Har hundar det sämre i lägenhet?

Sv: Har hundar det sämre i lägenhet?

Jag tar inte åt mig ett dugg. Har bott både i lägenhet, villa och på landet med hund.

Jag ser aldrig mina grannar ute med sina hundar. Men de går aldrig lösa i deras trädgård heller.
Ska jag då utgå ifrån att deras hundar aldrig kommer ut? Jag ser nämnligen nästan aldrig deras hundar.

Nej du gör inte det kanske, men jag och resten av familjen kände dessa grannar och folk i området väldigt bra och umgicks en hel del med dom. Bara för att du inte har den kontakten så har ingen annan det heller eller? Varför inte bara acceptera att vi kände grannarna väldigt väl.

Jag skriver inte om dej och dina grannar eller erfarenheter av lantbor utan om mej. Du vet ingenting om det. Men visst, tro inte på det. Men jag har mina erfarenheter och går efter dom och som jag skrivit många gånger så är många sånna, inte alla, antagligen långt ifrån alla. Skillnad om jag skrivit rent ut att alla lantbor är lata, men det har jag inte gjort någonstans.

Och jo, reagerar man så så tycker jag det verkar som att man tar illa upp, hade någon skrivit att dom flesta statsbor är lata hade jag inte brytt mej, däremot om någon skrivit att alla är det så visst hade jag också tagit illa upp av det.

Senast ändrad av en moderator:

Nä, jag tar inte illa upp för en sån här lite diskussion. Men eftersom det är ett diskussonsforum så tycker jag man ska kunna skriva utan att folk tjatar om ta illa upp.

Vad vet du hur mycket kontakt jag har med mina grannar.... Kanske träffar dom dagligen. Men för det har jag ingen koll på hur mycket de går ut med sina hundar eller vad de gör. Så nyfiken är inte jag :)

Och sen ropar man in IU som haft olika erfarenheter, men det gör heller inte att alla är sånna.

J*

Jag ropade in IU som ett exempel på att hur många som vill sälja hunden "till landet så att den får vara fri resonerar. Kan man ha hunden lös så kan man ju ha den lös även omman bor i lägenhet.

JAG har aldrig sagt att det alltid är bäst att bo på landet resp. stan vad jag har lyft fram är att många verkar tro att problemhundar automatiskt har det bättre på landet.

Vad vet du hur mycket kontakt jag har med mina grannar.... Kanske träffar dom dagligen. Men för det har jag ingen koll på hur mycket de går ut med sina hundar eller vad de gör. Så nyfiken är inte jag :)

Frågar desamma då, vad vet du om hur vi känner våra grannar? Jag har aldrig påstått någonting om dej, jag pratar om mina erfarenheter och inte om någon annans, det är du som pratar och jämför hur bra man känner grannarna.

Är några jakthundar? Sådana sätts av någon anledning ofta på sämre villkor än övriga.

LIA

Inte en enda är jakthund, men det finns också, 400 m bort, står alltid i utebur, utom möjligen vid viss jakt.

Ska ändå sägas att det finns andra med jakthundar runtomkring och ingen av de har sina jakthundar som ovan beskrivning, de sköts bättre än mina grannars.

Knapplån..

Jag bor i stan, men befinner mig på landet varje dag hos hästarna - på båda ställena med min lilla hund.

Hon är med mig överallt i princip, och för det mesta alltid lös. Bor nära gränområden i stan, har henne på fot eller kopplad vid vägar och när vi möter folk/hundar etc.
När hon är med mig i stallet, då även på ridturer, är hon alltid lös.
Vid möte lägger eller sätter jag henne på plats eller hoppar av, kopplar och går förbi. Lite beroende på situation och var vi befinner oss.

Till Ts huvudfråga.
Jag anser inte att lägenhetshundar har det sämre, snarare tvärtom! Med dem är man "illa tvungen" att ut och gå med. En hus-hund/gårds-hund är det lätt att bara släppa ut och låta hunden roa sig bäst den vill :crazy:

Dock vill inte jag dömma alla. Vet flera som tar mycket väl hand om sina hundar, trots att de bor i hus med trädgård/på landet och vet också flera stycken som inte sköter sina hundar på bästa sätt.
Likaså de som har hund i lägenhet; vet flera som missköter det, men vet betydligt fler (tack och lov!) som sköter det fantastiskt bra!!

Huga vilka beskrivningar.
Det är sådana som vill flytta till landet och hyra stuga av mig.
Jag tror inte att jag skulle trivas med det.

Jag vet att jag inte gör det.

Vi hyrde ut ett hus till ett par med en hund-skrev i kontraktet att bara en hund fick vara i huset.

När då sambon en gång var tvungen att ringa för att påminna om hyran, som vanligt:grin:, hörde han mååånga hundar gnälla i bakgrunden.

För säkerhetsskull kollade vi TV.n, nej inget hundprogram där, så han gick bort, knackade på.

Då hade deras hund fått en hel hög med valpar.:eek:
De hade gjort iordning ett rum med gammalt fint trägolv till hundgård.:eek:

Det finns idioter till allt.

Ja, det tycker jag. Därmed inte sagt att det måste vara dåligt.
Jag går efter mig själv, som mår betydligt bättre på vischan än i lägenhet. Varför då inte hunden?

Fast är inte det där att projicera sina egna känslor på hunden? Om jag då mår betydligt bättre i en lägenhet i stan så måste ju min hund göra det också? Jag gillar rosa paljetter så det gör min hund också? Jag mår betydligt bättre när det är 40 grader varmt så varför då inte hunden? Nä, så kan inte jag resonera, jag kan inte utgå från mig själv när jag bedömer hur min hund mår, men det är jag det.

Jag är så insnöad att jag tror att det handlar om individer, av både människor och djur. Men jag tror också att i princip alla hundar kan trivas i hus, men alla kan inte trivas i lägenhet.

Observera att jag inte drog slutsatsen att min hund föredrar landet för att jag gör det!
Min fråga var: om jag gör det, varför skulle inte hunden kunna göra det? För jag är säker på att inte bara människor föredrar landet.

En mening i tråden verkar vara att så länge som hunden får sina promenader varje dag, så har den det lika bra i lägenhet som på landet. Där har jag alltså en avvikande mening.

LIA

Jag hoppas dom inte är urtypen av hur hundar sköts någonstans!

Nu känner jag att jag måste balansera upp denna debatten.
Mina grannar har jättetrevliga hundar som är både väl motionerade och tillräckligt stimulerade.
Och jag bor definitivt på landet.

Granne 1: Supertrevlig Kelpie som kan gå lös på sin tomt utan att följa med förbipasserande ryttare. Ett skall för att berätta för Husfolket att någon passerar.

Granne 2: Kastrerad Rottis som är glad och gó och trevlig mot alla. Slutade skälla efter kastreringen. Har stor släkt i husen runt sig och alla tar med den ut när de kan.

Granne 3: Trevliga hundar som bor jättestort och kan både springa lösa mycket, bada på den egna privata badplatsen och dessutom tas på långa promenader runt ägorna.

Granne 4: Jakthundar som är en viktig del av familjen. Bor både inne i huset och ute i hundgård. Tillbringar största delen av dagarna ute i skogen med husse.

Observera att jag inte drog slutsatsen att min hund föredrar landet för att jag gör det!
Min fråga var: om jag gör det, varför skulle inte hunden kunna göra det? För jag är säker på att inte bara människor föredrar landet.

En mening i tråden verkar vara att så länge som hunden får sina promenader varje dag, så har den det lika bra i lägenhet som på landet. Där har jag alltså en avvikande mening.
Fast var det just det tråden handlade om?? Det är väl självklart att en hund kan trivas bättre på ett ställe än ett annat? Är det något att diskutera? Det framgår inte riktigt av dina inlägg att du drar den slutsatsen, du antyder att du trivs bäst på landet så varför inte hunden, du drar upp nån hemsk lägenhetssituation och går sen till kraftigt försvar för några egenkonstruerade personangrepp mot dig om att du skulle vara lat. Så jag ber om ursäkt men jag hängde inte med.

Frågan är väl snarare om alla hundar per automatik trivs sämre i en lägenhet än i hus på landet och jag tror inte alls det behöver vara så.

Jag tror inte heller att en hund trivs bättre på landet bara för att den bor på landet, jag är igen så korkad att jag tror att det beror på flera faktorer än stad vs land. Och nej, inte bara mängden promenader. Sen är det svårt att jämföra promenadstråk, möjligheten till att vara lös etc. Jag är uppväxt på landet, vi fick gå 2-3 km efter en starkt trafikerad väg för att komma till en plats där hunden kunde vara lös, jag har bott på landet utan ett hus i närheten där hunden knappt såg ett koppel, jag har bott i lägenhet där grönområde med skog och backar och fulla möjligheter till att vara lös ligger 3 minuters promenad bort.

Så för att knyta an till ursprungsdiskussionen. Om man annonserar ut en hund och tror att den per automatik får det jättebra och allt löser sig endast för att den bor i hus, då gör man det lätt för sig, väljer man dessutom ny ägare enbart på dessa premisser så utsätter man hunden för ett större lotteri än om man väger ihop alla delar och faktiskt ser vad som är bäst för sin hund och inte bara sitt eget samvete.

Så du var alltid hemma och kunde kika vad dina garnnar mm gjorde på dagarna?

Jag tror ingen av våra grannar ser när vi är ute med våra hundar. För då jobbar dom. Så de tror nog också att våra hundar aldrig går utanför gårdsgränsen.

Jag har också tänkt på det. I mina grannars ögon går jag nog aldrig ut, eller bara kort på kissrundor eftersom jag sällan går där jag bor, utan oftast åker iväg och går.

Man behöver inte vara särskilt nyfiken i mitt fall.
Efter 8-10 år med dessa grannars hundar (utom de tre relativt nyinflyttade lägenhetshundarna), vars tomter och hus syns väl från mitt kan man inte undgå att se eller höra, inte ska jag behöva blunda ute och sätta på hörselskydd?

Ensamma hunden ex, de åker och arbetar 05.30, jag ser för jag är ute med min hund och hos hästarna, kommer hem ca 16.00, samma där. Under tiden hör jag hunden, från min tomt yla innifrån deras hus-jag gör antagandet att den är kvar hemma.

I alla år får hunden en promenad kl 16.15, om den får en promenad.
På helgerna gäller punkt 09.00, alltid samma 3 km -runda.

Jag har aldrig sett hunden på någon annan slinga, aldrig någon annan tid, därför drar jag slutsatsen jag gjorde med denna hund.

Resten av tiden är den bunden i en stolpe, jag vet, är jag i trädgården både ser jag den och hör den.Jag hör den innifrån mitt hus.
Men det är klart, de tar säkert bilen på andra tider och aktiverar sin hund, ylandet och skällandet man hör från huset är nog en bandspelare.:cool:

Och ja, jag har tänkt och anmäla, har t.o.m pratat med hälso miljö (har anmält dem en gång, med mitt namn, då hunden stod heltid i hundgård, skällande, då med start 05.30), men jag vill inte ha en kniv i ryggen, miljö o hälso vet om, de kan åka dit utan en anmälan anser jag.

Nä du behöver inte blunda eller skaffa hörselskydd.
Och självklart är det en bandspelare du hör.
Herregud..

Så för att knyta an till ursprungsdiskussionen. Om man annonserar ut en hund och tror att den per automatik får det jättebra och allt löser sig endast för att den bor i hus, då gör man det lätt för sig, väljer man dessutom ny ägare enbart på dessa premisser så utsätter man hunden för ett större lotteri än om man väger ihop alla delar och faktiskt ser vad som är bäst för sin hund och inte bara sitt eget samvete.

Så kort och koncist, och själva kärnan i vad jag gärna ville få fram!

Fast var det just det tråden handlade om??
Ja, det tycker jag. Hur många trådar brukar f ö INTE bre ut sig?

Det är väl självklart att en hund kan trivas bättre på ett ställe än ett annat? Är det något att diskutera? Det framgår inte riktigt av dina inlägg att du drar den slutsatsen,
Då tycker jag du ska läsa på bättre!

du antyder att du trivs bäst på landet så varför inte hunden, du drar upp nån hemsk lägenhetssituation
Vilken då?

och går sen till kraftigt försvar för några egenkonstruerade personangrepp mot dig om att du skulle vara lat.
??? Du menar kanske att jag på många "på-landet-boendes" vägnar reagerade på ett dumt inlägg?

Så jag ber om ursäkt men jag hängde inte med.
Nej, det är tydligt det, men du ska se att det klarnar om du läser inläggen igen, och då utan förutfattade meningar.

Frågan är väl snarare om alla hundar per automatik trivs sämre i en lägenhet än i hus på landet och jag tror inte alls det behöver vara så.
Någon som har talat om ALLA hundar?

Jag tror inte heller att en hund trivs bättre på landet bara för att den bor på landet, jag är igen så korkad att jag tror att det beror på flera faktorer än stad vs land.
Återigen, är det någon som, sagt något annat?

Och nej, inte bara mängden promenader. Sen är det svårt att jämföra promenadstråk, möjligheten till att vara lös etc. Jag är uppväxt på landet, vi fick gå 2-3 km efter en starkt trafikerad väg för att komma till en plats där hunden kunde vara lös, jag har bott på landet utan ett hus i närheten där hunden knappt såg ett koppel, jag har bott i lägenhet där grönområde med skog och backar och fulla möjligheter till att vara lös ligger 3 minuters promenad bort.
Jaha?

Det är ganska gott om generaliseringar i ditt inlägg. Prova att försöka tänka olika alternativ.

LIA

Den historien minns jag nu.
Jag måste komma ihåg den så att jag inte faller till föga för någon med en söt hund.

*Banka in i skallen*

Jag skulle inte sälja min äldre herre till lägenhet. Helt enkelt för att han är fem år gammal, och aldrig bott i lägenhet, och är av ras med mycket vakt. Han är van att säga till när någon kommer/närmar sig dörren. Vilket gör att i lägenhet blir han ett problem, då han ju även där 'talar om' när någon kommer/går förbi dörren.

Möjligt han skulle 'lära sig', men jag har sett hur svårt att slappna av han har i lägenhet, speciellt när han är själv och det är hans ansvar fullt ut och vakta hus och hem. Dessutom brukar grannarna inte uppskatta det.

Så han skulle om jag skulle sälja honom ha just en 'till dig i villa eller på landet, ej lägenhet', och jag vet flera andra hundar som av exakt samma anledning inte omplaceras/säljs till lägenhet.

Jag tror inte hundar i lägenhet har det sämre, jag har haft hund i lägenhet själv. Men en vuxen hund som hela sitt liv inte bara fått utan premierats för att vakta anser jag inte det är sjysst att slänga in i en lägenhet, om inte hunden innan visat att den 'sorterar'. Haft en bunt sådana med, som har hög förmåga att på besök i lägenhet sortera bort allt som inte är direkt på dörren sas.

Den lilla är lägenhetsvan, och det märks på vaktandet. Så i nuläget skulle jag inte ha problem att sälja/omplacera honom till lägenhet (om X år när han är omvänd lantishund skulle jag kanske resonera annorlunda, beror på om han behåller förmågan att särskilja att det är lägenhet eller ej).

Min förra hane hade heller aldrig hamnat i lägenhet. Han var inte vaktig och inga problem så i lägenhet. Däremot så ensam i lägenhet så blev han väldigt 'pratig' såfort någon gick förbi. I villa så kom inte retningarna med passerande hela tiden och där var han tyst och lugn.

Jag ser ingen anledning att göra en omplacering/försäljning där både hund och matte/grannar får problem liksom. Det innebär inte att det är en problemhund, utan handlar ju om vad hunden är lärd och van med, och hur stor omställning det skulle bli att lära om, och lära om SNABBT (man kan inte låta det ta tre månader med grannar som störs liksom).

Håller med lite där, har också en granne som aldrig går ut med sina, de får springa i trädgården istället. Den ena är väldigt överaktiv och hade verkligen behövt få lite stimulans.

Min lilla luddboll bodde i och fungerade i både lägenhet, villa i bostadsområde (liten trädgård) och på landet.

Fick hon välja vann landet. För promenader i all ära, men det hon älskade allra mest var att vara ute. Från morgon till kväll, och 'pyssla med sitt'. Dvs gräva sork (eller i rabatterna, man får inte vara kinkig), springa omkring och nosa, ligga på gården och hålla koll osv.

Så i hennes värld så valet mellan fyra långa, ordentliga promenader per dag + kissrundor, och ingen promenad men stor gård att vara ute på hela dagen så valde hon gården. Idealet, och hur hon hade det, var dock naturligtvis gården PLUS promenad/er (lös, i skogen, springa och nosa och dona fritt). Koppelpromenader var ganska menlöst i hennes värld.

Så, jag tycker INTE heller om understimulerade hundar som bara går på tomten. Samtidigt så tomt i radhuslänga, eller stor gård är det skillnad på. Ser ju på mina hur de scannar av varje morgon vad för djur som rört sig på gården, vad som hänt sen sist etc. Det tar sin lilla stund iom att de verkligen bor på LANDET. Och likt Grana skrev om en av sina, så mina ligger gärna ute och håller koll, oavsett årstid och väder. Matte brukar tycka 'ska ni inte komma in', men de ligger platt på magen i snön och tycker 'senare'. På sommaren när dörren är öppen hittas de i 9 fall av 10 liggandes i trädgården isf i korgen/inne när de vilar etc.

Så, mycket beroende på typ av gård, vad som 'erbjuds' när man bara öppnar dörren, och typ av hund. Men en liten villatomt och inga promenader lär vara rena mentaldöden för nästan vilken hund som helst.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 722
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 465
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10