Häst som sprungit över en människa

Sv: Häst som sprungit över en människa

Så här tycker jag:

En häst som verkligen skenar- den skenar- thats it. Stå inte i vägen.

En välhanterad häst som blir skrämd- väljer en väg som inte går över en människa.

En häst som verkligen litar på dig blir inte så ofta så rädd att han måste sticka från dig, som en häst som inte litar på att han kan lägga sin säkerhet i dina händer.

Men blockerar du en skrämd hästs enda flyktväg med din kropp- då får du skylla dig själv.

Senast ändrad av en moderator:

Jag blev "översprungen" häromdagen, det gick dock väldigt bra...

Jag var ute och gick med min stora bjässe till unghäst och fick han syn på sin mamma som var på väg ut på ridtur med min mamma (haha mycket släktband i det här stallet) + ett annat ekipage. Min unghäst tittade lite åt sin mammas håll men stannade såklart kvar vid min sida, han brukar lyssna väldigt bra på mig och verkar ha förstått att det är jag som är ledare och han brukar vara väldigt lydig.

Nu blev han plötsligt skrämd, det var väldigt blåsigt och plötsligt kom det en sån där blå ikea-påse flygandes (!)... Klart att han blev rädd, men OJ vad besviken jag blev, när han kastade sig framåt rakt på MIG! :( Han är riktigt stor (över 170 cm och grov) så jag flög liksom iväg i luften och tappade honom, slog ett par volter i gräset vilket var tur för annars hade jag väl hamnat under honom när han sprang som ett skott mot sin mamma och den andra hästen som fortfarande var inom synhåll.

Efter detta var jag, förutom lite mörbultad, väldigt besviken och ledsen. Jag trodde ju aldrig att han, hur skrämd han än blir, skulle springa över mig som han i alla fall verkar ha litat på i vått och torrt fram tills denna händelsen då...

Men sedan tänkte jag efter lite. Hur gör hästar i hagen när de blir skrämda? Säg att två hästar står och betar i en hage. Den ena är "ledare". Hästen som inte är ledare blir plötsligt väldigt rädd för något - visst sjutton har jag sett hästar som kastar sig fram för att fly och råkat puffa till ledarhästen! Ju mer jag tänkte på det, desto mer dum kände jag mig. Jag har ju faktiskt sett flera gånger hur hästar råkar springa "på" varandra om de blir riktigt skrämda. Jag tror inte att det har med respektlöshet att göra utan snarare att de verkligen inte har NÅGOT annat i huvudet än "FLY!"

*suck* jag vill inte bråka, det är för varmt.

Fakta. han blev superrädd, och stack ifrån mig och sprang nästan på min dotter. NÅGOT fick honom, en inte så vig 22 åring, att slå knut på sig själv, i luften, för att undvika att slå ner henne. kalla det för vad du vill, jag kallar det för att detta är en underbar barnponny som aldrig skulle skada ett barn, inte ens om han var rädd för något.

Och det är väl bra att man kan vara så säker på sig själv som du är, men jag begriper inte hur du kan ha så bestämda åsikter 1) utan att ens ha träffat hästen i fråga och känna till hans personlighet 2) utan att ha sett exakt vad som hände.

men det du beskriver har inget med logiskt följdresonemang att göra, som du tillskriver din häst!
det är allmänt etablerat att hästar, i det längsta, undviker att trampa både på varandra och på människor. Men det betyder inte att hästen resonerar att "trampar jag på henne så blir hon skadad"!. två helt skilda saker.
Och ja, det kan jag påstå utan att ha sett din häst : )

En häst har dessutom svårt att springa över en annan häst, de springer på och ger varandra ordentliga knuffar, men de välter normalt inte varandra. Hästar verkar tro att människor är lika tåliga som de!

Påminner mig om en bekants fd häst som sprang omkull hagkompisen :crazy: och fortsatte över... och tog den sig in i kohagen så kunde den springa omkull kossor också... :eek: Den hästen hade ingen som helst respekt för något, inte människor heller. Kunde spräcka en grimma bara genom att spänna nacken och sen traskade han ut, sak samma om det stod människor i vägen - han bara plöjde på. Helt respektlös.

Men för att diskutera det som TS skriver om så tror jag att den stackars hästen inte kände att den hade något val! Det kan hända i princip vem som helst, när som helst. Och jag tror också att hästar helt enkelt inte har en susning om att vi inte tål lika mycket som de.

Håller med om att det handlar om flykt inte om rang.
Vi har två pållar, en extremt ranghög och en ranglåg = inga oklarheter om vem som är ledaren. Ändå har jag sett den ranglåga springa in i den ranghöge när han blivit skrämd av något.
Det handlar inte om bristande respekt i en sådan situation utan om instinkt. Hästen blir rädd och flyr. Kan den undvika det så springer den inte in i andra hästar, människor eller saker - men ibland ser den ingen annan väg.

Helt OT

Är inte insatt i trav alls, hur sitter kedjan man ska ha om man kör med gummibett? :o

I munnen, man sätter då tömmarna i kedjans ringar tillsammans med bettet :) Går då bettet av så har man ändå kedjan i munnen och kommer förhoppningsvis hem tillsammans med hästen :D

hejsan.. här kommer ännu en historia..

Mitt underbara sto på 156cm ca 390-450 kg står och blir provad ett polarträns på.. då jag själv inte hade en aning om hur det skulle sitta.. tar jag hjälp av en bekant som har mer erfarenhet.. vi står utanför stallet (i en inhägnad på ca 40 kvm.. mellan hagarna o stallet..) hästen står och myser och småsover medans vi (två fnittriga tjejer som tar vårat uppdrag med polartränset på högsta allvarlighetsgrad.., det skall sitta bra och snyggt givetvis.. jag skulle ju tävla med det om några veckor...) min kompis ställer sig framför mitt sto och lirkar lite med nosgrimman(nosgrimmorna?) så det skall sitta rätt.. helt plötsligt 20 meter bakom går en ek av på mitten.. (nu snackar vi ingen söt liten björk utan en ek med omfång på 3meter) hästen rycker till lite men inget allvarligt... dessvärre så var det ett annat sto i hagen där eken gick av som får panik och kastar sig hejdlöst över trästaketet mot stallet och fastnar(nej hon skadade inte sig) Då flyger mitt sto iväg över min kompis.. som faller omkull och fårligga på sjukhus i tre veckor med en spricka i ryggen.. jag tänker enbart på hästen som sitter fast så jag skriker till min kompis att ligga still... min häst hade hoppat (japp HOPPAT in i en tom hage där hon sprang runt.., tack o lov att vi inte hade tyglar på det nya tränset ännu) jag hoppar in till det andra stoet.. som har full panik och har rivit rönder hela hagen.. jag böjer mig fram (utan att täönka på faror å som hovar i huvud och sånt) och sliter loss plankan stpoet sitter fast i.. (ja ni hur jag orkade vet jag inte..) stoet kommer loss och börjar panikslaget rusa.. jag får fatt på henne som nu har stressat upp två nervösa vallacker i hagen jämte, så dom rusar oxå.. jag tar in stoet som har suttit fast.. inser att hon BLÖDER!!!!!!!! jag springer ut hämtar in vallackerna innan dom skadar sig.. jag tänker inte på mitt sto eller min kompis.. utan riger direkt upp ägarna till dom tre hästarna jag tagit in... jag lägger kallvatten förband på det blödande benet på stoet,.. (jag ville inte använda något annat än att bara kyla det tills ägaren kom..) jag spriger sen ut till min kompis.. som legat där o väntat.. hon ber mig ringa ambulans... vilket jag gör.. samtalet med dom var ett samtal för sig.. men efter många om och men beslutar dom att hitta rätt och komma ut.. medans vi väntar kommer jag på att jag har en skräckslagen häst i en hage som hon aldrig varit i... jag knatar ut och hämtar henne.. lugnt och sansat.. hon är dysvett.. jag går runt med henne runt min kompis för att varva ner både mig och häst.. jag hör sirenerna och ställer in hästen med svettäcke på.. kommer ut ocvh hjälper ambulansmännen med att slita bort stolpar och öppna upp till stallet så dom kommer in.. ägarna till dom andra hästarna (står 4 hästar varav en häst på varje person) börjar dyka upp.. jag vill åka med i ambulansen men min kompis säger att det är nog bättre om jag stannar i stallet så jag kan berätta vad som har hänt..

så fick det bli.. jag förklarade.. stoet som blödde slutade med en piphas.. (hade jag bara varit snabbare kanske det inte hade hänt) vallackerna var ingen fara med.. lite uppspelta bara.. o mitt älskade sto gick lugnt och still i hagen resten av dagen..som att inget hade hänt..

jag tackar dom högre makterna att min kompis fortfarande pratar med mig.. hon är skadad för livet.. och hennes svar är.. "-et är sånt som kan hända, du visste ju inte att trädet skulle ge upp just nu. Tänk istället på hur det hade blivit om ingen hade varit i stallet när trädet gav upp."

är detta då min häst fel eller är den bittra sanningen att hästar är flyktdjur och dom flyr...:confused:

Ush vad tragiskt. Men det är sådant som händer. Håller vi på med hästar får vi ta komplikationer som kommer. Det är inget 5 kg djur vi snackar om. Står man fel vid fel tillfälle så är det tuf shit, men det går inte att göra något åt.
Man kan ju säga att det är din hästs fel, men jag tror inte att det var med flit, alltså tycker jag inte att man kan skylla på något speciellt.

Får man fråga hur det gick för din kompis?

Hästen agerar först, tänker sen. Vi människor gör oftast tvärtom i dom flesta situationer.

Människor, lika väl som hästar, kan reagera olika i situationer där de blir livrädda. Tänk till exempel mannen i Rödeby som sköt ihjäl ett barn på nära håll för att han var just rädd för sina egna barns liv. Men det behöver inte ens bli så dramatiskt för att barn och andra oskyldiga ska hamna emellan. Vissa hinner tänka mer logiskt än andra i en pressad situation. Och samma gäller hästar.

Om en häst väljer vägen över en människa för att den blir jagad av en annan häst så har inte hästen fått rangordningen tillräckligt befäst enligt min mening (beroende på hur människan reagerar i den givna situationen naturligtvis). Blir hästen skrämd av något plötsligt som händer kan man inte ovillkorligen kräva att hästen ska ha sådan omgivningskontroll att den inte råkar springa omkull en människa i den initiala flykten - det beror helt på individen. Men i första situationen är det ju egentligen vi människor som har största ansvaret att i mesta möjliga mån inte riskera att stå i vägen när det är risk för rangutfall. Hanterar man hästar i flock måste man vara vaken och alert på vad som händer och sinnestämningarna runt omkring.

Det beror ju lite på omständigheterna...

Hade hästen en annan bra väg att ta? Hur nära stod människan? Hade hästen möjligheten att ta en annan väg eller reagerade den bara?

Att säga generellt sett går aldrig, det måste avgöras från fall till fall. Och till viss del på hur individen (hästen) är.

Jag försöker komma på något att argumentera om och med, men tyvär så kan jag itne det med så lite fakta. :)

Men visst håller jag med er andra som säger nej, en häst ska inte springa över en människa... generellt sett, om hästen har ett annat val.

(Ursäkta felstavningar, sitter på hotellet och försöker komma överens med deras dator).

En tjej i ett stall som jag känner till blev översprungen av en häst när den hade blivit trängd av en annan häst. Jag anser att en häst under inga omständigheter får välja sin väg över en människa, men folket i stallet tyckte att det kanske inte var så farligt.

Vore intressant med en förutsättningslös diskussion om detta. Hoppas att berörda hästägare inte känner sig påhoppade om de ser denna tråd, det är inte alls min mening. Jag blev bara så skrämd av att det finns de som anser att det kan vara ok att bli översprungen av en häst om den blir trängd.

Så min uppfattning är ju klar. Men hur försvarar man att hästen springer över en människa?

Vill inte diskutera just det enskilda fallet utan vill bara diskutera generellt.

Detta är min syn på saken....

Hästar är flyktdjur... och olyckor händer...

Detta hände 2 veckan på sommarlovet...

Jag, min äldsta dotter på 16 samt den yngre tösen på 11 skulle ut å rida... Eftersom hästarna är på bete är det mkt som ska ordnas varje ggr man kommer ut, jag tog således på mig att se till att vattnet byttes och 16-åringen skulle bära fram sadlarna och hämta foderhinkarna för att hjälpa 11-åringen att fodra... Jag stod med ryggen åt 11-åringen som stod och gosade med stoet...eftersom 16-åringen kom med mathinkarna piggnade grabbsen på sig och ångade upp till insläppet, eftersom 11-åringen och stoet (som är ranglåg) stod brevid insläppet fick stoet bråttom därifrån, till följd av att 11-åringen blev stött i axeln och trillade i diket precis bakom henne... i detta olyckliga fall hamnade armen taskigt till och 11-åringen blev trampad av stoet... Hon grät, men påvisade ingen större skada... dock ville hon inte rida..helt förståerligt... Inga tecken på att armen var av, ingen större smärta annat än vid vissa rörelser.. detta var en lördag... Måndagen efter hade hon läkarbesök i ett annat ärende, vi bad då doktorn känna och kolla lite snabbt..det blev röntgen dagen efter..Tisdagen kom, vi åkte till staden, röntgade armen... Den var AV.. Vidjebrott på bägge benen i armen:eek: Gips i 4 veckor...:eek::eek: LÄrdom... Ja, frågar jag 11-åringen så säger hon..." Nu har jag lärt mig hålla koll på ALLA hästar i hagen":idea:

Jag vet att det var en olycka... det vet även 11-åringen... Djur är djur..och handlar ibland irrationellt... Stoet är vare sig galen eller respektlös... dessa saker händer ibland i hanteringen...

JAG därimot mådde SKIT när det stod klart att min unge gått med bruten arm från lördag till tisdag... Jag var gråtfärdig på lasarettet medans hon tyckte det var fränt att få gips... Nu vet jag iaf att man inte ska antaga att en bruten arm måste föranledas till orörlighet i fingrar, känselbortfall och dålig cirkulation:angel: Vi har båda lärt oss något... som härdad 6-barnmamma är jag tyvärr nog ibland lite väl.."ÄÄää, ryk upp dig, så farligt var det ju inte" och tyvärr är mina ungar ganska tåliga och känner inte efter så mkt...

Ajaj, det var just en bra mamma :rofl:
Nä, det var en sjutusan till unge du har :love: och de flesta hästar är ju inte respektlösa om dom inte är rent bortklemade, olyckor händer och det var väl ändå tur o oturen att det unte blev värre...fast att gå med bruten arm i så många dagar är ju ändå nåt hon ska ha ett fång rosor för tösen
:bow:

Ush vad tragiskt. Men det är sådant som händer. Håller vi på med hästar får vi ta komplikationer som kommer. Det är inget 5 kg djur vi snackar om. Står man fel vid fel tillfälle så är det tuf shit, men det går inte att göra något åt.
Man kan ju säga att det är din hästs fel, men jag tror inte att det var med flit, alltså tycker jag inte att man kan skylla på något speciellt.

Får man fråga hur det gick för din kompis?

hon rider idagens läge inte.. men hon har precis fått barn så det kan ju bero på det med... har dessvärre flyttat ifrån stället där jag bodde då... men hon är frisk o kry i ryggen, men mycket aktsam för att få smällar...

Ajaj, det var just en bra mamma :rofl:
Nä, det var en sjutusan till unge du har :love: och de flesta hästar är ju inte respektlösa om dom inte är rent bortklemade, olyckor händer och det var väl ändå tur o oturen att det unte blev värre...fast att gå med bruten arm i så många dagar är ju ändå nåt hon ska ha ett fång rosor för tösen
:bow:

Jag vet...är både mäkta stolt:love:men även lite förfärad över hur pass härdad hon verkar vara:eek: De flesta ungar som hon umgås med håller ju på att dö för en sticka i fingret:angel:

KL
Många olyckor inte sällan med dödlig utgång är i hagar.
Det handlar då inte om att hästarna har uppsåt att skada, utan att oftást barn hamnar emellan 2 hästar som har en dispyt.

Att de inte kan läsa av vad som är på G. eller har hört att hästar aldrig någonsin springer över människor- vilket de inte gör- om de kan undvika det.
Tyvärr tål vi inte sparkar o definitivt inte en regelrätt träff på ett huvud utan hjälm:crazy:

Håller med Masse, Martha, Mackan, Elin5 m. fl.

knapplån

De som hävdar att hästar inte springer över folk har inte sett en häst fly i panik. Det kan hända med vilket lugnt ök som helst och har inte ett jota med rang eller respekt att göra.

KL
Många olyckor inte sällan med dödlig utgång är i hagar.
Det handlar då inte om att hästarna har uppsåt att skada, utan att oftást barn hamnar emellan 2 hästar som har en dispyt.

Att de inte kan läsa av vad som är på G. eller har hört att hästar aldrig någonsin springer över människor- vilket de inte gör- om de kan undvika det.
Tyvärr tål vi inte sparkar o definitivt inte en regelrätt träff på ett huvud utan hjälm:crazy:

Håller med Masse, Martha, Mackan, Elin5 m. fl.

den lilla hade faktiskt HJÄLM på sig:cool: och hon är väl medveten om att ALLT kan hända... det mest skamliga är väl att JAG egentligen BRUSTIT i min säkerhetskoll... men iaf...vi lärde oss vår läxa bägge två.... och idag rök gipset bort från henne så nu är hon åter redo att sätta igång med hästeriet på allvar eftersom hon numera är stolt "ägarinna" till snälla Maya....

Senast ändrad:

hur mkt vi än håller på så kommer vi aldrig kunna få bort flyktinstinkten hos vära hästar när de blir skrämda/trängda..tyvärr..

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 618
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Sitter med superförkylning och väntar på att värktabletterna ska hjälpa mig somna, tills dess tänkte jag lyfta den här diskussionen igen...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 578
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Jag är så himla frustrerad. Jag jobbar inom psykiatrin, på gruppboende, där flertalet är mycket sjuka. Jag har alltid älskat mitt jobb...
2
Svar
35
· Visningar
3 043
Senast: Rumpnissen
·
Hästmänniskan Nu kommer ett gnäll-inlägg men jag blir så frustrerad! Efter att ha ägnat mig åt andra sporter förut så försöker jag komma in i...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
20 849
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar