Sv: Har hundar det sämre i lägenhet?
Om jag skulle varit tvungen att omplacera min gammelhund (som inte finns längre

så det kommer aldrig bli aktuellt) så hade jag haft som krav att han skulle få komma till landet.
Orsaken är enkel, han älskade att ligga ute och spana, sommar som vinter ville han ligga ute och ta en runda då och då i sin trädgård.
Jag bodde i lägehet med honom ett tag och han trivdes inte alls med att bara gå på promenader utan ville ut igen så fort vi kom hem, oavsett om vi hade varit ute i en timme eller tre.
Nu tror jag ju inte att det är därför många skriver så, men jag vet att uppfödaren till min lille resonerade som så att hennes typ av hundar mådde bättre av att få vara med, hon ville inte att de skulle sitta ensamma i lägenhet medans matte/husse jobbade utan att de skulle få vara med i det dagliga arbetet på gården.
(Nu var hon inte seriös på andra sätt men det har ju inte med saken att göra.)
Om jag skulle behöva omplacera min lille så skulle jag kräva att han fick vara med, han har stort behov av att vara med i allt man gör och även om han kan vara själv hemma så är det en typ av hund som vill vara med där det händer.
Alltså hade inte just landet varit ett krav utan kravet hade varit att han hade fått vara med.
Men för människans egen skull så hade boende på landet varit bäst eftersom han också har stort behov av att bara få vara i sin trädgård, det är hans sätt att slappa lika mycket som det är där han kollar av vad han får och inte får.
Visst kan man sitta med en hund i en park och låta den ligga där och njuta, men jag tror inte att det är så många som låter sin hund bara ligga där och njuta timme efter timme.
Att det skulle vara djurplågeri att ha hunden lös på en inhägnad tomt tycker jag enbart är löjligt, jag lovar att hunden inte lider av att få vara lös på en stor tomt om det inte är en arbetande bruksras.
Jag går inte på promenad med min hund för att han ska få göra sina behov, vi tränar när vi har koppel på.