Har vuxna i allmänhet ingen hobby?

Kom på att det här med att det skulle vara jobbigt att ha en hobby typ lagsport där man är beroende av andra för att kunna utöva sin hobby istället för en självständig hobby, att många har en hobby just för att utveckla eller ägna sig åt något intresse men också för den sociala aspekten. Och de flesta som rider har ju inte egen häst utan är helt beroende av andra för att utöva sin hobby, en ridskola, en ridgrupp, en viss tid. Om jag tänker efter är det nog faktiskt bägge delarna för mig, jag är inte jättesocial och jag tycker inte så mycket om att behöva följa någon annans schema så jag tycker om att göra saker själv, när det är lugnt och jag är typ ensam i stallet och kan rida och fixa och dona själv när jag vill, men jag är glad för att ha min ridgrupp också som är ett så härligt gäng och jättehärliga privattränare gör det väldigt gemytligt och trevligt socialt sett också med ridningen för mig. Men jag behöver min egentid inom stallet också.
 
Klippte och klistrade från Wiktionary

hobby

  1. verksamhet som man tycker om att regelbundet ägna sig åt på fritiden Synonymer: fritidssysselsättning, favoritsyssla, specialintresse, passion

intresse

  1. något (exempelvis ett ämne eller en aktivitet) som en viss person finner tilltalande och riktar sin uppmärksamhet på eller sysselsätter sig med Synonymer: favoritsysselsättning, hobby Mina största intressen är matematik och fysik.Mitt intresse för botanik grundlades i unga år.Vanliga konstruktioner: intresse för ngtFraser: (konkreta) stort/brinnande/ljumt/svalt intresse
  2. något som en viss person eller grupp finner viktigt, behövligt eller fördelaktigt Det ligger i Sveriges intresse att följa neutralitetsprincipen. Vi har inget intresse av att anfalla er.
 
För mig har ett "intresse" mer med det mentala/kognitiva att göra, medan "hobby" innebär någon form av praktiskt utövande som är återkommande (men behöver inte vara varje vecka). Dvs de kan gå ihop, men också existera var för sig. Mer än så kan jag nog inte precisera det, men det är en intressant frågeställning vad en "hobby" egentligen är. Jag är lite förvånad över svaren från en del angående mängden tid och engagemang som behöver investeras för att något ska klassas som hobby, och att det läggs värderingar i att ha (sådana) hobbies.

Själv har jag inte så mycket ork över till energiförbrukande aktiviteter efter jobb, och vardagssysslor som att fixa mat, hem, tvätt, bil, umgås med vänner och familj och hålla mig uppdaterad om vad som händer i världen och i politiken. Jag behöver också 8 h sömn, ytterligare på vintern.

Hade jag mer tid och energi över varje dygn har jag massor av intressen och embryon till hobbies att utveckla, så det känns lite trist att en del verkar betrakta en som en trist typ för att man varken har en flera-dagar-i-veckan-hobby eller sjuttioelva olika aktiviteter varje vecka.
 
Träningen är en hobby för mig, då jag tränar 4-5 ggr per vecka. Annars träffar jag vänner, umgås med katten, läser böcker, målar och går i naturen. Är inne på att försöka hitta någonting lite mer socialt så som att gå en kurs eller kanske gå med i en kör men har inte kommit mig för att göra det.

Har dessutom blivit helt beroende av arkeologi + historiepodar. 🥸

Oj, jag önskar jag hade din energinivå! 🙂
 
Jag har insett att "hobby" är ett mycket komplicerat begrepp, jag vet inte ens vad jag själv anser är en hobby. Fritidsintresse känns som en närmare beskrivning för typ... allt folk tycker är trevligt att göra på fritiden, men som inte nödvändigtvis är tävlingsinriktat.
Jag tycker ju lite tvärtom att om man tävlar mycket och intensivt är det inte längre "bara" en hobby eller ett fritidsintresse, då har det gått längre och man är typ SERIÖS. :D
 
Jag har några hobbys, jag målar, ritar, gör saker i gips och fimolera. Utöver det så gör jag smycken i silver och tränar hundarna. För mig är hundarna i sig inte en hobby utan en livsstil, men tycker träning utöver vardagslydnad kan räknas som hobby eftersom dels för att jag lägger ner ganska mycket tid på bland annat viltspår, nosework, lydnad och agility.
 
Skatteverket lär ju inte hålla med dig om det i alla fall eftersom de beskattar inkomst av hobbyverksamhet.

Inte alls. Att man tjänar pengar på sin något gör det inte per automatik till en yrkesverksamhet.

Skatteverket håller tvärtom med mig. Det är inte för att det liknar en yrkesverksamhet som gör att överskottet för hobbyverksamhet beskattas, utan för att den vinst som genereras blir tillräckligt stor. Blir däremot hobbyverksamheten för beständig och vinstkraftig, bedrivs självständigt och yrkesmässigt - ja då är det inte längre att räkna som en hobby, utan som näringsverksamhet eller yrkesverksamhet.
 
Jag är med i ett par singelgrupper på fb. Där har jag märkt att både män och kvinnor tycker att hobby är något man ägnar sig åt som singel och genast slutar med om man träffar en partner. Då ska man sitta ihop, stirra varandra i ögonen och kanske gå en skogspromenad någon gång ibland.

Mvh, evig singel!
 
Jag är med i ett par singelgrupper på fb. Där har jag märkt att både män och kvinnor tycker att hobby är något man ägnar sig åt som singel och genast slutar med om man träffar en partner. Då ska man sitta ihop, stirra varandra i ögonen och kanske gå en skogspromenad någon gång ibland.

Mvh, evig singel!

Ojdå, kanske inte så konstigt att många av dem är singlar då om det är det kravet de ställer på en partner.

Mvh, gift sen många år och har flera egna hobbies/intressen
 
Vad lustigt, jag tror jag tänker på hobby som synonymt med fritidsintresse, och att jag ser en passion för något som är en känsla för något ämne som man inte nödvändigtvis ens utövar, tex känner jag någon som är passionerad för dans men är inte en dansare men älskar dansföreställningar och hela den atmosfären. Sen att man kan ha passion för sin hobby eller fritidsintresse men också inte. Tänker också att de flesta aktiviteter på så kallad hobbynivå också kan utövas yrkesmässigt om man hade sådana ambitioner och kanske lite tur och talang också beroende på. Känns som alla de här grejerna går omlott. På engelska tycker jag inte interests exklusivt pekar på intellektuellt intresse eller passion utan man kan säga att ens intresse är att spela tennis likväl som politik.

Jag håller i och för med dig i stor utsträckning, hur hobby används i vardagsspråket tenderar ju till att täcka båda och jag tänkte nog inte att jag presenterade en definition, utan svarade mer på frågan om vad som kan tänkas skilja en hobby från ett intresse.

Det är framförallt den här nyansen som jag försökte få fram:
"Sen att man kan ha passion för sin hobby eller fritidsintresse men också inte".
 
Uppenbarligen skiljer det väldigt för personer vad som räknas som hobby.
Jag brukar säga att jag får betalt för att utföra min hobby, så kanske därför jag inte känner att jag måste göra nått utanför arbetstid 7 dagar i veckan?

Så nej, jag har ingen hobby. Många intressen, men ingen hobby.
 
Jag är med i ett par singelgrupper på fb. Där har jag märkt att både män och kvinnor tycker att hobby är något man ägnar sig åt som singel och genast slutar med om man träffar en partner. Då ska man sitta ihop, stirra varandra i ögonen och kanske gå en skogspromenad någon gång ibland.

Mvh, evig singel!
Nu är det ett antal år (7) sedan jag var singel men då kändes det som att det var viktigt att ha sitt eget liv, intressen och vänner för att vara attraktiv på singelmarknaden, samtidigt som det i praktiken ansågs som att det inte går att lära känna någon och få till ett förhållande om man inte har tid att ses ett par gånger i veckan, vilket jag nog skulle hålla med om att jag letade efter på den tiden (alltså att jag letade efter någon som faktiskt hade tid att dejta/ses med viljan att faktiskt utveckla ett seriöst förhållande). Men det låter väldigt speciellt om typ ”klängig, utan eget liv” är det mest eftertraktade i de där grupperna 😂
 
Mitt yrke är en passion och ett intresse. Jag gör en del saker på fritiden som lika gärna skulle kunna ha gjorts inom ramen för ett förvärvsarbete inom yrket, men för mig som inte har exakt den tjänsten och får lön från annan för det blir det hobby, tänker jag.

Fast det viktigaste för mig är att den ganska stora delen av tiden som spenderas som förvärvsarbete, innehåller tillräckliga delar av passion, intresse och utveckling.

Jag tänker att synen att man tycker att andra måste fylla fritiden med hobbies, är mer sprunget ur att man fyller den kvoten väldigt lite under arbetstiden och har lite svårt att tänka sig att det är möjligt för andra.

(Om man ger upp det som skänkt en glädje, bara för att man inleder en relation, oavsett om det är ett jobb eller en hobby man ger upp - tänker jag att relationen är dödsdömd redan från start.)
 
Nu är det ett antal år (7) sedan jag var singel men då kändes det som att det var viktigt att ha sitt eget liv, intressen och vänner för att vara attraktiv på singelmarknaden, samtidigt som det i praktiken ansågs som att det inte går att lära känna någon och få till ett förhållande om man inte har tid att ses ett par gånger i veckan, vilket jag nog skulle hålla med om att jag letade efter på den tiden (alltså att jag letade efter någon som faktiskt hade tid att dejta/ses med viljan att faktiskt utveckla ett seriöst förhållande). Men det låter väldigt speciellt om typ ”klängig, utan eget liv” är det mest eftertraktade i de där grupperna 😂
Jag närmar mig 50 så det är runt den åldern. Det enda som får ta fokus från ett ev förhållande är barn, barnbarn och möjligtvis jobbet, fast inte för mycket.

Själv är jag då barnfri, jobbar heltid (oregelbundna tider året runt), har egen liten gård och två hästar. Jag har ofta fått frågan av både män och kvinnor om hur jag tror att jag skulle klara av ett förhållande utan att sälja av hästarna och helst byta till ett dagjobb så jag kan ta hand om min man. :wtf: :yuck:

Nu har jag valt ett liv utan barn så att så här sent i livet skaffa mig en jättebebis är inte så lockande.

Edit: Det här gäller kvinnor, män kan såklart ha intressen. Då bör kvinnan intressera sig och hänga på.
 
Uppenbarligen skiljer det väldigt för personer vad som räknas som hobby.
Jag brukar säga att jag får betalt för att utföra min hobby, så kanske därför jag inte känner att jag måste göra nått utanför arbetstid 7 dagar i veckan?

Så nej, jag har ingen hobby. Många intressen, men ingen hobby.

Vad anser du är skillnaden mellan ett intresse och en hobby?
 
Den här tråden är ett så underbart exempel på hur fantastiskt och svårt det är med ord! :D

För det känns ju som att det är ordet som är det riktiga problemet. Den allmänna förståelsen av ordet spretar och lämnar för mycket rum för tolkning. Trots tidigare eget försök till brukbar definition så är ändå min första association "frimärksamling"; hobby känns ovant och gammalmodigt i min mun. Jag pratar hellre om fritids/-intressen.

För att ändå ge ett försök till svar på den ursprungliga frågan. Jag vill tro att de flesta söker utveckling och framåtrörelse i någon aspekt i livet. Hur individen tillfredsställer det behovet skiftar. Hobbies är för en del nödvändigt för att uppfylla det behovet. Andra får tillfredsställelse på annat sätt (yrke, familjerelationer etc). Det finns även individuella skillnader i hur mycket (mätt i tid/energi) och hur varierad stimulans/aktivering vi behöver.
 
Den här tråden är ett så underbart exempel på hur fantastiskt och svårt det är med ord! :D

För det känns ju som att det är ordet som är det riktiga problemet. Den allmänna förståelsen av ordet spretar och lämnar för mycket rum för tolkning. Trots tidigare eget försök till brukbar definition så är ändå min första association "frimärksamling"; hobby känns ovant och gammalmodigt i min mun. Jag pratar hellre om fritids/-intressen.

För att ändå ge ett försök till svar på den ursprungliga frågan. Jag vill tro att de flesta söker utveckling och framåtrörelse i någon aspekt i livet. Hur individen tillfredsställer det behovet skiftar. Hobbies är för en del nödvändigt för att uppfylla det behovet. Andra får tillfredsställelse på annat sätt (yrke, familjerelationer etc). Det finns även individuella skillnader i hur mycket (mätt i tid/energi) och hur varierad stimulans/aktivering vi behöver.

Jag skulle säga att jag på min fritid inte väljer intressen för att jag ska utvecklas inom dem. Jag gör det jag finner underhållande för stunden. Sen om det är ridning, läsa, rita, spela datorspel eller nåt annat spelar liksom ingen roll. Huvudsyftet är underhållning och mental avkoppling, inte utveckling eller en strävan efter att bli bättre på något specifikt. Utveckling och lärande får jag på jobbet. På fritiden vill jag ha avkoppling och underhållning. Nåt trevligt att göra helt enkelt.

Jag upplever att det idag anses finare att hela tiden sträva efter förbättring än att "bara" ha roligt och koppla av. Att hobbyn/intresset ska ha ett högre syfte än bara underhållning. Jag vänder mig emot det och säger att jag gör det jag gör på min fritid för att det är roligt och avkopplande.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 395
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp