Har vuxna i allmänhet ingen hobby?

Det beror väl antagligen på att det är extremt mycket vanligare att datorspel blir destruktivt på det sätt som mina och t ex @Happimess inlägg handlar om , än att ett hästintresse blir det. Har faktiskt aldrig hört talas om det.

Om hästintresse skulle innebära samma risker så är jag säker på att det hade uppmärksammats i lika hög grad.
Nej, ingen har ju slagit sig fördärvad, sabbat kroppen så de aldrig kan arbeta igen eller skuldsatt sig upp över öronen för en häst. Det har aaaldrig hänt.
 
Jag älskar att träna och har alltid gjort. Gör det definitivt inte för att jag måste utan för att det gör att jag mår väldigt bra. Så är det för alla jag känner som tränar men det blir väl lätt så att man söker sig till likasinnade.

Jag känner en person som inte har någon hobby i definition av att han inte gör någon annat är jobbar, tar hand om barn, tittar på tv, går och lägger sig. Vet inte, men han verkar inte lida speciellt? Det verkar mest vara hans partner som lider av att han inte har någon hobby.
 
Man kanske räknar olika saker till hobby? Jag räknar inte min träning som en hobby, det är liksom inget jag är intresserad av eller brinner för. Det är något jag ägnar mig åt för att funka. Sedan spelar jag lite dataspel, inte heller drycker jag som en hobby utan mer som lite kul tidsfördriv. Kattuppfödning däremot, det är min hobby. Det är jag intresserad av och brinner för.
 
Träningen är en hobby för mig, då jag tränar 4-5 ggr per vecka. Annars träffar jag vänner, umgås med katten, läser böcker, målar och går i naturen. Är inne på att försöka hitta någonting lite mer socialt så som att gå en kurs eller kanske gå med i en kör men har inte kommit mig för att göra det.

Har dessutom blivit helt beroende av arkeologi + historiepodar. 🥸
 
Jag har nog ingen hobby. Häst är en livsstil och det har jag ingen just nu.
Annars är det mest saker jag tycker är trevliga att göra, baka, läsa, promenera, extrajobba i stall, pyssla med mina katter och hunden.
Sambon tränar minst fem dagar i veckan så det kanske kan räknas som hobby?
Det är åtminstone ett stort intresse.
 
Man kanske räknar olika saker till hobby? Jag räknar inte min träning som en hobby, det är liksom inget jag är intresserad av eller brinner för. Det är något jag ägnar mig åt för att funka. Sedan spelar jag lite dataspel, inte heller drycker jag som en hobby utan mer som lite kul tidsfördriv. Kattuppfödning däremot, det är min hobby. Det är jag intresserad av och brinner för.
Så här tänker jag också? Många har ju matlagning som hobby - för mig är det tortyr. Väldigt många har träning som hobby, det önskar jag att jag hade haft också, men det kommer förmodligen (och tyvärr) aldrig bli annat än ett nödvändigt ont för min del. Men jag ser ju inte ner på folk som har det som hobby för det? När det gäller träningen kan jag till och med hysa en viss beundran för hur dedikerade andra kan vara för något jag bara tycker är fruktansvärt. :angel:
 
Jag tror att många inte tror att min make har någon hobby. De ser någon som extremt mycket på TV. Viket är lite knasigt kanske eftersom jag är en sådan person som varit utan tv många perioder i livet.
Hursomhelst. Hans intresse är sport och främst fotboll. Men det är så mycket mer än att bara se matchen. Det analyseras till detaljnivå. Dessutom så vet han vilka klubbar som köper och säljer hundratals med spelare som han följer. Han kan datum och pris för de affärerna. Det är ett kalenderbitande och nörderi utan dess like.
Han har dessutom många i sin närhet som är liknande och de kan diskutera en straffläggning precis hur länge som helst. Och domarna och klubbarnas ekonomi det finns liksom ingen ände.
Jag tycker detta är toppen då jag förutom hästeriet skapar saker och nördar in mig på matlagning litteratur odling och massa annat.
 
Jag har nog ingen hobby. Häst är en livsstil och det har jag ingen just nu.
Annars är det mest saker jag tycker är trevliga att göra, baka, läsa, promenera, extrajobba i stall, pyssla med mina katter och hunden.
Sambon tränar minst fem dagar i veckan så det kanske kan räknas som hobby?
Det är åtminstone ett stort intresse.
Har jag missat något? Vad har hänt med din häst?
 
Den här typen av beskrivning av spelande påminner mig så mycket om hur jag är när jag läser en bok. Att inte kunna lägga ner boken för att den är spännande är däremot mycket mer accepterat än att inte vilja avbryta spelet precis när man är i ett avgörande ögonblick. Det har jag svårt att förstå.
Jag har nog inte upplevt den saken så.
När folk pockat på uppmärksamhet har jag redan kommit upp ur boken och då är det mer på nivån att man väser att de får hålla sig lugna ett tag så man kan läsa. Men om det gäller skala morötter får man snällt göra det. Tant Agda och hennes gelikar tycker att om man läser kan man gott sitta någon annanstans än mitt i sällskapet.

Tycker de flesta verkar förstå att man inte omedelbart kan springa iväg och hacka morötter när man är engagerad i ett spel, även om det så är lite Tetris på mobilen, utan man får spela klart omgången. Även om det är tant Agda som vill någonting.

(btw jag har ingen tant Agda så jag outar ingen :) skulle kunna skriva "generisk släkting av valfritt kön")
 
Senast ändrad:
Enligt Wiki - Hobby är en fritidssysselsättning som utförs som avkoppling eller för nöjes skull, till skillnad från ett yrke som utförs för försörjning.[1] Med andra ord kan en hobby sägas vara frivol, lättsinnig, men också ett sätt att göra fritiden meningsfull [2]

Ordet "uppfanns" väl mer eller mindre på 60-70-talet när vuxna fick en fritid värd namnet, före det så jobbade, åt och sov man (OBS! inte överklassen, för dom arbetade inte istället).
Det är alltså inte ett så gammalt fenomen som man numer tar för givet, att ha rätt till fritid alltså, och då blir det genast missbrukat till att alla måste göra något på fritiden d.v.s ha en hobby för att vara normal :meh:
 
När jag träffar nya människor t.ex. på jobbet så brukar jag berätta om ridningen om vi t.ex. sitter och diskuterar vad man gör när man inte jobbar på fikarasten. sen fråga om de har någon hobby. Från de flesta får jag ett nej de har ingen hobby. Kan inte hitta något mönster att det är folk med eller utan barn för t.ex.a småbarnsföräldrar kan jag absolut förstå att det är fullt upp i livet ändå.

De flesta verkar ändå inte ha något de brinner för eller är riktigt intresserade av vilket har förvånat mig lite ibland. Så vad gör vuxna som inte rider? Vad fyller man sin fritid med? Ibland berättar ju de om att de tränar men kanske max två gånger i veckan ser jag inte riktigt som en hobby. De verkar de inte heller göra.
Jag tränar 6-10 pass/v. Får träna på arbetstid så får ihop det + gör några pass på fritiden.

Annars är det mest dotterns intressen som tar upp tiden. Just ja, en hobby jag har är affärer haha. Alltså köpa saker och sälja dyrare. Och ja jag har koll på skatt osv, behöver ingen lektion 😄
 
Enligt Wiki - Hobby är en fritidssysselsättning som utförs som avkoppling eller för nöjes skull, till skillnad från ett yrke som utförs för försörjning.[1] Med andra ord kan en hobby sägas vara frivol, lättsinnig, men också ett sätt att göra fritiden meningsfull [2]

Ordet "uppfanns" väl mer eller mindre på 60-70-talet när vuxna fick en fritid värd namnet, före det så jobbade, åt och sov man (OBS! inte överklassen, för dom arbetade inte istället).
Det är alltså inte ett så gammalt fenomen som man numer tar för givet, att ha rätt till fritid alltså, och då blir det genast missbrukat till att alla måste göra något på fritiden d.v.s ha en hobby för att vara normal :meh:
Tror att det var så att staten kraftfullt uppmuntrade att man skulle ha hobby ett tag där under 60-talet?

Nu vet jag dessutom :D det är samla på frimärken och sådant som var den klassiska hobbyn? var det inte?
 
Ja och sen växte rörelsen med studieorganisationer och fritidsklubbar efter det.
Jag börjar inse att jag faktiskt verkligen inte har någon hobby alls. Finns massor jag gillar att göra, men ingenting som jag gör som uppslukar nästan all fritid. Utom läsa och det är faktiskt ingen hobby tycker jag, om man inte gör det systematiskt på något sätt. Trädgården kan vara på gränsen, men man ska nog lägga lite mer tanke bakom det för att det ska vara en hobby. Jag är helt splittrad i fritidsintressen (kan sticka ena dagen, rita nästa, påta i ngn squashplanta tredje).
 
Jag börjar inse att jag faktiskt verkligen inte har någon hobby alls. Finns massor jag gillar att göra, men ingenting som jag gör som uppslukar nästan all fritid. Utom läsa och det är faktiskt ingen hobby tycker jag, om man inte gör det systematiskt på något sätt. Trädgården kan vara på gränsen, men man ska nog lägga lite mer tanke bakom det för att det ska vara en hobby. Jag är helt splittrad i fritidsintressen (kan sticka ena dagen, rita nästa, påta i ngn squashplanta tredje).
Jo men det är det enligt definitionen av Hobby (se inlägg 112). T.o.m att vara här på Buke är ju en Hobby ;)
Allt som du gör på fritiden, som för dig är avkopplande och meningsfullt, (och utan att få betalt för det!) är en Hobby :heart
Det fetstilade, det är jag!
 
Jag använder aldrig ordet "hobby". Men jag har en del: hästar och ridning. För många år sedan, när jag hade egna hästar, var det en livsstil. Idag när jag rider en gång i veckan och hänger en del i stall är det en hobby.

Hunden är en livsstil, men hundutställningar och andra tävlingar en hobby.

Dykning och att resa - hobbies. Jag skriver en del, men även professionellt och det går inte alltid att dra gränsen. Så jag ser inte skrivande som en hobby, mer som ett intresse. Samma med matlagning. Jag är intresserad, men det är inte en hobby.

Bland mina vänner finns väl delvis samma hobbies som jag har: hästar, hundar, resa, dykning. Sen är det några som kör med odling, olika former av handarbete, litteratur/läsa, film/teater/opera, musik/konserter, fotografering, brädspel/dataspel. De flesta jag känner har nog någon form av hobby, men den utövas med lite olika intensitet beroende på tillgång på tid.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 395
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp