Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

*halvt KL*

Jag tror 'kan inte' delen bottnar i lathet i de flesta fall? Eller obryddhet, men då brukar det inte heta kan inte utan bryr mig inte/spelar ingen roll.

Men en häst som knallar iväg när man sitter upp. Att träna den kommer innebära några tillfällen där man får lägga hyfsad tid på att inte sitta upp.

Typ parkera häst vid pall. Ställ tillbaka hästen som gick iväg vid pallen. Gör om föregående moment. Ställ dig på pallen. Ställ tillbaka hästen vid pallen. Ställ dig på pallen igen. Ställ tillbaka hästen på pallen.

Två timmar senare kan man fortfarande stå vid palljäveln och inte ens kommit till att sätta foten i stigbygeln. De flesta vill hellre rida än ägna tid åt det, även om det krävs ganska få träningstillfällen för en normalbegåvad häst ska fatta läget.

Sen tror jag ofta det finns en konstig rädsla att 'begära för mycket' av unghästar? Så basicträningen görs inte när de är unga (och det är lätt)?

En av de första saker mina unghästar lär sig är stå stilla. Jag tar gärna extra god tid på mig med saker, just för de ska lära sig stå stilla.

De får inte ryttare på ryggen första gången förrän de står still dikt intill pall när jag står på. Första gången jag sitter upp är från pallen. Jag har (hitills, jag får säkert äta upp det här) aldrig haft besvär med någon häst som går iväg vid uppsittning.

Den första gång de har ryttare på ryggen sitter jag upp då, skrittar kanske 15 meter - gör halt - skrittar 15 meter till (typ) och gör halt. Sitter av.

Jag vet inte HUR många gånger jag hört att det är att kräva alldeles för mycket. Både att de ska stå still, att göra halt och be om ny rörelse framåt. Jag har aldrig hört någon bra motivering (än) till varför det är för mycket begärt - bara att det ÄR för mycket begärt att be om stillastående (vid pall + i halter) av så unga/gröna hästar. Och om man då redan under grundutbildningen ser genom fingrarna, eller helt enkelt hoppar över att kräva vissa moment, så tja..
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag tror att det inte är viktigt. bjudningen är viktigare samt att man har många hästar att rida dagligen- vill komma iväg fort. Man har heller inga problem att sitta upp i farten eller blir nervös...

en av mina ridlärare sa att prion när de red in många unghästar på Strömsholm var inte att lära den att stå still. det kunde man ta sen när man hade EN.. Man avdramatiserar uppsittningen om den får gå lite. Om man är klumpig eller rädd för att hästen inte är superlydig blir det förstås väldigt viktigt med att den står blickstill o inte rör sig förrän den "får".

Ni som kritiserar elitryttare rider knappast med den bjudningen som som regel behövs. bara rider på lydnad istället för kvalitet:p- därav att man tog bort piaff på stället. En halt har ingen koeff. o är inte avgörande för hur hästen sen agerar under rörelse.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Fast de flesta som har hästar som 'inte kan' någonting är ju hobbyryttare. Så det förklarar ändå inte varför deras häst inte kan?
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Nej. Men nu uteslöt jag den biten som handlade om HUR han backade hästarna om de inte stod still... Det kommer jag inte att skriva om heller för jag vill inte att vem som helst går hem och gör detta. Det är där det här med rätt känsla kommer in i bilden och gör man fel så blir det inte bra för hästen. Det vill inte jag bidra till. På det sättet som Monty jobbade hästarna tycker jag var bra, men som sagt, detta är inget sätt att jobba hästar för folk som saknar känsla och tajming och jag vet ju inte vilka som läser det här och vad de sen testar att göra med sin egen häst p g a något som jag har skrivit.
Det jag har skrivit om innan kan dock vem som helst göra.

Du, om man inte vill ta upp något så är det helt okej men att sitta här och berätta om att man minsann inte tänker ta upp det, för att vi övriga kanske inte klarar att ta till oss det är mest bara trist attityd. Lika bra att hålla tyst från början i så fall. Vad är det som säger att du har den rätta känslan här och vi andra inte har den (du kanske är bland de bäste eller kanske bland "bottenskrapet" här. Känsla för hästar har man medfött eller lär sig genom träning, en kurs mer eller mindre gör ingen större skillnad för känslan om man inte råkade få en av de där sällsynta aha upplevelserna.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Ja, det går ju fortare att slänga sig upp alá gymkhana än att faktiskt träna hästen till att stå still :devil:
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag vet inte HUR många gånger jag hört att det är att kräva alldeles för mycket. Både att de ska stå still, att göra halt och be om ny rörelse framåt. Jag har aldrig hört någon bra motivering (än) till varför det är för mycket begärt - bara att det ÄR för mycket begärt att be om stillastående (vid pall + i halter) av så unga/gröna hästar. Och om man då redan under grundutbildningen ser genom fingrarna, eller helt enkelt hoppar över att kräva vissa moment, så tja..

Det där är absolut grundkrav från mig också innan jag sitter upp. Inte vill jag kravla upp på en unghäst som inte kan stå still och vänta på mig/vara uppmärksam, kul det blir om han blir "överraskad" och slänger av mig :crazy:
Samma så måste jag ju veta att jag får stopp på det lilla odjuret :p
Hur det kan vara att kräva för mycket kan jag inte fatta?
För det är ju inte föl och ettåringar vi pratar om nu..
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag kan inte se varför man skulle lägga sig i hur de tränar? Om det är privata lektioner så skall man som åskådare inte ta upp tiden, den har tränande ekipage betalat för. Jag hade blivit väldigt irriterad om någon hade lagt sig i mina lektioner.

Alla har vi ju rätt att träna för vem vi vill. Alla kan vi inte tycka om samma metoder. Jag hade åkt o tittat på lektionerna och passade det inte mitt sätt att arbeta så hade jag åkt därifrån. Kanske ordnat träning för en tränare jag själv gillar?

I mitt stall så har jag fixat ut en NH-tränare som jag tycker om. Jag känner inget behov av att träna själv men ser till att det blir träning ändå så att de andra får en bra start. De blev överkörda av sina ponnys men istället för att verka duktig o förklara det för dom så ordnade jag träning istället så de fick testa själva. Fungerar jättebra!
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Det där är absolut grundkrav från mig också innan jag sitter upp. Inte vill jag kravla upp på en unghäst som inte kan stå still och vänta på mig/vara uppmärksam, kul det blir om han blir "överraskad" och slänger av mig :crazy:
Samma så måste jag ju veta att jag får stopp på det lilla odjuret :p
Hur det kan vara att kräva för mycket kan jag inte fatta?
För det är ju inte föl och ettåringar vi pratar om nu..

Precis, jag sitter inte upp om inte 'pre-flight check' fungerar. Och A och O är ju att kunna STANNA det lilla djuret liksom. Jag rider in helt själv, och ute (ej ridbana/inhägnat) så allt annat än kunna stanna och stå still skulle vara mer eller mindre livsfarligt.

Det brukar fö aldrig vara problem.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Ett sätt att komma tillrätta med en "olydig" häst som inte vill stå stilla under uppsittning är att man själv inte rör sig ur fläcken på marken trots att hästen försöker traska runt. Sedan ser man helt sonika ser till att för varje gång den rör sig iväg att genast stoppa/flytta tillbaka hästen till ursprungspunkten för uppsittning. Helst ska man hindra den innan den ens hinner röra benen=tajma vad du gör. Gör ingen stor grej av det. Hästen brukar stå stilla efter ett par gånger, men det krävs konsekvens, tajming och erfarenhetspondus av ryttaren. Glöm inte att ge beröm när det behövs.

Nästa punkt är att tänka igenom varför hästen är "olydig" och inte vill stå still? Den har inte lärt sig? Dunsar man ner i ryggen på den? Hamnar sadeln snett? Något annat obehagligt/stressande som får hästen att vilja flytta undan obehag? Har man inte varit konsekvent mot den?

Jag skyller på människan, hästar kan redan från födsel stå blick stilla. ;)

/V
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag skyller på människan, hästar kan redan från födsel stå blick stilla. ;)

Så klart den kan! Men den vet ju inte att det är just det vi vill i den eller den stunden.

Med positiv inlärning är "stå still", "stå fint" eller något liknande (ofta) det första man lär in. Det är betydligt enklare att lära den vad den ska göra än att korrigera det den inte ska.

KL.
Jag förstår mycket väl att ex vis Kryddan måste kunna lita på att hästen står still när hon sitter upp (i inlägget anges varför) - särskilt om hon har en häst med glöd. Hennes poäng (som jag uppfattade den) var inte "knepet" utan inställningen att vara öppen för andras kunskaper utan att på förhand döma/dissa eftersom man då ökar på sina kunskaper så att man ha fler verktyg att ta till när man kommer i situationer.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

... Det är därför det är en " ;) " efter den sista meningen.

/V
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Tack!! Det var precis så jag menade! :) Jag kan inte komma upp utan pall heller så det är klart att min häst måste kunna stå still när jag skall kravla mig upp - och stå kvar där tills jag har fått tag på den andra stigbygeln och tagit tyglarna. Jag begriper inte vad det skulle vara för konstigt med det?

Lobelia, det var ett tråkigt svar på mitt inlägg. Att jag inte ville skriva ut hur Monty gjorde var för att det var väldigt hårdhänt och jag ville inte försöka förmedla det sättet p g a att jag inte vet vem som försöker göra likadant och totalt missförstår allting. Inte för att jag skulle framstå som någon form av besserwisser alltså.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag svarade utifrån hur jag uppfattade det du skrev. Hårdhänta metoder bör man inte lära ut alls i och för sig, i synnerhet inte som en lösning på ett så pass enkelt problem som normalt går att lösa med lite tålamod.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Att jag inte ville skriva ut hur Monty gjorde var för att det var väldigt hårdhänt ...

Det är väl den här bilden jag fått av Monty, att han är väldigt hårdhänt helt i onödan. I vissa fall kan man behöva vara hårdhänt kanske, men att få hästen att stå still, det ska man klara utan att vara hårdhänt.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Till dig och Lobelia.

Det beror nog på vad det är för häst man har. Jag har inte behövt använda den hårdhänta metoden för att få någon häst som vi har haft att lyssna och stå still. Bortsett ifrån en enda häst, och det var ett kallblod som var som att tala till en vägg. Men normalt sett så tycker jag inte att man behöver slita en häst baklänges för att den skall fatta att den skall stå still. Nu var det ju så att de hästar som var med som demonstrationsobjekt på den här clinicen var s k "problemhästar". (Bortsett ifrån den som skulle ridas in då). De hade alltså annonserat efter hästar som absolut inte kunde stå still när man skulle sitta upp, vägrade att låta sig lastas, inte gick att klippa o s v. Så det var en ytterlighet som visades kan man säga. Normalt sett behöver man bara vara konsekvent så är det inte svårare än så.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Eller så ger man fan i att försöka lära hästen under en helgklinik och tar mer tid på sig och kan därmed slippa ta till alltför hårda metoder. Jag säger inte att det kan behövas, men för det mesta behövs det inte.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Problemet med att ta extrema problemhästar som demo är ju tyvärr att folk då tror att det är så man "ska" göra. Oavsett om man förklarar för publiken att det är ett undantag osv, man minns det man ser.
Och jag tror fortfarande att man LÄTT på bara en liten stund kan lära en häst att stå still vid uppsittning, utan hårda metoder. Alla hästar diggar inte att bli "stirrade" på och "fastspikade" i marken, då måste man använda en annan metod. Vår ponny är en sådan som behöver röra sig om han är orolig, blir klaustrofobisk om man håller honom för hårt, så då lär jag honom att jobba för att få upp mig i sadeln, som jag beskrev ovan. Skuttar jag upp på en pall eller liknande nu så kommer han farande med sidan, och om jag inte är snabb nog upp, då försöker han skrapa upp mig på ryggen :p

Så, som sagt, det där är sånt som gör att Monty inte funkar för mig. Jag förstår att han helt säkert kan snacka för sin sak, och på en demo förklara hur det är. Men det är världen ur hans ögon, jag har sett en annan.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Problemet med att ta extrema problemhästar som demo är ju tyvärr att folk då tror att det är så man "ska" göra. Oavsett om man förklarar för publiken att det är ett undantag osv, man minns det man ser.
Ja o quick fixes för att folk skaffar hästar som de egentligen inte skulle ha köpt ens.

Jag har fortfarande clinicen med Parelli med hopphästen på näthinnan.

Ändamålet helgar medlen- till vilket pris som helst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp