Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Jag kan nog också erinra mig om att ha läst en intervju med Denni för länge sedan, då Hrimnir hade sin storhetsperiod- att de inte arbetat fram passen på honom för att behålla töltens kvalitet.

Gimsteinn kan bli lateral och antagligen kommer han inte bli femgångare eftersom han har så pass bra grundgångarter.
ett sådant resonemang håller inte. En bra femgångare har bra gundgångarter. Konstiga erfarenheter du har.

Vad sedan Gimsteinn kan prestera får väl framtiden utvisa.

Fler bilder från Skáneyland

tre svarta ston
ston.jpg

Hrísla från Skáneyland 6 år e Viss från Österåker u Hrina Vigdís fra Grandalen
Hrisla.jpg

Hlökk från Skáneyland 4 år e Garri frá Reykjavík u Björk från Skáneyland
Hlkkskritt.jpg

sto 4 år
fuxstov.jpg

Frida från Skáneyland 4 år e Birkir från Skáneyland u Venus från Skáneyland
Bsto.jpg

Admiráll från Skáneyland 6 år e Segull frá Skardi u Venus från Skáneyland
Askritt.jpg

Jag har alltid undrat, varför heter det Skáneyland? Det har inget med isländska gården Skáney att göra? Eller kanske bara gården hette så från början? Vore kul om du vet:)

Det var trevlig att se hästarna i hösthull (att det inte bara är våra som är lite runda).

Hrísla i tävlingshull
hrisla2.gif

Hrísla i vilohull
Hrisla.jpg

Ja men det finns ett sto också, jag har ett sto som är en knallren femgångare. Hon betäcktes med en knallren fyrgångare, och fick en en avkomma med pass.
Så hingsten är inte allt, femman bedömning anger just att Hrimnir inte bör lämna något arv vad gäller pass. Alltså han är en klockren fyrgångare, du behöver inte maila Denni det räcker med att titta på bedömningsprotokollet som jag är säker på finns tillgängligt genom internet.

jaha, okej!:) Är det ett gammalt namn för Skåne?
Väldigt OT men språkhistoria är himla spännande:D

Boj- Inte för att det varken intresserar mig eller spelar mig någon roll, men jag är ganska säker på att Hrimnir har en del passanlag. Dock valde de att inte träna passen, eftersom de var rädda om hans tölt. Kanske satsade de mer på hans tävlingskarriär än ridegenskapsbedömningen? Vad vet jag, men kanske är det en rimlig tanke?
Har däremot sett mestadels fyrgångare, typiska fyrgånagre dessutom, efter honom.

Gör en uppdatering för egen del;

Tindra är så mycket bättre och hennes medryttare bara älskar henne, det känns kul:) Var nu ett år sedan hon var som sämst och gick omkull ordentligt. Eftersom jag har så sjukt mycket studier nu så rider jag henne inte så mycket, utan det blir de andra två som jag arbetar mest med. Efter hennes vila kommer det dock bli lugnare för mig och då hoppas vi på en fin nystart:) Kommer äntligen ha lite mer tid för hästarna igen.

Vera, aka passråttan, har blivit stallets sötaste ulltott igen. Hon traskar glatt på och har följt med på en del uteritter. Men som sagt, hon har verkligen upptäckt hur kul det är med pass:angel: Speciellt om man håller in henne lite och ska rida ikapp hästen innan.

Hur skulle ni gjort, vara glada att hästen bjuder fram såpass mycket (även om det är blandning grisepass/flygande pass/oren trav), eller stanna upp och se till att det är åtminstone oren trav? Vill inte hålla på och ta så mycket i henne, när hon väl är positiv och glad. Jag tror inte heller gångarternas renhet kommer bli något framtida problem, hon är mycket lättväxlad och realtivt ren om man rider först i ledet eller på banan. Samtidigt vill jag vänja henne med att gå längre bak i ledet med. Men det kanske får vänta. Hon är fem år, riden kanske 30 ggr, sedan maj i år då hon hade ryttare för första gången.

Såg på Bennis sida att han har en fyraårig valack som är helbror till Vera:love: Ingen som är intresserad?:angel: Skulle vara kul med ett helsyskon i Sverige. Hos Benni lär han väl gå och slappa i hagen ett tag till om jag känner honom rätt...

Glaesir-> Vilken bra debut! Skönt att han verkar trivas på banan också och tycka att det är roligt.

Frida från Skáneyland 4 år e Birkir från Skáneyland u Venus från Skáneyland
Bsto.jpg

Måste bara fråga, är det här stoet släkt med Olga frá Skáneyland eller Héðinn von Gretesch?
Hon är så lik min häst (e: Héðinn) på ansiktet nämligen:idea:!

Här är två Venusavkommor. Den i blå grimma är efter Segull (helsyster till Admiráll alltså) och den andra är efter Segullsonen Birkir.

sston.jpg

Segulldottern är en typisk femgångare med bra påskjut.
Birkirdottern har rundare galopp och vackrare framdel.

Det var trevlig att se hästarna i hösthull (att det inte bara är våra som är lite runda).

Hrísla i tävlingshull
hrisla2.gif

Hrísla i vilohull
Hrisla.jpg

oj det är ju otroligt alltså ser ju ut som en helt annan häst.
tänk hur snygg thengill skulle vara som smal:d
men vi är på god väg:)

det är ju helt otroligt hur de får ner hästarna så mkt i vikt alltså de går ju knappast på bete iaf...för på den sista bilden ser vi ju hur hästar blir av bete/gräs.

det är ju helt otroligt hur de får ner hästarna så mkt i vikt alltså de går ju knappast på bete iaf...för på den sista bilden ser vi ju hur hästar blir av bete/gräs.

Fast det där är inte riktigt sant, jag har haft bägge mina ridhästar på bete i 2½ månad. De kom hem visserligen lite smått rultiga, men inte med något i ögon fallande. Bägge hästarna fick man gå fram och känna på för att vet om och hur mycket.

Jag kan tro att grunden ligger i hur de fodras för övrigt, från början av mitt ägandeskap och innan utbildning så såg även mina hästar ut som sprängfyllda medicinbollar efter ett bete. Numera fodras de in i betet, och fodras även ur det.

Det var synd att jag inte hann fota dem när de kom hem, nu hjälper det dig föga när de varit i gång snudd på 6 veckor.

Jag blir nyfiken på vad du menar med Fodrar in och Fodrar ut från betet?

----
Knapplån

Idag äntligen kom Kveikjas nya bett på posten! Det har varit försvunnet på posten i en vecka efter att ha trillat ur ett trasigt kuvert. Vi hade redan sadlat o tränsat o tog brevlådan på vägen ut, så vi stod vid brevlådan o bytte bett :D Mitt på vägen :angel:

Passar perfekt! Kan nog inte bli bättre?
nybett.jpg

Det är ett tredelat i stl 9,5. Tidigare har vi använt rörliga ringar och 10,5 vilket inte sett helt bra ut. Satt ofta snett o stack mer ut på höger, verkade ligga framåtböjt i munnen. Nu känns det bra!

Lekte oxå med kameran idag. Jag börjar fatta det här med bländare o slutartider o iso. Gör en liten bildbomb...

fotoandvack.jpg

broder.jpg

fotooga2.jpg

soggskugga.jpg

smillafoto.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 539
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 246
· Visningar
64 760
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar