Har hundar det sämre i lägenhet?

JuniNatt

Trådstartare
Jag är ofta inne på olika annonssidor och kollar på hundar. Många skriver att de säljer inte sin hund till någon som bor i lägenhet. Varför är det så? Har hundar som bor i lägnhet det sämre än de som bor i hus?

Min hund bodde i hus i sex år innan jag köpte henne. Den största förändringen för henne var väl att istället för att springa ut på tomten och kissa på morgon följer hon nu med mig ut på en kort promenad. Sen är det ljuden i trappuppgången förstås men är det en stabil hund tror jag inte att det stör så mycket att hunden mår dåligt av det.

Vad tror / tycker ni?

Sv: Har hundar det sämre i lägenhet?

Näpp.

Själv så utlöser "till landet/hus" extra starka varningsklockor hos mig.
Antingen så ylar/skäller hunden så djävligt att nuvarande ägare håller på att bli vräkt eller så riskerar man att hunden äter upp eventuella grannbarn eller hundar om man skulle mötas i trappan ja, allra minst att de far ut i kopplets längd och vrålar som en furier vid åsynen av grannar eller främmande hundar.
Ytterligare ett alternativ är att hunden är så stressad att enda sättet att gå ut med den utan att fara efter den på mage är att den rusat av sig i trädgården i någon timme innan man kan gå ut. Det sistnämda varianten av hundar som brukar säljas "endast till landet" är de som matvägrar i två veckor så fort en tik inom två kilometers avstånd löper.

Jag kan känna lite att de som säljer hunden känner på nåt sätt att de gjort ett bättre jobb med att hitta ny familj om de säljer till någon som bor i hus på landet, som om det är det optimala för hunden.

Jag anser dock att köparen är mycket viktigare är hemmet.

För en liten stund sen läste jag i en annons "säljes inte till någon som bor i lägenhet om den ska vara hemma själv". Måste vara så att den inte klarar av att vara henna själv och därför skäller/ylar. Men mår hunden då bättre av att skälla/yla i ett hus än i en lägenhet. Troligtvis behöver den hunden komma till någon där den slipper vara ensam eller som kan börja om med ensamhetsträningen.

Jag bor på landet men kan inte tänka mig att min hund skulle må sämre i lägenhet. Allt bus gör vi utomhus. Inne tar vi det lugnt och då spelar det ingen roll om han har 10 kvadrat att slappa på eller 100 kvadrat.

Jag går alltid ut med hunden, kiss och bajs vill jag inte ha i trädgården, så det skulle inte heller göra någon skillnad.

Den enda skillnaden för mig skulle vara att det blev lite svårare att kunna låta honom springa av sig ordentligt, jag har inte kommit så långt i träningen att jag kan ha honom lös när det är massa folk och hundar (man måste ju hälsa på allt och alla). Här har vi massa åkrar där vi är helt ensamma.

Tycker också det låter lite misstänkt när de vill ha ut hunden i ett hus på landet.

Tror många gånger en lägenhetshund har det bättre än en villa hund. En lägenhetshund får alltid promenader. Vilket inte är helt säkert att en villa hund får. Mkt bekvämt att bara släppa den på tomten om dagarna. Eller i hundrastgården.

En bekant flyttade till radhus med liten trädgård o genast så brann 2 av dagens 4 promenader inne. Bekvämt att släppa i trädgården.

En annan bekant bor på landet hundarna kan springa på hela tomten kanske 700m3 inhängnat o dom hundarna går aldrig promenader. Det anser jag är djurplågeri.

Tror många gånger en lägenhetshund har det bättre än en villa hund. En lägenhetshund får alltid promenader. Vilket inte är helt säkert att en villa hund får. Mkt bekvämt att bara släppa den på tomten om dagarna. Eller i hundrastgården.

En bekant flyttade till radhus med liten trädgård o genast så brann 2 av dagens 4 promenader inne. Bekvämt att släppa i trädgården.

En annan bekant bor på landet hundarna kan springa på hela tomten kanske 700m3 inhängnat o dom hundarna går aldrig promenader. Det anser jag är djurplågeri.

Håller med lite där, har också en granne som aldrig går ut med sina, de får springa i trädgården istället. Den ena är väldigt överaktiv och hade verkligen behövt få lite stimulans.

Skulle precis skriva ungefär detsamma, men du hann före! Har man hunden i lägenhet MÅSTE man gå ut och gå med den, man kan inte bara öppna dörren och låta hunden gå ut och kissa själv. Jag känner folk med hund som låter den tillbringa hela sitt liv på bakgården, i tron (?) att den Har Ett Bra Liv som får vara ute så mycket! I själva verket har den ett hel...e och lever bortslängd.
Sen får man förståss hoppas att hunden i lägenhet får göra mer än en koppelpromenad runt kvarteret... Det krävs att man stoppar hunden i bilen och ger sig iväg ut och gör lite mera!

Näpp.

Själv så utlöser "till landet/hus" extra starka varningsklockor hos mig.
Antingen så ylar/skäller hunden så djävligt att nuvarande ägare håller på att bli vräkt eller så riskerar man att hunden äter upp eventuella grannbarn eller hundar om man skulle mötas i trappan ja, allra minst att de far ut i kopplets längd och vrålar som en furier vid åsynen av grannar eller främmande hundar.
Ytterligare ett alternativ är att hunden är så stressad att enda sättet att gå ut med den utan att fara efter den på mage är att den rusat av sig i trädgården i någon timme innan man kan gå ut. Det sistnämda varianten av hundar som brukar säljas "endast till landet" är de som matvägrar i två veckor så fort en tik inom två kilometers avstånd löper.

Instämmer till fullo, alarmet går på här också när jag läser det i en annons.

Ja, det krävs givetvis att man inte bara går runt kvarteret men det gäller ju alla, inte bara de som bor i lägenhet.

Så tänker jag också. Men samtidigt så vet jag massor av hundar som bara får en kisserunda varje gång de går ut. Och det är ju inte så mycket bättre det heller.

När jag säljer valpar så säljer jag till de som bor i lägenhet. Men skulle jag vara tungen att placera om nån av mina hundar, så skulle jag inte vilja att alla kom till lägenhet, även fast de skulle sköta sig utmärkt där.

Tex labben älskar att ligga ute så fort det blir lite varmare ute och hon är ute hela dagarna. Några av mina schnauzrar skulle jag heller inte vilja placera i lägenhet. Just för de också älskar att gå ut och in under hela varma perioden eller bara få ligga på trappan i solen och mysa.
Sen har jag ett par som jag gott och väl kan tänka mig i lägenhet.
Så det där beror precis på vart jag tycker hunden skulle trivas bäst.

Ja, det tycker jag. Därmed inte sagt att det måste vara dåligt.
Jag går efter mig själv, som mår betydligt bättre på vischan än i lägenhet. Varför då inte hunden?

Jag tror att dom säljare som ställer kravet land och inte lägenhet ser frihet med öppna vidder framför sig, i kontrast till ett ständigt stillaliggande i en lägenhet och korta pinkpromenader i koppel bland avgaser och miljögifter. Helt fel är det kanske inte?

LIA

Jo, jag tycker man är fel ute. Jag själv tex bor i Bromma, som är hyfsat centralt i Stockholm, men min hund tror att hon bor på landet. Hon går dagligen lös runt Lillsjön, flera ggr i veckan är vi vid Judarns naturreservat som ligger precis bredvid oss. Vi har en äng utanför huset, en annan utanför jobbet. Vi har bara över bron till Kärsön som är folktom när man kommit förbi frisbeebanan, och vi har övriga Mälaröar + Järvafältet inom några minuter med bil.

Bra för er det, men alla bor inte så och alla har inte dom resurserna.
Vilket kanske är vad hundsäljarna tänker på?

Våra hundar går alltid lösa, utom när vi måste vara i tätorten. :laugh:
Trots allt är det skillnad på att bo i naturen mot att vara tvungen att åka till den.

LIA

Om jag skulle varit tvungen att omplacera min gammelhund (som inte finns längre:cry: så det kommer aldrig bli aktuellt) så hade jag haft som krav att han skulle få komma till landet.
Orsaken är enkel, han älskade att ligga ute och spana, sommar som vinter ville han ligga ute och ta en runda då och då i sin trädgård.
Jag bodde i lägehet med honom ett tag och han trivdes inte alls med att bara gå på promenader utan ville ut igen så fort vi kom hem, oavsett om vi hade varit ute i en timme eller tre.

Nu tror jag ju inte att det är därför många skriver så, men jag vet att uppfödaren till min lille resonerade som så att hennes typ av hundar mådde bättre av att få vara med, hon ville inte att de skulle sitta ensamma i lägenhet medans matte/husse jobbade utan att de skulle få vara med i det dagliga arbetet på gården.
(Nu var hon inte seriös på andra sätt men det har ju inte med saken att göra.)

Om jag skulle behöva omplacera min lille så skulle jag kräva att han fick vara med, han har stort behov av att vara med i allt man gör och även om han kan vara själv hemma så är det en typ av hund som vill vara med där det händer.
Alltså hade inte just landet varit ett krav utan kravet hade varit att han hade fått vara med.
Men för människans egen skull så hade boende på landet varit bäst eftersom han också har stort behov av att bara få vara i sin trädgård, det är hans sätt att slappa lika mycket som det är där han kollar av vad han får och inte får.
Visst kan man sitta med en hund i en park och låta den ligga där och njuta, men jag tror inte att det är så många som låter sin hund bara ligga där och njuta timme efter timme.

Att det skulle vara djurplågeri att ha hunden lös på en inhägnad tomt tycker jag enbart är löjligt, jag lovar att hunden inte lider av att få vara lös på en stor tomt om det inte är en arbetande bruksras.

Jag går inte på promenad med min hund för att han ska få göra sina behov, vi tränar när vi har koppel på.

Jag bor på landet med min hund och får ständigt avundsjuka suckar och kommentarer från vänner och bekanta som har hund i stan. Och de som bor här ute på vischan förfasas över att man överhuvudtaget har hund i stan, gud vad synd om hundarna! Detta är samma människor som har sina hundar i hundgård... jämt. Min hund är den enda jag vet här som får gå på promenad varje dag! Eller ens varje vecka... eller varje månad. :crazy: Väldigt många (självklart inte alla) skaffar hund bara "därför att", bor man på landet hör det liksom till att ha hund. Resultatet är att hunden bara finns där... den sitter i sin hundgård eller sin hundkoja eller på sin löplina eller strosar omkring på gården. Inte så att folk inte bryr sig om eller älskar sina hundar men det är inget aktivt val på det viset att "nu ska jag skaffa hund och träna och göra det och det och det" eftersom det helt enkelt inte kräver lika mycket engagemang. Bor man i stan blir det ett mycket större beslut på många sätt och därför tror jag de flesta tänker sig för mycket noggrannare (återigen, gäller inte alla).

För mig personligen skulle det vara mycket lättare att bo i stan, särskilt nu när jag har en unghund. Han får träffa både folk och andra hundar alltför sällan och får alldeles för lite miljöträning och dessutom finns inget utbud av kurser eller aktiviteter.

Absolut inte!
Tror snarare det ofta är tvärtom.
Bor man i villa/på gård med tomt blir det lätt så att hunden bara släpps ut för att kissa och sen in igen. Faktum är att bland de hundar jag känner till får de som bor på landet minst aktivering/uppmärksamhet generellt. Inte sagt att de mår dåligt dock.
Min hund bodde i villa förut (med mig, precis flyttat från föräldrarna till lägenhet) och då var det 2 längre promenader och ut i trädgården 4-5 gånger när hon ville, fick strosa runt och sa till när hon ville in. Var med mig i stallet 1-3 gånger i veckan. Hon hade det jättebra då också, men absolut inte sämre nu!

Nu blir det promenad varje gång vi ska ut, dvs kanske 3-5 gånger om dagen, beroende på vad vi gör. (är vi i stallet tar det flera timmar, så då hinner det bli två rastningar fast vi är ute hela tiden...)
Hon får mer varierande promenader eftersom vi bor i en liten stad och det finns fler rundor att välja på. Dessutom är det mer att titta på, hundar och människor. Skillnaden är att hon nu får gå i koppel medans hon förut gick lös mesta tiden, men hon får vara lös varje dag i stallet så det är inget jag bekymrar mig över.

Det jag tror folk har emot hund i lägenhet är att det är så liten yta. Det argumentet är väldigt dåligt, för hunden ska inte motioneras inomhus, utan utomhus... Spelar ingen roll om det är en liten eller stor hund.

I min närhet är det tyvärr ofta så att de som bor i hus just bara släpper ut hunden på tomten och tror att det räcker utmärkt som stimulans.
Jag bor i lägenhet och älskar att var ute på promenad, gärna långa och många.
Har underbara marker i min närhet för timslånga promenader.
Sen finns det även typen i lägenhet som tar kvarters promenaden, tycker synd om både ägare och hund som missar det underbara nöjet att "flanera" med hunden.

Men om man har de visionerna ska man kanske inte sätta stopp för de som bor i lägenhet utan kanske bara de som bor i lägenhet i stan långt ifrån "landet". Jag bor i lägenhet men jag har skogen 200 meter bort och min hund får springa lös där eller i nån annan skog varje dag.

Bra för er det, men alla bor inte så och alla har inte dom resurserna.
Vilket kanske är vad hundsäljarna tänker på?

Våra hundar går alltid lösa, utom när vi måste vara i tätorten. :laugh:
Trots allt är det skillnad på att bo i naturen mot att vara tvungen att åka till den.

LIA

Men VAD är det som säger att en lägenhet ligger i stan, och ett hus på landet? Det står ju oftast inte "säljes till landet" utan just "ej till lägenhet" och lägenheter fanns spritt över landet senast jag kollade.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 295
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 722
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 465
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10