HALLOWEENBAL PÅ DOWNTON ABBEY (ulvlek)

Vem säger att de la mycket energi? Om fårulven la en röst på Klara och la röst på henne även dolt, så kanske det var så att Q försökte skydda fårulven ja, och därmed la rösten på Klara.

Hade hon inte gjort det och det hade stått 2-3 till mig resp Klara (nu utgår jag från att Q röstat på någon annan och jag hade inte ändrat röst), och Klara hade åkt ut ändå, så hade det blivit uppenbart att fårulven lagt sin dolda röst på Klara. Och eftersom fårulven har dolda röster så känns det rätt logiskt att lägga båda på samma, för att öka chansen till att få ut en god. Jag vet inte, jag försöker bara spåna på tankar om varför Q skulle lägga en så sen röst på Klara, som redan hade flera röster. Varför inte göra något mer diskret och lägga en röst på en som bara hade en röst tex?
Varför skulle fårulven rösta både dolt och öppet på Klara? Varför inte rösta dolt på en som har mer röster en en då om man vill skydda sig själv? Det är det jag menar med att lägga mycket energi. Så mycket enklare och säkrare att lägga fårulven dolda röst på någon med 2 riktiga röster i så fall. Eller menar du att klara var den enda icke ulven uppe för lynch och därmed blev måltavla?

Varför skulle fårulven rösta både dolt och öppet på Klara? Varför inte rösta dolt på en som har mer röster en en då om man vill skydda sig själv? Det är det jag menar med att lägga mycket energi. Så mycket enklare och säkrare att lägga fårulven dolda röst på någon med 2 riktiga röster i så fall. Eller menar du att klara var den enda icke ulven uppe för lynch och därmed blev måltavla?

Det har gjorts förut och det var en mycket effektiv taktik i den leken. Ingen misstänkte den faktiskta fårulven för att vara just fårulv för att den personen röstade samma öppet och i pm. Så det är inte omöjligt. I detta fallet stod det mellan mig och Klara, alltså oavsett vad en win win för ulvarna.

Det har gjorts förut och det var en mycket effektiv taktik i den leken. Ingen misstänkte den faktiskta fårulven för att vara just fårulv för att den personen röstade samma öppet och i pm. Så det är inte omöjligt. I detta fallet stod det mellan mig och Klara, alltså oavsett vad en win win för ulvarna.
Nu var det liksom inte frågan om att rösta på samma som var svagheten i din teori, det händer säkert ganska ofta. Vad jag sökte förklaring på var varför man i lyan skulle göra ett så klumpigt räddningsförsök så man måste involvera fårulven dolt+öppet en ulv för att rösta för att få en röst övervikt på Klara.

Jag är också intresserad av din syn på din roll, vad har du att säga om teorin om dig som ond tvilling?

Jag är också intresserad av din syn på din roll, vad har du att säga om teorin om dig som ond tvilling?

Jag förstår att det är första tanken som kommer upp, så jag klandrar ingen för att misstänka mig för att vara ond tvilling. Nu är jag inte det, så det är något jag har funderat på under dagen. Något som talar för det är väl det faktum att varför skulle Klara göra en sån röstning redan i första deadlinen? De två sista rösterna på henne kom ju sent så hon visste inte ens om att hon var i riskzonen förräns isåfall när det redan var för sent. Hade det inte varit smart att som tvilling chansa, och få spioninfon åtminstone första natten, för att ha ett någolunda hum om var folk står? Efter att ha varit del i goda lyan så är det bra mycket lättare att få uppfattning om vilka som är goda om inte annat efter en natts spioninfo. Vilket är en stor fördel för en god tvilling, då är det väl bättre att till natt 2 försöka få ut sin tvilling, genom att rösta på denne. För då har man åtminstone en hyfsad grund att stå på.

Den onda tvillingen är inte i lyan, så denna kan inte förmedla till lyan om spioninfon som kommit. Eftersom det då hade varit två spelare som fått infon så hade det ju varit delade budskap i tråden därefter antar jag, men då hade Klara åtminstone haft ett hum om vem som var ängel, byfånen och kanske även fårulven. Och sen då röstat därefter. Jag hade åtminstone väntat till DL2 med att rösta ut min onda tvilling om jag var i Klaras skor.

Jag förstår att det är första tanken som kommer upp, så jag klandrar ingen för att misstänka mig för att vara ond tvilling. Nu är jag inte det, så det är något jag har funderat på under dagen. Något som talar för det är väl det faktum att varför skulle Klara göra en sån röstning redan i första deadlinen? De två sista rösterna på henne kom ju sent så hon visste inte ens om att hon var i riskzonen förräns isåfall när det redan var för sent. Hade det inte varit smart att som tvilling chansa, och få spioninfon åtminstone första natten, för att ha ett någolunda hum om var folk står? Efter att ha varit del i goda lyan så är det bra mycket lättare att få uppfattning om vilka som är goda om inte annat efter en natts spioninfo. Vilket är en stor fördel för en god tvilling, då är det väl bättre att till natt 2 försöka få ut sin tvilling, genom att rösta på denne. För då har man åtminstone en hyfsad grund att stå på.

Den onda tvillingen är inte i lyan, så denna kan inte förmedla till lyan om spioninfon som kommit. Eftersom det då hade varit två spelare som fått infon så hade det ju varit delade budskap i tråden därefter antar jag, men då hade Klara åtminstone haft ett hum om vem som var ängel, byfånen och kanske även fårulven. Och sen då röstat därefter. Jag hade åtminstone väntat till DL2 med att rösta ut min onda tvilling om jag var i Klaras skor.
Men Klara var i farozonen nästan hela lynchen, liksom flera andra.

Men Klara var i farozonen nästan hela lynchen, liksom flera andra.

Var hon verkligen det?

DL 1 kl 21.30
13:14 Blacksmithfarm röstar på quarter4ever
16:04 Snurrfian röstar på Klara

18.04 Mirtai röstar på Snurrfian

18.57 Lenis röstar på Ferrari
19.20 Lobelia röstar på Blacksmithfarm
20.22 Hedinn röstar på Mirtai
20:49 Cirkus röstar på Habina

21:08 Ferrari röstar på Hedinn
21:19 Habina röstar på snurrfian
21:21 Klara röstar på Ferrari

När Klara lägger sin röst på mig 21:21 så har Snurrfian och jag två röster vardera, medans Klara bara har en. Så det känns rätt vettigt att hon lägger rösten på mig eller Snurrfian. Att rösten hamnade på mig förstår jag, då jag hade blandat ihop Paddy med Ileo bland annat, vilket ter sig väldigt skumt.

21.26 Ileo röstar på Blacksmithfarm
21.26 Paddington röstar på Klara
21:29 bollen__ röstar på Ferrari

Tredje rösten på mig kommer 21:29, då har Klara, BSF och Snurrfian även dom två röster vardera. Största chansen för Klara att inte åka är att låta rösten på mig stå kvar.

21:29 Gabby_Ossi röstar på cirkus
21:29 FiaM röstar på Lenis
21:30 Ferrari ändrae röst till Klara
21:30 quarter4ever röstar på klara

Vid 21.30 så kommer ytterligare två röster in på Klara, i detta läget kunde hon gått in och lagt en röst på sin onda tvilling för att outa denna. Hade jag varit Klara då så hade jag röständrat direkt till min onda tvilling i det läget, när jag såg att jag fått ytterligare två röster på mig. Mest troligt så hann hon inte, eller så satt hon inte vid datorn just det klockslaget? Jag hade nog chansat och gjort en röständring även om den kom 10 sekunder försent över tiden, men det kanske räknas som att hinta?

Jag är inte Klaras onda tvilling, och jag förstår att Klara inte bytte rösten som låg på mig när hon fick ytterligare en röst från Paddington, för trots allt. Jag hade majoriteten av rösterna fram tills 21.30, alltså sista minuten på DL.

Summa av mina tankegångar

Jag tror att Klara hellre ville vara kvar i leken ett tag till än att outa sin tvilling, och läget "såg" bra ut fram tills sekunderna innan deadlinen var över.

Jag tror i alla fall, att om jag haft Klaras roll, så skulle jag ha röstat på den enda onda jag kunde vara säker på. Vilket skulle vara min tvilling. Men det är ju jag och det kan ju hända att Klara hade en annan briljant idé som jag inte känner till. Därför törs jag inte känna mig säker på att ferrari är ond tvilling och återigen känns hon inte lika viktig att få ut som en ulv.

Jag tror i alla fall, att om jag haft Klaras roll, så skulle jag ha röstat på den enda onda jag kunde vara säker på. Vilket skulle vara min tvilling. Men det är ju jag och det kan ju hända att Klara hade en annan briljant idé som jag inte känner till. Därför törs jag inte känna mig säker på att ferrari är ond tvilling och återigen känns hon inte lika viktig att få ut som en ulv.

Fast Klara ville kanske ha spioninfo och röstade på mig för hon trodde jag var ulv?

25 minuter kvar till deadline!

jag hoppas verkligen att DL är 21.30 idag också....

Ang tvillingarna så har jag inte riktigt tiden att gå tillbaka å kolla upp vem som skrivit vad, men min spontana tanke är att Klara inte kunde veta att hon var i riskzon även om hon hade en röst från början - hon kan lika gärna ha lagt en (i sina ögon) udda röst på ngn som hon visste var ond - bara för att peka ut färdriktningen framöver så att säga till övriga på goda sidan. Hennes röst behöver inte ha att göra med att hon trodde att varken hon el tvillingen ev var på väg att åka redan i första lynch.

jag har kikat igen hennes inlägg och jag kan inte se att hon sätter ngn annat åt ondare hållet, vilket iaf i mina ögon hade varit en naturlig sak att göra om man visste något eftersom man aldrig vet vad som händer vid lyncherna el eventuella käk. Sedan håller jag med om att det är viktigare att få ut både fårulv och vanliga ulvar än just den nu neutraliserade onda spionen.

Tittar man på BSF/Q4 så vet jag inte om jag håller med riktigt att deras diskussion började efter DL1 och att den skulle ha varit iscensatt pga att Q4 och lyan visste att hon var siad. Om jag kikar tillbaka så påbörjade BSF redan tidigare under dagen sina misstankar mot Q och de hade diskussioner om det. Det säger inget om BSFs roll å hon kan vara både ond å god, men jag vill visa på att det inte skedde ngt revolutionerande i deras diskussion just efter DL.

Tittar man på BSF/Q4 så vet jag inte om jag håller med riktigt att deras diskussion började efter DL1 och att den skulle ha varit iscensatt pga att Q4 och lyan visste att hon var siad. Om jag kikar tillbaka så påbörjade BSF redan tidigare under dagen sina misstankar mot Q och de hade diskussioner om det. Det säger inget om BSFs roll å hon kan vara både ond å god, men jag vill visa på att det inte skedde ngt revolutionerande i deras diskussion just efter DL.
Obs, jag menar ju faktiskt var tjuvad här :D

Röstlistan än så länge med 20 minuter kvar till deadline.
DL 2
16:43 FiaM röstar på Ferrari
17:29 Blacksmithfarm röstar på Snurrfian

19:48 Ileo röstar på Snurrfian

Jag vet inte jag... Blir bara snurrig av att läsa alla diskussioner som varit hittills och alla olika roller som kan hitta på en massa jäkelskap.
C:\Users\72595\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.gif
Så jag har inte så mycket att tillägga ännu, mer än att jag hajade till rejält när snurrfian godförklarade sig själv så snabbt och minns när jag gjorde det sist (och var ond). Men det behöver förstås inte betyda något.
C:\Users\72595\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image004.gif

Nej, för att du uttryckte dig på ett lika "genomskinligt" sätt som jag gjorde sist jag var ond.
C:\Users\72595\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image006.gif

Habina utgår från sig själv och menar att Snurris måste vara ond för att godförklara sig själv, min erfarenhet är att Snurris godförklarar sig själv oavsett roll

Nu när jag läser igenom rollista för hundrade gången, slår det mig att det här kan bli en riktigt jobbig twist för tvillingarna. De vill ju gärna bli av med den andre, men samtidigt blir de ju av med spioninformationen då...

Jo vi har sett exempel på det här eller inte. En tvilling åkte ut, har den röstat på den andra av en olycklig slump?

Eftersom jag gärna vill försöka vara kvar lite längre den här leken (...) så ser jag ingen annan lösning än att försöka rädda mig själv.

Habina röstar på snurrfian

Då jag tyckte att hennes godförklaring av sig själv var lite väl övertydlig, jag fick rejält flashback till när jag skrev så som ond och insåg först när jag skrivit det hur tokigt det kunde tolkas. När hon sedan försöker förklara det med att vi skulle bli misstänksamma hur hon än skrev, så tycker jag förklaringen låter ihålig.

Hm, mycket inlägg på samma tema

DL 1 kl 21.30

Hm... När jag kopierade listan försvann färgerna visst. Jaja. Hur som helst. Blacksmithfarm inleder med en röst på onda quarter4ever. Med tanke på att Q inte fick några fler röster funderar jag om det kan vara så att blacksmithfarm är ulv, som såg en chans att få ett enkelt alibi när hon ändå var tvungen att rösta först. Det hon inte räknade med var att Lenis skulle stjäla av Q och ta henne med sig vid natt-DL. Jag är kluven här, men just nu tror jag blacksmithfarm kan vara ulv.

Här funderar Habina över BSF som ulv utifrån att hon röstar på en ulv. Det känns för mig lite långsökt till motivering. Ulvar gör lite hur som.

Tänker man sig att quarter4ever inte såg ferraris röständring, så skulle blacksmithfarm kunna vara fårulven och Q gjorde sitt bästa för att rädda henne. Det stämmer också ihop med att blacksmithfarms röstning i tråden (på Q) därmed inte räknas, utan skulle kunna vara på någon helt annan (tex Klara).

Q såg troligen inte röständringen och den kom i vilket fall på tok för sent för att Q skulle kunna ändra sig. Jag tycker mest att det känns som krystade efterhandskonstruktioner att Q/BSF skulle lagt upp det på det här viset, jag ser liksom inte poängen. BSF kan vara fårulven jovisst men jag tror det är mer sannolikt att lyan lägger upp strategier under vägen beroende på hur det står än att planerar en krystad alibiröst långt i förväg. BSF röstade reden vid 13-snåret.

Ferrari tror jag inte är fårulven, jag har svårt för att se en fårulv göra en röständring när rösten ändå inte räknas utan det bara blir spel för gallerierna. Teorin om att Klara och Ferrari var tvillingar tillsammans är intressant. Jag kan mycket väl tänka mig att klara lade sin röst på sin tvilling för att markera för goda i alla fall en ond. Samtidigt är den onda tvillingen inte så viktig rent lekmässigt (kan ju inte käka), så jag vill lämna det därhän så länge.

Jag vill ha ut ulvar som prio ett men heller en ”säker” ond än en gissning till ulv.

Det är inte mycket jag får ut av Habinas inlägg, hon skriver inte så värst mycket matnyttigt men jag får inga ondvibbar från henne åtminstone. Neutral tills vidare. Det gnager lite med försöken att få BSF till ulv. Vet hon något eller är det långsökta spekulationer?

bläää
Är fortfarande i stallet och har inte börjat mocka än så kommer behöva rösta från mobilen idag... har inte haft då mycket tid för leken som jag trodde, tänkte att nu när jag bara har en häst borde jag hinna leka trots skolan men har blivit sisådär med det, ska bättra mig i helgen om jag är kvar då!
Svårt att komma in såhär sent när alla andra redan hunnit vända och vrida på ens funderingar, känns som att msn natts hakar på... men min första tanke efter gårdagens lynch var att leta bland Klaras inlägg för att hitta onda tvillingen. Håller med om att ulvarna är viktigast, och nu kom det väl lite nya direktiv ang spioninfon som påverkas av ifall onda spionen är kvar eller inte, hinner dock inte gå tillbaks och kolla exakt vad det var... Men en ond är ju trots allt en ond och jag håller med om att ifall Klara har försökt peka ut sin tvilling så borde det ha varit genom sin röst, och då borde det vara Ferrari. Sedan är jag inte alls säker på att Klara skulle riskera att bli av med sin tvilling och därmed infon redan DL1, men har inte direkt något annat att gå på nu. Och eftersom det verkar stå mellan Ferrari och Snurrfian idag (ingen annan hade iaf röster när jag började skriva detta) och jag igår reagerade mer på Ferraris kommentar om Paddan än Snurris godförklaring så får det idag bli

Gabby_Ossi röstar på Ferrari

Jag kommer att ha ganska fullt nu på eftermiddagen och kvällen.
(min ena hund är inte kry och hennes gamla husse och matte kommer på besök - kanske för att säga adjö :cry: ) De kommer INTE stanna till så sent som DL så jag hinner in och rösta senare, men kommer inte vara så aktiv
så otroligt tråkigt :heart
Tänker på dig!

Kram:heart

Det finns just nu 2 ledande teorier, huruvida Ferrari är ond tvilling och om BSF eller Snurrfian skulle kunna vara Fårulv. Jag upplever att Cirkus, tillsammans med Paddington, var drivande i teorin runt Ferrari.

DL 1 kl 21.30

BSF lägger en tidig första röst på ulven Q. Kan ses som ett försök till alibi i relation till hur hårt hon gick på Q efter att ulvarna visste att Q blivit tjuvad.

Jag tycker det mest intressanta är varför Q valde att rösta på just Klara.I det läget hade Ferrari 3 röster (jag utgår från att Q sett bollens röst på Ferrari, hon hade ju nästan en hel minut på sig) snurrfian hade 2 röster och Klara 2 röster. I det här läget hade Q alltså kunnat jämna ut ställningen mellan Ferrari och Snurrfian eller Klara genom att lägga en tredje röst på någon av dem. Istället väljer hon att slå spiken i kistan för Klara.

Det får mig att tro att iaf en av Snurrfian och Ferrari är ulvar. Jag är inte beredd att släppa teorin om Ferrari som ond tvilling vilket lämnar Snurrfian.

Så, Mirtai röstar på Snurrfian då jag tror att hon skulle kunna vara ulv som räddades av Q och en dold röst!

DL 2
16:43 FiaM röstar på Ferrari
17:29 Blacksmithfarm röstar på Snurrfian
19:48 Ileo röstar på Snurrfian
21:11 Gabby_Ossi röstar på Ferrari
21:15 Mirtai röstar på Snurrfian

(edit la till Mirtai)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 580
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar