Har hundar det sämre i lägenhet?

Sv: Har hundar det sämre i lägenhet?

Att det finns okunniga hundägare som tror att det föreligger på detta sätt är helt klart, men verkligheten är ganska långt därifrån. En lydig hund kan vara lös på grönområden även nära "lägenheter" (eftersom det verkar synonymt med stad) medan hundarna som "måste" omplaceras till landet inte alltid verkar gå att ha lösa där heller. Landet blir helt enkelt synonymt med 'inte så stor koll krävs'.

Säger varken bu eller bä om kreti och pleti anser att det är så. Men för mig är det tvärtom faktiskt. Det krävs mer koll att ha hund lös på landet än på grönområdet nära lägenheten. För på landet finns vilt osv, och det är svårare för hunden att veta var gränserna går. Grömområdet är oftast 'inrutat' av vägar, där vägen blir en hyfsat lättfattlig barriär. Visst kan man stöta på både katter och kaniner dock, men ändå mindre vilt än på landet.

På landet är det mer luddigt avgränsat, och var 'vår' åker och grannens åker delas är svårt för hunden att veta, och så allt frestande vilt och dofterna av det. En landethund är dessutom ofta mer benägen att skena fram till folk, då den ser mindre folk än en stadshund.

Jag har haft mer än en hund som jag inte haft minsta problem att släppa på grönytan i stan, men som jag varit väldigt restriktiv med att släppa lös på icke-inhägnat område på landet. Av anledningarna ovan.

Så, jag håller inte med. Däremot kanske min åsikt är avvikande från majoritetens i det fallet. Men 'lättare med dålig inkallning' på landet anser jag bara gäller om landet = inhägnad tomt. För om det så inte finns en granne på en mils avstånd, så hunden ska inte vara tre km bort i skogen och driva/ställa/fälla/spåra vilt liksom.

Så, jag håller inte med. Däremot kanske min åsikt är avvikande från majoritetens i det fallet. Men 'lättare med dålig inkallning' på landet anser jag bara gäller om landet = inhägnad tomt. För om det så inte finns en granne på en mils avstånd, så hunden ska inte vara tre km bort i skogen och driva/ställa/fälla/spåra vilt liksom.

Jag vet inte om du har missuppfattat. Det är nog ingen här som tycker att det är lättare med lösa hundar på landet. Vi säger att folk som annonserar verkar tro att det bara är att sälja/omplacera sina olydiga hundar till landet, för att det automatiskt gör mindre om hunden uppför sig illa där.

De flesta här argumenterar för att det är bättre att beskriva anledningen till omplaceringen så sanningsenligt som möjligt, tex skäller mkt inomhus, stör lätt grannar i ett flerfamiljshus. Utifrån den informationen kan nya ägaren avgöra om hunden passar dennes livsstil.

i inlägget du citerar skriver jag dessutom att alla hundar INTE med lätthet går att ha lösa bara för att de kommer ut på landet, så trots att du skriver att du inte håller med så verkar du i hög grad just hålla med.

Jo, jag förstod, men menade att JAG om jag hade en hund som var opålitlig lös, skulle rent för den sakens skull hellre omplacera till stan, för där är det lättare med att ha koppelpromenader till inhägnade hundrastgården etc, än att tycka det landet är bättre för där är det inte lika 'noga med koll'. Men det är klart, om jag bodde i stan och inte hade erf av landet kanske jag skulle se det så.
Dvs att jag INTE håller med hur vissa/många av de som annonseras om omplac till landet påstås resonera.

I övrigt så håller jag med om att anledningen alltid är bra att skriva, men det kan vara svårt att i en mening eller två få in anledningen. Då är det bättre skriva 'ej till lägenhet', och inte behöva ägna tid åt att förklara för de i lägenhet varför, utan lägga tiden på att förklara på de som bor i hus varför den just bör bo i hus. Handlar det om att den vaktar eller annat enkelt kan man ju däremot ta med det i annonsen. Typ 'bör ej bo i lägenhet, vaktig/skällig'. Samtidigt ger det inte alla svar jag skulle vilja ha ändå, för vaktig/skällig betyder så olika saker för olika personer. SÅ om jag söker hund, så ringer jag lika gärna/ogärna på 'ej till lägenhet/endast till landet' som på 'ej lägenhet, skällig/vaktig', och mina frågor sen är desamma.

Du håller alltså med oss, men inte "kreti och pleti";)

Beror ju på vad 'ni' tycker. Men det jag svarade på var påståendet att många som omplac 'till landet' gör det för de tycker det är mindre noga med koll där. De håller jag inte med, oavsett vilket fack det är i. Sen känner jag inte igen synsättet, men det kan vara en slump.

Beror ju på vad 'ni' tycker. Men det jag svarade på var påståendet att många som omplac 'till landet' gör det för de tycker det är mindre noga med koll där. De håller jag inte med, oavsett vilket fack det är i. Sen känner jag inte igen synsättet, men det kan vara en slump.

Jo, min erfarenhet är att många gör just det, de vill omplacera till landet för att de tror att det är mindre koll där.

Jag håller dock inte med om att man bör ha mindre koll.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 722
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 465
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka