. Och jag reagerar inte på din överdrift för att du visst ser ett värde med lönearbete, utan för att du med din överdrift påstår att några här sagt något som de inte har.

Varför ska det då hackas och ifrågasättas i all oändlighet på de som väljer att inte jobba om det inte är så viktigt? Ni får svar men fortsätter ändå.
För att detta är ett diskussionsforum.
Jag förstår att det blir jobbigt om man tar det som att folk hackar och ifrågasätter när man diskuterar.
Meningen är ju diskussion. Inte att folk ska enas och tycka lika.

Snyftinlägg?

:laugh:

Om du medvetet överdriver så känns en diskussion rätt lönlös. Och jag reagerar inte på din överdrift för att du visst ser ett värde med lönearbete, utan för att du med din överdrift påstår att några här sagt något som de inte har.

Nej, jag har faktiskt inte alls påstått att någon har skrivit något och att denne skrivit si och så. Jag har återgett min tolkning av de senaste sidorna av diskussionen. Något man rimligen ofta gör i trådar som blir många sidor långa. Det har jag ju också skrivit tidigare. Överdrift eller ej, så är poängen att lönearbete för vissa verkar ta väldigt stort anspråk av livet och vad man vill fylla sin tillvaro med, och därmed också hur man ser sig själv som person och hur arbetet färgar en. Men poängen gick dig visst förbi, som istället fokuserar på att jag använt mig av just "livets mening" som enklare beskrivning.

Jag kan inte se annat än att du själv överdriver ganska grovt när du försöker påstå att "vi andra" inte ser något värde i lönearbete alls.

Nej, jag har faktiskt inte alls påstått att någon har skrivit något och att denne skrivit si och så. Jag har återgett min tolkning av de senaste sidorna av diskussionen. Något man rimligen ofta gör i trådar som blir många sidor långa. Det har jag ju också skrivit tidigare. Överdrift eller ej, så är poängen att lönearbete för vissa verkar ta väldigt stort anspråk av livet och vad man vill fylla sin tillvaro med, och därmed också hur man ser sig själv som person och hur arbetet färgar en. Men poängen gick dig visst förbi, som istället fokuserar på att jag använt mig av just "livets mening" som enklare beskrivning.

Jag kan inte se annat än att du själv överdriver ganska grovt när du försöker påstå att "vi andra" inte ser något värde i lönearbete alls.
Om man tolkar fel, som du gjort med livets mening, då ska man nog räkna med att någon påpekar feltolkningen. I synnerhet om man feltolkat för att kunna slå ner på någon annan. Det där "ni som ser arbete som livets mening" är menat att vara spydigt. Och jag har en känsla av att om jag hade skrivit om "ni som ser disk och fönsterputsning som livets mening" så hade det inte passerat okommenterat, hur mycket jag än kallade det min tolkning.

Vad gäller min personliga syn på arbete så har jag redan redogjort för den. Eftersom jag ändå kommer att tillbringa så mycket tid på jobbet så vill jag ha ett kul jobb. Att bli försörjd av en partner är inget alternativ.

För att detta är ett diskussionsforum.
Jag förstår att det blir jobbigt om man tar det som att folk hackar och ifrågasätter när man diskuterar.
Meningen är ju diskussion. Inte att folk ska enas och tycka lika.

Jag kan diskutera utan problem. Men när ni trots att ni fått svar inte nöjer er utan ändå sitter och ifrågasätter samma sak, om och om igen, och emellanåt slänger in lite skitsnack så blir det ingen diskussion längre. Det blir bara en massa meningslösa ifrågasättanden och hackande i all oändlighet, som jag just skrev.

Har inte någonstans menat att alla ska tycka lika, men att ständigt komma med osanningar bara för att man själv har en bild av hur något ska vara hör inte till diskussioner över huvud taget.
Det är ju som att försöka ha en diskussion med odrägliga tonåringar som kallar alla för hora hit och dit, så förklarar man att nej jag säljer inte sex, och så får man svaret "jo du är en hora". Är ju totalt meningslöst att ens försöka diskutera när det ständigt håller på sådär.

Om man tolkar fel, som du gjort med livets mening, då ska man nog räkna med att någon påpekar feltolkningen. I synnerhet om man feltolkat för att kunna slå ner på någon annan. Det där "ni som ser arbete som livets mening" är menat att vara spydigt. Och jag har en känsla av att om jag hade skrivit om "ni som ser disk och fönsterputsning som livets mening" så hade det inte passerat okommenterat, hur mycket jag än kallade det min tolkning.

Vad gäller min personliga syn på arbete så har jag redan redogjort för den. Eftersom jag ändå kommer att tillbringa så mycket tid på jobbet så vill jag ha ett kul jobb. Att bli försörjd av en partner är inget alternativ.

Du får påpeka precis vad du vill, min tolkning står kvar. Och vad du anser spydigt eller ej är bara tolkande från din sida eftersom du knappast har bestämmanderätt över mina ord. Vad gäller din personliga syn på arbete så har jag mig veterligen inte efterfrågat den.

Jag ser ingen som hackar på dig eller någon annan. Men eftersom du tar precis allt personligt så är det klart att du känner dig hackad på. Du missar helt att diskussioner kan handla om företeelser, grupper osv.

Men här handlar det inte om att diskutera pigor på gruppnivå från 1800-talet!
Här frågades det efter nutidserfarenheter från livet som hemmafru av personer här på forumet som just lever det livet. Och det ÄR personliga erfarenheter och inget som går att diskutera fram till att "nä men såhär är det ju egentligen".

Fast det är väl ingen som sagt att det inte finns ett värde i att lönearbeta? Naturligtvis finns det det! Förhoppningsvis ett intressevärde, men så klart också ett ekonomiskt. Har man dessutom sitt livs passion som jobb är det ju bara att gratulera.
Däremot verkar det finnas få som kan se ett värde i att inte lönearbeta, trots att flera berättar om just hur nöjda de är med det valet.

(har skrivit det redan, men eftersom det är Buke: jo, jag lönearbetar, mer än 100% och trivs fint med det.)

@mandalaki Och jag har faktiskt inte "slagit ner" på någon alls. Känner du dig träffad så får det väl stå för dig, men jag har mig veterligen inte pekat ut någon specifik alls här.

Jag kan diskutera utan problem. Men när ni trots att ni fått svar inte nöjer er utan ändå sitter och ifrågasätter samma sak, om och om igen, och emellanåt slänger in lite skitsnack så blir det ingen diskussion längre. Det blir bara en massa meningslösa ifrågasättanden och hackande i all oändlighet, som jag just skrev.

Har inte någonstans menat att alla ska tycka lika, men att ständigt komma med osanningar bara för att man själv har en bild av hur något ska vara hör inte till diskussioner över huvud taget.
Det är ju som att försöka ha en diskussion med odrägliga tonåringar som kallar alla för hora hit och dit, så förklarar man att nej jag säljer inte sex, och så får man svaret "jo du är en hora". Är ju totalt meningslöst att ens försöka diskutera när det ständigt håller på sådär.
Var har jag tex kommit med osanningar? Eller skitsnack?
Eller vem har sagt osanningar?

Den här tråden har sedan flera sidor tillbaka börjat glida över till det som jag påpekade på första sidan - att klanka ner på andra kvinnor som gör andra val. Raljera över dem som "pigor". Insinuera att kvinnorna per automatik blir ointressanta och okreativa att leva med, för att de inte har ett lönearbete. Kvinnornas intressen eller hobbys räknar alltså inte. Det är endast det du kan få lön för, som kan göra dig till en tillräckligt intressant människa. Att diskutera enstaka individers val (för det är enstaka individer - vi har ingen hemmafrukultur i Sverige) när det gäller såväl kvinnofällor som ekonomiska fällor är en sak, att tramsigt raljera är en annan.

Lönearbetets vara eller icke vara är en diskussion för sig. Man måste förstå hur oerhört privilegierad man är om man "heltrivs" på arbetet, som tydligen ständigt ger en "nya utmaningar" och låter en "växa som människa". Så ser det inte ut för många människor som är i arbetsför ålder. En stor andel människor vantrivs på sina arbeten. Jag gissar att flera i tråden då lättsamt tänker "byt då!", men också det är en väldigt privilegierad tanke.

Om det är lönearbete som gör en till en kreativ och intressant människa - var går då gränsen? För inte kan ni inbilla mig att ni tycker att kassörskan på Ica då är lika "kreativ och intressant" som VDn för ett medieföretag? Men nåde kassörskan om hon finner sitt jobb outvecklande och icke-kreativt. Hellre det än att hon går hemma och därmed per automatik blir grå.
Jag tycker snarare det visar dina fördomar och syn på olika typer av arbete.

Jag tycker inte någon sagt att lönearbete är meningen med livet. Däremot har flera sagt att som hemmafru har man möjlighet att göra annat än att jobba. Man kan ägna sig åt det man helst vill.
Då undrade jag spontant varför man upplever jobb som så tråkigt? Och något man inte vill göra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 687
Senast: Badger
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 565
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 526
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V