Men - som "hemmafru" är man fortfarande (hur roligt man än har under tiden) beroende av partnerns välvilja och godkännande. Oavsett hur tighta man är i sitt äktenskap/samboskap och hur bra man än tycker det fungerar. Man är ändå i beroendeställning. Och - igen: 50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Då vill det till att hemmafrun har nåt starkt och omedelbart att ta till, för att hon snabbt ska kunna ta sig ut på arbetsmarknaden och bli självförsörjande. Om hon inte genast hittar en ny partner som vill ta över som rollen av försörjare, vilket låter som en desperat plan.
Jag har, inte i min egen familj men i en närstående, ett verkligt skräckexempel. Mannen hade ett mycket välbetalt yrke utomlands, kom hem med fickorna fulla av sedlar (!) och frun var hemmafru och levde glada dagar. Samtidigt var mannen HELT klart familjens överhuvud och ställde krav som i mina ögon kändes rätt olustiga. Frun teg och lydde. Så sa mannen upp sig för han ville starta eget istället. Företaget gjorde en baklängessaltomortal och gick i konkurs. Mannen var nu lite till åren så kvinnan, som var yngre, fick ge sig ut på arbetsmarknaden. Hittade ett bra jobb - och blev den som försörjde mannen. Och - tog med råge igen det hon fått utstå under alla år. Nu var hon överhuvud och mannen levde i vad jag skulle kalla förödmjukelse och hans maktspel var över.
Ok - jag VET att detta var ett extremt exempel, men helt verkligt och väldigt utstuderat och otäckt. Visst fanns där kärlek mellan de två, men maktspelet var starkt och klart - och byggde helt på vem som tog hem inkomsten och därmed stod för försörjningen. Även om rollerna inte behöver bli så markanta som i det fallet, finns där ändå en obalans och en beroendeställning.