Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Jag kommer ner 24-26 oktober. Då fyller Saga 1 år. Självklart är du m. familj inbjudna :D :D

Jag tar nog bilen ner, så då kan jag svänga förbi er på vägen ner!

Wiiieeee! Stora tjejen :love: Om jag är hemma och inte ligger på någon glassig strand i Thailand så kommer jag mer än gärna! Skulle vara jättekul att ses igen!

Uppkörningen är .. inom denna veckan :crazy:
Till helgen åker jag hem till Sthlm och har förhoppningsvis ett körkort :D :D Hoppas kan man ju alltid iaf.

Aah, men det va ju bra att du fick det i julklapp :D
Själv fick jag en sponsring på en viss summa men nu när jag är förbi den så får jag betala själv ..

Hur har det gått med Barki so far ? Har inte hållt någon koll :(

Jasså okej. Nervöst? :D

Usch då, men skönt att du fick lite sponsring iallafall! Det är skönt! Hur mycket har du kört nu då?

Jodå, Barki bor i islandslösdrift uppe i Strömstad! Vi har kommit igång lite nu, och det går superbra. Han är tjock, han är isbjörn, men han är glad och trevlig och underbar :D

Joo, en del nervositet finns det allt i kroppen !
Har ju aldrig kört här uppe och det är här jag kör upp :o Är ju van vid Sthlm ..

Har kört ganska mkt, både privat och på körskola hemma. Så jag hoppas att det går vägen :)

Vad härligt !
Ska bli kul att följa er igen när du kommer dit upp ! Så mkt jag hinner vill säga ..

Ah nu har mitt vinterbesök kommit! Han är jätte söt! Adam kom hem till mig i Lördags jag har tagit han på foder över vintern så att snorri inte ska gå ensam
Tyvärr stämde inte bilderna jag hade fått av han och hur han egentligen ser ut idag. han ser ut som han har åldrats en heldel bara på en kort tid. Han är tjock och helt omusklad så han är svankig och bukig. Ja alltså jag tycker juh om han lika bra än då och som sällskapshäst och enkel ridning duger han bra men jag tycker det är synd att han ska nedgången ut, visst han är 18 år men ja bättre form kunde han juh ha varit i.
Hur somhäls värkar han jätte snäll och han och snorri har blivit bästa vänner så det känns otroligt bra:banana: ägarna värkar också vara hur snälla som helst och vi kom bra överens så allt det känns jätte bra jag menar man har ju varit med om en del underliga hästägare genom tiderna men dom här värkar bra att ha med att göra.

Ett par bilder.
Adam
23841221.jpg

Adam och snorri
23843469.jpg

Kul! :) hästantalet bara växer och växer ;) även om man inte har ston!

Jodå. Det går bra. Gimsteinn går lite på halvfart men verkar trivas bra på Beatelund! Rider mest ut i skogen, försökte rida lektion i fredags och det gick inte framåt :angel: visade att han inte är mogen för det än utan ska bara ridas i princip rakt fram i skogen, fort fort tills han börjar tänka mer framåt. Han har ju trots allt precis fyllt fem så man kan ju begära så mycket :)

Dagur rids också på halvfart. Mest för att jag inte orkar eller har tid men han går ganska bra, tölten kommer mer och mer!

Sen har vi ju några till men de har jag inte så stor koll på

Härligt :) Är Gimsteinn fortfarande hingst? Ni hade ett föl på island också, eller hur?

Och bara för att jag är inne på spåret, vad pluggar du? Också sån specialare?
Härmed kallas jag för stud, läser extrakurser. :crazy: suck. Jaja, prins hinns med. Blir värre när stona kommer, tur syrpa är dräktig :angel:

Gimsteinns namn låter så härligt, men vad betyder det? :p

Antar att det är Stina du menar (haha, smart jag är), finns massa bilder på henne på min pixbox, smakprov:

20909263.jpg

Hm. Är hon fyrgångare eller femgångare?
(Bara för att veta om ni blir ett hot eller inte)

Nejdå, hon ser ju jättefin ut! Hon har lite speciell utstrålning, liksom busig och klok eller något.

*kl*

Jag låter Kjarni vila i 4 dar och vips har jag ett fettoberg i hagen.
Såhär ser vi ut för tillfället också vad det gäller ridningen. Ser ni världens fetaste ekipage eller? :crazy:
23846040.jpg

Ingenting funkar ni, jag vet inte ens hur jag ska komma igång med det hela. Jag vill rida för tränare igen. Så det kan gå bättre någon gång för oss. Ni anar inte hur mycket bakåt vi har gått i träningen, det är helt sanslöst.

Hm. Är hon fyrgångare eller femgångare?
(Bara för att veta om ni blir ett hot eller inte)

Nejdå, hon ser ju jättefin ut! Hon har lite speciell utstrålning, liksom busig och klok eller något.

Återstår att se :angel:
Hon väljer skritt, trav och galopp själv, men pressar man henne töltar (i ren takt) hon ett par steg. Det är det enda laterala hon har visat.

Haha, tack :D

*kl*

Idag har Filipus löshoppat 50 cm. :D
Han var jätteduktig! :)

Imorgon blir det typ lätt skritt-träning i paddocken och på onsdag ska vi rida för Vignir och Hjalti. Det ska bli kul. Undrar vad Hjalti tycker om våran träning nu, jobbat ganska mkt med att flytta för skänkeln. Dock vill Filipus gärna putta ut ytterbogen så jag får verkligen rida. Det märks att jag slappat till, när jag tränade för mina dressyr-tränare red jag som bara f*n och nu när jag rider Filipus orkar jag inte riktigt rida ihop han som jag borde (lite pga ryggskadan). :crazy:

Nåja, jag är fortfarande nöjd över tävlingen. Läser mina poängpapper varje kväll och tänker fortfarande på vad domaren sa: Ni är ett mkt fint ekipage, ni måste börja tävla lätt klass nu, det skulle passa er perfekt.
Jag vill tävla mer, mer, mer! Domaren sa även att det kanske blir fler tävlingar här och så ska vi eventuellt få gå domarsekreterarkurs också. Inte illa! :D

Jadå men det kommer säkert gå jättebra ju :) ingenting att vara nervös för egentligen, klarar man det så klarar man det! Jag håller tummarna!

KL*
En ny bild på Barki!
Lät pojkvännen leka lite med honom och göra lite lättare ledarskapsövningar (mest för att träna honom, inte Barki :p). Och sedan red jag lite lätt och tränade viktstyrning utan utrustning. Han lyssnade inte så superbra till en början, både han och jag är väl lite ringrostiga. Men i det stora hela så gick det bra!

barkisvartvit.jpg

:love:

Bah, att hästar skall vara så dryga.
Odinn och Frallan släpptes ihop imorse, dom har haft skitskoj hela dagen. Lekt och busat och ätit sida vid sida. Verkligen jättefina kompisar. Yrpa och Gála gick kvar med Sky och Bettan uppe vid stallet. När jag kom hem från jobbet så var det dags att släppa in Yrpa och Gála hos killarna. Tanken är att alla skall gå tillsammans, men ja. Vi började med Frallan för han är den enda valacken, sen var det Yrpa som gällde iom att hon har fölet. De andra två är ju "vanliga" hästar i en hage. Frallan blev förbytt och skyddade Yrpa och "hans" bebis som bara den. Odinn fick inte komma nära. Odinn som är Odinn fattade ingenting och stod och såg ut som ett fån. Dom skrek lite, sparkade lite, sprang lite, skrek lite till och sprang mer. När vi tyckte det räckte eftersom Odinn inte fick någon ro så tog vi ner honom till stallet och Yrpa och Frallan fick gå kvar. Odinn hade lite småsår, bara att dutta och fixa. Nu när vi tog in Frallan så hade han ett rätt ordentligt sår vid underläppen. Inte illa nog för att sys. Jag förstår bara inte hur vi kan ha missat det tidigare, vi var jättenoggranna, men missade förmodligen ansiktet och var helt insnöade på resten av kroppen.

Nu står Odinn, Frallan och Bettan inne, Bettan är så trött att hon la sig pladask när hon kom in. Det har vart ett par intensiva dagar för henne nu. Bettan är shettisen. Och nej, hon är inte sjuk. Bara trött.. ;) Yrpa, Gála och Sky går ute för Frallan klarade inte av att ha Odinn och Yrpa inne samtidigt. Och Yrpa mår bäst ute nu när hon inte skall ha pencillin och skit. Sky och Yrpa fick mat upp över öronen och Gála la sig pladask mitt i maten med mamma och bästa kompisen på varsinsida. Det var jobbigt för henne när pojkarna bråkade. Hon ville ju bara fram och hälsa på sin bror. Nåja. Slutet gott allting gott. Vi håller pojkarna för sig och flickorna för sig. Yrpa och Gála skall ju ändå åka snart.

KL

Tävlade på Örnäs i helgen :) Läs hur det gick i Örnäs regionala-tråden vetja.
Bildbomb kommer i den här tråden inom kort.

/Anna

Knapp

Idag red jag "Solen" för första gången :love:, Tror den killen blir kanon med muskler som han lär behöva nu när jag ska utbilda honom. Det jag är så fascinerad av är att det inte märks att han är hingst, ett utav stona ställdes in i stallet idag i boxen brevid när jag hade honom inne och fast han kunde nosa på henne så sa han eller visade han INGENTING som kunde få folk att tro att han är hingst :bow: Jag bara älskar den här killen så okomplicerad och härlig :banana:

SOLEN.jpg

det är toppen med hingstar....på hösten/vinter:crazy: men jag anar att de inte är sig riktigt lika framåt våren och försommaren sen. så se upp är nog ett gott råd även om han kanske inte kommer vara så hingstig alls det vet man ju inte nu.

men när min mini shettis hingst 10år kom hem o då va de endå sensommar så var han väldigt hingstig men sen nu på hösten är han kolugn skulle kunna va vilken gammal valack som helst hur snäll som helst verkligen riktig barnponny men jag undrar ja hur de blir i vår då måste jag nog vara mkt mer noga med staketet.

och så småhingstarna islandshästar på 1år är inte heller ens i närheten av hingstiga men i sommras kunde jag ana lite hingstiga tendenser på min glampi.

så vi får se i vår hur de beter sig.

men det är viktigt att även om din pålle är snäll nu så se till att ha tydliga gränser låt han inte göra som han vill eller ta över minsta lilla.

det kommer säkert gå skitbra, jag bara älskar hingstar alltså de är riktigt häftiga och speciella.

Hur kan du hylla ett inlägg som handlar om att hantera fölet och nästa stund skriva hur viktigt det är att inte pilla på dem? Ett föl skall få vara föl. Det är inga leksaker. Det snackas om att lära fölen konster, ha dem uppbinda i stallet när de inte ens är ett halvår, ha dem i grimma dagligen och allmänt hålla på med dem. Är det rätt sätt att växa upp på ?

jag orkar egentligen inte vara med i detta tjaffset men uppenbarligen läste jag bara de första raderna i inlägget jag "hyllade" då. eller så såg jag bara det jag ville se för jag hyllar absolut inte att man skall hantera fölen utan jag menade det jag skrev i inlägget efter.
jag tycker det är väldigt fel att lära ett 4månaders eller mindre föl att stå uppbunden risken för att de skall bryta nacken är så stor så det vågar man inte ens tänka på
glampi är 1år nu och han har aldrig stått uppbunden men jag känner att det är hög tid att börja träna nu och nu har han mkt starkare kropp med. och är mer mogen i huvudet.
men han är endå inte så stor som han kommer bli som vuxen.

jag tycker rätt sätt är att låta fölet födas i en flock med ston och deras föl på stora marker där de kan leka med varandra och uppfostras av sina mammor och kanske andra mammor med.

och jag anser att ibland när mammorna skall verkas och fölen kollas över så är det bra att de får träffa människor, de skall kunna ha en grimma på sig utan att bli livrädda men det är inget snack om borsta och binda upp och sånt.

när glampi var 6månader tror jag det var så ledde jag honom första gången det tyckte jag var lagom efter det fram tills nu har han kanske blitt ledd max 7 gånger totalt på mer än ett halvår och då har han blitt ledd från hagen för att verkas o vaccineras och sånt.
han har stått ensam i box 3 gånger ca 15min med uppsikt inget snack om att stå inne över natten och så.

och jag tycker detta är perfekt, för han är inte rädd för människor men han har endå respekt han kommer inte fram och trycker upp en mot väggen de skulle aldrig falla honom in att sparkas eller bitas mot människor.

och han går att leda utan problem alltid har detta gått perfekt han går bakom eller vid sidan med hängande grimmskaft och stannar när jag stannar och går när jag går och det har han naturligt alltid gjort. har aldrig behöver dra i grimskaftet eller så.

efter att han gått med thengill har han blivit ännu mer känslig och jag kan flytta honom bara jag höjer händerna nu och blir de för närgångna(dvs står för nära mig inte pillar men om jag känner mig trängd då backar jag inte utan,) driver iväg dem med hjälp av att jag höjer händerna och smackar lite då kutar de iväg i full kareta. det tycker jag är ett MKT gott tecken.
för jag accseppterar inte att de går en millimeter närmare mig än jag bestämt. då testar de mig.

och även om de inte är hingstiga nu så tror jag att man behöver vara hårt från början.

jag har lett dem 1 enda gång sen jag fick hem dem o de typ 2 meter mellan hage och stallet då fick de stå tillsammans i en storbox när hovslagaren kom.

sen har jag bara släppt dem lösa mellan varje hage(gått mellan med staket emellan)

o de har varit hos mej sen början av sep tror jag det var.

det enda jag gör med dem är att ge dem kraftfoder i hagen på marken och sen ser jag över dem så de inte har några skador även lyfter hovarna ibland för att kolla så de kan det till hovslagaren kommer.
upprepar lite lixom men när man väl kladdat lite på dem så vill de ju bli mer närgångna det är då jag när jag är klar brukar driva iväg dem.
sen kan jag be dem komma ibland med för att igen driva iväg dem men det är jag som ska gå till dem när jag vill kolla hovar inte tvärtom.

sen som sagt har jag tränat lite inför mönstringen då de fått springa runt lite i hagen det tycker de är lajbans och det är ju lite som en första början till join up att det är jag som ledare som driver flocken.
och det är jag när jag vill som går fram till dem osv.

det har hittils funkat kanon med denna taktik.

ska börja leda Glampi lite nu inför visningen bara så han inte är helt ringrosting bara.

imorgon kommer veterinären o vaccinerar o har sig så då kanske jag t.o.m leder in dem från hagen eller så släpper jag dem, vi får se.

Jag klarar av Gála för jag har hela tiden haft avstånd till henne, om hon har försökt mopsa sig mot mig så har jag gjort klart att det inte är tillåtet. Däremot de andra tjejerna i stallet har blivit jagade och påhoppade av henne. Och dom har pussat och gosat med henne och tyckt att hon skall "hanteras". Vi har haft ett väldigt långt snack om detta i stallet under gårdagen och dom börjar väl inse allvaret i vad de har ställt till med.

men om fölet är ditt så har väl de ingen rätt att kladda på henne, jag hade blitt så förbannad...

Yrpa och Gála är INTE hemma för att jag vill ha dem hemma, dom är hemma för att Yrpa SKADADE sig och har vart dålig. Och innan dess har det vart Gála som haft sår som vart såpass att de krävde behandling. Det har aldrig vart snack om att Yrpa och Gála skall stanna här hemma hela vintern, endast om Yrpas skada har krävt det.

ajdå vad hände med henne?
men du hade väl yrpa på nåt stort ställe me fler fölston innan väl?

Nja, jag tror jag började tänka efter för mkt och fick därav ett par fel :p
Men bara man har någorlunda koll på det i boken så klarar man det. Frågorna var inte direkt svåra .. Mest logik och sådant.

Vad gör du ända däääär nere ? :o

va skoj grattis vad fick du för poäng?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 973
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar