Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Det där skriver jag under på !
Den ligger stilla på så gott som alla hästar som jag använt den på, både i tävlingskondition och nyss intagna från sommarbetet.
Kanonsadel !

Ja visst är den bra på så sätt...när vi skulle starta upp ett sto som haft föl i flera år och hade mage därefter, så använde vi den.

KL

Vi har nyss varit på lektion och min häst är såå duktig :love:
Jag är mycket trött i mina magmuskler nu, och nu är det dags för plankan :eek:
Wish me good luck :p

Bild från google:

SONDAG-15s24-FRI-pl_161451w.jpg

Såhär står man plankan.. Skitjobbigt i magen :eek:

Bild från google:

SONDAG-15s24-FRI-pl_161451w.jpg

Såhär står man plankan.. Skitjobbigt i magen :eek:

Glöm inte att man kan variera den lite, genom att lyfta en arm rakt fram och det motsatta benet uppåt. Alternativt hålla ut en hand rakt ut mot sidan... ;)

Om man börjar tröttna på den "vanliga" alltså. :D

Jahaaa, den känner jag igen från den tid då jag faktiskt tränade :p

Hur länge brukar du 'stå' i den?

Jag ska försöka komma igång och börja träna lite mha hemmaövningar så fort det här skovet med värk gett sig.

Har ni tips på fler/andra övningar man kan göra för att stärka kroppen?

(hela kroppen behöver stärkas,
jag har helt förfallit både styrke o konditionsmässigt under de senaste två åren då jag haft otur med olyckor, sjukdommar och värk)

Jag står i ½-1 minut á 3 gånger med 20 sek paus mellan.
Har riktigt dåliga muskler, men nu känns det som om det är på väg uppåt :)

Haha perfekt övning för ryttare:D En duktig tränare rekommenderar att man när man rider, hela tiden ska suga in naveln mot ryggraden på samma sätt som när man trippar ner i iskallt vatten!
En annan plank-variant är att dra in ena benet (och växla ben) under magen och sen sträcka ut igen osv, en killer på bodypumpen!:devil:

Min uppdatering

Nya bilder på min Islandsbebis:love: Hon är ett år.

Är glad över att hon är så välnärd, då hon var ganska tunn när jag köpte henne från Skáney. Om än inte så estetiskt tilltalande kropp i dagsläget:angel:
23896649.jpg

Välnärd var det, ja!
23896595.jpg

23896594.jpg

Kan man säga ngt om hennes exteriör förutom att hon är överviktig?;)

Ååh, vad fin hon är!!! :love:
(Jag är inget haj på exteriörer så det överlåter jag åt någon annan...)
Men jag tycker hon ser helt underbar ut!!! :)

Ridtur nr 2 avklarad.
Odinn är lite rolig måste jag säga. Det är inte roligt att gå hem.
Idag testade vi tölten lite, han orkar inte sålångt men den var ren den lilla biten i alla fall.
Trava orkade han inte heller, så det vart lite galopp istället. Men vilken trav han har om man jämför med Yrpa som inte har något steg alls nu när hon är otränad och oskodd.

Imorgon skall vi jobba lite på volten, det blir nog longering.

Jahapp nu är jakten igång för fullt:(lösspringande hundar som skäller också tutar jägarna med ngt i skogen:mad:
Resultat hästar som är nervösa och oroliga, Kaela bajsade jääättelöst så det rann och var allmänt stirrig.
Hann inte med allt annat som skulle göras innan jobbet, men ikväll tar vi hem dom från stora sommarhagen, så dom får gå vid huset istället.

Kaela fick springa lös idag för det har regnat så mkt och vi har ingen riktig
paddock=halt.
Men hon fick springa i den takt hon ville så det gick bra:)
Har ingenstans att rida just nu, vågar inte rida ut i skogen förrens jägarna
lugnat ner sig lite:crazy:

IrpaSnirpa har du några nya bilder på Odinn?:)

Tack Karin!:)

Du ska ju vara expert på unghästars exteriör nu som gått på unghästvisning hehe;) nädå..=)

Såg bilder på din Litla på pixbox, hon är superfin med! :)

:rofl:Nä jakten har visst inte börjat än, men dom jäklarna är ute och övar:mad:

På Lördag kl.10.15 ska jag träna, ska bli så jäkla roligt:)
Givetvis har jag fotograf med mig;)

Det är väl uppehåll i jakten nu nån vecka pga älgarna brunstar just nu?

Om du ska ut i skogen så är det väl bara att se till att du har reflexer på dig och hästen och att du kanske visslar eller sjunger om du är väldigt orolig?

Vi red då ett gäng i samma skog som min sambo jagade för nån helg sen och det gck toppenbra. Bara man ser till att synas.

*kl*

Jag tror jag ska överge islänningarna ;) *skämt*

Idag körde jag travhäst och jävlar vilket tempo det var. Shit vad roligt, man fick typ en kick av det. Ska köra igen på söndag :D

Dessutom red jag för både Vignir och Hjalti igår. Filipus gick inte alls bra. Vignir red honom, han var spänd, lyssnade knappt och var helt stum i halsen och knäckte av i nacken. Världens underhals får han då också, vilket inte ser så trevligt ut. Fortsätter han såhär ska vetrinären här få kika i munnen, han var väldigt besvärlig i munnen nu senaste veckan :crazy:

När jag red för Hjalti var min lilla bubbe trött så vi skrittade mest. Filipus var helt ofokuserad och drog i tölten, så Hjalti gav mig ett väldigt bra tips. Skritta på kortsidorna en bit in på långsidorna, tölta nästan fram till hörnet, sakta ner till skritt eller göra halt och sen skritta till nästa långsida osv. Det fungerade ganska bra. Det ska vi träna på tills nästa träning. :)

Börja undra mer och mer om hur jag ska agera när jag är ute och rider. Pokkadis har kommit in i testperiod, vet inte om jag ska bli arg eller bara var supergulligt snäll mot henne. Om hon försöker vända hemmåt, och vägra gå frammåt oich man smacka till henne med spöt så sparka hon mot de, så idag testade jag det dära med supergulligt snäll, vilket visserligen fungerade efter ett tag, och jag får ju inte skuldkänslor över det. Aja, jag har redit ut det med trav och tölt nu, och jag vet nu exakt (nästan) hur jag skall göra för att få dem olika gångarterna :D

:rofl:Nä jakten har visst inte börjat än, men dom jäklarna är ute och övar:mad:

Jodå, jakten har börjat, fast inte på älg. Jakt på rådjur med drivande hund är ok från 1 oktober. Här hemma höll de gamla gubbarna oxå på igår, de jagar två ggr per år, första rådjursdagen o första älgdagen :D. Fast de har en sån värdelös hund så de fick nog knappast skjutet nåt... :p Hunden driver runt vårat hus o pissar revir halva dan typ, vilket i sin tur inskränker mina hundars nöje de dagarna.

Så nu blir det reflexväst på i skogarna!

knapplån...
Red Kvekki igår, jag börjar tappa hennes goa tölt! Vi grisar rätt mycket, eller åtminstonne så är det väldigt styvt. Känns illa. Hon har oxå börjat kasta sig över i trav lite väl mycket. Jag hade ju två valmöjligheter, göra som tränaren säger och ta traven men sakta ner direkt o börja om. Eller göra som min kusin säger och arbeta upp kvekki i tölten igen utan att stanna. Börjar tro att det kanske var bättre med det senaste alt som jag inte valde. Har hon måntro lärt sig att kasta i travväxeln=sakta ner? Hmm... Hon är så himla go att rida o har verkligen fattat det här med samling men I'm Losing it! Jag känner mig itne alls som nån bra ryttare för tillfället, likadant på Snöggur. Jag lyckas bara inte få till det...

Och igår upptäckte jag något som jag härmed döper till Morotsvilja! Tänkte göra nåt jag vet hon motiveras av, nämnligen träna med morotsbitar. Takta mot tölten/tölta=morot o duktig häst. Jag vet inte om poletten trillade ner, men vilken vilja att springa hon fick plötsligt! Inte sådär okontrollerat o fort, men hon bjöd framåt trots att vi red fram o tebaks på vägen! Hihi, morotsvilja.... :D O så töltade hon lite vid hand oxå! Eller ja, delvis töltade iaf... min gris

KL

Red Paeja för 4e gången idag hos Anna, det gick bra.
Tog även hem henne idag från hennes träning.
Jag är kanon nöjd :D

23909910.jpg

Vi har haft jakt ett bra tag här. När vi var ute och red sist så träffade vi jägarna och dom var väl inte jätteglada över att vi red i skogen. Så numera får vi SMS av "ledaren" som meddelar att dom är ute och jagar runt oss och då rider vi inte i skogen. Annars är det fritt fram. Här har dom schemalagda jakter så det är väldigt bra.

Jag har bilder på Odinn, från ihopsläppet. Skall se om något var "ok". Annars får jag väl fota lite imorgon när jag skall träna honom på volten.

Och nu min uppdatering. När jag var ute och kvällsfodrade hästarna nu så hör jag Gála gnägga. Helt förtvivlad. Första gången tänkte jag inte så mycket på det. Men hon brukar ju stå vid höet när dom får det. Andra gången lät hon verkligen överdrivet ledsen och R som var med såg henne i kohagen. Shit, föl på fel sida av staketet. Hittade en gren och fick linda in den i höpåsen och hålla upp tråden, sen fick jag LYFTA Gála till staketet och trycka igenom henne. Stackarn. Vår el i hagen går via kohagen och aggregatet sitter hos bonden och dit är det en bit. Det fanns inte riktigt tid att springa dit och stänga av med tanke på att på andra sidan diket gick 1.5 tons tjuren med sitt harem. INTE poppis att vara där inne och springa. Fy, nu måste dom bort. Av Yrpa fick jag mig en sån puss så det finns inte. Gud vad jag älskar den hästen.. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 967
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar