Hemmafruar utan barn?

Och tydligen så fick du lärdomar av det.

Det har inte jag heller, jag frågade eftersom du tog det som exempel.

Jag vill inte heller arbeta med vissa av mina hobbies. Men jag har annat jag gärna jobbar med.

Det betyder inte att det var utvecklande eller utmanande.

Det var inte ett exempel på jobb att bli tvungen att ta om man inte vill vara hemmafru. Snälla läs inläggen du svarar på. Jag tar det igen (får lägga in detta i copy-paste snart misstänker jag).
  1. Det sades att alla jobb är utvecklande och utmanande.
  2. Jag tog då upp bananskalning som ett exempel på jobb, och ville veta vad som var utvecklande och utmanande med det jobbet.
  3. Ingenstans nämner jag bananskalning vs hemmafru.
Så, nu kanske vi kan lämna detta.

Ja, herregud. Kan vi liksom inte bara tro att de användarna som trivs med livet som hemmafru, säger sig ha ekonomin ordnad och delar på hushållsarbetet när deras man är hemma faktiskt tycker att det är så?

Det verkar vara betydligt lättare att tala om hemmafruar, istället för med dem. Det förekommer uppenbarligen en hel del funderingar, teorier och föreställningar om hemmafruar men det verkar vara bekvämare att diskutera över huvudet på de som det handlar om istället för att faktiskt föra en gemensam diskussion.

Det betyder inte att det var utvecklande eller utmanande.

Det var inte ett exempel på jobb att bli tvungen att ta om man inte vill vara hemmafru. Snälla läs inläggen du svarar på. Jag tar det igen (får lägga in detta i copy-paste snart misstänker jag).
  1. Det sades att alla jobb är utvecklande och utmanande.
  2. Jag tog då upp bananskalning som ett exempel på jobb, och ville veta vad som var utvecklande och utmanande med det jobbet.
  3. Ingenstans nämner jag bananskalning vs hemmafru.
Så, nu kanske vi kan lämna detta.
Vi har olika syn på vad som innefattar utveckling och vad som kan vara en utmaning helt enkelt.

Tråden har blivit att handla just om att gå hemma kontra arbete.

Om någon har upplevt att det är enklare att dejta kvinnor än män, men någon kontrar med att min väninna dejtar kvinnor och hon har faktiskt råkat ut för några svin trots allt, då får man inte skriva så för det är minsann inte självupplevt.
Eftersom du korspostar till mig här: bland det absolut tråkigaste med buke är tjafset om att man inte FÅR skriva - så fort man blir bemött. Om någon säger emot så ylar man om att man inte får skriva. Och sluta förvanska vad jag sagt. "så får man inte skriva så för det är minsann inte självupplevt. Jag skrev inte det.

Vad det handlade om i den tråden var att inte bemöta en persons självupplevda händelser med vad ens kompisar varit med om. Dessutom var det inte i vilken fråga som helst, utan en fråga där den berörda gruppens upplevelser så ofta blir just osynliggjorda. Andra vet bättre än de själva vad de upplever.

Jag fick dessutom en rejäl syraattack tillbaka på mina inlägg i den tråden av den jag hade diskuterat med - det räcker så. Du behöver inte komma in och ta upp det i den här tråden också, det var inte ens du som var berörd.

Det verkar vara betydligt lättare att tala om hemmafruar, istället för med dem. Det förekommer uppenbarligen en hel del funderingar, teorier och föreställningar om hemmafruar men det verkar vara bekvämare att diskutera över huvudet på de som det handlar om istället för att faktiskt föra en gemensam diskussion.
En annan variant vore att hemmafruar inte tog åt sig personligt av att företeelsen hemmafruar diskuteras. Å ena sidan framhåller man att hemmafruar är en heterogen grupp, alla är olika, å andra sidan ska man tydligen tänka Jaha, bukehemmafrun har det si och så, då vet vi hur alla hemmafruar har det och kan sluta diskutera.

En annan variant vore att hemmafruar inte tog åt sig personligt av att företeelsen hemmafruar diskuteras. Å ena sidan framhåller man att hemmafruar är en heterogen grupp, alla är olika, å andra sidan ska man tydligen tänka Jaha, bukehemmafrun har det si och så, då vet vi hur alla hemmafruar har det och kan sluta diskutera.

Men kom igen nu. Så har det verkligen inte gått till om du tittar sisådär 10 sidor tillbaka i tråden med ett någorlunda nyktert öga. Det finns ett flertal hemmafruar i tråden och än fler wanting-to-be-hemmafru, men istället för att vända sig med sina funderingar till hemmafruarna så för några användare en diskussion om hur det minsann måste vara att vara hemmafru och hjälper varandra att spä på sina föreställningar. Snacka om att tala ovanför huvudet på folk. Det är ju precis det sista som sker - man vet minsann hur hemmafruar har det och vad det är för typ av människor, därför behöver man inte the actual hemmafruarnas upplevelser.

Eftersom du korspostar till mig här: bland det absolut tråkigaste med buke är tjafset om att man inte FÅR skriva - så fort man blir bemött. Om någon säger emot så ylar man om att man inte får skriva. Och sluta förvanska vad jag sagt. "så får man inte skriva så för det är minsann inte självupplevt. Jag skrev inte det.

Vad det handlade om i den tråden var att inte bemöta en persons självupplevda händelser med vad ens kompisar varit med om. Dessutom var det inte i vilken fråga som helst, utan en fråga där den berörda gruppens upplevelser så ofta blir just osynliggjorda. Andra vet bättre än de själva vad de upplever.

Jag fick dessutom en rejäl syraattack tillbaka på mina inlägg i den tråden av den jag hade diskuterat med - det räcker så. Du behöver inte komma in och ta upp det i den här tråden också, det var inte ens du som var berörd.

Jag hade inte koll på att det var du som skrev det, då hade jag taggat dig. Jag läste inte inläggen efteråt heller.

Man får absolut skriva om saker, men i det här fallet tycker jag att användarna som är hemmafruar blir tillskrivna egenskaper utifrån fördomar, och jag tycker helt enkelt inte att det är särskilt schysst gjort. Det känns inte som att det enbart är fenomenet hemmafruar som diskuteras och jag förstår helt och fullt att @FrauleinLeo och @Riru vänder taggarna utåt och tar det lite personligt, eftersom inläggen ofta haft en rätt nedvärderande ton där man generaliserar utifrån egna uppfattningar om hur hemmafrutillvaron är. Fast de skriver att det inte alls är det livet de lever.

Att man är olika som person borde ju vara något av det mest självklara dock. Eller ska man säga att alla programmerare har samma intressen? Alla busschaufförer? Alla arbetslösa? Alla sjukskrivna?
Det enda gemensamma är ju att man som hemmafru inte har ett arbete att gå till, det säger ju ingenting om personen.

Det som har med förteelsen hemmafru att göra som många argumenterar emot är ju att den typen av hemmafru ni diskuterar inte är speciellt uppdaterad. Ni pratar om pigor från förr.
Idag är det nog mer en självklarhet att ordna ekonomin så man inte hamnar i någon klassisk fälla, samt att man ser till att hålla sig uppdaterad med kunskap och erfarenheter och inte bara sitter hemma och rullar tummarna. Eller för all del, fikar sig genom dagarna eller bara ägnar dagarna åt hushållsarbete..

Problematiken om att förlora sin självständighet har missats
Men kom igen nu. Så har det verkligen inte gått till om du tittar sisådär 10 sidor tillbaka i tråden med ett någorlunda nyktert öga. Det finns ett flertal hemmafruar i tråden och än fler wanting-to-be-hemmafru, men istället för att vända sig med sina funderingar till hemmafruarna så för några användare en diskussion om hur det minsann måste vara att vara hemmafru och hjälper varandra att spä på sina föreställningar. Snacka om att tala ovanför huvudet på folk. Det är ju precis det sista som sker - man vet minsann hur hemmafruar har det och vad det är för typ av människor, därför behöver man inte the actual hemmafruarnas upplevelser.
Vilket även syns här.
Det handlar inte om hemmafruars person överhuvudtaget.

Det handlar om en vanlig företeelse. Män jobbar, kvinnor är hemma.
Oavsett din erfarenhet. Är det ett faktum. Hemmafrun, den frivilligt arbetslöse. Har ingen egen försörjning utan är utlämnad till någon annan.

Problematiken om att förlora sin självständighet har missats

Vilket även syns här.
Det handlar inte om hemmafruars person överhuvudtaget.

Det handlar om en vanlig företeelse. Män jobbar, kvinnor är hemma.
Oavsett din erfarenhet. Är det ett faktum. Hemmafrun, den frivilligt arbetslöse. Har ingen egen försörjning utan är utlämnad till någon annan.

"Handlar inte om hemmafruars person"? Då får jag nog rekommendera dig att läsa om tråden. Det är ingen som argumenterar emot att man blir försörjd av någon annan eller att kvinnor ofta är hemma men poängen går dig så ofta förbi att jag ärligt talat inte orkar upprepa mig, det tjänar ingenting till.

"Handlar inte om hemmafruars person"? Då får jag nog rekommendera dig att läsa om tråden. Det är ingen som argumenterar emot att man blir försörjd av någon annan eller att kvinnor ofta är hemma men poängen går dig så ofta förbi att jag ärligt talat inte orkar upprepa mig, det tjänar ingenting till.
Får säga detsamma.

Det finns fler jobb än så. Verkligen riktiga skitjobb.
Och att du tror att jag inte skulle ha tagit mina jobb seriöst bara för att jag för tillfället är frivilligt arbetslös är ju bara så otroligt fult.

Jag nämnde bara de jag har stor personlig erfarenhet av. Flera av dem skulle benämnas som skitjobb av många.

Varför tror du att jag uttalat mig om dig som enskild person? Jag känner inte dig. Jag diskuterar utifrån mina erfarenheter , och av begreppet hemmafru har jag inte sett en enda positiv konstellation . 100% deprimerande på olika sätt. Men det är ju från mitt perspektiv och ett begränsat antal obsvationer. Självklart gäller det inte alla.

Det är väl ändå precis vad denna tråd har kokat ner i. Ett flertal användare som häver ur sig den ena förringande och nedvärderande om hur det är att vara hemmafru och som spär på varandra, istället för att föra en faktisk diskussion.
Jag tycker inte det är förringande, i vart fall inte om man har en massa intressanta saker för sig. Däremot upplever jag att det kan vara fruktansvärt riskabelt. Och att det är en situation som kan vara svår att ändra på längre fram i livet (yrkesval, pension etc.)

Nej. Jag behöver egentligen ingen specifik person upplevelse av att vara försörjd, för att problematisera fenomenet. Detsamma gäller för specifika personers upplevelser av att försörja (en annan vuxen person). De problem jag ser, har egentligen inget att göra med om personerna är nöjda eller inte. Nöjdheten är inte min fråga. Maktasymmetrier är min fråga, eller en av dem. Sådana kan ju finnas även om de berörda förnekar det. På vilket sätt är det nedvärderande mot hemmafruar att skriva så? Är det nedvärderande även mot hemmafruns man? Om inte, varför?

Eller som min mormorsmor sa: "Man ska aldrig lita på att en karl ska försörja en". Något hon lärt sig av egen, bitter erfarenhet.

Nu levde hon ju större delen av sitt liv innan det fanns något socialt skyddsnät, men i grunden gäller det fortfarande. Alla behöver tänka på vad som händer om förhållandet spricker och hur pensionen blir. Alldeles för många kvinnor har tänkt att "det ordnar sig" och stått mer eller mindre på bar backe när livet inte blivit som de hoppats på.

Som sagt; man behover inte vara oformogen att arbeta och fa inkomst for att man valjer att vara hemmafru nagra ar ... eller ens manga ar. Liksom med jobb kan man ju forandra det och borja jobba nar man vill eller det behovs.

Jag pratade med min åldriga mamma om det här igår. Hon var hemma i 17 år under min systers och min uppväxt, sedan jobbade hon halvtid hela sitt yrkesliv fram till pensionen.

Hon får ut 7000 i månaden. O_o

Min mamma (som var fodd 1927) jobbade heltid hela sitt liv fran 16 ars alder. Hon fick ut ganska precis 9000 sek/manad i pension ... Sa att jobba hela livet ar inte nodvandigtvis nagot som ger en pension det gar att leva pa.

varje yrke har sina utmaningar, särskilt om man tar dem på allvar och verkligen vill göra ett riktigt bra jobb. Men jag lutar nog lite åt att den som kan tänka sig "hemmafru" inte är riktigt i den kategorin.

Du skrev ju detta i ett svar till mig. Och det är jag som är med och diskuterar, inte andra hemmafruar som du haft dåliga erfarenheter av.

Varför tror du att jag uttalat mig om dig som enskild person?

Så varför skulle jag inte anta att du har mig i beräkningen när du uttalade dig på det viset?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 680
Senast: Badger
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 565
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 526
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka