Har vuxna i allmänhet ingen hobby?

Jag närmar mig 50 så det är runt den åldern. Det enda som får ta fokus från ett ev förhållande är barn, barnbarn och möjligtvis jobbet, fast inte för mycket.

Själv är jag då barnfri, jobbar heltid (oregelbundna tider året runt), har egen liten gård och två hästar. Jag har ofta fått frågan av både män och kvinnor om hur jag tror att jag skulle klara av ett förhållande utan att sälja av hästarna och helst byta till ett dagjobb så jag kan ta hand om min man. :wtf: :yuck:

Nu har jag valt ett liv utan barn så att så här sent i livet skaffa mig en jättebebis är inte så lockande.
Nej det förstår jag att du har ju utvecklat en livsstil du trivs med så förstår att du inte vill ändra på det, dock kan jag ju också se hur utmanande det är att hitta en livspartner att passa in i ditt liv, när jag antar att du är relativt bunden till gården med hästarna och dessutom arbetar oregelbundna tider. Jag bor ändå i innerstan och ändå skulle det vara svårare för mig att ge tid åt dejting om jag blev singel igen nu då stallet är 7 dagar i veckan för mig i motsats till att jag bara red lite sporadiskt när jag träffande min man. Känns som att gå från singel till förhållande förutsätter ganska stor prioritet på vilja och kunna spendera tid med en ny person varje vecka samt att långtidsplanerna ska sammanfalla. Vid 50-årsåldern kan jag tänka att de flesta har etablerat en livsstil de trivs med och om du skulle leta efter någon med sin egen gård också ja då har de väl fullt upp med den. Samtidigt kan det ju verka lite suspekt om en man är redo att bryta upp sitt liv och flytta till gård med dig och passa in där. Du får helt enkelt satsa på en Hollywoodversion där du anställer en redig gårdskarl och pang så blir ni kära 😁
 
Jag skulle säga att jag på min fritid inte väljer intressen för att jag ska utvecklas inom dem. Jag gör det jag finner underhållande för stunden. Sen om det är ridning, läsa, rita, spela datorspel eller nåt annat spelar liksom ingen roll. Huvudsyftet är underhållning och mental avkoppling, inte utveckling eller en strävan efter att bli bättre på något specifikt. Utveckling och lärande får jag på jobbet. På fritiden vill jag ha avkoppling och underhållning. Nåt trevligt att göra helt enkelt.

Jag upplever att det idag anses finare att hela tiden sträva efter förbättring än att "bara" ha roligt och koppla av. Att hobbyn/intresset ska ha ett högre syfte än bara underhållning. Jag vänder mig emot det och säger att jag gör det jag gör på min fritid för att det är roligt och avkopplande.
Då håller ni ju med varandra då de sa att vissa får det här med utveckling inom sitt yrke.
 
Enligt tyda.se:

"En hobby är en återkommande aktivitet man utför på sin fritid för nöjes skull."

Då stämde ju min tolkning rätt bra. Men jag antar att spel på dator/mobil samt min plottermaskin borde kunna klassas som hobby då. Katterna har väl gått från hobby till intresse mer, då jag alutat med utställningar.
 
Ja precis, därför är det så konstigt att inte se att spelande KAN vara ett missbruk, utan jämställa det med att ha häst.

Det klart att det kan vara ett missbruk men det behöver inte vara det.

Man kan ju diskutera hur sunt ett hästintresse är om det dränerar ens ekonomi och kvaddar ens kropp gång på gång. Precis som man kan diskutera hur sunt datorspelande är om det leder till att man blir av med jobbet och därmed förstör sin ekonomi.

Sen finns det hästintresse där man bara mår bra, stark i kropp och själ, man blir inte skadad, ekonomin klarar sig utmärkt osv. Precis som det finns datorspelande som är bra för en, ger en sociala kontakter, tränar barns engelska förståelse, hand-öga koordination, underhållning osv.
 
Att ha häst kan vara en del i ett träningsmissbruk. Det kan också vara en del i ett shoppingmissbruk. Kanske till och med orsak till ett shoppingmissbruk.

Allt kan missbrukas i någon grad, men det kan inte jämställas med att ha häst "i största allmänhet" för att hästeriet tar mycket tid och kostar mycket pengar. Tycker det är märkligt att det är så känsligt att konstatera att spelande kan gå överstyr. Det finns absolut fördomar om osociala människor som bara dricker joltcola framför skärmen hela dygnet, och jag förstår att man vill värja sig mot det och ge en annan bild. Men det är inte rätt sätt att förneka att det ÄR ett problem när spelande blir ett missbruk, precis som vid andra missbruk, och att det inte alltid är en knivskarp gräns.
 
Det klart att det kan vara ett missbruk men det behöver inte vara det.

Man kan ju diskutera hur sunt ett hästintresse är om det dränerar ens ekonomi och kvaddar ens kropp gång på gång. Precis som man kan diskutera hur sunt datorspelande är om det leder till att man blir av med jobbet och därmed förstör sin ekonomi.

Sen finns det hästintresse där man bara mår bra, stark i kropp och själ, man blir inte skadad, ekonomin klarar sig utmärkt osv. Precis som det finns datorspelande som är bra för en, ger en sociala kontakter, tränar barns engelska förståelse, hand-öga koordination, underhållning osv.

Men det är väl ingen som sagt att spelande alltid innebär ett missbruk? Självklart finns det sunt utövande av hobbies, hästar såväl som spelande, och det finns också osunt utövande. Men jag är övertygad om att spelmissbruk är vanligare än hästmissbruk.
 
Men det är väl ingen som sagt att spelande alltid innebär ett missbruk? Självklart finns det sunt utövande av hobbies, hästar såväl som spelande, och det finns också osunt utövande. Men jag är övertygad om att spelmissbruk är vanligare än hästmissbruk.

Jag tror att hästmissbruket d.v.s. när hästintresset går ut över ens kropp och ekonomi på ett osunt sätt är mer utbrett än vad många hästmänniskor själva vill erkänna. Hur många hästmänniskor är det inte som fortsätter rida trots att de egentligen för sin egen hälsas skull borde låta bli? Eller som borde välja en tryggare häst (p.g.a. skador) men som inte vill för att tävlingar lockar så mycket att de riskerar ytterligare skador för att fortsätta?
 
istället för att som många andra särbegåvade bli så uttråkad att de börjar begå brott bara för spänningens skull.
Det där är inte i närheten av sant.

"Den senaste tiden har det kommit metastudier som berör området av intelligens och kriminalitet och den rådande konsensusen är att IQ framförallt agerar som en skyddsfaktor i förhållande till kriminalitet (Ttofi et al., 2016)."

"Många kriminologer har skrivit om förhållandet mellan intelligens och brottslighet och ofta hittat ett omvänt förhållande mellan de två, det vill säga, att individer med en IQ under genomsnittet är mer benägna att begå ett brott än individer med IQ högre än genomsnittet."
 
Senast ändrad:
Allt kan missbrukas i någon grad, men det kan inte jämställas med att ha häst "i största allmänhet" för att hästeriet tar mycket tid och kostar mycket pengar. Tycker det är märkligt att det är så känsligt att konstatera att spelande kan gå överstyr. Det finns absolut fördomar om osociala människor som bara dricker joltcola framför skärmen hela dygnet, och jag förstår att man vill värja sig mot det och ge en annan bild. Men det är inte rätt sätt att förneka att det ÄR ett problem när spelande blir ett missbruk, precis som vid andra missbruk, och att det inte alltid är en knivskarp gräns.

Jag håller med. Men jag tror inte det känsliga är i att erkänna att det kan gå överstyr, utan de ofta kommande kommentarerna om att det kan gå överstyr.
 
Jag tror att hästmissbruket d.v.s. när hästintresset går ut över ens kropp och ekonomi på ett osunt sätt är mer utbrett än vad många hästmänniskor själva vill erkänna. Hur många hästmänniskor är det inte som fortsätter rida trots att de egentligen för sin egen hälsas skull borde låta bli? Eller som borde välja en tryggare häst (p.g.a. skador) men som inte vill för att tävlingar lockar så mycket att de riskerar ytterligare skador för att fortsätta?

Och behovet av alla dyra, fina saker till sina hästar som troligen ger fler än man tror, påverkad ekonomi.
 
Men det är väl ingen som sagt att spelande alltid innebär ett missbruk? Självklart finns det sunt utövande av hobbies, hästar såväl som spelande, och det finns också osunt utövande. Men jag är övertygad om att spelmissbruk är vanligare än hästmissbruk.
Jag tror du vänt på argumentationen nu. Det som reagerats på tidigare i tråden är att det bara är datorspel som anses vara dåligt i överflöd, medan exempelvis att hålla på med hästar i överflöd är mer eller mindre accepterat utan pekpinnar.
 
Tycker folk överlag inte gör annat än att stressa runt på olika aktiviteter och sociala tillställningar?
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 395
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp