Har hundar det sämre i lägenhet?

Sv: Har hundar det sämre i lägenhet?

Att det finns okunniga hundägare som tror att det föreligger på detta sätt är helt klart, men verkligheten är ganska långt därifrån. En lydig hund kan vara lös på grönområden även nära "lägenheter" (eftersom det verkar synonymt med stad) medan hundarna som "måste" omplaceras till landet inte alltid verkar gå att ha lösa där heller. Landet blir helt enkelt synonymt med 'inte så stor koll krävs'.

Fråga folk som "Inte_ung" så ser du att hon delar den erfarenheten...

Då är jag tydligen en okunnig hundägare då?

För mig har inte lydighet och uppfostran ett dugg att göra med var eller hur vi bor, hunden och jag. Jag accepterar inte att min hund är olydig eller drar iväg på egen hand, oavsett.

Men mina lydiga (ber om ursäkt att jag nämner det, eftersom det tydligen sticker i en dels ögon att man har lydiga hundar :grin: ) hundar finns lösa på gården så snart vi människor är utanför dörren och ofta även när vi är inne. På landet alltså.
När jag bodde i lägenhet i ett stort samhälle, fanns inte en chans att ha det så, även om dom hundarna var väl så uppfostrade och lydiga. Visst kunde dom vara lösa på olika ställen under promenader, men i övrigt var det "fot" eller koppel som gällde.

Det där gör antagligen ingen skillnad för den som tycker att en hunds enda behov är långa promenader, men för en sån som jag som själv uppskattar och behöver natur och frihet omkring mig, så är skillnaden stor. Varför inte även för hundar? Mina jyckar gillar också att åka in till staden och sniffa lukter, kika på folk och kolla av hundar men, är jag säker på, inte skulle dom vilja byta för gott.

Tillåt mig runda av med en katt!?
En etablerad innekatt som aldrig varit ute(!) blev av div skäl tvingad att bo hos oss en tid. Första dagarna vägrade den att gå ut, därefter smög den runt husväggen och in igen. Så småningom blev den normal och gjorde sånt som bonnkatter vanligen gör. Den här katten återkom till sin ägare, men var sedan som tokig och gapade och skrek varje gång den åkte med i bilen och man svängde av åt vårt håll. Här mådde den prima, men smet iväg varje gång det lutade mot hemfärd.
Där behöver man inte tveka om vilken miljö den föredrog.

LIA

Fråga folk som "Inte_ung" så ser du att hon delar den erfarenheten...

Du ropade på mig!

Idioten som släppte ut sina hundar till att leka med mina hästar i hagen så att de skulle bli rastade medan han satt kvar i sin bil och läste tidningen och rökte (eller hånglade med älskarinnan) tog nog priset som den största hundägande idioten som jag mött.
Ett av mina dräktiga ston kastade fölet i samband med detta.

Så åsikten om hur och vad man kan göra på landet är nog så.
Släppa hunden hur som helst så att ingen fostran krävs.

Jag kan runda av med en annan katt.
Den lilla svarta stallkatten som fick flytta in i hus och sedan aldrig mera gick ut.
Även om dörren stod öppen.
Hon hade nog tyckt att lägenhet var alldeles utmärkt.

KL

Min hund hatar tyvärr att bo i lägenhet.:grin:
Därför valde han i princip på eget bevåg att flytta in till just mig.

Han kan inte tänka sig ett annat liv än det han har, kolla hönsen, passa på grannens katt,vara med och sköta kossorna, följa med på ridtur, vara med och slakta och fast han alltid är lös och lydig får han som regel alltid, utöver, en skogspromenad varje dag på mellan 1-1,5 mil.

Men nu när jag tänker efter så sköts han på ett ovanligt sätt för landetboende?

Har på landet, nio fastigheter riktigt nära min, varav 5 ! har hund/hundar, med uppdelning: 1(jag),1,2,3,3.

1: Själv inne hela dagarna, 10 timmar, sedan kanske 3km promenad, resten bunden i stope.Stor hund.
2.Två stora, får vistas i trädgården, ibland, i princip aldrig promenad, en numera alltid bunden, hoppade över staketet och bet ett barn.
3. Tre hundar, varav två stora. Hundgård(oavbrutet skällande), inne ibland och i trädgård, rymmer ibland, inga promenader.(Flyttade från lägenheten p.g.a. klagomål på hundarna)
4. Tre hundar, mellanstorlek, motioneras ändå hyfsat, i koppel, inne och bundna i trädgården, aldrig lösa.

Ingen av alla dessa är så lydig att den kan vara lös på promenad, och flera av dem får inga promenader alls.:eek:

Jag hoppas att mina grannar inte är urtypen för hur hund sköts på landet.

Förresten, en annan "bopålandet-granne",150 meter bort, har en hög med hundar, de bor på heltid i hundgård och får aldrig komma ut.:mad:

Så jag är benägen att hålla med och ändra mitt ställningstagande från innan, en lägenhetshund har nog livet mer uppstrukturerat och med mer aktiviteter, om man ser generellt på det hela.

Senast ändrad:

Det där gör antagligen ingen skillnad för den som tycker att en hunds enda behov är långa promenader, men för en sån som jag som själv uppskattar och behöver natur och frihet omkring mig, så är skillnaden stor. Varför inte även för hundar? Mina jyckar gillar också att åka in till staden och sniffa lukter, kika på folk och kolla av hundar men, är jag säker på, inte skulle dom vilja byta för gott.

Min hund gillar att åka ut till landet och käka lite hästskit då och då, men hon skulle inte vilja byta för gott, då hon skulle sakna arkitekturen, espressodoften och konstutställningarna.

Hugger en knapp..

Att ni bara orkar. Ibland undrar jag om alla tycker allt är svart eller vitt. Finns det inget mellanting här på buke eller.

Det finns rötägg i allt. Och säga att landethundar eller lägenhetshundar har det bäst eller sämst beror väl på ägaren. Och säga att de som bor på landet är lata och de som bor i stan måste röra på sig. Ja den ser nog också svart eller vitt.

Vad är landet för en del? Ha en gård som verkar sköta sig själv, som vissa vekar tro...tänkte på detta med lata. Vad är stan? Att aldrig se ett träd :confused:
Och sen ropar man in IU som haft olika erfarenheter, men det gör heller inte att alla är sånna.

Ja vad ska man säga. Folk ser ta mig sjutton fel på allt. Men så som de själva har det, det är minsann perfekt.

Ibland är ni bara så tröttsamma som bara gnäller på allt som inte är som på erat sätt och ni vet minsann hur alla människor är på landet eller i stan. För ni har ju sett alla :crazy:

Några promenadvägar finns ju inte heller på landet *suck säger jag bara* Och i stan får bara hundar gå kopplade *suck igen*

3. Tre hundar, varav två stora. Hundgård(oavbrutet skällande), inne ibland och i trädgård, rymmer ibland, inga promenader.(Flyttade från lägenheten p.g.a. klagomål på hundarna)
.

Nejnej, hundarna ville nog flytta ut på landet!;)

Hugger en knapp..

Att ni bara orkar. Ibland undrar jag om alla tycker allt är svart eller vitt. Finns det inget mellanting här på buke eller.

Det finns rötägg i allt. Och säga att landethundar eller lägenhetshundar har det bäst eller sämst beror väl på ägaren. Och säga att de som bor på landet är lata och de som bor i stan måste röra på sig. Ja den ser nog också svart eller vitt.

Vad är landet för en del? Ha en gård som verkar sköta sig själv, som vissa vekar tro...tänkte på detta med lata. Vad är stan? Att aldrig se ett träd :confused:
Och sen ropar man in IU som haft olika erfarenheter, men det gör heller inte att alla är sånna.

Ja vad ska man säga. Folk ser ta mig sjutton fel på allt. Men så som de själva har det, det är minsann perfekt.

Ibland är ni bara så tröttsamma som bara gnäller på allt som inte är som på erat sätt och ni vet minsann hur alla människor är på landet eller i stan. För ni har ju sett alla :crazy:

Några promenadvägar finns ju inte heller på landet *suck säger jag bara* Och i stan får bara hundar gå kopplade *suck igen*

Jag tycker inte det är så konstigt att folk försvarar sig när man höjer villa på landet till skyarna som det enda vettiga sättet att hålla hund, och nästan hellre avlivar sina omplaceringar än säljer dem till en lägenhet hujeda mig.

Men som alltid på buke så bör man vara övertydlig, och därför ska jag givetvis tillägga att jag är övertygad om att det finns fina, hundvänliga ställen hos fina, hundvänliga människor även på landsbygden. Det trodde jag var det underförstådda.

Nejnej, hundarna ville nog flytta ut på landet!;)

:D
Jo, det ville de säkert, men här hade jag faktiskt ett exempel på en klump lägenhetshundar som inte sköttes.

Det kanske blir så till viss del med de hundar i lägenhet som inte sköts, antingen får man flytta eller göra sig av med hundarna?

Alla sådana till landet liksom.:D

Huga vilka beskrivningar.
Det är sådana som vill flytta till landet och hyra stuga av mig.
Jag tror inte att jag skulle trivas med det.

Jag hoppas att mina grannar inte är urtypen för hur hund sköts på landet.
Jag hoppas dom inte är urtypen av hur hundar sköts någonstans! :(

Det du beskriver har ju näppeligen något att göra med om hundar trivs mer eller mindre på landet.

Är några jakthundar? Sådana sätts av någon anledning ofta på sämre villkor än övriga.

LIA

Vilket tycker du då är sämst för hunden? Att bo hos lata människor på landet eller lata människor i stan?

Otroligt tråkig syn du har på oss lantboende.

Nu ska jag gå till garaget, ta bilen och åka 100 m till brevlådan och hämta posten. Om jag orkar gå till garaget förstås... :angel:

LIA

Jag skrev om sånna jag stött på och vet om, att jag inte träffat några andra så liksom vad ska jag tro. Är väl självklart att det finns aktiva lantmännskor också men jag har aldrig träffat på någon.
Skrev också dom flesta, det betyder att inte alla är sånna.

Och vadå otroligt tråkigt syn jag har på lantbor? liksom vad ska jag tro? När jag aldrig träffat på någon aktiv på de sättet på landet. Jag vistades som sagt väldigt mycket ute på landet under många år på många olika ställen i sverige så det är inte så att jag träffat på en enda direkt.

Om du aldrig någonsin stött på någon aktiv statsmänniska i hela ditt liv hade du då sagt att dom flesta statsbor är galet aktiva och älskar att röra på sej? Tror inte det.

Är väl aldrig kul för hunden att bo hos lata människor som aldrig aktiverar hunden på nåt sätt. Sen beror det på mycket vad det är för typ av hund och allt sånt och vad den hunden trivs med, så det tycker jag inte går att svara på.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte det är så konstigt att folk försvarar sig när man höjer villa på landet till skyarna som det enda vettiga sättet att hålla hund, och nästan hellre avlivar sina omplaceringar än säljer dem till en lägenhet hujeda mig.

Men som alltid på buke så bör man vara övertydlig, och därför ska jag givetvis tillägga att jag är övertygad om att det finns fina, hundvänliga ställen hos fina, hundvänliga människor även på landsbygden. Det trodde jag var det underförstådda.

Och mitt svar handlade inte om att hundar på landet har det bättre, utan jag skrev precis lika mycket om stadshundarna.

Jag skrev om sånna jag stött på och vet om, att jag inte träffat några andra så liksom vad ska jag tro. Är väl självklart att det finns aktiva lantmännskor också men jag har aldrig träffat på någon.
Skrev också dom flesta, det betyder att inte alla är sånna.

Och vadå otroligt tråkigt syn jag har på lantbor? liksom vad ska jag tro? När jag aldrig träffat på någon aktiv på de sättet på landet. Jag vistades som sagt väldigt mycket ute på landet under många år på många olika ställen i sverige så det är inte så att jag träffat på en enda direkt.

Om du aldrig någonsin stött på någon aktiv statsmänniska i hela ditt liv hade du då sagt att dom flesta statsbor är galet aktiva och älskar att röra på sej? Tror inte det.

Är väl aldrig kul för hunden att bo hos lata människor som aldrig aktiverar hunden på nåt sätt. Sen beror det på mycket vad det är för typ av hund och allt sånt och vad den hunden trivs med, så det tycker jag inte går att svara på.

Så du var alltid hemma och kunde kika vad dina garnnar mm gjorde på dagarna?

Jag tror ingen av våra grannar ser när vi är ute med våra hundar. För då jobbar dom. Så de tror nog också att våra hundar aldrig går utanför gårdsgränsen.

Nej men vi kände dom flesta runt omkring där väldigt väl. Är det nåt konstigt med det? Hade inte skrivit så om jag inte visste det säkert. Fast folk kanske inte pratar med dom som bor runt omkring..
Brukar inte uttala mej om jag inte vet säkert. Är väl lika många lata på landet som det är i stan, men detta är min erfarenhet av dom som bor på gårdar och på landet i övrigt.

Förstår inte varför folk tar åt sej så mycket, om någon skulle tycka att dom flesta stadsbor är lata så okej, då är det deras erfarenhet av stadsbor men det betyder inte att jag inte är aktiv för det.

Senast ändrad av en moderator:

Alla våra grannbönder är lata, dom jobbar bara från morgon till kväll. Våra övriga grannar är också lata. Dom går ut med hundarna på morgonen och åker därefter till respektive jobb, med undantag för latmaskar som är hemma och tar hand om barn och går ut och promenerar med dom och sina hundar. Så kommer latisarna hem från sina jobb och knallar en tur igen med hundar och kanske fru/man och barn.
Pensionärerna ska vi bara inte tala om... lata som bara den med sina promenader, deltar i jordbruksarbetet, fixar och grejar hos grannar mm. Vart man än går/åker på vägarna här så nog möter man folk som rör på sig.

Men lata, det är vi av bara :devil: vi på landet.

LIA

Ja inte pratar jag med mina grannar om vilka promenader våra hundar får.

Men seriöst, vad är problemet?

Jag menar motionsmässigt som jag annars skrev innan, dom flesta som jag träffat, alltså jag och jag har inte träffat alla i hela världen men dom jag träffat och känner och vet om går inte långa promenader med hundarna eller liknande.

Pratar jag om stora bondgårdar med kossor och allt sånt eller? För sånna vet jag knappast hinner göra så mycket annat än att sköta det som är på gården. Jag har endå bott så ute på landet i över 15 år så jag känner till dom flesta som bor där också. Och har även vänner som bor på landet på andra håll i sverige.

Jag uttalar mej som sagt inte om saker jag inte har någon aning om, hade jag träffat på många aktiva lantbor så hade jag väl inte skrivit så eller?

Ja inte pratar jag med mina grannar om vilka promenader våra hundar får.

Har man kännt grannar och folk runt omkring i såpass många år som vi har gjort och sett många komma och gå så blir man bra vänner oftast, iallafall pratar man om saker och ting och man vet oftast då vilka vanor dom har.

Men klart inte alla pratar och är nära sina grannar...

Förstår fortfarande inte varför folk tar så illa upp och tar åt sej så mycket, jag har mina erfarenheter av folk jag faktiskt känner till, inte direkt så att jag åker förbi en gård och ser någon sitta och sen tar för givet att den männskan aldrig rör på sej.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 722
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 465
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10