Hemmafruar utan barn?

Men vad har de arbetena med diskussionen att göra?
Så du tycker det finns arbeten som inte är lockande att ha. Vad har det med hemmafruar att göra?

Men varför läser du inte bara ikapp? Rimligtvis frågar du de som påbörjade den diskussionen. Jag var inte en av dem. Jag har inte skrivit någonting om vad jag tycker eller ej, jag förklarade @Riru s inlägg som du uppenbarligen missförstod.

Du missade hela inlägget alltså.
Ett: Arbete kontra gå hemma. Det du kommer på är att skala banan?
Två: Jag vill se hur det företaget i ett västerländskt land försvarar sin arbetsmiljö.
Tre: Ett arbete med en rejäl utmaning - Disciplin.

Men för sjutton sluta slingra dig och förklara hur arbetet är utvecklande och utmanande.

Det var i Norge.

Är det en rejäl utmaning att skala bananer? Då har vi verkligen olika uppfattning om vad en utmaning är.
Disciplin är väl snarare en egenskap som redan krävs för att stå ut med ett sådant jobb.

+ @stjarnhimmel

Du missade ju hela inlägget. Det talades om arbeten som är monotona och varken utmanande eller givande, @Riru gav ett exempel på ett sådant. Riru menade inte att de enda alternativen för henne är att gå hemma eller skala bananer. Riru menade inte att skala bananer är det enda alternativet för hemmafruar. Kom igen nu. Det är verkligen inte så svårförstått.
Ett extremt exempel ja. Det ligger mer i ett arbete än monotona arbetsuppgifter. Det är en erfarenhet av arbete.

Men för sjutton sluta slingra dig och förklara hur arbetet är utvecklande och utmanande.

Det var i Norge.

Är det en rejäl utmaning att skala bananer? Då har vi verkligen olika uppfattning om vad en utmaning är.
Disciplin är väl snarare en egenskap som redan krävs för att stå ut med ett sådant jobb.
Tja, här är en tjej som ser det som ett sätt, bland andra, att dra in pengar. Den attityden kan man också ha till jobbet.

https://www.sydsvenskan.se/2011-02-08/svenskar-skalar-norska-bananer

Tja, här är en tjej som ser det som ett sätt, bland andra, att dra in pengar. Den attityden kan man också ha till jobbet.

https://www.sydsvenskan.se/2011-02-08/svenskar-skalar-norska-bananer

Det är klart att man kan ha den attityden men det behöver ju inte per automatik betyda att jobbet är "utmanande" för det? Jag har också arbetat i Norge för pengarnas skull men inte var arbetat särskilt utmanande eller utvecklande för det. Det var ju inte därför jag jobbade - det var för pengarna.

Ett extremt exempel ja. Det ligger mer i ett arbete än monotona arbetsuppgifter. Det är en erfarenhet av arbete.
Exakt så - det där sista alltså. Hur monotont ett arbete än är så är det ett arbete. Det ger struktur, man behövs någonstans, man har rättigheter och skyldigheter, man lär sig både att jobba med andra och ta egna initiativ, man får lära sig att bita ihop och jobba i motvind även när man det man gör är svårt/tråkigt osv.

Det var inte det som diskuterades. Det är klart att det är ett sätt att dra in pengar.
Det känns som ett larvigt sidospår att harva huruvida det är utmanande att skala bananer eller inte - men ett arbete, vilket som helst, har andra värden än själva arbetsuppgifterna.

Och den största utmaningen kanske de mest monotona jobben är - man lär sig att göra ett bra jobb och motivera sig även om jobbet är tråkigt.

Varför är det extremt? Det är ett jobb, punkt.
Ja och det finns många ungdomar och övriga som ser en möjlighet till att skaffa sig erfarenhet(!) och inkomst. Men om att gå hemma kontra arbete som gäller bananskalning? Vem tvingar dig att jobba med dylika arbeten som just du inte anser tillräckligt åtråvärda. Tydligen så ser andra möjligheten.

Det är klart att man kan ha den attityden men det behöver ju inte per automatik betyda att jobbet är "utmanande" för det? Jag har också arbetat i Norge för pengarnas skull men inte var arbetat särskilt utmanande eller utvecklande för det. Det var ju inte därför jag jobbade - det var för pengarna.

Även jag har jobbat i Norge och det var då jag fick se vad som verkligen var skitjobb. Men jag jobbade på för pengarna och jag jobbade tillräckligt bra och var tillräckligt engagerad för att företagen skulle vilja att jag stannade.

Ja och det finns många ungdomar och övriga som ser en möjlighet till att skaffa sig erfarenhet(!) och inkomst. Men om att gå hemma kontra arbete som gäller bananskalning? Vem tvingar dig att jobba med dylika arbeten som just du inte anser tillräckligt åtråvärda. Tydligen så ser andra möjligheten.

Jag vet mycket väl att det finns, jag är inte född under en sten och jag har själv varit en av dom som tagit vadsomhelst för inkomst och erfarenhet.

Jag har fortfarande inte sagt att jag tvingas ta ett icke åtråvärt arbete om jag skulle bestämma mig för att gå ut och jobba igen.

Men det är sant att jag inte kommer kunna få mitt drömjobb, för det jag verkligen brinner för genererar inte i någon direkt lön mer än att jag möjligtvis skulle kunna ta ut materialkostnad, och jag kan heller inte utföra det om jag skulle hamna under en sådan press som att någon skulle betala för det arbetet. Då tappar jag all motivation.

Du får helt enkelt lägga av med ditt tålmodiga, pedagogiska provocerande. Det håller liksom inte.
Nej, det står helt klart att det inte håller. Men jag fattar verkligen inte! Responsen och jag är på olika planeter eller nåt. Trots att jag tycker att det är uppenbart att vi snarare är grannar i samma kvarter.

Du får helt enkelt lägga av med ditt tålmodiga, pedagogiska provocerande. Det håller liksom inte.

Anser du på riktigt att det är pedagogiskt och tålmodigt att bestämma att någon är arg och fortsätta med det trots att jag ber personen att sluta? Ni får givetvis stå på samma sida i diskussionen och dunka varandras ryggar hur mycket ni vill men det är bara så himla lågt att använda sådan teknik.

Jag vet mycket väl att det finns, jag är inte född under en sten och jag har själv varit en av dom som tagit vadsomhelst för inkomst och erfarenhet.

Jag har fortfarande inte sagt att jag tvingas ta ett icke åtråvärt arbete om jag skulle bestämma mig för att gå ut och jobba igen.

Men det är sant att jag inte kommer kunna få mitt drömjobb, för det jag verkligen brinner för genererar inte i någon direkt lön mer än att jag möjligtvis skulle kunna ta ut materialkostnad, och jag kan heller inte utföra det om jag skulle hamna under en sådan press som att någon skulle betala för det arbetet. Då tappar jag all motivation.
Och tydligen så fick du lärdomar av det.

Det har inte jag heller, jag frågade eftersom du tog det som exempel.

Jag vill inte heller arbeta med vissa av mina hobbies. Men jag har annat jag gärna jobbar med.

Anser du på riktigt att det är pedagogiskt och tålmodigt att bestämma att någon är arg och fortsätta med det trots att jag ber personen att sluta? Ni får givetvis stå på samma sida i diskussionen och dunka varandras ryggar hur mycket ni vill men det är bara så himla lågt att använda sådan teknik.
Jag försökte hjälpa till tidigare att visa att du missförstår @Petruska av nån anledning. Men ibland kanske tåg kör parallellt för att aldrig mötas.

Jag försökte hjälpa till tidigare att visa att du missförstår @Petruska av nån anledning. Men ibland kanske tåg kör parallellt för att aldrig mötas.

Men det var inte vad jag frågade. Jag frågade om du på riktigt anser att det är pedagogiskt och tålmodigt att bestämma någons sinnesstämning åt den personen i en diskussion som dessutom sker över nätet, trots att personen säger att hen inte är arg och säger åt personen att sluta. Exakt var är det pedagogiska? Det tålmodiga? Du anser att det var det, då vill jag veta hur. Inget annat.

Ah, det där svenska lagom, helst ska man göra precis lagom mycket av allt, annars får man faktiskt acceptera att få en liten känga av omgivningen som tycker att man borde bete sig och lägga upp sitt liv på ett sätt som passar bättre in i deras mall.
Det är viktigt att inte jobba för mycket, inte för lite, inte ta för mycket ansvar i hemmet (och sannerligen inte att ta för lite!), att kunna tänka sig att inte jobba alls eller att gärna jobba mer än heltid, familjen är viktigast och prioprioprio (fast inte om man vill vara hemma och ta hand om barnen på heltid) utan främst bara om man jobbar lite för mycket. Det är viktigt att vara insatt i pensionsproblematiken, men det spelar ingen roll om man faktiskt är det för då ska folk ändå påpeka att man kanske ändå inte är så insatt som man vill göra sken av, för då hade du väl ändå inte betett dig på det här viset?
Den hemmavarande kvinnan är en belastning för samhället (och för sig själv) för att hon inte arbetar, vill utvecklas eller ha struktur i sitt liv. Den arbetande mannen å andra sidan, är en gris eftersom han jobbar, vill utvecklas och ha utmaningar och ha struktur i livet. Särskilt om han tjänar en bra bit över medel.
Om någon har upplevt att det är enklare att dejta kvinnor än män, men någon kontrar med att min väninna dejtar kvinnor och hon har faktiskt råkat ut för några svin trots allt, då får man inte skriva så för det är minsann inte självupplevt. Men när en hemmafru säger att hon trivs med livet och att ekonomisk kompensation är ordnad, då är det inte alls samma problem att säga emot - för man har haft en bekant i umgängeskretsen som faktiskt blev jättedeppig, uttråkad och bankrutt av att vara hemmafru.

Ja, herregud. Kan vi liksom inte bara tro att de användarna som trivs med livet som hemmafru, säger sig ha ekonomin ordnad och delar på hushållsarbetet när deras man är hemma faktiskt tycker att det är så?

Tillägg: Sedan kan man absolut diskutera fenomenet hemmafru och dess konsekvenser, men det känns som att de som utgett sig för att vara det blir tillskrivna både egenskaper och annat som känns.. galet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 680
Senast: Badger
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 565
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 526
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Fas vid 6 år
  • Den rosa bildtråden