HALLOWEENBAL PÅ DOWNTON ABBEY (ulvlek)

Dags att teoria lite då. Just nu känns röstlistan mest intressant.
13:14 Blacksmithfarm röstar på quarter4ever
16:04 Snurrfian röstar på Klara

18.04 Mirtai röstar på Snurrfian

18.57 Lenis röstar på Ferrari
19.20 Lobelia röstar på Blacksmithfarm
20.22 Hedinn röstar på Mirtai
20:49 Cirkus röstar på Habina

21:08 Ferrari röstar på Hedinn
21:19 Habina röstar på snurrfian
21:21 Klara röstar på Ferrari
21.26 Ileo röstar på Blacksmithfarm
21.26 Paddington röstar på Klara
21:29 bollen__ röstar på Ferrari
21:29 Gabby_Ossi röstar på cirkus
21:29 FiaM röstar på Lenis
21:30 Ferrari ändrar röst till Klara
21:30 quarter4ever röstar på klara

Det känns lite som att alla som röstade på Klara mycket väl kan vara ulvar.
Snurrfian godförklarade sig själv och röstade senare på Klara med motiveringen att Klara räknar med X och Y. BSF röstar också på Snurrfian och hon visade ju sig ha rätt förra gången. Vad tror jag då? Snurrfian känns osäker. Hon kan mycket väl vara ulv och jag tycker det är misstänkt att hon godförklarar sig själv och röstar ut en god med vag anledning. Å andra sidan röstade hon tidigt och det fanns inte sådär jättemycket att teoria om. Klara sa själv att Snurrfian brukar rösta på henne oberoende av vilken sida hon är på. Snurrfian kan vara både god och ond men jag har en vag känsla som gör att jag håller henne åt de ondare hållet.

Paddington, Jag kan inte anmärka någonting mot hennes inlägg. Antingen är hon en väldigt skicklig ulv eller så är hon god. Det enda som talar emot henne är rösten på Klara och Ferraris kommentar om hennes inlägg kan möjligen tyda på att de är i lyan tillsammans. Jag håller Paddington som neutral än så länge.

Ferrari, kommer med kommentaren om att hon ser fram emot Paddingtons inlägg som många anmärker på. Hon förklarar senare att hon trodde mitt inlägg var Paddingtons men jag köper inte riktigt det. Även om hon var febrig och läste från mobilen så borde hon se skillnad på en nybörjares kommentarer och en erfaren deltagares? (jag kan ha missförstått det här men det känns mysko). Hon ändrar rösten till Klara för att rädda sig själv vilket är förklarligt. Det kanske mer intressanta här är att både Klara och Lenis röstade på henne, Klara kan ha försökt visa vem den onda spionen var i fall hon åkte ut. Jag har ingen direkt känsla om Ferrari men hon har så pass mycket som talar emot henne att jag håller också henne åt det ondare hållet.

Quarte4ever - Var ulv.
Du tror alltså att hela lyan skulle ha outat sig själva redan dag 1 genom att rösta på samma person i lynchen?

DL 1 kl 21.30
13:14 Blacksmithfarm röstar på quarter4ever I
16:04 Snurrfian röstar på Klara I

18.04 Mirtai röstar på Snurrfian I

18.57 Lenis röstar på Ferrari I
19.20 Lobelia röstar på Blacksmithfarm I

20.22 Hedinn röstar på Mirtai I
20:49 Cirkus röstar på Habina I
21:08 Ferrari röstar på Hedinn 0
21:19 Habina röstar på snurrfian II
21:21 Klara röstar på Ferrari II
21.26 Ileo röstar på Blacksmithfarm II
21.26 Paddington röstar på Klara II
21:29 bollen__ röstar på Ferrari III
21:29 Gabby_Ossi röstar på cirkus I
21:29 FiaM röstar på Lenis I
21:30 Ferrari ändrae röst till Klara III
21:30 quarter4ever röstar på klara IV

Flera har försökt sig på en analys av röstresultatet och jag har läst igenom men inte mer så ursäkta om det blir upprepningar.

Så vitt jag kan utsläsa ur rollistan så har vi följande roller som kan påverka lynchen

Borgmästare - utslagsröst och lychstopp
Fårulven - dold röst
Vi har lyan som känner till varandra
Och tvillingspionerna som känner till varandra. Vi vet nu att Klara var god spion.

Klara är den enda som egentligen har något att förmedla med sin röstning fram till 21:18 finns det endast uddaröster och noterbart utifrån tvillingperspektiv är att Klara och Ferrari har vars en röst. 21:18 kommer en röst som klara kanske ser eller kanske inte, den gör att i vart fall att Habina ligger i topp med 2 röster. I detta läge kan ingen med en röst känna sig säker på den egentliga ställningen i och med fårulven.

Klara väljer då att lägga en röst på Ferrari. Den gör det lite säkrare för klara men vill hon rädda sitt skinn med större säkerhet borde hon röstat på Snurrfian. Vad hon än lägger i detta läge så är det i vart fall inte en räddningsröst. Varför gör hon inte det? Ja hon kan ha en röst redo att skicka om det behövs eller hon har bestämt sig för att gå i klinch med sin tvilling eller bara rösta på någon.

Röstningarna fortsätter och 4 minuter före DL är det 4 med 2 öppna röster, Snurris, BSF, Ferrari och Klara.
Minuten före DL går Ferrari om de andra och har 3 röster.

Vad gör då Ferrari den den goda spionen röstat på och håller fast vid. Om vi tänker oss att hon är ond spion, riskera att åka ut ens goda tvilling röstat på en? Jag hade personligen förberett att lägga en räddningsröst och gärna på min tvilling. Bättre att rädda sitt eget skinn än motståndarens.

Kl 21:30 kommer det en röst och en röständring på Klara. Det gör att Klara åker och inte Ferrari.

Nu vet jag inte om Ferrari är ond spion eller inte, men för mig så har Klara bara ett sätt och peka ut sin nemesis och det är att lägga en röst på henne när hon riskerar åka ut. För mig är frågan bara om Klara insåg att det var stor risk att åka? Jag tror det är möjligt.

Det är mer intressanta saker som händer, BSF har två röster och det är först 1 minut före DL som någon går om (och då bara om fårulven inte lägger sig. Först på slaget DL så kommer de två rösterna som räddar BSF. Varför lade hon inte en räddningsröst någonstans för att öka sina chanser? Den enkla förklaringen här är troligen att hon inte var online och inte kunde försvara sig.

En annan iakttagelse är de uddaröster FiaM och G_O lägger precis före DL. Varför vänta så länge med att lägga totalt betydelselösa röster? De måste rimligen ha haft koll på läget, kanske ville de försäkra sig om rätt resultat innan de lade rösterna. Jag ser det som lite ulvvarning även om båda brukar lägga uddaröster tidigt om jag minns rätt.

Ferrari, kommer med kommentaren om att hon ser fram emot Paddingtons inlägg som många anmärker på. Hon förklarar senare att hon trodde mitt inlägg var Paddingtons men jag köper inte riktigt det. Även om hon var febrig och läste från mobilen så borde hon se skillnad på en nybörjares kommentarer och en erfaren deltagares? (jag kan ha missförstått det här men det känns mysko). Hon ändrar rösten till Klara för att rädda sig själv vilket är förklarligt. Det kanske mer intressanta här är att både Klara och Lenis röstade på henne, Klara kan ha försökt visa vem den onda spionen var i fall hon åkte ut. Jag har ingen direkt känsla om Ferrari men hon har så pass mycket som talar emot henne att jag håller också henne åt det ondare hållet.

Mjo. Jag såg fel och inbillade mig att jag såg att Paddy hade skrivit ett helt a4 om fyra personer. Jag har spelat såpass många lekar nu att jag vet bättre än att outa en ulv. Snarare så gjorde jag en tabbe när jag försökte skriva ett inlägg från mobilen när jag mådde som jag gjorde. Jag förstår att det ser misstänkt ut men om du bortser från den incidenten. Vad finns det att gå på då? Min röständring som ledde till att den goda tvillingen åkte ut. Ja, det ser ju misstänkt ut. Värt att nämna är att jag hade ingen susning om att Q skulle rösta på Klara Heller så. Jag ville inte åka ut och ändrade min röst i ren panik.

Även där får jag lov att påpeka att jag har blivit lynchad eller uppäten varje gång jag gjort en röständring. Så tror du verkligen jag hade riskerat det om jag vore ulv? Dessutom talar de mot det faktum att Q röstade på Klara. Då hade det bara varit att be fårulven att rösta dolt på Klara så hade hon fått en majoritet även utan min röständring.

Och hade jag varit fårulv så hade jag inte hängt mig själv löst genom en öppen röständring. Jag har som sagt alltid blivit misstänkt varenda gång jag ändrat röst. Så även det talar mot det.

DL 1 kl 21.30
13:14 Blacksmithfarm röstar på quarter4ever I
16:04 Snurrfian röstar på Klara I

18.04 Mirtai röstar på Snurrfian I

18.57 Lenis röstar på Ferrari I
19.20 Lobelia röstar på Blacksmithfarm I

20.22 Hedinn röstar på Mirtai I
20:49 Cirkus röstar på Habina I
21:08 Ferrari röstar på Hedinn 0
21:19 Habina röstar på snurrfian II
21:21 Klara röstar på Ferrari II
21.26 Ileo röstar på Blacksmithfarm II
21.26 Paddington röstar på Klara II
21:29 bollen__ röstar på Ferrari III
21:29 Gabby_Ossi röstar på cirkus I
21:29 FiaM röstar på Lenis I
21:30 Ferrari ändrae röst till Klara III
21:30 quarter4ever röstar på klara IV
Lånar listan av dig Lobelia.

Funderar också kring Q´s sista röst. Ferraris röständring kom ju samtidigt så det är väl mycket möjligt att Q inte hann se den (och om de inte är i lyan ihop visste hon ju inte om den). Alltså trodde nog Q att hon la en tredje röst på Klara.
Varför la hon den på Klara och inte på någon av de övriga som hade 2 röster var? Det var: Bsf, Snurrfian och Ferrari. Q kan ha hunnit se min röst på Ferrari, och då hade hon Klara, Bsf och Snurrfian att välja mellan.

Samtidigt håller jag med er om att det kan vara troligt att Klara har röstat på sin onda tvilling, för det var ju enda sättet för henne att peka på den om hon själv skulle bli lynchad. Men skulle hon göra det redan DL1 när det innebar att hon själv också skulle bli utan spioninfon?

Samtidigt håller jag med er om att det kan vara troligt att Klara har röstat på sin onda tvilling, för det var ju enda sättet för henne att peka på den om hon själv skulle bli lynchad. Men skulle hon göra det redan DL1 när det innebar att hon själv också skulle bli utan spioninfon?

Gör du inte en logisk vurpa här?

Det enda sättet att lyckas med utpekande är om hon dör själv och som död får hon bara del av spioninfon i goda lyan. Och det viset hon knappast om vid lynchen.

Gör du inte en logisk vurpa här?

Det enda sättet att lyckas med utpekande är om hon dör själv och som död får hon bara del av spioninfon i goda lyan. Och det viset hon knappast om vid lynchen.
Det kanske jag gör? :p Att hon skulle få spioninfo i goda lyan visste hon ju inte då, det skrevs väl efter DL? Och ja, enda sättet att lyckas med ett utpekande är ju om hon dör själv, och när hon röstade på Ferrari var det väl inte så mkt misstankar mot henne (Klara alltså)? Försökte få fram att jag inte tror att Klara har pekat ut den onda spionen, speciellt inte eftersom det var DL1.

21:18 kommer en röst som klara kanske ser eller kanske inte, den gör att i vart fall att Habina ligger i topp med 2 röster. I detta läge kan ingen med en röst känna sig säker på den egentliga ställningen i och med fårulven.
Nä, Snurris, väl. Men Habina lägger rösten på Snurris.

Varför lade hon inte en räddningsröst någonstans för att öka sina chanser? Den enkla förklaringen här är troligen att hon inte var online och inte kunde försvara sig.
Stämmer, jag jobbade igårkväll.

Funderar också kring Q´s sista röst. Ferraris röständring kom ju samtidigt så det är väl mycket möjligt att Q inte hann se den (och om de inte är i lyan ihop visste hon ju inte om den). Alltså trodde nog Q att hon la en tredje röst på Klara.
Varför la hon den på Klara och inte på någon av de övriga som hade 2 röster var? Det var: Bsf, Snurrfian och Ferrari. Q kan ha hunnit se min röst på Ferrari, och då hade hon Klara, Bsf och Snurrfian att välja mellan.

Q hann mest troligt inte se min röst på Klara då de kom ganska exakt samtidigt. Kan det inte vara så att hon la rösten på Klara för att inte outa fårulven? För låt oss säga att Snurrfian är fårulven, eller Paddington för den delen. Så hade de mest troligt lagt den dolda rösten på Klara också. Det innebär att vid 21.26 så har Klara två öppna röster. Vid 21.29 kommer ytterligare en röst på mig, så att jag har tre röster. Betänk då att jag och Q inte hade röstat på Klara, och Klara hade åkt ändå (genom lottning?), då hade det varit rätt uppenbart att fårulven hade röstat på Klara. Eftersom hon då haft 2 röster gentemot mina 3.

Men i och med att Q då la en röst 21.30, på Klara, och antagligen inte såg min röst då den kom samtidigt. Så hade jag inte ändrat min röst så hade det stått då 3-3 till mig och Klara i öppna röster. Och då hade Klara kunnat åkt ut genom lottning och då hade fårulven inte hängt lika löst.

Har skumläst leken under dagen, tycker att det kommit fram några intressanta teorier om ferrari och blacksmithfarm. Skall se om jag kan bli klokare än så eller om jag nöjer mig med att följa någon annan klok person. :)

Jag har tänkt lite till och jag går på magkänslan och röstar på Snurrfian. Jag tror att hon är en ulv dels för hennes godförklaring men också för att hon röstade svagt på Klara. Det behöver såklart inte betyda något men det kan vara så att hon ville visa sig god just för att hon inte är det. Eftersom hon röstade så tidigt så skulle hon kunna komma undan misstankar på grund av svag röst och dessutom inte kopplas ihop lika mycket med de som röstade senare vilket kan ha varit lyans plan.

Ileo röstar på Snurrfian

DL 2
16:43 FiaM röstar på Ferrari
17:29 Blacksmithfarm röstar på Snurrfian

19:48 Ileo röstar på Snurrfian

Q hann mest troligt inte se min röst på Klara då de kom ganska exakt samtidigt. Kan det inte vara så att hon la rösten på Klara för att inte outa fårulven? För låt oss säga att Snurrfian är fårulven, eller Paddington för den delen. Så hade de mest troligt lagt den dolda rösten på Klara också. Det innebär att vid 21.26 så har Klara två öppna röster. Vid 21.29 kommer ytterligare en röst på mig, så att jag har tre röster. Betänk då att jag och Q inte hade röstat på Klara, och Klara hade åkt ändå (genom lottning?), då hade det varit rätt uppenbart att fårulven hade röstat på Klara. Eftersom hon då haft 2 röster gentemot mina 3.

Men i och med att Q då la en röst 21.30, på Klara, och antagligen inte såg min röst då den kom samtidigt. Så stod det då 3-3 till mig och Klara i öppna röster. Och då hade Klara kunnat åkt ut genom lottning och då hade fårulven inte hängt lika löst.

Varför tror du lyan lagt så mycket energi på att få ut just Klara?

Vi kan nog lugnt utgå från att lyan inte kände till något om vem som hade vilken roll utanför lyan I samband med första lynchen. Vill de skydda någon med 2 röster så är det plättlätt att läga fårulven röst på någon annan. Visst det kan komma sena röster som stökar till det. Bara spionerna kan veta om det är lotten, borgmästaren eller fårulven som fällt avgörandet. Nu verkade det i och för sig som Q kanske försvarade någon, men Q gillar att avgöra oavsett roll.

Varför tror du lyan lagt så mycket energi på att få ut just Klara?

Vem säger att de la mycket energi? Om fårulven la en röst på Klara och la röst på henne även dolt, så kanske det var så att Q försökte skydda fårulven ja, och därmed la rösten på Klara.

Hade hon inte gjort det och det hade stått 2-3 till mig resp Klara (nu utgår jag från att Q röstat på någon annan och jag hade inte ändrat röst), och Klara hade åkt ut ändå, så hade det blivit uppenbart att fårulven lagt sin dolda röst på Klara. Och eftersom fårulven har dolda röster så känns det rätt logiskt att lägga båda på samma, för att öka chansen till att få ut en god. Jag vet inte, jag försöker bara spåna på tankar om varför Q skulle lägga en så sen röst på Klara, som redan hade flera röster. Varför inte göra något mer diskret och lägga en röst på en som bara hade en röst tex?

Vem säger att de la mycket energi? Om fårulven la en röst på Klara och la röst på henne även dolt, så kanske det var så att Q försökte skydda fårulven ja, och därmed la rösten på Klara.

Hade hon inte gjort det och det hade stått 2-3 till mig resp Klara (nu utgår jag från att Q röstat på någon annan och jag hade inte ändrat röst), och Klara hade åkt ut ändå, så hade det blivit uppenbart att fårulven lagt sin dolda röst på Klara. Och eftersom fårulven har dolda röster så känns det rätt logiskt att lägga båda på samma, för att öka chansen till att få ut en god. Jag vet inte, jag försöker bara spåna på tankar om varför Q skulle lägga en så sen röst på Klara, som redan hade flera röster. Varför inte göra något mer diskret och lägga en röst på en som bara hade en röst tex?

Nevermind. Stryk det.

Jag fick för mig att fårulven hade samma egenskaper som röstfifflaren. Men det är ju att rösten i leken inte räknas utan den i pm. Precis som i min första lek när jag började spela igen.

DL 1 kl 21.30
13:14 Blacksmithfarm röstar på quarter4ever
16:04 Snurrfian röstar på Klara

18.04 Mirtai röstar på Snurrfian

18.57 Lenis röstar på Ferrari
19.20 Lobelia röstar på Blacksmithfarm
20.22 Hedinn röstar på Mirtai
20:49 Cirkus röstar på Habina

21:08 Ferrari röstar på Hedinn
21:19 Habina röstar på snurrfian
21:21 Klara röstar på Ferrari
21.26 Ileo röstar på Blacksmithfarm
21.26 Paddington röstar på Klara
21:29 bollen__ röstar på Ferrari
21:29 Gabby_Ossi röstar på cirkus
21:29 FiaM röstar på Lenis
21:30 Ferrari ändrae röst till Klara
21:30 quarter4ever röstar på klara

Hm... När jag kopierade listan försvann färgerna visst. Jaja. Hur som helst. Blacksmithfarm inleder med en röst på onda quarter4ever. Med tanke på att Q inte fick några fler röster funderar jag om det kan vara så att blacksmithfarm är ulv, som såg en chans att få ett enkelt alibi när hon ändå var tvungen att rösta först. Det hon inte räknade med var att Lenis skulle stjäla av Q och ta henne med sig vid natt-DL. Jag är kluven här, men just nu tror jag blacksmithfarm kan vara ulv.

Tänker man sig att quarter4ever inte såg ferraris röständring, så skulle blacksmithfarm kunna vara fårulven och Q gjorde sitt bästa för att rädda henne. Det stämmer också ihop med att blacksmithfarms röstning i tråden (på Q) därmed inte räknas, utan skulle kunna vara på någon helt annan (tex Klara).

Ferrari tror jag inte är fårulven, jag har svårt för att se en fårulv göra en röständring när rösten ändå inte räknas utan det bara blir spel för gallerierna. Teorin om att Klara och Ferrari var tvillingar tillsammans är intressant. Jag kan mycket väl tänka mig att klara lade sin röst på sin tvilling för att markera för goda i alla fall en ond. Samtidigt är den onda tvillingen inte så viktig rent lekmässigt (kan ju inte käka), så jag vill lämna det därhän så länge.

Om Ferrari skulle visa sig vara ulv, så har jag svårt att se bollen__ som ulv med tanke på hennes sena röst på ferrari. Men om ferrari är ond tvilling kan ju bollen__ definitivt vara ulv. Vill bara ha det nedskrivet så jag inte glömmer det längre fram...

FiaM röstar på lenis, men det är ju en uddaröst och säger egentligen inte så mycket. Ganska typisk FiaM-röst tycker jag.

Nu är det galopp på tv, så nu får jag läsa med ett halvt öga resten av vad som skrivits. Men några tankar hann jag med i alla fall. ;)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 580
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar