Har hundar det sämre i lägenhet?

Sv: Har hundar det sämre i lägenhet?

Precis min poäng.

Men VAD är det som säger att en lägenhet ligger i stan, och ett hus på landet? Det står ju oftast inte "säljes till landet" utan just "ej till lägenhet" och lägenheter fanns spritt över landet senast jag kollade.

Jag bor i en lägenhet, skitliten dessutom. Om min hund mår dåligt här äter jag gladeligen upp min mössa till lunch i morgon.

Frågan var inte om hunden mår dåligt i stan utan om den har det sämre där.
Eller rättare sagt i lägenhet.

LIA

Visst, visst, måste man vara petnoga så finns det lägenheter även ute i buschen.
Men om man går efter vad som troligen menas i annonserna?

Den som till äventyrs bor i en lägenhet i en mangårdsbyggnad på landsbyggden, kanske kan berätta det för säljaren och se om man trots allt räknas till dom landsbyggdsboende. Om man måste vara petnoga!?

LIA

Precis, bor i Uppsala, inte en direkt liten stad :angel:
I lägenhet, på markplan, med uteplats, den ska dock hägnas in bättre så alla hundarna håller sig innanför staketet :cool:
När det är väder att ha altandörren öppen så är den det så fort jag är hemma. Har även den turan att bo ett stenkast från ett stoooort skogsområde och har ett flertal hägnade rasthagar att tillgå (nya hunden har lite för stor löpradie från mig för att jag ska våga ha henne lös)
Men jag undrar också hur det kommer sig att det anses vara bättre att bo i villa när man har hund än att bo i lägenhet, aktivering sker ju ändå utomhus! (ok att ena hunden springer och drar katten i örat ibland för att hon vill busa, men det är en helt annan sak :p)

Ja, det tycker jag. Därmed inte sagt att det måste vara dåligt.
Jag går efter mig själv, som mår betydligt bättre på vischan än i lägenhet. Varför då inte hunden?

Jag tror att dom säljare som ställer kravet land och inte lägenhet ser frihet med öppna vidder framför sig, i kontrast till ett ständigt stillaliggande i en lägenhet och korta pinkpromenader i koppel bland avgaser och miljögifter. Helt fel är det kanske inte?

LIA

men det blir så konstigt om man generaliserar så. jag har lite lantispolare som jag bor hos ibland när jag har tröttnat på stan. men trots att de bor på landet, på österleeeen dessutom där vidderna verkligen är öppna, så är promenadvägarna mycket bättre här i stan. ute på landet måste man gå längs med bilvägen och jag går inte där när det är mörkt om det inte är absolut nödvändigt. det är smala, krokiga 70-vägar, och alldeles för många håller högre hastighet än så på de korta rakor som finns. vidare så är antalet rundor mycket begränsat. det finns ett par som tar en-två timmar att gå. ska man gå en kisse-runda blir det att gå fram och tillbaka längs den privata grusvägen.

så när jag är på landet så blir det normalt sett knappt några promenader. en om dagen kanske. om ens det. innan någon går i taket, när jag är på landet är jag ute efter kvalitetstid på landet. jag är inte där för att sitta inne och glo på tv utan jag är utomhus nästan hela tiden. men hade jag varit permanent boende på landet hade det varit en annan femma. då hade jag åtminstone vintertid fått köra 10 min eller mer till närmsta lämpliga promenadområde (skogen).

"hemma i stan" är för min del inte innerstaden utan väldigt nära landet (efter flytten har jag nog hela 500 m till standsgränsen). här finns mängder med lämpliga rundor på cykelvägar utan en bil i sikte. hundarna kan gå och sniffa efter andra hundar och får massor med intryck på varje promenad.

så "landet" är ett väldigt brett begrepp, och kanske inte samma sak överallt. har man väldigt precisa krav så får man nog ange det i annonsen, som "endast till hus som ligger nära lämpliga (upplysta?) promenadområden", kanske helst i skogen, inhägnad tomt (av en viss storlek) osv.

ni som vill att hundarna ska vara på landet för att de ska få vara ute, hur ställer ni er till lägenhet med uteplats? eller är det just hus med "riktig" trädgård som gäller? måste den ligga på landet, eller går det bra med villa i stan?

Min doberman trivdes fint med att ligga och sola och hade gärna haft en balkong/uteplats. För henne kvittade det nog lika vart vi bodde.
Rottisen däremot trivs nog bättre i stan än han gjorde på landet. Här HÄNDER det saker, man möter grannarna i hissen, ser olika grannhundar, åker buss/spårvagn, träffar folk på promenader och likande. På landet så hände det som mest att det stod ett rådjur i trädgården eller att brevbäraren kom med ett paket nån enstaka gång.

Vi lider absolut ingen brist på natur här i förorten tvärtom är den mer lätttillgänglig än på landet i vintermörker eftersom det finns milslånga elljusspår.Att traska runt i beckmörker med pannlampa i skogen slipper jag helst. Eftersom jag inte hade körkort så blev stigarna rätt snabbt uttjatade när vi bodde på landet men här i stan finns det fler variationer på promenader.

Visst, visst, måste man vara petnoga så finns det lägenheter även ute i buschen.
Men om man går efter vad som troligen menas i annonserna?

Den som till äventyrs bor i en lägenhet i en mangårdsbyggnad på landsbyggden, kanske kan berätta det för säljaren och se om man trots allt räknas till dom landsbyggdsboende. Om man måste vara petnoga!?

LIA

Då inget av det har betydelse ser jag inte varför man ens ska ta upp det. Om man ska gå efter vad som MENAS så hänvisar jag till de briljanta inläggen # 2 och 3 för realistiska och vanliga förklaringar.

Jag är ofta inne på olika annonssidor och kollar på hundar. Många skriver att de säljer inte sin hund till någon som bor i lägenhet. Varför är det så? Har hundar som bor i lägnhet det sämre än de som bor i hus?

När vi köpte våran valp så blev uppfödarn faktiskt glad att vi bodde i lägenhet just för att hundarna får oftast mycket mera motion. Dom får längre promenader oftast osv än dom som bor på landet i hus och på gårdar, många av dom får aldrig gå på promenader ens.

I stallet så har dom en hund på gården som aldrig får komma ut på promenader, han rör sej inte mycket trots att han är ute hela dagarna, ligger mest i stallgången eller så och väntar på att något ska hända.

Ska man inte generalisera i en annons, som hundsäljare, så blir det svårt att få fram sina önskemål om hur hunden ska bo med sin nästa familj. Det funkar ju liksom inte att rada upp massor av önskvärda/icke önskvärda förutsättningar. Har man skrivit att man vill att hunden ska få bo på landet och inte i lägenhet, så tror jag de flesta förstår vad man syftar till.
En hunds livskvalité mäts trots allt inte i minuter på promenadvägar.

Måste säga att en del har mycket märklig tro om oss lantboende. Vi skulle alltså inte röra på oss? Kanske dags att stadmänniskorna tar en tur ut på landet och ser verkligheten?

Det är lustigt, egentligen. I bebyggda områden ska hunden vara kopplad medan den på landet kan vara lös. Ses inte det senare som positivt? För hunden?

LIA

Måste säga att en del har mycket märklig tro om oss lantboende. Vi skulle alltså inte röra på oss? Kanske dags att stadmänniskorna tar en tur ut på landet och ser verkligheten?

Det är lustigt, egentligen. I bebyggda områden ska hunden vara kopplad medan den på landet kan vara lös. Ses inte det senare som positivt? För hunden?

LIA

Jag har haft förmånen att bo med samma hundar både i stan och på landsbyggd så jag vet hur de båda upplevde bägge varianterna. Du slog förresten huvudet på spiken på ytterligare en anledning till att ägare vill omplacera sina hundar "till landet" nämligen den variant som drar som en avlöning så fort man råkat släppa greppet om kopplet. Har man inkallning på hunden så kan den vara lös nästan överallt där jag bor med undantag på kanske 200-300 meter om man passerar genom gårdarna. Har man inte inkallning på hunden så kan den inte gärna vara lös på landet heller.

Det var ju du själv som tog upp det.

Briljanta? Jag trodde att annonsörerna var måna om sina hundars framtid och inte ute efter att dölja problem. Jag kan ju ha fel, och i så fall var dom kanske briljanta. Annars något helt annat.

LIA

Fast, jag har varit mycket ute på landigaste landet då min mamma bodde där förut, desamma på ställen jag haft min häst på. Och jag kan lova att jag har aldrig sett någon som bott på en gård eller i vanligt hus på landet vara aktiv på de sättet att dom går långa promenader. Dom håller sej i trädgårn dom flesta. Givetvis inte alla men faktiskt alla jag sett och känner. Dom flesta rör sej inte mer än absolut nödvändigt. Speciellt har jag reagerat när folk klipper sin lilla gräsmatta med en såndär motordriven gräsklippare som dom åker runt på.

Hundarna dom har springer lösa på gården eller i trädgårn och dom tycker faktiskt ofta att hunden får tillräckligt med motion genom att springa lösa där.

Så inte konstigt om folk tror så om dom som bor på landet. Dom flesta jag träffat är faktiskt väldigt lata.

Desamma gäller ju givetvis stadsbor, många som inte orkar gå om det tar längre tid än 10 min och tar bilen eller bussen för mindre sträckor.

Senast ändrad av en moderator:

Vilken spik då?

Dåliga hundägare finns överallt, så varför dra upp dom?

LIA

Vilket tycker du då är sämst för hunden? Att bo hos lata människor på landet eller lata människor i stan?

Otroligt tråkig syn du har på oss lantboende.

Nu ska jag gå till garaget, ta bilen och åka 100 m till brevlådan och hämta posten. Om jag orkar gå till garaget förstås... :angel:

LIA

Det var ju du själv som tog upp det.

Briljanta? Jag trodde att annonsörerna var måna om sina hundars framtid och inte ute efter att dölja problem. Jag kan ju ha fel, och i så fall var dom kanske briljanta. Annars något helt annat.

LIA

Mina slutsatser kommer från den tiden jag höll på mycket med omplaceringar, du anar inte hur många hundar som kommer in till hundstallet/blocket med just "bör bo på landet" av just dessa skäl.
Folk verkar tro att bo på landet löser allt med alla problem hundar. Givetvis så säger de inte rakt ut att det är därför de vill att hunden ska bo på landet - men det brukar komma fram när man gräver lite i varför de gör sig av med hunden...

Senast ändrad:

Är det på så sätt, vore det renhårigare att skriva det rent ut. För faktum är ju, att medicinen lika gärna kan vara en ny ägare som får stil på hunden, som att flytta den från lägenheter.
Jag skulle inte acceptera någon av dom egenheter hos en hund som du tar upp i ditt första inlägg, trots att jag bor på landet.

LIA

Är det på så sätt, vore det renhårigare att skriva det rent ut. För faktum är ju, att medicinen lika gärna kan vara en ny ägare som får stil på hunden, som att flytta den från lägenheter.
Jag skulle inte acceptera någon av dom egenheter hos en hund som du tar upp i ditt första inlägg, trots att jag bor på landet.

LIA

Nej, det tror jag inte heller att du skulle. Och självklart håller jag med om det du skriver. Men de tror väl inte (med goda skäl) att hundarna blir sålda om de skriver som det är.
"Kräver fast hand" brukar betyda att hunden tuggat lite på folk...

LIA

Att det finns okunniga hundägare som tror att det föreligger på detta sätt är helt klart, men verkligheten är ganska långt därifrån. En lydig hund kan vara lös på grönområden även nära "lägenheter" (eftersom det verkar synonymt med stad) medan hundarna som "måste" omplaceras till landet inte alltid verkar gå att ha lösa där heller. Landet blir helt enkelt synonymt med 'inte så stor koll krävs'.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 723
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 465
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Fettisdagen
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Årets skattebesked

Hund, Katt, Andra Djur