Sv: Har hundar det sämre i lägenhet?
Ja, det tycker jag. Därmed inte sagt att det måste vara dåligt.
Jag går efter mig själv, som mår betydligt bättre på vischan än i lägenhet. Varför då inte hunden?
Jag tror att dom säljare som ställer kravet land och inte lägenhet ser frihet med öppna vidder framför sig, i kontrast till ett ständigt stillaliggande i en lägenhet och korta pinkpromenader i koppel bland avgaser och miljögifter. Helt fel är det kanske inte?
LIA
men det blir så konstigt om man generaliserar så. jag har lite lantispolare som jag bor hos ibland när jag har tröttnat på stan. men trots att de bor på landet, på österleeeen dessutom där vidderna verkligen är öppna, så är promenadvägarna mycket bättre här i stan. ute på landet måste man gå längs med bilvägen och jag går inte där när det är mörkt om det inte är absolut nödvändigt. det är smala, krokiga 70-vägar, och alldeles för många håller högre hastighet än så på de korta rakor som finns. vidare så är antalet rundor mycket begränsat. det finns ett par som tar en-två timmar att gå. ska man gå en kisse-runda blir det att gå fram och tillbaka längs den privata grusvägen.
så när jag är på landet så blir det normalt sett knappt några promenader. en om dagen kanske. om ens det. innan någon går i taket, när jag är på landet är jag ute efter kvalitetstid på landet. jag är inte där för att sitta inne och glo på tv utan jag är utomhus nästan hela tiden. men hade jag varit permanent boende på landet hade det varit en annan femma. då hade jag åtminstone vintertid fått köra 10 min eller mer till närmsta lämpliga promenadområde (skogen).
"hemma i stan" är för min del inte innerstaden utan väldigt nära landet (efter flytten har jag nog hela 500 m till standsgränsen). här finns mängder med lämpliga rundor på cykelvägar utan en bil i sikte. hundarna kan gå och sniffa efter andra hundar och får massor med intryck på varje promenad.
så "landet" är ett väldigt brett begrepp, och kanske inte samma sak överallt. har man väldigt precisa krav så får man nog ange det i annonsen, som "endast till hus som ligger nära lämpliga (upplysta?) promenadområden", kanske helst i skogen, inhägnad tomt (av en viss storlek) osv.
ni som vill att hundarna ska vara på landet för att de ska få vara ute, hur ställer ni er till lägenhet med uteplats? eller är det just hus med "riktig" trädgård som gäller? måste den ligga på landet, eller går det bra med villa i stan?