Sv: Håll Oss Uppdaterade 4
Gullan, ditt inlägg var verkligen kanon, du tog orden ur munnen på mig!
Fettso: jag tror det är dags att du bestämmer dig för en sak och håller dig på den linjen. Du har ju flaxat mycket fram och tillbaks angående vad som ska göras med Kaela och inte!
Vad du gör med din häst är ditt val. De som försöker ge dig råd här ÄR dock väldigt duktiga och vet vad de talar om- och visst ser du väl ett mönster i deras åsikter? Men som sagt, du gör vad du vill, men det bästa är väl ändå att antingen låta henne gå och skrota eller lägga pengar på att hon kommer till en riktigt duktig tränare?
Sen röstar jag fortfarande för att du ska vänja henne vid spöet så du kan jobba vid hand. Det är OUTSTANDING vad det kan göra med en häst. Jag använder aldrig tömkörning, utan bara jobb på kort tygel.
Det är nämligen så, som jag skrev till dig, att hur TRÅKIGT det än är så MÅSTE man gå några steg tillbaks om det är saker i ridningen som inte fungerar. Kaelas bakdel måste komma in under henne och aktiveras, och hon måste slappna av i sin överlinje och länga den.
Kanske kommer du behöva gå bredvid henne i en evighet och lära henne stanna på röstkommando, men då får du göra det, hur trist det än är att bara jobba med grunder. T.ex så måste hon ju lära sig att inte ta utrymmet hon får av dig, dvs hon ska gå kvar i en trevlig form även om du länger tyglarna eller ger henne frihet- hon ska varken kuta iväg från dig eller slänga upp huvudet, får då är det något i ridningen som inte fungerar. När hon kan gå kvar i en trevlig form utan att ta sig friheter hela tiden, hon är van vid spöet och van vid att du bromsar på röst/sits och små, små tygeltag, då kan du börja introducera tölten igen!
Tills dess är det skritt och galopp som gäller, inte trav och ingen halvdanna töltförsök, på det viset kan du nog komma en bit på väg
Lycka till!