Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Oj det var ett långt inlägg:D

Ja det är en dressyrtränare och hans tjusiga ridhus;)

Kan svara på det sista och fölis var hemma i hagen med shettisen.

Låt hästen få var häst och ta hand om sitt föl.

Därefter tycker jag du ska skicka henne på träning (inte till denna tränaren).

Formen på töltbilderna är helt oacceptabel.

De andra hästarna som töltsatts i hög form har ändå jobbar med rumpa och rygg. Deras exteriör har gjort att de kan gå i en hög form och ändå jobba på med bakdelen. Kaela går på framdelen, har hjorthals och sänkt rygg.
Jag är förvånad över att du själv inte får upp ögonen och vill ge din häst en bättre "relation" till tölten. Hon kommer bara förknippa den med obehag (som hon redan gör?) i framtiden.

Jag kommer fortsätta rida, dom behöver inte bara gå och dra i hagen för att dom är mammor.
Jag har ju inte ute henne flera timmar.
Han är 4 månader den 8:e.

Känns som en upprepning av förra året nu när allt regn kommer:(
Leriga hagar och hästar *suck*

Känns som att du hela tiden frågar om råd här men ändå gör tvärt emot....
Ang tränare så tycker jag du ska lägga ner dressyrtränaren. Koncentrera dig på någon som kan islandshästar! Tror inte att klassisk dressyr är det hon behöver just nu. Lägg dina pengar och energi på att hitta en bra tränare som kan hjälpa dig med töltsättningen och låt bli att försöka hemma innan dess! Tror tyvärr att det gör mer skada än nytta just nu... Ang sadel så löser det inte dina problem att beställa från Agersta. Tror du den kommer passa bättre bara för att du kan ta en dyrare på avbetalning?
Sedan förstår jag inte riktigt hur du tänker. Du säger att du köpte henne för att du vill gå kurser och kanske tävla lite. Nu har du tagit ett föl och om jag fattat det rätt så planerar du att betäcka henne igen? Det var ju en ridhäst du ville ha? Varför inte se till att utbilda henne/dig först och få tölten på plats. Detta blir ju hela tiden avbrutet om du ska ta ett föl till. Varför inte rida henne ett par år och ta ett föl sen?

Sedan förstår jag inte riktigt hur du tänker. Du säger att du köpte henne för att du vill gå kurser och kanske tävla lite. Nu har du tagit ett föl och om jag fattat det rätt så planerar du att betäcka henne igen? Det var ju en ridhäst du ville ha? Varför inte se till att utbilda henne/dig först och få tölten på plats. Detta blir ju hela tiden avbrutet om du ska ta ett föl till. Varför inte rida henne ett par år och ta ett föl sen?

Det har jag också funderat på... lite svårt att både äta kakan och ha den kvar om man säger så. Är det då inte bättre att du köper en ridhäst med tölt och väljer att enbart avla på Kaela (eller sälja henne).

Delvis knapplån:

Är inte gångarterna delvis medfödda? Eller är jag ute och cyklar?*kliar mig i huvudet*

Nu kommer en uppdatering från mig om nu ngn minns oss öht:p

Efter bakslag på sensommaren och seriösa byten av häst till någon mer pålitlig så har det plötsligt börjat gå mycket bättre.:laugh: Har lagt det här med sadel på hyllan och rider i stort sett alltid Dorri med ridgjord och avlastande pad. Försöker varva längre turer med tömkörning så nu är han mer avslappnad och lösgjord både från marken och ryggen. Det var i någon fodertråd, tror jag, som jag fick tipset att helt lägga om träningen istället för att fokusera på fodret och det verkar ju helt klart hjälpa.

Tyvärr har han blivit lite mer passaktig av någon anledning, inte i skritten men i galoppen och det blir oftare grispass nu än förut. Vet inte riktigt vad det beror på, kan det vara stelhet eller att vi inte tränade så mycket i somras?
Traven kommer fortfarande i stort sett bara vid markträning.

Kristall har det bra! Han har varit på kurs och det ekipaget nådde målet; samlad trav på volt. :laugh:

Har tyvärr inga nytagna bilder men ska se om det blir bättre väder i veckan så att man kan plåta lite.

Gullan, ditt inlägg var verkligen kanon, du tog orden ur munnen på mig!

Fettso: jag tror det är dags att du bestämmer dig för en sak och håller dig på den linjen. Du har ju flaxat mycket fram och tillbaks angående vad som ska göras med Kaela och inte!

Vad du gör med din häst är ditt val. De som försöker ge dig råd här ÄR dock väldigt duktiga och vet vad de talar om- och visst ser du väl ett mönster i deras åsikter? Men som sagt, du gör vad du vill, men det bästa är väl ändå att antingen låta henne gå och skrota eller lägga pengar på att hon kommer till en riktigt duktig tränare?

Sen röstar jag fortfarande för att du ska vänja henne vid spöet så du kan jobba vid hand. Det är OUTSTANDING vad det kan göra med en häst. Jag använder aldrig tömkörning, utan bara jobb på kort tygel.

Det är nämligen så, som jag skrev till dig, att hur TRÅKIGT det än är så MÅSTE man gå några steg tillbaks om det är saker i ridningen som inte fungerar. Kaelas bakdel måste komma in under henne och aktiveras, och hon måste slappna av i sin överlinje och länga den.
Kanske kommer du behöva gå bredvid henne i en evighet och lära henne stanna på röstkommando, men då får du göra det, hur trist det än är att bara jobba med grunder. T.ex så måste hon ju lära sig att inte ta utrymmet hon får av dig, dvs hon ska gå kvar i en trevlig form även om du länger tyglarna eller ger henne frihet- hon ska varken kuta iväg från dig eller slänga upp huvudet, får då är det något i ridningen som inte fungerar. När hon kan gå kvar i en trevlig form utan att ta sig friheter hela tiden, hon är van vid spöet och van vid att du bromsar på röst/sits och små, små tygeltag, då kan du börja introducera tölten igen!
Tills dess är det skritt och galopp som gäller, inte trav och ingen halvdanna töltförsök, på det viset kan du nog komma en bit på väg :)

Lycka till!

Han var tjock förra hösten också, men det hjälpte ju inte... vi får väl se hur länge han håller hullet i år. Nu när det har regnat några dagar så har han genast tappat en del, så nu blir det till att öka högivan. Jag är inte rädd för att ge mycket hö, tvärtom.

Man är väl inte dum och lägger ut bilder där hästen ser tokfet ut...:angel::D

Klottagirl: Tackar! Jo, han har verkligen lagt på sig, men han har också växt och breddat sig en del, så det är bra!

//Julia

Jovisst, möjligheten att kunna tölta är ju medfödd, men vissa hästar har svårare för det än andra och dessa måste man introducera till tölten och hjälpa till en tölt i rätt form och takt.
Vissa hästar töltsätter sig själva, vissa gör inget annat än att grisepassa runt. Det beror mycket på hur laterala de är :)

Odinn är precis som sin mamma! :mad:
Han blir en banan när han inte vill. Men men, det skall nog bli bra det med.
Idag får han vila.

Hur gör ni om ni har en skadad häst i stallet, och just denna hästen går ihop med er häst?
Travaren i stallet här hemma har en trasig hornhinna och har gått på stark medicin i flera månader. Nu medicineras han 2 ggr om dagen och är MYCKET bättre, men han får fortfarande inte vara ute i mycket blåst och ösregn. Så idag står han och Odinn inne. Senare skall det bytas så att Yrpa och Gála får komma in och torka upp och då får Odinn gå ut ensam. Frallan får gå ut en timme och springa av sig lite, men mer än så går inte idagsläget. Dumt att riskera att förstöra allt arbete hon lagt ner på det där ögat.
Men skulle ni vägra att ha er häst inne? Jag har gärna mina hästar inne, kanske inte hela dagarna men ett tag i alla fall. Just idag går det ju att dela på det så att Odinn står inne halva dagen och Yrpa halva dagen, men det går inte från och med imorgon. För då åker Yrpa och Gála.

Igår var jag och hälsade på Nybyn Islandshästar och snarast körs Yrpa iväg dit, dvs imorgon. Det skall bli skönt att veta att Gála får fyra andra föl att leka med. Och Yrpa får massa ston att umgås med. Och bäst av allt är att jag slipper Gála.. :bump:

Men kan inte Odinn vara ute själv hela dagen ändå? Eller kan inte den skadade hästen stå inne själv? Jag är en sådan sur människa att jag hade vägrat att ha mina hästar inne:p

Travaren kan inte stå inne själv.
När han skadade sitt öga stod han inne i mörker helt ensam i tio dagar. Det har satt sina spår. Det är med nöd och näppe som han står inne själv medans man släpper ut Odinn och går in och hämtar Frallan.

Eftersom vi är rätt beroende av varandra då det bara kommer vara våra två hästar i stallet from november och skulle min häst skada sig så illa som Frallan är så skulle inte jag vilja att han fick stå inne själv hela dagarna.

Eftersom vi är rätt beroende av varandra då det bara kommer vara våra två hästar i stallet from november och skulle min häst skada sig så illa som Frallan är så skulle inte jag vilja att han fick stå inne själv hela dagarna.

Så resonerar jag också, att om någon annan häst skadar sig och min häst behöver vara sällskap åt den så skulle jag absoult ställa upp, nästa gång kan det vara min som är skadad och behöver sällskap. Svårt med ögonskador, det kan ta tid att läka. Hur mycket innetid handlar det om? Är det bara de dagar det är pissväder, eller 7dagar i veckan? Skulle det handla om veckor en frisk häst skulle behöva stå inne dygnet runt för att en annan häst är skadad så skulle jag försöka hitta en annan lösning. Tex. skaka fram en till häst att växla med om jag kunde.

Han är ute när det inte regnar och blåser. Annars är han ute som vanligt.
Idag är det riktigt skitväder så dom får stå inne. Men idag kan vi i alla fall växla mellan Odinn och Yrpa.

Vad skönt att du hittat ett bra ställe för Yrpa och Gála!

Jag skulle också resonera som dig, nästa gång är det kanske du och din häst som behöver hjälp. Med lite tur blir det inte så himla många dåliga dagar heller.

Hela veckan har jag tränat på min sits, har ridit barbacka och utan stigbyglar.

Fick hem min repgrimma för någon dag sen, så jag funderar på att bygga en picadero (en fyrkantig rundcorall) så jag kan träna bättre.

Örn har nu vilat i 2 av 4 veckor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 927
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka