Har vuxna i allmänhet ingen hobby?

Jag har ingen direkt hobby. Det är jättetrist! Jag tränar iofs 4-6 dagar i veckan, men det är mest för att jag inte har nåt bättre för mig 😂
 
Hm, jag tror nog att den vanligast förekommande hobbyn runt mig -förutom häst då- är nog träning i olika omfattning samt datorspelande. Sambon spelar ganska mycket på sin fritid, men han har sedan något år tillbaka börjat hålla på med fotogrammetri och det i kombination med drönare.

Jag själv har bara hästen som hobby. När jag varit utan häst har jag försökt mig på träningsspåret - men tycker inte att det är så himla kul (tyvärr).
 
Vad är egentligen skillnaden mellan hobby och intresse?

På engelskan skiljer man mellan "hobbies" och "passions"/"interests". Hobbies är mer saker som man fyller sin lediga tid med i syfte att koppla av. Intressen är mer passioner, dvs. något som man nördar ner sig i och investerar tid och energi att lära sig mer om (tänker jag). På det sättet kan en hobby och ett intresse sammanfalla, men behöver inte alls göra det.

En väsentlig skillnad är att man yrkesmässigt kan utöva sitt intresse (t.ex. häst), men du kan (per definition) inte yrkesmässigt utöva din hobby.
 
På engelskan skiljer man mellan "hobbies" och "passions"/"interests". Hobbies är mer saker som man fyller sin lediga tid med i syfte att koppla av. Intressen är mer passioner, dvs. något som man nördar ner sig i och investerar tid och energi att lära sig mer om (tänker jag). På det sättet kan en hobby och ett intresse sammanfalla, men behöver inte alls göra det.

En väsentlig skillnad är att man yrkesmässigt kan utöva sitt intresse (t.ex. häst), men du kan (per definition) inte yrkesmässigt utöva din hobby.
intresse har jag aldrig tänkt så. Utan lite mer som intresserad av något och typ specialintresse om man är riktigt nördig.
 
Fast vem är du att bedöma om en persons träning är hens hobby eller inte? Det kan vara en person som älskar att träna men som har fysiska problem eller tidsbrist som gör att hen inte kan uppnå den nivån av träning du verkar anse att man måste ha för att räkna det som en hobby.

Sen beror det på hur man definierar hobby och intresse.

På mitt jobb har folk i hög grad hobbys. Många är väldigt trädgårdsintresserade och några har växthus och pysslar mycket i trädgården på fritiden. Hobbyodlar osv. Några tränar mycket även om det inte är på nån högre nivå så lägger de mycket tid på det för att de är intresserade av det. Inte bara för att det är bra att träna. Jag och några till rider. Nån föder upp hästar. Några är jägare. Några har hundar som sitt intresse och några av dem tränar/tävlar och/eller föder upp.

Jag tänker att det verkar jobbigt att inte ha en hobby som man kan utföra på egen hand. Att alltid vara beroende av andra för att kunna utföra en hobby/ett intresse. Men annars får väl folk göra vad de vill. Har någon TV-tittande som hobby så får de väl ha det.
Absolut, det var precis därför som jag sa att det kan ju vara en hobby att gå på gym en eller ett par ggr i veckan om man brinner för det (älskar det). Spelar ingen roll vilken nivå man tränar på eller rider på eller om man dödar alla växter man köper men om man får nöje utav det så är det väl precis så mycket hobby som någon som tex tränar på en mer Uppenbar nivå av hobbyintresse. Det var bara det jag menade, att det är lätt att se att vissa tränar som hobby medans andra Kanske tränar som hobby men kunde lika väl bara vara för kondisens skull utan att egentligen tycka det är så roligt. Ingetdera är fel.

Jo det håller jag med om att det verkar jobbigt att ha hobby som man inte kan utföra själv, vet inte riktigt vad det skulle vara, typ lagsporter och sånt kanske men då brukar det ju finnas klubbar mm så man alltid kan hitta någon?
 
Absolut, det var precis därför som jag sa att det kan ju vara en hobby att gå på gym en eller ett par ggr i veckan om man brinner för det (älskar det). Spelar ingen roll vilken nivå man tränar på eller rider på eller om man dödar alla växter man köper men om man får nöje utav det så är det väl precis så mycket hobby som någon som tex tränar på en mer Uppenbar nivå av hobbyintresse. Det var bara det jag menade, att det är lätt att se att vissa tränar som hobby medans andra Kanske tränar som hobby men kunde lika väl bara vara för kondisens skull utan att egentligen tycka det är så roligt. Ingetdera är fel.

Jo det håller jag med om att det verkar jobbigt att ha hobby som man inte kan utföra själv, vet inte riktigt vad det skulle vara, typ lagsporter och sånt kanske men då brukar det ju finnas klubbar mm så man alltid kan hitta någon?

En hobby måste inte vara nåt man brinner för.
 
Det finns väldigt många grader mellan meh/hatar och brinner för. Man kan tycka att något är trevligt att göra utan att brinna för det.
Ja det skulle jag säga, därav att jag skrev och förklarade vidare med
"Spelar ingen roll vilken nivå man tränar på eller rider på eller om man dödar alla växter man köper men om man får nöje utav det så är det väl precis så mycket hobby som någon som tex tränar på en mer Uppenbar nivå av hobbyintresse. Det var bara det jag menade, att det är lätt att se att vissa tränar som hobby medans andra Kanske tränar som hobby men kunde lika väl bara vara för kondisens skull utan att egentligen tycka det är så roligt. Ingetdera är fel."

Tycker "FÅ NÖJE UTAV" omfattar att tycka om att göra något så som passar en själv :banghead:
 
Vad intressant! Jag har funderar flera gånger över hur jag ser på läsning, jag älskar att läsa men har svårt att se det som hobby, vet ej varför. Men ja trevligt tidsfördriv kändes som det låg bättre i munnen än hobby😊
Jag känner också så, för min del därför att jag växte upp med att att läsa böcker bara var en normal del av vardagen, något som alla gör, alla i min klass, all vänner, alla hade proppfulla bokhyllor hemma hos sig, man kunde fråga vem som helst "vad läser du just nu" medans nu är det mer "läser du...alls?", så att det nu på något sätt kan kännas nämnvärt som en slags hobby att man läser böcker, kanske för att färre människor speciellt yngre faktiskt läser böcker regelbundet nuförtiden (vare sig läsplatta eller riktiga böcker).
 
När jag träffar nya människor t.ex. på jobbet så brukar jag berätta om ridningen om vi t.ex. sitter och diskuterar vad man gör när man inte jobbar på fikarasten. sen fråga om de har någon hobby. Från de flesta får jag ett nej de har ingen hobby. Kan inte hitta något mönster att det är folk med eller utan barn för t.ex.a småbarnsföräldrar kan jag absolut förstå att det är fullt upp i livet ändå.

De flesta verkar ändå inte ha något de brinner för eller är riktigt intresserade av vilket har förvånat mig lite ibland. Så vad gör vuxna som inte rider? Vad fyller man sin fritid med? Ibland berättar ju de om att de tränar men kanske max två gånger i veckan ser jag inte riktigt som en hobby. De verkar de inte heller göra.

Jag tycker det känns som att folk lägger ganska mycket tid och energi på saker som livet generellt består av. Vissa kanske de ser som hobbys eller intressen men många saker känns mer som något de gillar att lägga lite tid o energi på för att de mår bra av det. Känns som en skönt avslappnad inställning till livet för mig som är en hästnörd av rang och egentligen har lite mer sådana områden jag velat ha tid och energi till men som inte får plats pga mitt hästliv. Inte att jag velat välja bort en sekund av all häst i mitt liv men gärna haft mer timmar på dygnet 😅 Typ laga mat lite mer seriöst oftare, baka, pyssla med blommor/trädgård (jag har ingen trädgård alls nu dock), gjort mer utflykter i närområdet/Sverige, sett mer på bio/film/serier, läst, spelat mer brädspel, träffat vänner/kollegor oftare (utanför jobbet) osv. Utan häst hade jag nog uppskattat att resa så man är borta över natten också för att se lite mer av världen i "närområdet" via tåg tex (jag har aldrig ens känt behov av ett pass 😅).

Mer nördiga intressen önskar jag däremot inte. Kommer för evigt vara nöjd och glad av att dricka öl/vin som den jag är ute med rekommenderar osv, det upplever jag som att många har som hobby/intresse! Även att brygga öl.
 
Jag känner också så, för min del därför att jag växte upp med att att läsa böcker bara var en normal del av vardagen, något som alla gör, alla i min klass, all vänner, alla hade proppfulla bokhyllor hemma hos sig, man kunde fråga vem som helst "vad läser du just nu" medans nu är det mer "läser du...alls?", så att det nu på något sätt kan kännas nämnvärt som en slags hobby att man läser böcker, kanske för att färre människor speciellt yngre faktiskt läser böcker regelbundet nuförtiden (vare sig läsplatta eller riktiga böcker).

Håller med helt! Tänker att jag kanske skulle räkna det mer som hobby om jag ansträngde mig mer kring vilka böcker jag läste? Nu går jag på biblioteket och väljer nån bok på måfå, även om jag såklart har några författar som jag vet att jag gillar.
 
Sådär är min man också.
Jag hör på en del andra i min omgivning att de inte har det så.
Jag hade inte stått ut med någon som ville med överallt, alternativt sitter och väntar på att jag ska komma hem, hör av sig och frågar hur det går osv.
Men det där måste väl också bero enormt på personlighet, nämnde tidigare i tråden hur min man inte har några uttalade hobbys egentligen, typ film, mat och vin och planera resor (för mer livsnjutning :D) är hans grej, men han tjatar aldrig på mig eller håller på och ringer och sms:ar när jag spenderar timmar hos hästen. Han gör sitt och är trygg i sig själv och har inga problem att knalla på nya restauranger varje vecka vare sig han är själv eller inte, funkar perfekt då han alltid har rekommendationer eller ögat på nått nytt ställe att pröva när jag faktiskt har tid att hänga på på dejt. Det enda är att det är svårt att hitta en ny film att se tillsammans på Netflix/AppleTV/Hulu/HBO när jag har en kväll hemma för han har redan sett ALLTING :laugh: (men då kan han också säga vilken han tror jag skulle gilla och som han vill se om och det prickar alltid rätt när det är så).
 
Håller med helt! Tänker att jag kanske skulle räkna det mer som hobby om jag ansträngde mig mer kring vilka böcker jag läste? Nu går jag på biblioteket och väljer nån bok på måfå, även om jag såklart har några författar som jag vet att jag gillar.
Jajamän i min bokhylla finns allt från Michael Jacksons biografi till Dostojevskij och en massa kriminalromaner däremellan, jag sätter ingen press på mig att försöka hålla mig á jour vad man Måste läsa eller vad som är "bra literatur", jag plockar på mig det som tilltalar mig när jag läst nån sida typ :)
 
På engelskan skiljer man mellan "hobbies" och "passions"/"interests". Hobbies är mer saker som man fyller sin lediga tid med i syfte att koppla av. Intressen är mer passioner, dvs. något som man nördar ner sig i och investerar tid och energi att lära sig mer om (tänker jag). På det sättet kan en hobby och ett intresse sammanfalla, men behöver inte alls göra det.

En väsentlig skillnad är att man yrkesmässigt kan utöva sitt intresse (t.ex. häst), men du kan (per definition) inte yrkesmässigt utöva din hobby.
Vad lustigt, jag tror jag tänker på hobby som synonymt med fritidsintresse, och att jag ser en passion för något som är en känsla för något ämne som man inte nödvändigtvis ens utövar, tex känner jag någon som är passionerad för dans men är inte en dansare men älskar dansföreställningar och hela den atmosfären. Sen att man kan ha passion för sin hobby eller fritidsintresse men också inte. Tänker också att de flesta aktiviteter på så kallad hobbynivå också kan utövas yrkesmässigt om man hade sådana ambitioner och kanske lite tur och talang också beroende på. Känns som alla de här grejerna går omlott. På engelska tycker jag inte interests exklusivt pekar på intellektuellt intresse eller passion utan man kan säga att ens intresse är att spela tennis likväl som politik.
 
När jag träffar nya människor t.ex. på jobbet så brukar jag berätta om ridningen om vi t.ex. sitter och diskuterar vad man gör när man inte jobbar på fikarasten. sen fråga om de har någon hobby. Från de flesta får jag ett nej de har ingen hobby. Kan inte hitta något mönster att det är folk med eller utan barn för t.ex.a småbarnsföräldrar kan jag absolut förstå att det är fullt upp i livet ändå.

De flesta verkar ändå inte ha något de brinner för eller är riktigt intresserade av vilket har förvånat mig lite ibland. Så vad gör vuxna som inte rider? Vad fyller man sin fritid med? Ibland berättar ju de om att de tränar men kanske max två gånger i veckan ser jag inte riktigt som en hobby. De verkar de inte heller göra.

Jag gillar en massa saker, men känns inte som om jag kan prata om det som en riktig hobby bara för att jag inte utför dessa flera gånger i veckan.

Odling/trädgård älskar jag, men det är ju bara mellan typ mars-oktober. Men då är det ju nästan dagligen. Sen skog/bär/svamp men det är ju på hösten. Fiske blir lite då och då.

Hund är stort intresse, men hon är ”bara” en familjehund så vi tränar just inget alls.

Mina dagar räcker knappt till ibland, men jag vet inte om jag skulle kunna sitta och prata om detta som min hobby, eftersom det inte är något som sker konstant hela tiden.

Har ju alltid haft häst fram tills relativt nyligen, och det ansåg jag var min hobby. Fast egentligen så var det mer en livsstil kanske…😅
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 401
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp