Sv: Håll Oss Uppdaterade 4
okej nu ska jag svara lite med utan att bara hacka på dej.
förstår att det är skitsvårt så som du har det just nu, det enda du vill är ju att kunna tölta runt enkelt på en häst som naturligt har tölten i sig och har väldigt lätt för sig eftersom du själv inte har extramt mkt erfarenhet av tölt väl? eller har jag fattat det fel?
om jag var du, eller jag skulle rättare sagt råda dig till att leta upp en väldigt bra tränare i dina trakter, fråga vad det kostar att ha henne på träning i MINST 2 månader(hon skulle inte må bra av att hasta fram någonting det märks på henne hon behöver tid).
och då tycker jag du ska helst hitta någon duktig svensk tränare(inget illa menat mot alla isländska men de har en tendens att rida hästarna i högre form inte alltid men ganska ofta och det är ju inte rätt för din häst).
och det skall vara en tränare som verkligen KAN islandshästar ingen dressyr tränare.
den du rider för i det SKITFINA ridhuset är en dressytränare va?
sen som sagt så skulle jag lämna sadel letandet ett tag, och kolla upp vilken sadel tränaren har och om den passar din häst, hon har väl inte extramt kort rygg och är inte så farligt överbyggd så det ska nog inte vara omöjligt att tränaren har en bra sadel personen kan rida henne i under tiden hon är på träning.
men som några andra sa, om jag varit du hade jag nog väntat lite, sparat ihop lite mer pengar och låtit fölet bli avskilt först, du kan ju rida lite skogsmulle ett tag korta stunder och undivka traven för jag är rättså säker på att ju mer du sträker traven och det diagonala rörelsemönstret destå svårare får du för tölten.
om du skrittar henne mkt och kanske låter henne takta några sten o sen ner i skritt så kan du mkt väl få fram lite lite tölttakt men låt henne i fortsätta då utan det räcker med 2 steg. det tar lång tid innan hästar speciellt som har svårt med tölten kan tölta i normalt tempo och t.o.m ökat tempo.
sen kan du ju galoppera i skogen med i en mjuk rund låg form. sen mkt markarbete INTE tömmkörning lämna det ett tag och lämna det här "tölt försöken" alltså "nu töltar vi" tecknen utan tar hon några töltsten så ja, jättebra men gör ingen stor grej av det och försök inte få henne att tölta själv lämna det till den kunniga tränaren.
hur gammalt är fölet nu? det är väl inte lång tid kvar innan den skall avvänjas lite tålamod måste du ju ha.
när ditt sto väl är "töltsatt" så är det bästa om du forsätter rida lektioner för den personen som töltsatt och ingen annan för det har man då lärt sig att ALLA säger olika och det som ditt sto allra minst behöver är att man förvirrar henne.
att du får rida lektioner så du själv lär dig hur du skall rida henne för det är inte så enkelt att bara trycka på en knapp så töltar hästen utan det är skitjobbigt för dem och det tar flera år innan de orkar ordentligt.
så har man islandshäst får man ha tålamod med.
annars skulle du nog köpt en läromästare istället för en unghäst.
angående sadel då, du kan kanske rida barbacka tills tränaren tar över? köp en ridgjord om hon är för pigg så du inte sitter kvar.
annars kan du väl försöka få tag på en billig bra bomlös, tex kari flex den passar de flesta hästar som inte har allt för korta ryggar och den kostar runt 5000kr hur mkt har du råd med?
och då vet du att den är följsam och följer hästen iaf och det kan inte bli lika mkt fel som med en bomsadel iaf inte under den korta tid du ska ha den, du kanske kan låna den av någon?
det är skitbra att ha en bomlös o växla med sen med.
men rid inte i bomsadlar som passar halvdant det kan skada hästarna så himla mkt.
måste fråga vart lilla fölet var när du var iväg och red?