Häst som sprungit över en människa

Sv: Häst som sprungit över en människa

Jag blev översprungen av 2 hästar i slutet av vintern i år. Hästen som jag skulle ta ut från hagen(medryttarhäst) blev trängd av en hingst bakifrån. Då jag skulle gå runt och vifta bort hingsten fick polle nog och sprang, jag råkade stå ivägen och slogs omkull i leran då jag inte kunde hålla balansen p.g.a en väldigt lerig hage. Först sprang min medryttar häst över mig,hoppade över mitt huvud, sen kom hingsten och gjorde lika dant. Jag får tacka dom för det åtminstonde då jag satt fast p.g.a leran och chock, samt att jag inte hade hjälm på mig..

Jag vet inte om man kan försvara en sån här sak. Hästar är hästar och vi som håller på med dem vet vilka risker som finns. Hästen är ett flock djur som har kvar sitt flykt betende även idag. Inte så konstigt att dom springer, men vi människor kan tolka det på olika sätt.
När jag blev översprungen var jag väldigt skakad och i stor chock. Någon av hästen trampade på mitt hår, så nära mitt huvud var de när de "landade" efter hoppet dom tog. Som tur var hade jag ägaren med mig då vi skulle hålla på med hästen tillsammans. Hon kom in direkt o frågade hur det gick. Jag bara skrattade o skruvade mig för att hela jag var lerig,(tror det var p.g.a chock;)). Det enda som hände med mig var en mosad fot, och skador i psyket. Allt är mkt bättre nu och jag sköter in och utsläpp själv. Men jag är fortfarande rädd och tycker det är obehagligt, det sitter i minnet och försvinner aldrig.

Hej!

Jag har själv sett hur väldigt ranglåga hästar valt att ta vägen över människor när de blivit jagade av flera ranghöga hästar och jag har sett hästar som blivit rädda och råkat hoppa på människor.

Det är levande varelser vi håler på med, vissa med en kraftig flyktinstinkt. Jag tror inte man kan träna helt bort att hästar inte ska hoppa över människor, skit kan alltid hända. Däremot ska inte hästar i "normala" situationer kasta sej över människor (typ in/utsläpp i hage)..

/ lavinia, vars häst idag blev jätterädd för en långtradare och råkade fara mot matte.. Jag förstår henne, när dom åker under magen på henne skulle jag också blivit rädd.. (vi var på en bro).

Är det NI som springer och pruppar på den där bron? :eek:
:rofl:
/Skuggi, som inte heller gillar att gå på broar, trots att hon ju är en förmodat vettig människa :angel:

Oj vilken fantastisk ponny! Man blir allt rörd. :)

Jag undrar om ponnyn verkligen var så fantastisk?

Skulle en häst i någon situation springa över flockledare? Jag är tveksam till det.
Den ansåg nog helt enkelt att du och din dotter var högre i rang än ponnyn själv.

Jag misstänker att en häst som springer över en människa, skrämd eller ej, ej anser den vara tillräckligt hög i rang.

Jag misstänker att en häst som springer över en människa, skrämd eller ej, ej anser den vara tillräckligt hög i rang.

Det är möjligt men varför gör de då inte om det :confused:. Novan sprang över mig för 5 år sedan men har inte varit i närheten av att göra det igen och jag har defenititivt inte tränat ledarskap med henne utan vi ligger på samma nivå som då= viljornas kamp eller "vem är envisast".

det har inte ett dugg med rang att göra. :grin:

en häst som får panik ser inte vart den springer, den bara FLYR. i ett sånt läge kan den springa rakt in i bilar.

du måste ju se skillnad på en bufflig ouppfostrad häst som går ner folk för att den har bråttom till hagen och en häst som blir vettskrämd och flyr i panik.

Jag undrar om ponnyn verkligen var så fantastisk?

Skulle en häst i någon situation springa över flockledare? Jag är tveksam till det.
Den ansåg nog helt enkelt att du och din dotter var högre i rang än ponnyn själv.

Tror jag inte ett dugg på, att det handlar om just rang. Skulle hon försöka leda honom förbi en saftig gräsplätt skulle hon inte ha någon vidare rang minsann. Det handlar snarare om hans grundläggande omsorg om människor, speciellt barn. Jag såg på honom att han förstod att om han slog ner henne skulle han skada henne, så han undvek att göra det.

I munnen som "extra" bett ifall gummibettet tuggas/går sönder

Det handlar snarare om hans grundläggande omsorg om människor, speciellt barn. Jag såg på honom att han förstod att om han slog ner henne skulle han skada henne, så han undvek att göra det.

Jag hoppas du skämtar. Du applicerar mänskliga resonemang på hästen, som inte tänker logiskt alls på det sättet. Inte fanken tänker den tanken att "oj det är ett barn, om jag reagerar så skadas hon. Snacka om att förmänskliga sin häst och tillskriva den egenskaper den inte har ens en millimeter av, tanke och reaktionsmässigt!

hästar tänker inte i förväg, de reagerar, och den främsta reaktorn är flykt. så länge det är möjligt unviker de flesta hästar att trampa på folk , - och även annat i sin flyktväg. Men de tänker INTE så strategiska tankar som du tillskriver.

Det är hemskt olyckligt att det händer, men hästar är inga maskiner, och så länge vi handskas med levande varelser kommer olyckor att ske. En häst ska veta att den ska respektera människan som dess främsta ledare, men är hästen tillräckligt trängd/rädd så tror jag inte det hjälper.

Där kan jag inte hålla med dig. Hästen tar till flykt ibland, och då är det flykt den har i tankarna. Råkar man stå i vägen så gör man, man kan nog inte rå för om man blir översprungen. Det handlar inte om rang, det handlar om flykt.

Får o får...en häst som fått panik i en flock springer säkert över andra hästar också men då blir inte konsekvencerna så stora...KAN hästen låta bli så gör den no det hellre än springer över...sen finns det bortskämda , ouppfostrade hästar som springer över folk och det är nåt helt annat.

Instämmer också!
Har ett exempel, min välling uppfödda häst som ser mig som sin mamma, har ju inga problem med att jag "bestämmer" och är ranghög. Det är ju jag som är hennes stora trygghet i skrämmande situationer.
Men när hon var två år och blev lite rädd för en transport som vi skulle passera på väg ut till hagen. Det var ganska trångt också att komma förbi den, ska kanske tilläggas. Då trycker ju hon sig mot mig troligen både för att få trygghet och komma bort från det läskiga. Hade ju fungerat alldeles utmärkt om jag hade varit en stor häst jag också, vilket jag ju inte är. Så när hon då tar i för att skynda sig förbi transporten tappar jag balansen och trillar. Det är ju helt klart att hästen inte vill mig något ont och hon stannar genast. Bara det att hon står still i det trånga utrymmet med mig sittande under magen :eek:. Jag hinner tänka att detta nog inte är det bästa stället att sitta på och undra hur jag ska komma där ifrån hel :confused:.
Medans jag tänker detta löser min underbara häst det genom att gå framåt och göra stoooora benlyft med bakbenen. Så jag kom ifrån den incidenten helt oskadad bara något smutsig. Men det kunde ju ha gått mycket värre. Så sådant händer helt enkelt för att vi inte är lika stora som vissa av våra hästar. Jag har också sett hästar springa över andra hästar när de ha blivit trängda eller skrämda. Visserligen brukar inte jämnstora hästar trilla men det kan bli kraftiga krockar.

Sådär gör min unghäst också, han söker stöd och trygghet hos mig som han litar på. Har han sin hästkompis med så gör han samma.
Men det blir ju som sagt problem för mig i det läget.

Lösningen är att jobba upp hans självförtroende så att man minimerar riskerna att situationen ska uppstå, men de kan ju alltid bli skrämda som sagt, och då kan man bli mosad i all "välmening" så att säga.
Tycker det är viktigt att tänka på att man inte "spöar upp" dem i de lägena, då skrämmer man dem bara mer och ger dem ännu sämre självförtroende. Ser det då och då tyvärr... :(

Jag håller med de som skriver att det inte är okej att en häst springer över människor. Det finns förklaringar till att det händer, visst, och tyvärr kan vi inte uppfostra alla hästar till att få tillräcklig respekt för alla människor, men jag ser det ändå som en varningssignal att kanske titta på den hästens beteende i övrigt. Vänd på resonemanget! Hade hästen sprungit över ledarstoet i samma situation? Knappast! Det hade inte hänt! Sjävklart kan hästen fortfarande använda hjärnan om den är skrämd, däremot har tyvärr inte så många hästen den ledarskapsrelationen till sin människa att detta fungerar fullt ut, vilket jag tror är anledningen till att det ibland händer. Jag har själv blivit översprungen av en häst då jag som 10-åring ramlade framför en flock skrämda galopperande hästar. Hela flocken hade inte någon chans att väja, flera på sidorna gjorde det men den i mitten hoppade över mig istället. Ju bättre vi blir på att hantera våra hästar och ha en bra relation till dem ju mer minskar vi riskerna, tillsammans med att lära sig förutse hästars beteeden, läsa av dem och handla därefter så kan vi minmera riskerna att sådant här händer. Har hanterat mina hästar enligt NH i 15 år nu och har sedan jag började med detta aldrig blivit översprungen, knuffad eller trampad och hästarna skulle inte ens tänka på att "springa" framför mig om de blir stressade, de kan trippa och ha sig om de blir uppspelta men går alltid vid sidan eller bakom i löst grimskaft. Jag har en treåring som har kunnat leda alla hästarna in från hagen, allt från unghästar till gamla, av alla raser, men givetvis alltid med mig nära. Det jag lärt mig av detta är inte att sluta se riskerna eller att inte vara försiktig, bara att jag kan göra mycket för att öka säkerheten! Och jag förstår knappt hur jag kunde tyckte det var kul att hänga i grimskaftet på ohanterade halvblod som tonåring, när man så lätt kan ändra vilkoren, men jag visste ju inte bättre!:p

Hade hästen sprungit över ledarstoet i samma situation? Knappast! Det hade inte hänt! Sjävklart kan hästen fortfarande använda hjärnan om den är skrämd
Vet inte var du får det ifrån!
Jag har sett både ledar ston och hingstar bli påsprungna när någon lägre i rang blivit riktigt skrämd. Faktum är att om en människa blir riktigt skrämd så fungera inte heller hennes hjärna. Då kommer något som vetenskapligt kallas för reptilhjärna att träda in. Den är bara inställde på den egna överlevande och fullkomligt den i allt annat. Så finns ingen som helst logik att hästens skulle fungera mer tänakde än en människa.

Senast ändrad:

*kl*

ALLA kan bli översprungna. Det handlar inte om rang, det handlar mer om att man står på fel ställe vid fel tidpunkt. Så är det bara, det får vi acceptera att det kan bli så ibland. Håller vi på med hästar får vi tåla konsekvenserna som ibland uppkommer och inte skylla allt på hästen.

Jag hoppas du skämtar. Du applicerar mänskliga resonemang på hästen, som inte tänker logiskt alls på det sättet. Inte fanken tänker den tanken att "oj det är ett barn, om jag reagerar så skadas hon. Snacka om att förmänskliga sin häst och tillskriva den egenskaper den inte har ens en millimeter av, tanke och reaktionsmässigt!

hästar tänker inte i förväg, de reagerar, och den främsta reaktorn är flykt. så länge det är möjligt unviker de flesta hästar att trampa på folk , - och även annat i sin flyktväg. Men de tänker INTE så strategiska tankar som du tillskriver.

Jag var där. Det var inte du. 'Nuff said.

Menar du på fullt allvar att du tror att hästar har en förmåga att tänka i OM-SÅ-termer? :confused:

För i så fall begriper jag inte varför jag har varit tvungen att operera hästen. För om hästar kan tänka OM-SÅ, dvs orsak-verkan, så borde hästfan ha tänkt: "OM jag slänger upp frambenen i eltråden, SÅ kommer jag att fastna".

Det är väl snarare som så, att er häst blir rädd för ljudet från eltråden, flyger i luften, upptäcker att det står något vid sidan, snurrar runt för att undvika att landa på detta. I ert fall råkar det vara en unge. Samma reaktion hade du fått om det hade t.ex. varit en pall.

Jag var där. Det var inte du. 'Nuff said.

vilket intressant resonemang. så för att du var där, så har du rätt i din analys av hästens agerande och att den tänkte som du påstår? då är du nog ensam om din upptäckt, inklusive vetenskaparnas och de flesta andra. att hästen AGERADE som den gjorde och att du var på plats betvivlar jag inte för en sekund, ifrågasätter det gör jag inte heller. däremot dina tolkningar av VARFÖR hästen gjorde som den gjorde, ja de är helt uppåt skogen, tyvärr.

Tulpansultan, sushmeister och masse - håller med er samtliga.

vilket intressant resonemang. så för att du var där, så har du rätt i din analys av hästens agerande och att den tänkte som du påstår? då är du nog ensam om din upptäckt, inklusive vetenskaparnas och de flesta andra. att hästen AGERADE som den gjorde och att du var på plats betvivlar jag inte för en sekund, ifrågasätter det gör jag inte heller. däremot dina tolkningar av VARFÖR hästen gjorde som den gjorde, ja de är helt uppåt skogen, tyvärr.

Tulpansultan, sushmeister och masse - håller med er samtliga.

*suck* jag vill inte bråka, det är för varmt.

Fakta. han blev superrädd, och stack ifrån mig och sprang nästan på min dotter. NÅGOT fick honom, en inte så vig 22 åring, att slå knut på sig själv, i luften, för att undvika att slå ner henne. kalla det för vad du vill, jag kallar det för att detta är en underbar barnponny som aldrig skulle skada ett barn, inte ens om han var rädd för något.

Och det är väl bra att man kan vara så säker på sig själv som du är, men jag begriper inte hur du kan ha så bestämda åsikter 1) utan att ens ha träffat hästen i fråga och känna till hans personlighet 2) utan att ha sett exakt vad som hände.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Sitter med superförkylning och väntar på att värktabletterna ska hjälpa mig somna, tills dess tänkte jag lyfta den här diskussionen igen...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 578
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Jag är så himla frustrerad. Jag jobbar inom psykiatrin, på gruppboende, där flertalet är mycket sjuka. Jag har alltid älskat mitt jobb...
2
Svar
35
· Visningar
3 043
Senast: Rumpnissen
·
Hästmänniskan Nu kommer ett gnäll-inlägg men jag blir så frustrerad! Efter att ha ägnat mig åt andra sporter förut så försöker jag komma in i...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
20 849
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25