Hemmafruar utan barn?

Jag tycker inte det är förringande, i vart fall inte om man har en massa intressanta saker för sig. Däremot upplever jag att det kan vara fruktansvärt riskabelt. Och att det är en situation som kan vara svår att ändra på längre fram i livet (yrkesval, pension etc.)

Då är det ju fällorna som ska diskuteras, det går alldeles utmärkt att undvika dem som hemmafru så det har inget med just hemmafruar att göra tycker jag (nämndes ju tidigare i tråden om personer som skapat trådar här där de inte kan lämna sin man pga ekonomi och dessa sades inte vara hemmafruar)
Men det är klart att det är en enorm risk man tar om man inte ser till att göra något åt det, det säger jag inte emot och det problemet är inget jag försöker bortse från.

Problematiken om att förlora sin självständighet har missats

Vilket även syns här.
Det handlar inte om hemmafruars person överhuvudtaget.

Det handlar om en vanlig företeelse. Män jobbar, kvinnor är hemma.
Oavsett din erfarenhet. Är det ett faktum. Hemmafrun, den frivilligt arbetslöse. Har ingen egen försörjning utan är utlämnad till någon annan.

Det ar lattare att vara sjalvstandig och leva sitt liv precis som man vill om man inte har ett lonearbete som maste utforas pa vissa tider och vissa satt. Jag har aldrig varit sa sjalvstandig som nar jag var hemmafru.

Jag tycker inte det är förringande, i vart fall inte om man har en massa intressanta saker för sig. Däremot upplever jag att det kan vara fruktansvärt riskabelt. Och att det är en situation som kan vara svår att ändra på längre fram i livet (yrkesval, pension etc.)

Fast, om du laser den har traden sa forringas hemmafruar "big time". Det ar allt fran att de "fikar sig igenom dagarna" till att de "shoppar och gar pa tillstallningar ocksa". Inte nagonstans har jag sett arliga nyfikna fragor om hur de anvandare som ar/har varit hemmafruar har det utan forutfattade floskler som talar om hur andra har det florerar vilt.

Nej. Jag behöver egentligen ingen specifik person upplevelse av att vara försörjd, för att problematisera fenomenet. Detsamma gäller för specifika personers upplevelser av att försörja (en annan vuxen person). De problem jag ser, har egentligen inget att göra med om personerna är nöjda eller inte. Nöjdheten är inte min fråga. Maktasymmetrier är min fråga, eller en av dem. Sådana kan ju finnas även om de berörda förnekar det. På vilket sätt är det nedvärderande mot hemmafruar att skriva så? Är det nedvärderande även mot hemmafruns man? Om inte, varför?

Om en kvinna ar hemma och pluggar ett par ar utan CSN ... raknas hon fortfarande in i den foraktade gruppen hemmafru da?

Man shoppar väl också? Och går på tillställningar av olika slag? Gärna bredvid sin man som nån slags trofé ? Så var det åtminstone när jag växte upp.

Om det har inte ar forringande och foraktfullt har ni en helt annan definition pa vad som ar forringande an vad jag har. Det finns fler exempel langre bak om nagon ar interesserad, sjalv ids jag inte leta upp dem.

Har jag forstatt det har ratt:
Att ta ett sabbatsar eller tva ar okay ... att jobba, aven om det ar oavlonat och inte genererar inkomst man kan leva av (bonde, etc) ar helt okay, men att kalla sig hemmafru far manga Svenskar att ga i spin?

Det ar lattare att vara sjalvstandig och leva sitt liv precis som man vill om man inte har ett lonearbete som maste utforas pa vissa tider och vissa satt. Jag har aldrig varit sa sjalvstandig som nar jag var hemmafru.

Fast, om du laser den har traden sa forringas hemmafruar "big time". Det ar allt fran att de "fikar sig igenom dagarna" till att de "shoppar och gar pa tillstallningar ocksa". Inte nagonstans har jag sett arliga nyfikna fragor om hur de anvandare som ar/har varit hemmafruar har det utan forutfattade floskler som talar om hur andra har det florerar vilt.

Om en kvinna ar hemma och pluggar ett par ar utan CSN ... raknas hon fortfarande in i den foraktade gruppen hemmafru da?

Om det har inte ar forringande och foraktfullt har ni en helt annan definition pa vad som ar forringande an vad jag har. Det finns fler exempel langre bak om nagon ar interesserad, sjalv ids jag inte leta upp dem.

Att ta ett sabbatsar eller tva ar okay ... att jobba, aven om det ar oavlonat och inte genererar inkomst man kan leva av (bonde, etc) ar helt okay, men att kalla sig hemmafru far manga Svenskar att ga i spin?
Jag tror det kan handla om bilden av att en hemmafru ( som inte har fullt upp av att sköta barn och hem) framstår som att man har ett lätt liv? Som att man inte kämpar lika mkt som någon som har ett jobb? Dvs man har inte ansvar för försörjningen eller för att leverera till en chef eller arbetsgivare och inte huvudansvar för ett hem eller barn och kan ägna sig åt hobbyer och intressen på heltid. Låter som ett soft liv utan ansvar.

Senast ändrad:
Jag tror det kan handla om bilden av att en hemmafru ( som inte har fullt upp av att sköta barn och hem) framstår som att man har ett lätt liv? Som att man inte kämpar lika mkt som någon som har ett jobb? Dvs man har inte ansvar för försörjningen eller huvudansvar för ett hem eller barn och kan ägna sig åt hobbyer och intressen på heltid. Låter som ett soft liv utan ansvar.

Men nar flera hemmafruar har sager att den bilden ar fel, sa ar/var inte deras hemmafru liv vidhaller manga den bilden och fortsattar att forringa hammafru rollen. Och det hela ser ut att handla om ORDET hemmafru. I fortsattningen kommer jag att saga att jag (med vissa mellanrum:p) tog sabbatsar

Men nar flera hemmafruar har sager att den bilden ar fel, sa ar/var inte deras hemmafru liv vidhaller manga den bilden och fortsattar att forringa hammafru rollen. Och det hela ser ut att handla om ORDET hemmafru. I fortsattningen kommer jag att saga att jag (med vissa mellanrum:p) tog sabbatsar
Men vad är fel med den bilden? Jag menar inte att förringa men ni har skrivit att det bästa är att ni kan ägna er åt intressen och det ni vill tex intressen istället för att jobba. Samt att hushållsarbete delar ni på med maken.

Senast ändrad:
Du skrev ju detta i ett svar till mig. Och det är jag som är med och diskuterar, inte andra hemmafruar som du haft dåliga erfarenheter av.

Så varför skulle jag inte anta att du har mig i beräkningen när du uttalade dig på det viset?

Diskussionen är väl en allmän diskussion i det aktuella ämnet, inte en diskussion om enskilda tråddeltagare. Annars har nog 90% av mina inlägg på detta forum varit väldigt missriktade.

Därför att du VET att jag inte KÄNNER dig eller din situation.

Om ni tycker att folk har uppfattat er hemmafruar fel- så berätta gärna. Berätta gärna hur er tillvaro ser ut, vad ni gör på dagarna etc.

Ga garna tillbaka i traden och las vad vi har sagt. Det ar ganska utforligt beskrivet av flera stycket. Till och med sa flera stycken har (nagot overraskat:confused:) kommenterat pa att det har raknats upp vad flera har gjort som hemmafruar.

Men det är ju vad den har handlat om från början.
Jag har ju just problemet med att försöka stå ut med att gå hemma i stället för att arbeta.
Måste du vara hemma då? Varför är inte att arbeta aktuellt, om det är problemet? (Nu kanske du har svarat på detta tidigare i tråden, då får du ursäkta mig ;) Men jag har bara skummat tråden för jag tyckte att all diskussion runt "hemmafru" inte var relevant för ditt startinlägg.)

Ga garna tillbaka i traden och las vad vi har sagt. Det ar ganska utforligt beskrivet av flera stycket. Till och med sa flera stycken har (nagot overraskat:confused:) kommenterat pa att det har raknats upp vad flera har gjort som hemmafruar.
Det som skrivits i tråden är att ni ägnat tid åt intressen tex socialt umgänge, träning, bakning, museer, utställningar, matlagning etc. Dvs ni har ägnat åt er åt saker som ni hellre vill än att jobba.
Har jag missuppfattat?

Men det var fel bild när jag skrev att "ni inte har ansvar för försörjningen eller huvudansvar för ett hem eller barn och kan ägna sig åt hobbyer och intressen på heltid?"

Det som skrivits i tråden är att ni ägnat tid åt intressen tex socialt umgänge, träning, bakning, museer, utställningar, matlagning etc. Dvs ni har ägnat åt er åt saker som ni hellre vill än att jobba.
Har jag missuppfattat?

Men det var fel bild när jag skrev att "ni inte har ansvar för försörjningen eller huvudansvar för ett hem eller barn och kan ägna sig åt hobbyer och intressen på heltid?"

Det ser ut som om du missat mycket av vad vi sagt, jag foreslar att du gar tillbaka och laser igen. :)

Föraktad grupp? Föraktad av vem?

Jag har nog aldrig tänkt på någon person i min egen generation som hemmafru. En gång kallade sig en kvinna för hemmafru, men så vitt jag kunde se arbetade hon deltid i vården.

Om någon pluggar, så pluggar den väl. Försörjningen är en annan fråga.

Jag fattar kort sagt inte din fråga eller vad som gör den relevant.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 680
Senast: Badger
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 565
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 526
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka