Häst som sprungit över en människa

L

Limen

En tjej i ett stall som jag känner till blev översprungen av en häst när den hade blivit trängd av en annan häst. Jag anser att en häst under inga omständigheter får välja sin väg över en människa, men folket i stallet tyckte att det kanske inte var så farligt.

Vore intressant med en förutsättningslös diskussion om detta. Hoppas att berörda hästägare inte känner sig påhoppade om de ser denna tråd, det är inte alls min mening. Jag blev bara så skrämd av att det finns de som anser att det kan vara ok att bli översprungen av en häst om den blir trängd.

Så min uppfattning är ju klar. Men hur försvarar man att hästen springer över en människa?

Vill inte diskutera just det enskilda fallet utan vill bara diskutera generellt.

Sv: Häst som sprungit över en människa

Jag försvarar det inte men jag har full förståelse för att det kan hända.

Säger samma sak, jag försvarar det inte men visst kan det hända. En skrämd häst tar sig undan bara.

Kan berätta en historia. Ifjol var jag och min dotter (6 år) och hämtade hennes ursnälla gamla ponny i hagen...till saken hör att han hade tagit sig ur sin hage några ggr för att komma åt det långa gräset, och det får han inte för att han är fångponny. Så vi hade slagit på elen, och det var tydligt att han hade haft en "dust" med stängslet den dagen för att han var nervös för det, vilket visade sig senare. Hursom, när vi kom glatt ner till grinden så var vi jag, ponnyn och på andra sidan ponnyn min dotter. När jag lyfte av grinden så tickade det till sådär som elstängsel kan göra och ponnyn blev skiträdd, kastade sig bakåt så han slet grimskaftet ur handen på mig och vände sig om på bakbenen och for RAKT MOT MIN DOTTER :eek::eek:. Jag hade tid att tänka "detta är mitt fel, jag har dödat min dotter" och sen såg jag honom bokstavligt talat inse att hon stod där, vända i luften i nån sorts korkskruvsrörelse, och dunsa ner bredvid henne, springa runt henne så att det inte hade gått att sätta ett pappersblad emellan (men utan att slå ner henne) och sen galopperade han iväg en bit, och hon stod och skakade och förstod inte vad som hade hänt.

För detta är jag honom evigt, evigt tacksam - han kunde haft ihjäl henne eller skadat henne allvarligt men det satt så djupt inne hos honom att han inte fick slå ner ett barn, att han tog sig samman och undvek det fast han var rädd. För mig var det ytterligare ett tecken på hur fantastisk vår älsklingsponny är, för att jag är övertygad om att det är inte alla hästar som skulle gjort så, dom flesta hade bara sprungit utan att tänka på att någon stod i vägen.

Har aldrig själv blivit översprungen men jag ser alltid till, rent instinktivt, att vara mellan hästen som jag leder och en mer dominant häst så att jag kan avstyra den dominanta innan den sätter igång något. Jag vill inte vara på "fel" sida om hästen som blir angripen för att det är klart att man är i vägen när den vill ta sig undan, även om den inte menar illa.

Oj vilken fantastisk ponny! Man blir allt rörd. :)
Jag tycker heller inte att hästar ska spinga över folk, men ett 500kgs djur i flykt är inte mycket man kan göra åt. tyvärr. vissa hästar är mer skärpta och vissa bryr sig inte alls. om hästen i fråga kände sig trängd förstår ja dennes beteende och jag hoppas att människorna i fortsättningen ska snabbare och mer instinktivt kunna läsa av en häst beteende och inte vara i vägen. de springer ju titt som tätt på varandra också.

Så min uppfattning är ju klar. Men hur försvarar man att hästen springer över en människa?

man försvarar det med att hästen är en levande varelse och ett djur, som agerar instinktivt, dessutom ett utpräglat flyktdjur, vars flyktkänsla i en pressad situation alltid kommer ta över handen, och dess reaktion kommer styras av det som är "mest" eller "minst" riskfyllt att agera på i just det läget.
Samt att människan, hur mycket den än önskar och strävar efter det, aldrig kan kontrollera andra varelsers reaktioner eller aktioner, fullt ut, till 100%, i alla lägen.

Givetvis är det inte OKEJ att en häst springer över en människa, men visst kan man i vissa situationer ha förståelse över att det kan hända.

Min häst var en sån som absolut inte hoppade på en människa. Dock en gång när hon blev totalt livrädd - Två STORA hundar hoppade fram skällande ur ett buskage... - då råkade hon av misstag springa på mitt ben.
Nu försökte hon ju såkalrt att undvika att hoppa på mig, men hade jag stått lite bakom så hade hon ju hoppat på hela mig.
Ibland kan olyckshändelser ske helt enkelt.

Om hästen däremot rent nonchalant gång på gång springer på en människa, nej då är det givetvis inte okej.
Eller en häst som går som enn bulldozer bara för att den är hungrig, eller vill ut, eller vad som.

Uppenbarligen så hade ju denna hästen extremt stor respekt för trängarhästen, så den hann säkert inte ens tänka sig för.
Som människa kan man ju undvika liknande situationer genom att fösa bort den hästen som tränger.

Trängd häst=skrämd häst, är iaf min uppfattning.
Och att en häst som blivit skrämd springer över en människa har jag full förståelse för. Hästen agerar först, tänker sen. Vi människor gör oftast tvärtom i dom flesta situationer. Men säg att det står en folksamling på 100 pers, och en utan dom säger att det finns en bomb någonstans bland dom.
Dom kommer förmodligen att klättra över varandra för att komma därifrån fortast möjliga.

Så, en rädd häst som springer över KAN vara ok, men då ska den verkligen vara rädd och inte fjanta. Däremot en häst som gör det i brist på respekt är verkligen inte okej!

Om trängarhästen har respekt för dig, i alla fall.;)

Olyckor kan alltid hända, hur noggrann och försiktig man än är. Däremot ska hästen inte gå på eller över människor med flit.

Hästen är ett flykt djur och det kan klart hända. Det är inte ok att det händer och hästen har förmodligen inte någon jätte respekt för människor, men det händer.

om man skulle kunna komma med historier, "exempel". Peewee mitt varmblod en gång när han vart trängd. Jag var kanske 11 så han måste vart säg 3. Redan då var det ju jag som jobbade med honom. Så hamnar han i ett hörn jag står vid staketet i hörnet, Brevid mig står stoet vi hade (hon var över honom i rang och ja dom var ju långt i från bästa vänner om man säger så.) Så kommer valacken i full fart bakifrån och kommer på att han ska stå i hörnet. Valacken är högst i rang och Peewee blir regält klämd och kastar sig för att komma undan. Men ska han inte braka genom staketet så har han bara två vägar bort in i det tjuruga stoet eller över mig liten 11 åring. Han kastar sig och precis när han ser mig tvärvänder han och brakar rätt inn i stoet i stället. Stackarn hon var inte nådig. Men han gjorde det han valde att rusa rätt in i henne istället för över mig. Jag var riktigt stolt över honom den dagen och tog ut honom ur hagen så fort jag fick chansen tills den tjuriga damen lugnat ner sig.

hästar kan bli rädd och trängda men har dom möjlighet att sticka iväg utan att rusa över en människa hoppas man ju att dom fortfarande är så pass tänade att dom viker från människan. Jag kan klart inte veta 100 men till 99% är jag säker på att mina killar skulle braka in i ett staket eller i en annan häst om de hände istället för över mig. (som sagt har dom redan bevisat det men om det händer igen).

Jag förstår hästens reaktion helt och fullt, det är ingen tankeverksamhet bakom, inte ens ett beslut i många fall.
Men visst finns det guldhästar...

Min gamla häst som numera vandrar i trappalanda och jag var påväg in, vi var fortfarande i hagen.
När jag står med grinden framför mej, hästen till vänster om mej och vänster om hästen är det staket, så kommer vår nya häst som vi hade på prov i full fart, vänder upp baken och börjar sparka mot mej.
Min häst vänder sig så att hon skyddar mej från sparkarna trots att jag hade släppt henne stod hon kvar och tog spark efter spark tills jag var utanför staketet då drog hon järnet från elakingen.
Jag fick tag på surkärringen och mer eller mindre kastade in henne i boxen arg som ett bi och sedan ut till min lilla guldhäst som stod där och skakade av skräck.
Hon hade rejäla märken efter den andres skor och veterinären fick ju komma med smärtstillande, som tur var så blev hon inte allvarligt skadad.

Den andra hästen som vi hade upptäckt hade klara problem, inte bara med respekten för människor på marken utan även i ridningen fick åka hem.

Så visst kan hästar tänka till även i panik situationer för visst måste min hästs första tanke varit att fly men att hon sedan valde att stanna och skydda mej vilket jag är henne evigt tacksam för.

En häst som har tid att välja och ändå väljer vägen över en människa, där har människan däremot klara ledarskapsproblem, för det ska vara i sådana situationer som Mos410 berättar om om de ska välja att ta vägen över någon som är högre i rang.

Jag tänker att det alltid kommer att handla om rang i såna situationer, samt kroppsmassa.

Vi kan jobba hur mycket som helst med att vara ranghögre än vår häst, men om en annan häst tränger vår häst, och vår häst ser denna häst som ännu ranghögre, så blir det ju människan som är det minst skrämmande alternativet. Det tror jag inte man kan göra något åt.
Dessutom tror jag att oavsett hur ranghög ägaren är jämte sin häst, så blir ju automatiskt inte alla andra människor också ranghögre. Man kan inte förvänta sig att hästar ska kunna se samtliga människor som ranghögre bara för att vi vill att det ska vara så. Vilket innebär att man aldrig får förutsätta att en häst är "snäll" och aldrig skulle tränga någon.

I övrigt kan jag tycka att om jag ska föreställa en ranghögre, en ledare, så skulle jag ha avstyrt trängningen redan tidigare. Om jag ska vara ledaren så ska jag kunna hålla ordning i flocken och skydda den flockmedlemmen som är "med mig". Och då skulle situationen inte uppstått.

Sedan är hästar som sagt flyktdjur, och i en flocksituation där den blir trängd så kommer den att mosa sig förbi den ranglägre av de som tränger den, oavsett om de alla är ranghögre. Den lär göra vad den kan för att fly helt enkelt.

I vintras satt jag och Anna i fikarummet, jag såg precis ut genom fönstret och såg något svepa förbi, insåg att det var en skenande häst med vagn och hela skiten efter sig. Jag skrek till Anna att det var en lös häst och sprang för brinnande livet ut ur stallet, tyvärr sprang jag så att jag inte ser om det kommer något runt hörnet vilket deet gjorde denna gång, Anna som stod några meter bakom mig skrek "Akta dig!!" Jag vände mig om och fick se en stor bloding komma i 300 knyck och hade inte en chans att väja, jag fick hästens bog på min högra axel, flög iväg all världens väg och landade på vänstra höften, handen och ansikte. Fick vänstra hjulet i ryggen och ett under att jag inte blev trampad på.

Efter olyckan fick jag lite problem med axeln ett tag efter, men det har gått över, samt fick bara skrubbsår på ställena jag landade. Fula ärr på vänster hand och höft och tack gode gud inget i ansiktet!

Hästen var ute på en träningstur, när bettet gick sönder då hästen var stekhet, pullade som en gris och var riktigt het, han som körde åkte ur vagnen man hade stoppat händerna i handstropparna så han hängde ju efter men lyckades släppa. Han som körde klarade sig bra, lite ont i ena benet tror jag. Hästen skenade runt som en dåre och sprang igenom tråånga utrymmen med vagn, lyckades till slut stanna den. Huvudlaget hängde runt halsen på hästen. Bettet var ett tvådelat gummibett, den lilla kärnan inuti bettet hade rostat sönder!!! Och när kusken drog så in i bomben i bettet gick det rostade bettet sönder.

En sån här sak, vet jag inte vem jag ska skylla på. Ett gummibett ska alltid köras med kedja. Vem förser bettet med kedja? Vem kollar att bettet är helt och inte skadat? Tränaren eller hästskötaren? Jag är lite delad på det där. Det här kunde ha undvikits om bettet var utbytt och kollat. Jag hade kunnat förhindra att bli översprungen genom att ta en annan väg eller stannat inne i stallet och kollat på hästen när den skenade runt och var livsfarlig.

En skenande häst är helt okontaktbar, den tänker bara på att fly. Så att försöka stoppa en skenande häst är bara att vänta tills den mattat ut sig eller något annat händer. Som det är sagt tidigare är hästar flyktdjur. Klart att denna häst blir rädd eller bara sticker iväg om bettet går sönder och den var stekhet innan.

Helt OT

Är inte insatt i trav alls, hur sitter kedjan man ska ha om man kör med gummibett? :o

Detta håller jag helt klart med om.
Och är jag där inte för att ta ut t.ex. Peewee så ser jag ju till att hålla de andra hästarna borta, är han med mig så ska han inte behöva bli utan jagad av någon annan.
Tyvärr har denna lilla kille en tendens att utnyttja detta:angel:

ex:
hade just flyttat och han höll på att lära känna Gulli (högsta hönset i hagen 20 årig fjording). Och själv klart, så han att matte kom in i hagen bara måste han rusa upp till henne och dra henne i svansen (så som ett föl drar på sin mamma, efter som Peewee inte hade någon mamma så har han en tendens att göra det på alla andra hästar).
Hon blir klart förbannad och rusar efter honom, då springer lill pellen in och ställer sig bakom matte, "du hon är arg på mig". Där står jag med en klant bakom ryggen och en förbannad fjording på väg i full fart, I det läget är man glad att Gulli är gamal och klok och att man jobbat lite med henne så man har chansen att "gulli nej!" och hon tjurar lite och går tillbaka till flocken.

Har försökt flytta mig någon gång men det hjälper ju inte om jag inte har möjlighet att lämna hagen efter som Peewee bara följer. Sedan känns det väl bra att han litar på en men,,,,på det viset får han ju inte hålla på.
(han gjorde exakt lika dant med sin "foster mamma/pappa" efter som vår ranghöga valack tog på sig mamma rollen för Peewee kunde han jävlas med vilken häst han vela och sedan ställa sig bakom Korre så skyddade korre honom från alla andra, på gott och ont).

Du springer ju säkerligen över småkryp.

Det handlar om att skapa en relation som bygger på ömsesidig respekt och förståelse. Det ska man göra med alla hästar som man regelbundet hanterar eller korsar vägar med. Ser man till att skapa en god relation med hästarna i hagen behöver man inte oroa sig över att bli översprungen, och gör man det inte kan man inte räkna med att hästen ska värdera dig högre än ngt annat - ffa inte högre än en annan häst.

Om man är osäker på någon häst och känner att man har problem att skapa en relation med den i hagen så ber man ägaren om hjälp.

Jag förstår inte resonemanget - "det är aldrig okej". Vems fel menar du att det är att hästen inte respekterar människan den sprungit över? Ska hästen veta det från födseln?

Om hästen blev trängd finns det ju ingen annan väg. En människa på 60kg kan aldrig stå upp mot en 500kg häst, det säger sig ju självt.

Jag håller helt med dig att hästen aldrig får välja vägen över människan MEN då ska man som människa också sätta säkerheten i första hand och se till att man inte hamnar i "omöjliga" situationer.

Men självklart, är jag ute och går med min häst så finns det många vägar för honom att välja än att springa rakt på mig. Det har vi övat mycket på. Vi har respekt för varandra, jag har min bubbla runt mig och han har sin fria zoon kring sig... Sedan när vi jobbar så bjuder vi in varandra närmare än vad som utanför jobbet är tillåtet.

Även en häst i ren panik ska inte springa över människan om det finns ands vägar. En panikhäst springer tex inte in i en bergvägg. Därför anser jag att en häst i panik ändå kan fatta beslut och då fatta beslutet att inte springa över människan heller.

Får o får...en häst som fått panik i en flock springer säkert över andra hästar också men då blir inte konsekvencerna så stora...KAN hästen låta bli så gör den no det hellre än springer över...sen finns det bortskämda , ouppfostrade hästar som springer över folk och det är nåt helt annat.

Jag tycker du tar i lite väl mycket för en engångsföreteelse. En rädd häst ser inte vart den springer. Den kan lika gärna springa in i en vägg i ett sådant läge. Jag vet en rädd häst som sprang in i en vägskylt och bröt nacken.
Min häst sprang över mig våren 2004. Jag gjorde en korkad grej och insåg lite försent att jag var väldigt utsatt i det läge jag stod. Novan blev rädd och sprang över mig. Jag har efter denna situation inte kännt att hon varit påväg att göra samma sak någon mer gång förutom i början men då blev jag rädd bara hon kom lite närmare och höjde huvudet så det var hjärnspöken från min sida inget konstigt hästen gjorde.

Får o får...en häst som fått panik i en flock springer säkert över andra hästar också men då blir inte konsekvencerna så stora...KAN hästen låta bli så gör den no det hellre än springer över...sen finns det bortskämda , ouppfostrade hästar som springer över folk och det är nåt helt annat.

Jag instämmer av hela mitt hjärta!

En häst har dessutom svårt att springa över en annan häst, de springer på och ger varandra ordentliga knuffar, men de välter normalt inte varandra. Hästar verkar tro att människor är lika tåliga som de!

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Sitter med superförkylning och väntar på att värktabletterna ska hjälpa mig somna, tills dess tänkte jag lyfta den här diskussionen igen...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 578
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Jag är så himla frustrerad. Jag jobbar inom psykiatrin, på gruppboende, där flertalet är mycket sjuka. Jag har alltid älskat mitt jobb...
2
Svar
35
· Visningar
3 043
Senast: Rumpnissen
·
Hästmänniskan Nu kommer ett gnäll-inlägg men jag blir så frustrerad! Efter att ha ägnat mig åt andra sporter förut så försöker jag komma in i...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
20 849
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?