Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Det enda som jag har använt mig av NH-världen är att böja på halsen vid uppsittning. många har velat "hjälpa mig" att hålla i hästen o har nästan blivit förnärmade då jag sagt- släpp hästen. Har använt det sedan första uppsittningen. Hästen ser vad man gör o skulle den fara iväg så kommer den bara runt runt.

Jag har oxå kunnat äntra upp ute i skogen på hemväg på en ganska het häst med hoppläder fast jag är gammal o hästen jättehög.

Ang att lägga sig i...

Hur många svenskar lägger sig i oavsett vad det gäller???? Nä man bara tänker o pratar bakom ryggen.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Där har du rätt, men återigen, inom hästhantering är det mesta relativt. Jag skulle nog inte uppskatta att få mina beslut ifrågasatta av någon som inte delar min uppfattning, och på denna premiss anser att jag har fel.

Jag har bildat mig min uppfattning om mina hästar och utifrån denna kunskap gör jag mina val angående dras hantering.

Sedan finns det ju fall där det är i sin ordning att ifrågasätta, där djuren faktiskt far illa, men det är en stor skillnad mellan att inte hålla med om hanteringen, och att faktiskt bevittna något som strider med gällande djurskyddslagar.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag irreterar mig alltid lite på människor som lägger sig i:09
Från din sida så handlar det ju om att du förutsätter att du vet bättre/tycker mer om dina hästar än övriga, vilket ju är din högst personliga åsikt. Så du är inne på rätt spår, om hästarna far illa (enligt djurskyddslagstiftning), ingrip, om inte lägg dig inte i.

Jag tror nog att deltagarna (utan att känna dem) är kapabla att fatta beslut angående dem själva och deras hästhantering.
:grin:



Fast varför är det självklart någonting negativt att "lägga sig i"? Jag tycker tvärtom det är enormt viktigt att våga ställa frågor, och förvänta sig en förklaring.

Det handlar inte om att vara nedlåtande, utan om att jag vill veta varför min tränare ger de instruktioner hen ger. Vad är det jag ska uppnå, hur ska jag uppnå det, och varför ska jag göra på just det sättet?
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Ahh. Här ser jag att du utvecklat lite. Jag talar om min kommunikation med tränaren, inte min kommunikation med övriga elever.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

/.../

Ang att lägga sig i...

Hur många svenskar lägger sig i oavsett vad det gäller???? Nä man bara tänker o pratar bakom ryggen.


Hear hear!

Skitsnack leder ingenstans. Är man osäker på hantering/ridning som lärs ut så tar man det med personen/tränaren det gäller. Inte med en massa annat löst folk som inte har med saken att göra... :devil:
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Själv hade jag blivit ganska irriterad om ngn som inte var med på träningen stod vid sidan om och ställde frågor. Det finns enormt mycket TYCKANDE inom ridsporten och hästhantering. Är det frågan om rena djurskyddsfrågor så naturligtvis, självklart har man ett ansvar, precis som när det gäller vanvård av barn, som vittne till kriminella handlingar osv. Men det du tycks tala om uppfattar jag som rent TYCKANDE och jag kan säga att jag hade inte accepterat att ngn under min betalda träning tyckte att min tränare skulle stå till svars inför dig eller ngn annan. Jag uppfattar dig som en busybody som lägger dig i saker du inte har med att göra....
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Det har ar bade till dig och till Atli,

ja, det finns jattemycket olika skolor, olika satt att gora saker.

MEN
och det har ar ett enormt men i lysande neonbokstaver,
fragar man aldrig far man inget veta. Som "daochdavidbehov" tranare eller hur man nu ska uttrycka det sa ber jag -aldrig- nagon gora nagot som jag inte kan forsvara.

Och jag har inga problem med att forsvara eller Svara, beroende pa om det ar fragor eller Ifragasattande.

Klarar man inte som tranare, eller student for den delen, att ge ett vettigt, informativt och palast svar till nagon som ar undrande och/eller kritisk sa kanske man ska fundera lite sjalv pa Vad och Varfor? :)

Menar inte det har pa nagot satt elakt eller sa, utan jag ser hellre att folk fragar an tar forgivet, eller pratar bakom min rygg eller... mycket hellre ser jag da att nagon fragar "Men du, hur tankte du har? Varfor gjorde du inte sa?" Absolut hellre det an att folk har sett nagot de inte forstar och sen knallar ivag och sprider det dar missforstandet.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Från din sida så handlar det ju om att du förutsätter att du vet bättre/tycker mer om dina hästar än övriga, vilket ju är din högst personliga åsikt.

Absolut inte! Jag är säker på att samtliga hästägare älskar sina hästar precis lika mycket som jag gör, men jag vet också att man kan gå längre än man normalt skulle gå, om en "ansedd tränare" säger så. Jag har själv varit med om att en tränare behandlat min häst på ett sätt jag aldrig själv skulle göra. Just där och då var det väl en kombo av att jag blev överraskad blandat med att väl inte kände att jag kunde säga något.. Det är ju tränaren som är utbildad i det här liksom.. jag som elev ska väl bara lyssna och göra samma typ.

Därför tycker jag att det är viktigt att man tar tag i de tränare som jobbar med oschyssta metoder. Så att de inte "lurar" i folk mer dumheter.

Men som sagt, det är ju alltid ens egen personliga åsikt det handlar om. Man har ju olika syn på vad som är oskälig plåga för en häst. Om vi nu pratar om sådant som inte faller under djurskyddslagen alltså.

Det är en svår fråga som sagt..

Jag tittade på en annan tränare igår, han var bara :love::bow::bump: så bra.
Han hittade på övningar för att ge hela ekipaget en känsla för vad man behövde träna på, och sedan mjuka trevliga metoder för att fixa problemen, hela tiden med fokus på en nöjd, avslappnad och villig häst. Väldigt trevligt att se :bow:
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag är också nyfiken :p

Att böja in huvudet mot skänkeln är typ enda "uppsittningslösningen" jag hört om innan. Hade vart kul att höra något annat!
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Håller med, man måste tänka efter innan man säger sin åsikt eller ingriper på annat vis. Däremot om en häst verkligen far illa ska man absolut säga ifrån.

Håller med, men det är väl den gränsdragningen jag tycker är svår...
Om en tränare lär sin elev att vara onödigt hårdhänt med hästen, tex att den ska straffbackas 20 m om den inte gör precis rätt.
Far hästen illa då?
Den börjar ju antagligen inte blöda eller så, och den lär antagligen inte bli halt eller så heller. Däremot känner jag att den blir nedtryckt och antagligen inte kommer att må så bra inombords som den kanske hade kunnat göra.
Det kan ju också vara en risk att den tillslut vänder sig mot den som pressar ner den, och slänger av sin förvånade ägare någon dag...

Att göra något olika tycker jag snarare är, om man tex väljer att rida med bett eller utan. Jag som rider utan bett får ju då jobba på ett lite annat vis än som man skulle gjort med bett. För hästens del kvittar det antagligen ganska lika. Det är för mig att göra något olika.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag har tittat på en del youtube-filmer med Monty och jag är inte lika imponerad. Jag anser att han pressar för mycket på de flesta, de skulle troligast utan problem ha låtit sig "tämjas" med mindre buller och bång om de fått möjligheten.

Jag tycker din häst såg spänd/busig ut, tror dock inte att ett foto sådär kan säga så mycket om hur hästen mår. Den ser iaf inte nertryckt ut i skorna :)
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Varför utgår du ifrån att det är dålig hästhantering? Vem vet tränaren kanske är kanon.

Jag får ofta ont i magen när jag hör folk berätta om sina dumma och elaka hästar men jag känner att jag kan inte hålla på att pracka på folk mina åsikter. Istället så försöker jag bara vara glad och trevlig men ändå berätta om egna erfarenheter så personen ifråga förhoppningsvis får nys om att man kan göra på andra sätt.

För att det var någon som nämnde det som sett tränaren tidigare. Därav mitt planerade besök.

Jag brukar ju göra som du, men om man ser att en häst (imo) far illa... så vill man ju göra något.. känner jag..
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Ang att lägga sig i...

Hur många svenskar lägger sig i oavsett vad det gäller???? Nä man bara tänker o pratar bakom ryggen.

Ja, och sån vill jag inte vara.. därav tråden :)

Det hjälper ju ingen att gå och snacka bakom ryggen, sedan är det ju just det där med, var går gränsen för att lägga sig i? :(
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

När folk blir imponerade av en guru så hjälper det inte att säga sitt. De har inte sett att det går att göra på helt andra sätt samt att det måste få ta TID att bli partner med sin häst!! De vill få en god "kontakt" via quick fix o vet inte annat. De vet inte hur mkt arbete det ligger bakom "väluppfostrade/ snälla" hästar.

Jag hade troligen bara gått min väg för att inte behöva se skiten...med rök puffande ur öronen.

Det jag har sett av NH är just sådant o folk tycker att bara för att det "funkar"- gör det rätt.

straffbackningar i det oändliga o ryck i repgrimman tills den reser sig, skakar på huvudet av all smärta o människa fattar lik:devil: inte ngt vad hästen säger.
 
Senast ändrad:
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Själv hade jag blivit ganska irriterad om ngn som inte var med på träningen stod vid sidan om och ställde frågor. Det finns enormt mycket TYCKANDE inom ridsporten och hästhantering. Är det frågan om rena djurskyddsfrågor så naturligtvis, självklart har man ett ansvar, precis som när det gäller vanvård av barn, som vittne till kriminella handlingar osv. Men det du tycks tala om uppfattar jag som rent TYCKANDE och jag kan säga att jag hade inte accepterat att ngn under min betalda träning tyckte att min tränare skulle stå till svars inför dig eller ngn annan. Jag uppfattar dig som en busybody som lägger dig i saker du inte har med att göra....

Jag förstår och håller med, naturligtvis kan jag inte börja gaffla med tränaren under pågående pass och störa. Däremot KAN det ju vara så att om jag tycker att något ser "too much" ut, så kan det ju hända att hästägaren också tyckte det, men inte vågade säga något. Precis som jag själv upplevt en gång.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag är också nyfiken :p

Att böja in huvudet mot skänkeln är typ enda "uppsittningslösningen" jag hört om innan. Hade vart kul att höra något annat!

Faktiskt är min "lösning" tvärtom. Jag började med att ge hästen godis "över ryggen" på motsatt sida. Då böjer hästen ju sin bål emot mig, för att nå min hand på andra sidan. När hästen vet vad han får, så var det lätt att ställa sig "lite för långt ifrån" och då tar hästen gärna ett steg närmare mig för att komma åt godisen, och placerar sadeln snyggt framför mig. Sedan drar jag ut på godisgivandet mer och mer, så att det tillslut är först när jag sitter på, som man får godiset. Det blir inget snurrande alls när hästen själv vill att jag ska komma upp(och ge godiset), så då spelar det ingen roll att huvudet är böjt utåt när jag skuttar upp :idea:

(liten parentes sådär, bra tricks faktiskt)
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Varför gjorde du över ryggen och inte på din sida?

Jag är en sådan fanatisk "innersids-människa" så det känns väldigt ovant som du beskriver :p

Själv är jag kass på det där med att ha hästen stilla när man sitter upp :o (edit: Hästen står still tills jag kommit upp men går iväg själv alltså) Men jag har faktiskt börjat bättra mig. Min häst är dock snäll oavsett och dessutom en riktig liten parkeringsmaskin, spelar ingen roll var eller hur man behöver komma upp, han ställer sig alltid perfekt och väntar så snällt, haha. Undra om det är en dold ponnytalang :D

Kanske ska tillägga att jag inte själv praktiserar att böja in huvudet och har sett det användas främst med problemhästar.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

När folk blir imponerade av en guru så hjälper det inte att säga sitt. De har inte sett att det går att göra på helt andra sätt samt att det måste få ta TID att bli partner med sin häst!! De vill få en god "kontakt" via quick fix o vet inte annat. De vet inte hur mkt arbete det ligger bakom "väluppfostrade/ snälla" hästar.

Jag hade troligen bara gått min väg för att inte behöva se skiten...med rök puffande ur öronen.

Det jag har sett av NH är just sådant o folk tycker att bara för att det "funkar"- gör det rätt.

straffbackningar i det oändliga o ryck i repgrimman tills den reser sig, skakar på huvudet av all smärta o människa fattar lik:devil: inte ngt vad hästen säger.

Nej, jag vet :( jag får väl släpa dit en massa mycket trevligare tränare som motvikt, och hoppas att hästägarna ser skillnaden.

Fast det är svårt att bara gå, om man faktiskt har sett något där man tycker hästarna far illa så är det svårt att släppa tycker jag..
Jag vet ju hur du ser på NH, tänk att jag, en NH-människa kan oroa mig för att någon tar i för mycket ;) kanske kan det hända att det finns NH som är lite mjukare också ;)
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Som jag ser det så är det som regel sämre ryttare som anammar detta.

Om hästen får rejäl motion av en avspänd ryttare så är hanteringen så mkt lättare än en med konstant överskottsenergi. DET löser det mesta.

Om man ger hästen vad den behöver o umgås med den lite mer så kommer tilliten o även "lydnaden".

Man rider för lite idag. Tacka vet jag busridande ponnyungar från förr. de hade nöjda o "snälla" ponnies som var med på noterna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp