Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Ja jakten har varit igång länge,
men det är alltid uppehåll (iaf älgjakt) under brunstveckorna.
Dvs just nu, det är uppehåll till ungefär 6/11.

Ingen vill ju äta brunstkött, det smakar ju fan! :crazy:

Jag hade ju två valmöjligheter, göra som tränaren säger och ta traven men sakta ner direkt o börja om. Eller göra som min kusin säger och arbeta upp kvekki i tölten igen utan att stanna.

Du har ett tredje alternativ också, driv fram henne i rejäl galopp så hon märker att det är jobbigt att kasta sig i trav och inte vila (skritt). Viktigt är dock att inte galoppera länge utan bara några språng så hon får ta i. Det fungerar bäst på hästar som tar trav för att de är lata och inte vill anstränga sig i tölt.

Lite uppdateringar från Oss här=)

Jorunn går bara bättre och bättre i går var vi ut och red en sväng mitt ute i skogen.Jorunn är väldigt klok som sätter ner fötterna på bästa ställerna i skogen och väljer de smartaste vägen.
Dock gillar hon inte att gå i gegga:D

Hon börjar bli riktigt tuff ute och inte lika harig/tittig hon stannar men går också på själv helt utan påmaning från mig.

Idag tänkte jag ta lite bilder få se hur bra dom blir he he

KL

Igår var jag ute och fotade lite :D

Nybliven hästägare :love:
333yg69.jpg

Ser fram emot bilder från dig Niela:)

Idag var jag och Kaela ute och red i skogen, hon är pigg som tusan nu:laugh:
Ikväll ska hon klippas:bump:

Knapplån

Usch sikken tråkig dag, jag är ledig i två dar o igår hällregnade det hela dagen, hästarna fick stå. Fast Snöggur fick nya dojjor efter sin tappsko i helgen. Och idag, ja det ser ut att bli en likadan dag idag. Regn regn regn.... Undrar om det blir samma som förra året tro? Igen ände på regnandet?

Men lite glad blir man, det här var min första syn när jag kom ut i köket imorse.
hostmogon.jpg

Pillemaja alldeles utanför fönstret. Men hon är lite dum, för när jag ropade på henne så började hon knata bort mot grinden. Inte såg hon mig i fönstret inte...

I helgen var vi på äventyr, utforskade en ny väg, jättesmart att göra en fredagkväll när det snart mörknar. En nätt liten 2,5h tur blv det o det var kolsvart när vi kom hem. Fantastiskt dock att lilla Kvekki inte var helt slut! Jag kanske inte behöver vara så rädd för långturer med henne längre. O i söndags utforskade vi en genväg över ett kalhygge för att slippa sisådär 1h skritt längs asfalt på samma runda. Det gick bra utom en tappsko på snöggur!

Hoppas jag kan uppdatera ridning senare, men just nu känner jag mig inte direkt hågad att gå ut o sadla på tre blöta kusar i regnet.

vad mysigt, har ni hästarna hemma på egen gård eller?
berätta mer, hur många hektar osv, eget stall med boxar/lösdrift och så eller?
paddock?

vilka söta bilder, men i den bästa vinkeln ser jag;)
men så är de ju, de lägger ju på sig nu inför vintern det är ju naturligt och för din och tyttes skull måste det ju endå kännas bra så du slipper oroa dig att han ska bli för mager, det är faktiskt värre egentligen med en häst som vägrar äta....

thengill går i bantar hage nu och får hö 2 gånger/dag + lite kraft men han bantas inte hårt då jag tror att hösten är väldigt känslig för dem, den är till för att de skall äta upp sig och börjar man banta dem för hårt då så kan de säkert få magsår.

men jag tror det går sakta men säkert framåt för thengills omfång iaf. jag hoppas det kommer bli bättre i vinter när jag har analys och uträknad foderstat och hela kittet, sen ska thengill antaligen stå inne på box med.

+ att han ska INTE få 3 månaders vila denna vintern haha, nu får han klara sig några år.

romeo håller thengill sällskap i bantarhagen:)

och Glampi och Mestur matar jag på så gott det går så de skall hålla hullet i vinter mestur blir nog inga problem men jag gillar inte att jag fortfarande känner glampis revben tydligt även om det inte syns.
tycker gott han kan va lite småtjock inför vintern så lätt hänt att de går ner i vikt snabbt och sen vägrar äta under vintern(som förra vintern då var de tydligen roligare att leka än att äta).
han verkar vara lite kinkig med maten står och sorterar ut de gottaste och får han in nåt äckligt så spottar han ut de trots att det är pellets som smakar precis likadant haha.

de går i en hage med massa gräs och får kraftfoder nu grovfoder har jag inte behöver ge ännu har testat några gånger men de lämnar det bara så de nöjer sig med gräset fortfarande och ingen av dem har börjat gå ner i vikt heller iaf.

Senast ändrad:

Ja, nog syns det att han har lagt på sig lite. ;) men han är ju fortfarande lika läcker.
ska bli så kul att följa er sen framöver, för det är verkligen en snygging till häst det där! :)

Igår red jag för Magnus L igen. Sist var det katastrof pga att min Safir inte alls var i form, pälssättningen tog hårt på min "lille" kille. Efter en hel del gödning och ridning med ridkapson (inspiration från AR) så går han riktigt trevligt nu! Vi fick veta att vi var helt på rätt väg i träningen. Jag fick även kommentaren en gång att min sits var oklanderlig! Tror att jag blev mest glad över det!! Efter jag fick barn var jag vingligare och mer överrörlig än någonsin förr, nu känns det äntligen som jag börjar hitta tillbaka till en lugn sits!
På slutet provade M Safir och han tyckte han var mycket mjukare än man kunde tro. (lite för mjuk och böjlig emellanåt men det är ju ett resultat av min sladdriga ridning:o) Kommentaren när han red var "Bekväm!".
jag var stolt över min häst som har börjat gå med mkt fin bärighet kortare sträckor (får se hur det går på tävling 12/10) Han trivs med träningen nu och känns glad och full av energi!

Glói har jag jobbat från marken en hel del. Gamla svankryggen blir helt rak/rundad när han jobbar och även han verkar trivas med mattes nya träning!

Var nyss uppe i Norrland och luften där och lite annan inspiration från gamla vänner och nya bekanta gjorde mig gott! Laddad till tusen ska jag efteranmäla mig till bl.a T2 på naggurs tävling. Det kan förmodligen inte gå mer än galet:crazy: men eftersom jag aldrig ställt upp i den grenen förr så tycker jag att resultatet är s**t samma! :D

Jag vet att jag sagt det förr men jag ÄLSKAR mina underbara kusar!!!!:love:

Idag insåg jag att min Snuttefia är så otroligt underbar :bow: ..

Red på en ridskole häst, ganska gammal, seg, hård i munnen. Och när jag skulle fatta galopp var jag ju tvungen att sitta tungt i han trav, som var otroligt skumpig, så hade så jäkel ont i magen. Och att få rätt galopp på han var en katastrof för mig, och han skulle svänga lite som han ville (dock visade jag ganska snabbt vad skäpet skulle stå) .. Tänkte på min snuttefia hela tiden, och insåg att hon har en behaglig gångart att sitta i innan man fatta galopp, då syftar jag faktist på BÅDE tölt och trav. Och hon är INTE hård i munnen, och hon hitta galopp direkt och hon är bara allmänt mycket roligare att rida. Jag tackar dig Pokkadis att du finns, den mest underbaraste pollen i världen <3 :love:

*KL*

Liten uppdatering från mig & Draumur :)

Han har nu fått flytta till Långviken och ett stall som kallas för Stall lugn & ro, det verkar hittils bra.
Han har ju aldrig sett så mycket annat än gården han är född på och har bott på hela sitt liv, bara vart hos vet. och ngn tävling nån gång så detta är helt nytt för honom.
De andra hästarna är mycket nyfikna på honom men han håller sig lite på sin kant än så länge.
Just nu går han tllsammans med två islänningar, det ena stoet är bara nyfiken medans den andra valacken som är ranghög har vart "på" han en del,
dock är Draumur ganska enkel när det kommer till rang.
Han verkar inte "bry" sig så mycket, han går undan och vill inte bråka men är samtidigt inte ranglåg, när han vart less på Lótus så sa han ifrån med råge, för att sen vika undan igen.
Draumur vill bara ha lugn och ro, vara kompis med alla och vara omtyckt av alla ;)

Han är lite som tjuren Ferdinand, vill bara sitta under en korkek och luuukta på blommorna ;)

Men hoppas han skall börja trivas snart :)
Han verkar iaf trivas i boxen, ligger ner varje natt, har spån överallt och ser ut som ett troll på morgonen =), dricker massor.
Dessutom väljer han det nya höet framför det gamla som vi blandar med för att få en övergång, tydligen är stallets egna hö smakligare.

Ikväll blir första ridturen på nya stället, blir kul att prova alla nya ridstigar.

*kl*

Filipus hade lite feber imorse. :(
Tempade honom och han hade 38,5 i temp. :(
Vi tempar våra hästar i stallet varje morgon och Filipus brukar ligga på 37 drygt, men aldrig så högt som 38,5. :(

Tempade om honom nu när han kom in, då hade han 38,0. Ska ta tempen ikväll igen och se om det har sjunkit ännu mer. *man får hoppas på det bästa*

Imorgon kommer jag ha fullt upp. Om Filipus inte har nån feber imorgon kommer jag rida 3 hästar (islänningar. Thengill, Filipus och Blaer) och köra 1 eller 2 varmblod på 4 timmar. Ojoj, vad stressigt men kul det kommer bli :D

Här kommer lite bilder från dagens träning, på någon bild är det min tränare som rider och på dom andra är det moi(klumpen):p
Tycker det gick jättebra, och visst hade hon hög form när vi skulle försöka tölta men det är bättre iaf!
Med risk att bli halshuggen....bilder
Sadeln som jag lånat (Nordica) passade inte heller utan ska lämna tillbaka den.
Funderar på att köpa en på avbetalning från Agersta, ngn här som gjort det?
Fungerade det bra?Vilken sadel ska man välja?

23946314.jpg

23946370.jpg

23946440.jpg

23946481.jpg

23946511.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 967
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar