Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag vet inte vad det är för skillnad på en Duallygrimma och en vanlig repgrimma.
Jag ser det så här med olika saker inom hästgebitet. Man kan jämföra det med musik t e x. Bara för att man gillar rock så innebär inte det att man inte kan gilla jazz också. Det handlar bara om att låten skall ha en melodi som tilltalar en. Och tar man film t e x så kan man säga att en bra film kan handla om vad som helst egentligen, bara den har en bra story. Man tycker ju normalt sett inte att bara filmer som handlar om t e x komedi är bra, eller hur.
För att kunna ta till sig nya influenser så måste man vara öppen för information. Om den personen som informerar om något - som den personen är bättre på än vad man är själv - på ett övertygande sätt, så underlättar man för sig själv och sin häst om man tar till sig det som den personen har att säga. Sen kanske man inte tycker att man har någon nytta av det med den hästen som man har just nu, men en vacker dag kanske man har det.
Som jag ser det så drar man lärdom av det man ser och hör, även om det inte faller en i smaken för stunden. Men en vacker dag kan man ha nytta av det där som man inte trodde på just då. Förutsatt att inte hästen plågas då. Förstår att du redan har bestämt dig för att den personen som håller i träningen som du skall gå och titta på är en djurplågare, men vidhåller fortfarande att du skall gå och se träningen utan förutfattade meningar och bilda dig en egen uppfattning. Och så hade jag sagt oavsett vilken träning du än skulle gå och se på, det har inte specifikt med detta att göra :) Ser fram emot att höra vad du tyckte när du har sett det! :)
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

En solklar NH-fantast som anser att hästarna ska immuniceras/ roboticeras mot ALLT för att man inte klarar av situationer annars!

Frälst?
Skulle tippa det. Låt hästen ha känslor/ reaktioner kvar!:mad:

Fast det där h*n räknade upp är väl inget konstigt att begära ? Det klarar alla mina även de yngre och det har jag inte ens tränat dom till. Dom lever och har en jäkla massa egna åsikter trots det ;)
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Som jag skrev i början har någon annan antytt att tränaren inte har trevliga metoder, och för att själv bilda mig en uppfattning har jag tänkt gå och titta på ett pass.

Men det där med lagen undrar jag lite över. Det känns som att det i många fall kan vara en tolkningsfråga.. vad är "onödigt lidande" tex?

Ser jag något jag undrar över så får jag väl prata med den hästägaren om hur de upplevde det

Fast det är ju inte direkt förutsättningslöst och med öppet sinne du åker för att titta på den träningen, utan praktiskt taget med förväntan om att hitta saker att uppröras över.

Om du inte känner den som ska träna hyfsat väl, tycker jag att det är en väldigt underlig idé att du skulle prata med personen om hur den upplevde träningen. Jag skulle ta väldigt illa upp om någon jag inte kände kom fram till mig efter en träning för att diskutera metoderna.

För mig framstår det helt enkelt som att du åker dit i syfte att bli upprörd och lägga dig i.

När det gäller djurskyddslagen och "onödigt lidande" så är det naturligtvis en tolkningsfråga, om du undrar skulle du ju kunna skaffa fram några domar i djurskyddsmål som rört hästar, så att du kan se vilken sorts saker de brukar handla om.

Nu vet jag inte vad du förväntar dig att se på den där träningen, men att repviftande, rytande, tjafsande, backande och liknande saker skulle kunna leda till rättegång är nog rätt osannolikt.

Om hästen piskas upp så att det blir märken (som är mer än dammränder i pälsen), kommer saken i ett annat läge. Eller om träningen pågår timme efter timme och hästen inte ens får dricka.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Det beror ju på om man har åkrar i sin närhet eller bor i stan. hästarna BLIR vana vid vad de ser frekvent.. med åren.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Förstår att du redan har bestämt dig för att den personen som håller i träningen som du skall gå och titta på är en djurplågare, men vidhåller fortfarande att du skall gå och se träningen utan förutfattade meningar och bilda dig en egen uppfattning. Och så hade jag sagt oavsett vilken träning du än skulle gå och se på, det har inte specifikt med detta att göra :) Ser fram emot att höra vad du tyckte när du har sett det! :)

Nej, absolut inte(det fetade) jag vill ju gå dit för att bilda mig en egen uppfattning. Hade jag inte hört något om tränaren innan hade jag ändå tänkt gå och titta, men när jag nu hörde något som ev var mindre trevligt, så började jag fundera kring hur jag egentligen ska hantera det, om det nu skulle vara så att jag ser något som jag tycker är illa för hästen. Jag vill ju helst att det ska vara en toppentränare, så kanske jag också vill träna där.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Nej. Men nu uteslöt jag den biten som handlade om HUR han backade hästarna om de inte stod still... Det kommer jag inte att skriva om heller för jag vill inte att vem som helst går hem och gör detta. Det är där det här med rätt känsla kommer in i bilden och gör man fel så blir det inte bra för hästen. Det vill inte jag bidra till. På det sättet som Monty jobbade hästarna tycker jag var bra, men som sagt, detta är inget sätt att jobba hästar för folk som saknar känsla och tajming och jag vet ju inte vilka som läser det här och vad de sen testar att göra med sin egen häst p g a något som jag har skrivit.
Det jag har skrivit om innan kan dock vem som helst göra.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Det beror ju på om man har åkrar i sin närhet eller bor i stan. hästarna BLIR vana vid vad de ser frekvent.. med åren.

Som sagt, var och en blir salig på sitt sätt!

Själv tycker jag att det är bättre både för mig och hästen (och andra som ev skulle kunna råka illa ut), om jag ligger ett steg före den, dvs utsätter och vänjer den för så många olika situationer jag kan komma på istället för att vänta tills den vant sig "med åren", som du skriver. Jag kan säkert sitta kvar även om den blir skrämd, vänder och springer åt andra hållet men jag kan inte se ngn vinst med det beteendet varken för hästen eller för mig.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Nu har jag inte läst annat än ditt första inlägg.

Men jag tycker såhär:
Såvidare det inte bryter mot djurskyddslagen (och då ska man veta fakta om vad den är, inte bara gissa sig till att man "tycker" det gör det när man anmäler) så ska man inte lägga sig i. Punk slut.
Därför att man vet sällan hela storyn, anledningar etc. och även det är orelevant eftersom det är inte din häst, du har inget med det att göra.
Det är SJUKT irriterande när folk lägger sig i, oavsett om det är välmenat eller inte!
Man måste kunna respektera att andra gör och tycker olika i livet, utan att agera mot detta. Det är för mig en del av att vara vuxen, att vara tvungen att säga vad man själv tycker trots att personen inte har intresse för din (inte dom i DU utan som generellt personer) åsikt eller hjälp är ett tecken på att man själv är osäker och behöver hävda sig.

Så enkelt. Man ska inte lägga sig i på nån grad. Varken fysiskt eller muntligt.
Däremot ska man anmäla till djurskyddet OM det bryter mot djurskyddslagen. Och då kan man ju va shysst nog att prata med personen först och kolla om det finns anledning, tex. om det handlar om att hästen inte får gå ut eller liknande.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

revolutionerande var fel ordval, men alltså det du skrev var ju basic träning, inte ett knep?
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Javisst, men väldigt många personer kan inte få sin häst att göra ens dessa simpla saker. För mig är det viktigt att en häst står still när jag sitter upp numera t e x, förr var det inte det och då la jag heller inte så mycket energi på att faktiskt lära hästen att stå still när jag begärde det. Väldigt många hästar som är lite högre utbildade inom ridningen kan faktiskt inte stå still när ryttaren skall sitta upp. Och om de nu står still i de sekunder det tar för ryttaren att landa i sadeln så börjar de genast att gå så fort som piloten har landat. Det är inte ok tycker jag. En häst SKALL stå still tills man säger att den får gå. Punkt. Och det gäller ALLA hästar, inte bara slöfockar. Kan man lära hästen alla möjliga konster när man rider, som att hoppa 1,50 eller gå i piff eller puff, så kan man baske mig lära hästen att stå still också.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Fast frågan var ju 'vad var det för knep?' eftersom du skrev "Jag har lärt mina senaste hästar att stå still när jag skall sitta upp tack vare ett av Montys knep dessutom." - ett av hans knep, då blir man ju såklart nyfiken på vad det kan vara som får en häst att stå som klistrad. : )

På tal om det, vem var det som sa nåt liknande med 'kan den inte vänta på dig i en halt kan den inte vänta på dig i en piaff heller'?
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Det tror jag varenda kunnig tränare säger.;)

Om den inte kan vara lydig nog att vänta när man sitter upp så ser jag inte riktigt hur det ska bli lättare då man lägger in mer energi, som i piaff.
Visst kanske man kan ävda att hästen är orastad innan man ska rida etc. Men jag tycker gott de kan vänta trots mycket energi. De skulle gott kunna behärska sig inför ledarstoet i hagen. Då kan de kontrollera sina impulser inför mig med.

Hästar kan lära sig otroligt mycket. Man ska inte tro att de bara "är så" om allting. Givetvis ska man ta hänsyn till deras natur som flyktdjur och man får träna dem därefter. Men träna dem går och gör ingen skada. Tvärtom brukar de flesta bli mer harmoniska och nöjda med tillvaron om de har tydliga spelregler.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

KL

Jag håller med de flesta andra att så länge hästen inte lider (i lagens mening) så bör man inte lägga sig i.

Jag håller själv på med NH och har sett saker jag inte gillar både en och två gånger, men jag har också hört av andra att de inte gillar vad jag gör. Så sålänge det inte handlar om lagbrott (onödigt lidande innefattar saker som en person kan bli fälld i domstol för) lägger jag mig inte i eftersom jag tycker det är oerhört irriterande när andra gör det.

Känner du personerna väl är det ju en lite annan sak och ni kanske kan ha en disskusion.



Fler som är förkylda så det blev lite virrigt...
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

hahaha, isåfall borde varenda GP-häst man ser på TV stå still i halterna det kan jag dock inte minnas att jag har sett. : P

... Det finns väldigt gott om 'min häst kan inte'.... sitta upp utan pall, kan inte sitta upp med pall, kan inte ridas med/utan sporrar, inte med/utan spö, kan inte ridas ut själv, kan inte gå i hage med andra hästar, kan inte gå själv, kan inte äta havre, kan inte lastas utan lina, kan inte stå still när man sitter upp, ja herregud listan kan göras lååång med vad matte intalat hästen att den inte kan : P

...citatet kan också ha varit 'kan den inte göra halt kan den inte göra halvhalt heller' : P
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Menar du att man inte behöver lära hästen att stå still i olika sammanhang?
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Jag uttryckte mig dåligt. Alla duktiga hästmäniskor/tränare. För i min värld är man inte en duktig tränare om man inte kan lära ut något så simpelt som att stå still vid upsittning eller i halt eller se hur det påverkar resten av ridningen.

Samtliga av mina tränare förstår iaf den grejen. De har dragit kopplingen till piaffen. Och det är tt av skälen till att jag är så detaljpetig. För jag vet att när man kommer till tex pisffen så lönar det sig. Då är den inte svår. Den är bara ytterligare ett steg i ytbildningen, som alla andra.

Att se folk som rider svårklass DRESSYR som behöver bli inledda på banan känns ju lite pinsamt. Dressyr är för mig gymnastik och lydnad. För vissa är det mest bara ett shownummer.
 
Sv: Den här eviga funderingen - hur mycket ska man lägga sig i?

Äh, googlade, glöm det där med metallpluppar, jag har blandat ihop den med nått annat. Den där grimman har ju samma inverkan som en repgrimma i stort sett, på vilket sätt är den bättre? Såg klumpig ut mest, dessutom hamnar ju repdelen väldigt långt ner.. Nä, jag gillade den inge vidare..

Ev off-topic.

Inte läst hela tråden. Men repgrimma med metallpluppar - då är det en "Be Nice"-grimma du tänker på. Googla så hittar du.

Dock, kanske lite mer OT, det LÅTER skittaskigt med en reppgrimma med metallpluppar i nacken, och allmänt en design som 'snör åt' och orsakar extra starkt tryck om man drar i grimskaftet. Be Nice-grimman när man ser bilder och läser beskrivning låter som snarast tortyr, och långt från NH osv utan ett sätt för elaka människor som inte ids uppfostra sin häst ordentligt få den att "be nice" med hjälp av smärta.

Jag har ägt en Be Nice-grimma. Och använt den. Jag har även låtit min ganska orutinerade och oerfarna MAMMA använda den vid rutinledande (in/ut). Helt enkelt för grimman i realiteten inte är speciellt elak. Visst är den elakare än en 'vanlig' repgrimma - absolut. Visst ger den mer nacktryck än en kedja över/under nosen - absolut.

Men det den också är är otroligt TYDLIG och den ger blixtsnabb eftergift. Dvs även en orutinerad mamma med en stökig häst i snöret kan ge hästen tydliga, konsekventa signaler - både 'negativa' (ökat tryck/obehag) och 'positiva' (eftergift). Långt bättre för både häst och mamma än varianter av 'häst leda ut mamma till hagen med hjälp av kedjan över nosen' osv.

(Och japp, visst var det strikt sett en uppfostransfråga. Hästen skötte sig med mig men var en ren apa med alla hon insåg hon kunde bossa runt med, och hon bedömde blixtsnabbt vad det var för 'sort' hon hade att göra med.
Dvs som ett lamm med mig, med minsta osäker eller orutinerad människa var hon vidrig. Högg fram, knuffades på mitten och slog bak, gjorde som hon ville = bocka, bralla, stegra och försöka slita sig och springa iväg vid ledning.

Med BN-grimman blev mor tryggare, hästen straffade sig själv vid dåligt beteende och det tog inte speciellt lång tid innan den kunde tas av och samma mamma leda samma häst i vanlig grimma. Win-win.

Men där är ett jättebra ex på något som SER UT som amatörtortyr, men när man dels kikar närmare och dels sätter det i sitt sammanhang (!) faktiskt inte är så himla elakt - alls. Alla problem, alla hästar, alla situationer kan man inte lösa med "vänliga val" tyvärr. Och många av de hästar som kommer till kurser, clinics och träningar ÄR ju de som har problem med någonting.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp