Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Ja, den demon med hopphästen var jäkligt onödig. En extrem problemhäst ska man inte räkna med att man ska kunna fixa så fort. Orättvist för alla.

Vi hade en clinic (Parelli) här i helgen, då hade vi efterlyst "problemhästar" och vi fick tag i en som slår mot skänkeln och visar allmän motvilja. Lite lagom sådär. Clinicen gick sedan ut på att han visade hur han "testar" hästen för att se var ursprungsproblemet sitter. När han hittade det så förklarade han för oss hans teori om orsak och verkan, samt att han visade lite hur man kan jobba vidare och vad man ska tänka på. Han visade lite och förklarade hur man ser att man är "på rätt väg".

Otroligt lärorikt, ingen quick fix, utan bara mer insyn i en problematik och råd om hur man jobbar med liknande.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Lite udda fråga, kanske, men jag är fortfarande nyfiken på din ursprungsfråga. Är det så för dig att du går runt med "eviga funderingar" på hur mycket du ska lägga dig i när det gäller andras hästar?

Alltså även när ingen efterfrågar din åsikt?

Jag är uppriktigt nyfiken på detta! :laugh:
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Nej, absolut inte. Men om jag går och tittar på kurs/clinic och ser något otrevligt så kan det hända att jag tar illa vid mig. Och då kan jag gå och tänka ganska långt efteråt, om jag borde sagt ifrån eller ej. Såg tex en hopplektion med en jättespänd ponny som inte riktigt ville hoppa, stressade bara runt. Och tränaren bara hetsade och skulle ha ungen att driva/piska/styra/bråka med den stackars ponnyn. Varken unge eller ponny verkade särskilt nöjda när de väl kom över.
När jag ser sånt så känner jag att jag kanske borde sagt något, det finns ju så otroligt mycket trevligare sätt att få en ponny att hoppa :(

Tyvärr(?) är jag oftast för mesig för att säga nått dock.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag lever i en skyddad värld, inser jag, för jag ser inte så mycket av det som du beskriver. När jag ser träningar är det vanligtvis med mina egna tränare, och dem gillar jag ju.

Jag säger så klart inte att det inte händer saker som någon borde säga till om, det jag tänker är väl snarare att jag dels undrar vilken nytta det gör om man lägger sig i när man ändå inte är superstjärna eller så. Varför skulle de göra som jag tycker, liksom? Dels att jag tycker att man tar en lite konstig social roll om man mer eller mindre åker runt och letar efter saker att uppröras över och säga till om.

Om jag tror att en tränare har oschyssta metoder, så skulle jag inte åka och titta på träningar där.

Jag tänker nog att det inte är genom att lägga oss i som vi åstadkommer en schysst hästhållning och -träning i första hand, utan genom att hålla en öppen diskussion om vad som är schysst resp oschysst att göra mot hästar.

Om jag trodde att det skulle hjälpa, skulle jag starta en turné i Monty Roberts fotspår och så kritisera honom vid varenda clinic. Han är hemsk mot hästarna, tycker jag. I alla fall på de clinics jag har sett och samtliga filmer som jag har sett. Han är dock ett lysande exempel på en person som inte klarar av att delta i en vettig diskussion. :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp