Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Får hon gå med andra ston med föl så hon får leka av sig?? Annars tror jag nog att fräckheten kommer därifrån fräckhet som igentligen är understumulans av hög rang.
Föl ska leka hela dagarna sova äta och skita=)

Att skrämma iväg ett litet föl så den blir skiträdd för människan skulle jag inte göra.
Hur kan man lära en häst de första 4 åren att människor är elaka, och något man ska vara rädd för.
För att sen när dom är 4 år börja lära om och säga nä du förresten.. vi är inte så farliga som du trott:crazy:
En redan kaxig häst som din kommer ju äsga skämt aprillo skulle ju inte tro att du får peta på mig du är ju skitfarlig och så kommer det bli stora protester .

Börja uppfostra hästen ist genom att visa att du är ledaren så får hon den respekt man vill ha att hon inte springer på, sparkar och kommer fram till en när han först frågat om lov mm.
Hon ska inte komma fram till en i hagen utan att man via kroppsspråket har bjudit fram henne. De når man inte vi att skrämma en häst!

När dessa basicinlärningar finns befästa kan man skicka iväg henne på unghästbete utan problem.
Man kan åka upp då och då för att hälsa på och hantera för att påminna om att man fortfarande är dess ledare och skall gå undan för tryck och ta upp hovarna!

Så roligt när sånthär händer.. folk som inte hanterar hästar får just sånna hästar som din bråkig och till och med farlig som sparkar och som du själv säger inte ens klarar av i vissa situvationer.

Du kommer nog få en hel del problem med denna häst i framtiden om du redan nu när hon är ett litet föl inte klarar av henne.

Detta är ju brara vad min erfarenhet säger... och det visar ju sig iaf stämma en ytterligare gång..
Hantera= väluppfostrad häst som vet sin plats i flocken=)
Inte hanter= bråkig , farlig häst som trotsar ledarskapet:)

Lycka till med buzfölisen och hoppas hon lugnar ner sig och hittar sin plats mellan er!

:bow::bow::bow:

håller med om att det verkar ganska vanligt att folk behåller sina föl med ston hemma och anser att stoet har ju sällskap av fölet och tvärtom och så tror de att allt ska lösa sig när de hanterar dem varje dag.
det är konstigt att man inte bara kan sluta pilla på dem och skicka iväg dem på bete med andra ston och föl det är ju enormt viktigt för fölens utveckling.

tips....släng över ena benet över halsen och glid ner:idea:

Släng och släng, det är lättare sagt än gjort ska jag tala om! Nä, det bästa alternativet blev en vanlig avsittning men med lite mer "utåtputt". =)

visa bild varför är han så fet nu???

Ja du, säg det. Han har väl tjockat på sig inför vintern skulle jag tro! Han har gått på rätt magert bete hela sommaren, jag fick till och med stödfodra ibland. Sista tiden har det dock växt på bättre, så i augusti och september har betet varit ganska bra. Nu är det ju ingen näring direkt i gräset så de stödfodras lite, men inte speciellt mycket... Han är groteskt fet och jag tänker inte visa bild! :D

//Julia

måste uppdatera lite själv:)

Thengill är HELKLIPPT nu;)
och Romeo har fått halsen klippt och båda var SKIT duktiga verkligen skitduktiga.
thengill stod och sov(vilade benet) när jag rakade honom över hela kroppen vilket han aldrig varit med om, fattar inte vilken otrolig häst jag har.

och romeo som kan vara rätt känslig på kroppen om man borstar honom för fort stod som ett tänt ljus efter att jag gick försiktigt fram givetvis sååååååå jäääkla duktig alltså är så himla stolt, min taktik funkar verkligen.
och de var första gången han blev klippt i hela sitt 10åriga liv.

mina duktiga killar.

och Glampi och Mestur går i en stor gräshage nu och blir feta inför vintern.
ska börja träna Glampi lite inför Mönstringen som är snart....blir skitkul tror han kommer skärpa sig rätt bra han har alltid varit så himla snäll att leda och hålla på med även fast han inte är mkt hanterad, och han e så himla mysig för han har endå respekt för människor skulle aldrig klampa över någon utan avvaktar istället. och han har blivit ännu mer känslig nu sen han kom hem och jag kunnat "jobba" mer med honom i hagen då jag gett kraftfoder, det vill säga, flytta på honom när jag kommer med kraftfodret tex, ren och skär uppfostran alltså och jag behöver bara höja händerna lite så flyttar han/de sig och jag behöver inte röra dem alltså.

jag tror thengill redan har börjat dela med sig av sina kunskaper han e ju så otroligt underbar från marken i hanteringen lydigare häst finns inte men väldigt känslig när jag ber honom. en hand i luften och han tvärnitar eller kutar iväg om jag ber han om det.

och han går lös med mig överallt, jag kan styra honom från flera meters håll och be han backa på kommando och stå still och komma osv. han är värsta trick hästen:)

Älskar alla mina pållar och Mestur får vara med på ett hörn.

nya bilder har jag på nakenfisarna och snygga unghästarna när de flachar i hagen:)

Knapp

Idag red jag "Solen" för första gången :love:, Tror den killen blir kanon med muskler som han lär behöva nu när jag ska utbilda honom. Det jag är så fascinerad av är att det inte märks att han är hingst, ett utav stona ställdes in i stallet idag i boxen brevid när jag hade honom inne och fast han kunde nosa på henne så sa han eller visade han INGENTING som kunde få folk att tro att han är hingst :bow: Jag bara älskar den här killen så okomplicerad och härlig :banana:

SOLEN.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Testade sadlarna jag lånat hem igår, ingen passade.
Ska lämna tillbaka dom och ev låna hem en ny som hon hade inne.

Har funderat på att köpa en riktig Islandssadel, kan det vara en fördel för tölten?
Eller spelar det ingen roll då länge sadeln ligger bra?

Miranda snart 3,5 år hoppade sin Oskar igår:D
Undrar vad det ska bli av henne:eek:
23805001.jpg

23805367.jpg

23805504.jpg

Vad är det för sadlar du har provat?
Jag funderar på att köpa en helt vanlig dressyrsadel nu till Odinn.
Jag har ju en islandssadel också, men den är obekväm så den vill jag helst inte rida i.

Jag skulle inte sätta på mina hästar en allround-sadel, det blir inte samma bogfrihet. Dressyrsadlar är helt ok.

*kl*
Jag har haft turen att köpa en begagnad Childeric. Den är en islandsanpassad dressyrsadel. Tyvärr kommer jag nog aldrig att vilja rida i något annat, så jag får väl hoppas på att hästen tänker passa i sadeln under en mkt lång tid!

Så sött!!!

Jag skulle i första hand välja en sadel som ligger bra på hästen (speciellt om man har en häst som är svår att hitta sadlar till) och som även tyttaren trivs i. Eftersom du ska sitta i lodrät sits även på en islandshäst så spelar det ju ingen större roll om det är en islandssadel eller dressyrsadel. Noga bara med att den inte ligger över bogbladen och att den ligger vågrät när den ligger på rätt ställe på hästens rygg.

KL.
Nu har jag klarat av körkortsteorin :D :D

Och Erro är snaggad .. IGEN ! Pälsen växer som ogräs, han har slöat på sig rejält också så nu blir det mest uteritter för att få lite framåtbjudning igen. Mkt har nog med pälssättningen att göra så om han inte blir bättre snart så får jag nog åka ner och köpa b-vitaminer eller liknande.

Han har även fått pröva finskorna för första gången. Fick mkt mer aktion men man kände samtidigt att han tog ut hela kroppen på bara några minuter så det dröjer innan dom åker på fötterna igen.

Igår red kompisen på honom ut en sväng tillsammans med mig och en av träningshästarna. Insåg att jag måste börja ha skyddsboots i princip hela tiden .. Han är påväg att trampa på sig själv i traven oavsett tempo nu, bakbenen hamnar så långt under honom .. Så det blir till att försöka införskaffa ett par nya sådana också, dom "gamla" har han vuxit ur.

Annars leker livet här uppe, dagarna är varma och sköna, hästarna sköter sig och allt är allmänt okej.

håller med om att det verkar ganska vanligt att folk behåller sina föl med ston hemma och anser att stoet har ju sällskap av fölet och tvärtom och så tror de att allt ska lösa sig när de hanterar dem varje dag.
det är konstigt att man inte bara kan sluta pilla på dem och skicka iväg dem på bete med andra ston och föl det är ju enormt viktigt för fölens utveckling.

Hur kan du hylla ett inlägg som handlar om att hantera fölet och nästa stund skriva hur viktigt det är att inte pilla på dem? Ett föl skall få vara föl. Det är inga leksaker. Det snackas om att lära fölen konster, ha dem uppbinda i stallet när de inte ens är ett halvår, ha dem i grimma dagligen och allmänt hålla på med dem. Är det rätt sätt att växa upp på ?

Jag klarar av Gála för jag har hela tiden haft avstånd till henne, om hon har försökt mopsa sig mot mig så har jag gjort klart att det inte är tillåtet. Däremot de andra tjejerna i stallet har blivit jagade och påhoppade av henne. Och dom har pussat och gosat med henne och tyckt att hon skall "hanteras". Vi har haft ett väldigt långt snack om detta i stallet under gårdagen och dom börjar väl inse allvaret i vad de har ställt till med.

Yrpa och Gála är INTE hemma för att jag vill ha dem hemma, dom är hemma för att Yrpa SKADADE sig och har vart dålig. Och innan dess har det vart Gála som haft sår som vart såpass att de krävde behandling. Det har aldrig vart snack om att Yrpa och Gála skall stanna här hemma hela vintern, endast om Yrpas skada har krävt det.

Grattis Michis!!:)

Sedan vill jag bara göra klart för alla så det inte sker några missförstånd.:p

Jag hanterar fölis max 2ggr i månaden, jag gulligullar inte med honom och han har endast grimma dom tillfällena då han hanteras.

KL.
Nu har jag klarat av körkortsteorin :D :D

fyyyy vad fusk :p Själv sitter jag ensam ända nere i jäkla Malmö utan häst och kör och pluggar för fullt! Men grattis! Vad kul! Var det svårt?

KL*

Ingen direkt uppdatering på mig själv...Som sagt, sitter nere i jäkla södern och pysslar med körkortet istället för att rida....:mad:

Nja, jag tror jag började tänka efter för mkt och fick därav ett par fel :p
Men bara man har någorlunda koll på det i boken så klarar man det. Frågorna var inte direkt svåra .. Mest logik och sådant.

Vad gör du ända däääär nere ? :o

Okej! Pluggar på som bara tusan och tänker inte ge mig förrns jag har alla jäkla frågor rätt:mad:

Hur går det med uppkörningen då? Inom 2 v eller hur är det?

Jadu, en av pappas skolor ligger här nere och i den ingår körskola. Fick körkortet i julklapp, så ja...måste sitta här nere och uggla. Riktigt riktigt segt faktiskt!

Finns det någon uttråkad stackare här nere, come pick me up :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 983
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar