Sv: Psykiatri, era erfarenheter?
Om någon känner igen mig så snälla håll det för er själva, jag har valt detta nicket av hänsyn till min omgivning och av hänsyn till mig själv då alla i min närhet inte vet något om detta och jag hoppas detta respekteras.
Min erfarenhet av psykatri är sorglig. Har en förälder som är psykiskt sjuk och vägrar att ta medciner. Inte ens när denne person har varit en fara för sig själv så har psyk gjort något överhuvudtaget. Jag anser att man är en fara för sig själv om man stänger in sig i en lägenhet, ligger dygnet runt i en lägenhet med alla lampor tända och varken äter eller dricker.
Det var efter att vederbörande skrev ut sig själv från sjukhuset som personen gjorde detta.Jag och två av mina syskon åkte till lägenheten när vi inte hade fått tag i vederbörande tredje dagen efter att denna hade skrivit ut sig från sjukhuset och en granne hade också reagerat på att det var tänt dygnet runt. Kanske skulle vi åkt dit redan första dagen men det är lätt att vara efterklok och personen det gäller har hållit sig undan på liknande sätt tidigare och det har man trots allt en rätt att göra och rätt att inte svara i telefon har man också.
Denna person blev inlagd på en medicinavdelning igen efter detta och psyk kallades dit för bedömning. Deras enda kommentar var att vi har inget att tillföra (har pratat med både läkare och annan vårdpersonal på den medicinavdelning och de var också chockade av bedömningen). Psyk kallades dit ytterligare en gång innan personen skrevs ut då de ansåg att det psykiska tillståndet försämrats men deras bedömning kvarstod.
En anmälan har gjorts till socialstyrelsen (var dem man anmälde till då nu finns det nån ny instans dit det är överflyttat) det var för 1 1/2 år sen men den har inte ens börjat utredas än. Jag har levt med vederbörandes försök till att ta sitt eget liv upprepade gånger under hela min livstid. Psyk kan givetvis inte tvinga nån att ta mediciner det förstår jag också men upprepade gånger har de också struntat i att göra något när personen försökt ta sitt eget liv. Ibland har det gjorts några insatser men de har runnit ut i sanden varje gång p.g.a. personen det gäller avbokar precis allt.
Det är min största sorg och ilska i livet att det psyk faktiskt inte bryr sig alls ens när det är en uppenbar risk för att personen tar sitt liv. Jag och mina syskon har kämpat hela livet med myndigheter och vården. Men nu orkar jag inte mer och har brutit kontakten med denna förälder vilket också är en stor sorg.
Den andra av mina föräldrar gick bort för en del år sen. Ville bara dela med mig av situationen och min syn på psyk. Jag hoppas innerligen att det finns nån som har bättre erfarenheter.