Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

fettso?
vet du hur kealas föräldrar är/ är de 4 eller 5 gångare? svår eller lätttöltsatta?

jag tycker det är lite nackdel att köpa hästar från island på det sättet att man ofta blir lurad, de är ofta sämre än vad som sägs, men det beror ju på om man köper av en seriös lr inte.

sen har jag hört att förr i tiden så visste ju inte hästuppfödarna på island riktigt vilken hingst som betäckt vilket sto så ofta skrev de in och chansade lite...den tanken tycker jag är skrämmande...då har kanske ine hästen den stammen man trodde. och misstag inom aveln görs ju lättare.

Såvitt jag vet har Hrimnir INGEN pass, poängen i bedömningen angavs väl till 5 om jag inte missminner mig, vilket betyder att han inte har någon pass alls eller att pass inte är visad.

fettso?
vet du hur kealas föräldrar är/ är de 4 eller 5 gångare? svår eller lätttöltsatta?

jag tycker det är lite nackdel att köpa hästar från island på det sättet att man ofta blir lurad, de är ofta sämre än vad som sägs, men det beror ju på om man köper av en seriös lr inte.

sen har jag hört att förr i tiden så visste ju inte hästuppfödarna på island riktigt vilken hingst som betäckt vilket sto så ofta skrev de in och chansade lite...den tanken tycker jag är skrämmande...då har kanske ine hästen den stammen man trodde. och misstag inom aveln görs ju lättare.

Fast om jag inte missminner mig har ju inte Fettso köpt Kaela från Island och dessuom visste hon ju när hon köpte henne att hon inte var ngn lätt häst och fick henne till ett bra pris.

När det gäller säkerheten på härstammningen på Island har den ju inte alltid varit på topp hos alla uppfödare men det gäller väl att välja varifrån man köper hästen, det finns ju många olika uppfödare på Island så det är väl lite taskigt att dra alla över en kam. Nu är det ju på väg att bli bättre, om inte annat kan man ju kolla med hjälp av DNA så folk vågar väl inte hitta på lika friskt längre.

Min häst är ytterligare en som är töltsatt i sommar. Är han en av de som går i för hög form?
Jag har inte lagt någon som helst fokus på formen, utan mestadels koncentrerat mig på att hålla takten ren. När han är stark nog att bära sig i ren takt kommer formen nog också att komma. Däremot anser jag att han får med sig både ryggen och bakbenen bra.

På de här tre bilderna har Glaesir "töltat" i ungefär tre dagar. Här har han precis hittat det latterala rörelsemönstret.
Sttersigbra.jpg

tlt2.jpg

Här har Glaesir töltat i två veckor ungefär.
1-3.jpg

8-1.jpg

7-1.jpg

Och här, de sista bilderna jag har, har han töltat i ca 1,5 månad.
3.jpg

1.jpg

Tlt.jpg

Senast ändrad:

fettso?

Jag tycker de flesta hästar som säljs är sämre än vad som sägs, vare sig de säljs från Island eller Sverige.

Därför gör man som köpare en egen bedömning av hästen, utan att lägga alltför stor vikt vid säljarens beskrivning ;)

Jag tycker de flesta hästar som säljs är sämre än vad som sägs, vare sig de säljs från Island eller Sverige.

Därför gör man som köpare en egen bedömning av hästen, utan att lägga alltför stor vikt vid säljarens beskrivning ;)

:bow::bow::bow:

*kl*

Jag har ridit Hilda 4 ggr nu. Det har gått över förväntan. Det som krånglar mest är själva uppsittningen då hon blir väldigt spänd. Men jobbar på det. Igår avancerade vi oss till lite trav. Jag har laggat av mig endel under halvåret jag inte ridit kan jag säga. Förhoppningsvis är jag snabbt tillbaka i form igen. Haha.

Perla har gått upp i vikt nu. Så det känns jätteskönt.

Har bestämt mig för att sälja Bjartur i vår.

Fast det är väl mest så att man får känslan av att annonssidorna översköljs av billiga importhästar. Kan tänka mig att många lockas av en tjusig bild och ett bra pris. Men de vet ju inget om hästens verkliga karraktär. Allt som oftast slutar det ju väl, men inte alltid. I Sverige kan man åtminstone se hästen live och reklamera om så skulle önskas.

Hu så vanligt det är, människor som sitter och säljer hästar från Svedala. Har de sett hästen? Nej, det har fått bilder av säljaren på Island samt en målande beskrivning som talar om att detta är nästa VM häst med en unik brun färg.:grin:

Ofta toppas dessa annonser med, höstpris, passa på nu, sista chansen osv.
Sista chansen för vad då?

Sorry, nu blev det lite OT men kunde inte låta bli att haka på.

*kl*

Vad jag funderar på är hur det kan sälja så billigt! Jag menar bara att registera ett föl i Sverige kostar ju idag runt 2000kr inklusive DNA-test och ID-kontroll. Ni som vet, kostar det så lite att föda upp/hålla häst/hålla häst i träning på Island?

*kl*

Lite uppdatering från mig.... Idag har det varit underbart väder och självklart ska man rida då :) Var ut på en timmes sväng och det gick bra. Förra veckan har jag följt med några ridgrupper ut och ridit och han har gått såå himla bra!! Gick väldigt bra idag också, lyssnade och var på alerten. Måste ju dela med mig lite bilder på min skönhet :) (Hm som dock hade precis rullat sig på rumpan innan jag kom)

När jag kom tillbaka från ridturen och efter jag hade borsat av och gett honom lite godis, märkte jag att han flemade en del. Så jag kollade och han hade ett litet skrapsår vid nosen och så kikade jag i munnen och där hade han nå konstigt rosaliknande grejs vid en av tänderna. Jag lägger upp en bild och vill gärna veta om ni vet vad det är? Troligtvis har han tuggat på nått eller lekt med en pinne för det brukar han göra.. Jag tvättade rent med ljumetvatten och det gick bra, han ryckte inte eller nått och tyckte inte det var otäckt på nått vis.

Garpur o jag på dagens höst-ridtur:

Vi träffade en liten unghäst som tyckte om Garpur ^^,

Stannade och skulle dra tillbaka sadeln och passade på å ta ett ganska så fint kort

Garpur sa hej då!

Och bilden på tanden.. Nån som kan tänkas veta vad det är? Jag tror han har lekt med en pinne för han brukar göra den, så ifall han har stött emot den. Jag vet inte riktigt..

Tack för mig och jätte tacksam för info om tandbilden ;)

Vissa saker är ju billiga, tex registrera (i FENGUR) kostar ingenting, själva passet görs vid export och är en del av exportkostnaden, dvs det betalar köparen, språngavgift är ofta gratis, om uppfödaren skaffar bete åt en unghingst med bra härstamning får han låna den gratis (det finns hur många sådana som helst att välja på om man har bete och några ston). Hästarna kan gå på bete mkt längre period, de som har stora beten på södra Island börjar i allmänhet inte fodra förren i dec-jan senare om det inte är unghästar eller fölston, veterinärkostnader är mkt billigare, man behöver inte vaccinera osv....
Inridning och träning ligger väl priserna på ungefär detsamma, de flesta av de billiga hästarna är väl just de oinridna.....

Kom på ett prisexempel: för betesgång/vinterfodring av våra ston på Island betalar vi ca 2000 Svenska kronor om ÅRET :o per styck...

Kunde inte säga de bättre själv :crazy: !!!

En rubrik som "Nedsänkt pris 1/10 - 7/10" , eller liknande gör bara annonsen oseriös för mig! Och ja, som du sa dem lägger ju gärna till som "Unik brun färg". I photoshop kan alla färger blir unika :d !!

Ja dags att kolla upp vad som är fakta och påhittat i hästannonserna. Klyschor är alldeles för vanliga och läser man en del annonser verkar dom som skrivit inte veta vad dom talar om. "Blivande tävlingshäst med bra takt" och sen bild på en häst i grisepass...

Seriösa uppfödare och avkommor till bedömda ston i avel borde värderas mycket mer än vad dom gör. Där finns det svart på vitt att hästarna som säljs är välplanerade och att uppfödarna vet vad dom sysslar med. Att resultatet av planeringen passar köparen måste köparen sen själv avgöra.

Med andra ord det är väldigt svårt för den svenske uppfödaren att konkurrera, för tro mig köparna går mycket på priset... Samtidigt kan man ju fundera över om det verkligen behövs en sån omständig svensk byråkrati? Varför i hundan har allt blivit så dyrt och krångligt igentligen?
Gnälligt kanske men ändå.. ibland funderar man ju.

Senast ändrad:

Odinn töltade inte som föl.
Och Gála är med största sannolikhet femgångare.. :p Så mycket pass som hon visar så..

Och mig veterligen har Hrimnir ingen pass övh.
I mina ögon har inte Fannar det heller då han har en 7a för pass och det är tom pinsamt att den 7an finns med i bedömningen.

Det ser ut som en vanlig blåsa, så som människor också får vid förkylning osv. Barki hade en hel del när han hade luftvägsinfektioner och var dålig...

Inget att oroa sig för, blir det inte värre är det bara vänta ur det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 539
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 247
· Visningar
64 785
Senast: Bexzor
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka