Inte_Ung
Trådstartare
Men vad är den rollen då?fortsattar att forringa hammafru rollen.
Jag har så svårt att få grepp på det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men vad är den rollen då?fortsattar att forringa hammafru rollen.
Jag trodde den frågeställningen hörde hemma i din förra tråd? Men okej, jag kan ta den.Jag förstår fördelen för dig.
Men vad är fördelen för din man med den uppdelningen?
Eller spelar det ingen roll i det stora hela om du drar in en inkomst eller ej?
Om du hade varit man så hade det i stället hetat att du drev en lönsam egen verksamhet.Vi har nu, tack vare det "arbetet/intresset"
Jag kallar mig ju inte heller för hemmafru. Och vi driver det naturligtvis som företag, men det är inget dagligt arbete direkt.Om du hade varit man så hade det i stället hetat att du drev en lönsam egen verksamhet.
Inte att du var hemma-man.
Jag personligen skulle inte kalla det för hemmafru om man driver fastighetsprojekt.
Det är väl ändå precis vad denna tråd har kokat ner i. Ett flertal användare som häver ur sig den ena förringande och nedvärderande om hur det är att vara hemmafru och som spär på varandra, istället för att föra en faktisk diskussion.
Jo så är det ju.
Jag tycker dock att många i tråden drar in sådana projekt som egentligen är företagande med dålig eller ingen lönsamhet.
Antagligen så heter det att mannen satsar på sin (viktiga, manliga) verksamhet när en kvinna försörjer honom och han slipper pressen att dra in pengar.
Om du hade varit man så hade det i stället hetat att du drev en lönsam egen verksamhet.
Inte att du var hemma-man.
Jag personligen skulle inte kalla det för hemmafru om man driver fastighetsprojekt.
Jo det säger att där finns en man som står för försörjningen.
Enligt min mening handlar det att man försörjer sig själv att man har ett slags grundläggande integritet. Sen kan man vara korkad och ha ett tråkigt jobb. Mot de förutsättningarna är det ju en bragd att sörja för sig själv!Jag är förvånad över hur elitistisk denna tråden är. För mig blir det en knepig diskussion när annars smarta och öppna människor totalt fördummar människor som väljer att inte ha ett förvärvsarbete! Vad är det som gör att folk tror att bara ett arbete kan vara utvecklande och stimulerande för hjärnan för en person?
Vad är det på jobbet som är så enormt fantastiskt att jag inte kan få samma stimulation och utveckling på fritiden med de aktiviteter man gör där? Eller är det bara så att de människorna som tror att ett arbete är så viktigt själva har en enormt trist fritid?
Jag har inga som helst problem att fylla mitt liv med utvecklande och roliga saker, men framförallt handlar det väl om vad personerna själva vill få ut av sitt liv? Vem sätter standarden för att alla måste vara så djävla utvecklade då?? Kan man inte få vara nöjd och glad över det man har och det livet man lever oavsett hur samhällsutvecklande det är?
Att fördumma människor som inte förvärvsarbetar är väldigt trångsynt. Det finns gott om smarta, driftiga kvinnor som aldrig jobbat en dag i sina liv, precis som det finns gott om enormt korkade män som aldrig bidrar med någonting intellektuellt trots att de har en lön och ett arbete.
Enligt min mening handlar det att man försörjer sig själv att man har ett slags grundläggande integritet. Sen kan man vara korkad och ha ett tråkigt jobb. Mot de förutsättningarna är det ju en bragd att sörja för sig själv!
Fast hur många försörjer sig på riktigt helt själva? Jag vet enormt många människor som inte är hemmafruar, men som lever ett liv som är beroende av andra för att funka.Enligt min mening handlar det att man försörjer sig själv att man har ett slags grundläggande integritet.
Diskussionen är väl en allmän diskussion i det aktuella ämnet, inte en diskussion om enskilda tråddeltagare. Annars har nog 90% av mina inlägg på detta forum varit väldigt missriktade.
Därför att du VET att jag inte KÄNNER dig eller din situation.
Om ni tycker att folk har uppfattat er hemmafruar fel- så berätta gärna. Berätta gärna hur er tillvaro ser ut, vad ni gör på dagarna etc.
En viktig aspekt av det, ja. Att kunna sörja för sig själv, klara sig själv, fatta egna beslut i ekonomiska frågor. Utan att det bygger på en partners snällhet och generositet.Så utan egen inkomst saknas en grundläggande integritet?
Javisst. Bland annat för att hela samhället är ojämställt pga löneskillnader mellan könen. Det bidrar ju inte direkt till jämbördighet i hemmet.Fast hur många försörjer sig på riktigt helt själva? Jag vet enormt många människor som inte är hemmafruar, men som lever ett liv som är beroende av andra för att funka.
En viktig aspekt av det, ja. Att kunna sörja för sig själv, klara sig själv, fatta egna beslut i ekonomiska frågor. Utan att det bygger på en partners snällhet och generositet.
Absolut. Men jag pratade om en viktig aspekt av integritet. Vilket jag skrev.Jag tycker att integritet är väldigt mycket mer än just ekonomi.
Absolut. Men jag pratade om en viktig aspekt av integritet. Vilket jag skrev.
Delen med traditionella könsroller har faktiskt tagits upp flera gånger.Jag håller(OCH jag är liberal). Det som stör mig allra mest är att diskussionen inte är allmängiltig - den är inriktad mot kvinnor och kritiserar deras val. Om det enbart hade handlat om strukturer där t ex kvinnor löper större risk att bli ekonomiska förlorare genom att vara den som stannar hemma eller att det är traditionella könsroller som gör att det är mycket vanligare med hemmafruar än hemmamän så hade det varit förståeligt. Men nu tas det även upp hur viktigt det är att vara självständig och ekonomiskt oberoende av sin partner, att en vuxen människa tar ansvar för sig själv och sin egen försörjning och att de som kan tänka sig att bli hemmafruar kanske saknar goda egenskaper som de som vill jobba har. Och då blir det märkligt att man inte släpper ordet hemmafru i diskussionen, eftersom det funnits och finns många män som levt på sina fruars arbete också. Det togs upp tidigt men ledde aldrig till någon riktig diskussion.
Vad "hemmafruar" sysslar med på sin fritid är att fika, baka muffins och köpa hästar. Män som försörjs av sina fruar för att de när konstnärsdrömmar och hellre målar tavlor eller skriver dikter i stället för att lönearbeta kallas sällan för "hemmamän", även om det är uppenbart att chansen att de kommer att tjäna pengar på sina alster är lika liten som att "hemmafrun" kommer att sluta som ägare till en världskänd cupcake-kedja eller avla fram en ny Totilas. Jag har svårt att se att dessa personer skulle beskrivas på det generaliserande sätt som hemmafruar gjort i den här tråden också.