Här fortsätter vi att störa oss på rimliga o orimliga saker, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu blommar lupinerna och jag stör mig ofantligt på att de som sköter vägrenarna vid vår länsväg alltid väljer att slå i augusti när lupinerna till och med hunnit släppa sina frön.

Vid mig har jag varit ut med häcksax och kapat blommorna. Alltid gör det någon liten skillnad.
Vill du inte ha lupiner? Jag tycker dom är vackra, bra mycket vackrare är hundkex, skräppor och björnlokor.

Mitt dåliga självförtroende, och i kombination med detta övertolkar jag ALLT, ex jag har inte haft en hel ledig dag på typ 3 veckor pga hektiskt tävlingsschema och utomlandstävling = chefen tycker inte jag behöver mer tid att återhämta mig.. Jag vet ju att det inte är så men det är så det känns.

Sen är det för varmt också...

De är :devil: ogräs och faktiskt ansedda som ett hot för vår inhemska flora. De är dessutom giftiga för våra jordbruksdjur. Jag klipper dem för hand för att de inte ska gå i frö och funderar på att fräsa upp slänten där jag har eländet.

Ha! Förstår inte vad du pratar om, även lupiner står på listan över saker som jag inte lyckats odla. Jag har nog Sveriges o-grönaste fingrar :mad:

Jag sparar alla gamla skor som är raka just för sådana tillfällen. Leta skor är helt hopplöst utom förra veckan då hittade jag tre på en dag :up: utan att någon av hästarna saknade någon, jag kanske borde köpt en lott ;)
Så jag har alltid skor att lägga på :)
Brukar spara skor om dom inte är alldeles för slitna. Nu hade jag två som var för vida. Trodde det skulle gå, men icke. Däremot har jag hur många bakskor som helst just nu. Det går i perioder vilka hon tappar.

Vill du inte ha lupiner? Jag tycker dom är vackra, bra mycket vackrare är hundkex, skräppor och björnlokor.
Vackra är de!

Men de är så invasiva att de dödar allt i sin väg. Inget överlever där de får fäste. En vägslänt som haft hundratals olika växter får en monokultur av lupin, lupin, lupin.
Det finns platser i landet där man börjat bekämpa dem.

Så visst kan det vara fint med lupiner. Men inte överallt.

De är :devil: ogräs och faktiskt ansedda som ett hot för vår inhemska flora. De är dessutom giftiga för våra jordbruksdjur. Jag klipper dem för hand för att de inte ska gå i frö och funderar på att fräsa upp slänten där jag har eländet.
Och jag min jävla idiot frösådde lupiner ett år i vår slänt i vårt dåvarande hus....det tog sig, kan man säga. Inget annat blev kvar. En tjusig lupinöken.

Men säg inte så! Jag har köpt min 1a påssallad idag :nailbiting:
Jo hon sa det...visst kan man skölja själv men rå mald köttfärs? Känns inte så frestande, nej. Professorn själv köpte salladshuven krispiga och färska och sköljde dem NOGA blad för blad...vem fan har tid med det? Jag brukar krossa knoppen däruppe liksom och köra ner vattnet i salladshuvet och sen skära upp skiten, tills dessa magiska påsarna kom. Nu får det blir morötter. Väl sköljda.

Vackra är de!

Men de är så invasiva att de dödar allt i sin väg. Inget överlever där de får fäste. En vägslänt som haft hundratals olika växter får en monokultur av lupin, lupin, lupin.
Det finns platser i landet där man börjat bekämpa dem.

Så visst kan det vara fint med lupiner. Men inte överallt.

på tal om invasiva arter så stör jag mig ofantligt på skräppor, smörblommor och hundkex i mina hästhagar just nu, jag hinner ju knappt putsa av en hage innan nästa är full med dessa fula växter :rage: Min lilla lupinhobbe är ifall vacker att titta på, det är inte resten av ogräset :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter störa oss. Är hungrig men ligger så bekvämt. 63 64 65
Svar
1 297
· Visningar
64 871
  • Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
99 070
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
104 430
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
97 844