Får hon gå med andra ston med föl så hon får leka av sig?? Annars tror jag nog att fräckheten kommer därifrån fräckhet som igentligen är understumulans av hög rang.
Föl ska leka hela dagarna sova äta och skita=)
Att skrämma iväg ett litet föl så den blir skiträdd för människan skulle jag inte göra.
Hur kan man lära en häst de första 4 åren att människor är elaka, och något man ska vara rädd för.
För att sen när dom är 4 år börja lära om och säga nä du förresten.. vi är inte så farliga som du trott
En redan kaxig häst som din kommer ju äsga skämt aprillo skulle ju inte tro att du får peta på mig du är ju skitfarlig och så kommer det bli stora protester .
Börja uppfostra hästen ist genom att visa att du är ledaren så får hon den respekt man vill ha att hon inte springer på, sparkar och kommer fram till en när han först frågat om lov mm.
Hon ska inte komma fram till en i hagen utan att man via kroppsspråket har bjudit fram henne. De når man inte vi att skrämma en häst!
När dessa basicinlärningar finns befästa kan man skicka iväg henne på unghästbete utan problem.
Man kan åka upp då och då för att hälsa på och hantera för att påminna om att man fortfarande är dess ledare och skall gå undan för tryck och ta upp hovarna!
Så roligt när sånthär händer.. folk som inte hanterar hästar får just sånna hästar som din bråkig och till och med farlig som sparkar och som du själv säger inte ens klarar av i vissa situvationer.
Du kommer nog få en hel del problem med denna häst i framtiden om du redan nu när hon är ett litet föl inte klarar av henne.
Detta är ju brara vad min erfarenhet säger... och det visar ju sig iaf stämma en ytterligare gång..
Hantera= väluppfostrad häst som vet sin plats i flocken=)
Inte hanter= bråkig , farlig häst som trotsar ledarskapet
Lycka till med buzfölisen och hoppas hon lugnar ner sig och hittar sin plats mellan er!