Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Ett sådant resonemang håller inte. En bra femgångare har bra gundgångarter. Konstiga erfarenheter du har.
Vad sedan Gimsteinn kan prestera får väl framtiden utvisa.

Eftersom jag har tittat mycket på hans stam, både på mammans och pappas sida + att jag rider honom nästan varje dag och att han aldrig har visat någon tendens till pass (inte i nedtagningar, inte när han kommit i obalans eller något), förutom att han kan bli passtaktig i tölten, så tror jag inte han blir femgångare. Vad skulle vara konstigt med det? Jag har ju aldrig sagt att han absolut kommer bli fyrgångare men tror och hoppas på det. Och om han nu skulle visa sig ha pass skulle jag nog inte ta fram den eftersom den antagligen skulle bli halvdan och då bygger jag hellre vidare på tölten.

Men oftast brukar femgångare vara lättare att töltsätta, komma i pass när de är obalanserade/ i nedtagningar, har svårare för traven på t.ex. små volter/i höga tempon utan att slå upp i galopp eller pass. Och han har riktigt bra galopp för att bara vara 5 år, det är ju bara att fråga folk som ridit på honom.

satt och jämförde lite bilder..
Safír med låsning i SI-leden
19669281.jpg

ca 4 mån efter behandling
24012164.jpg

6 mån efter behandling
24012135.jpg

Jag tycker att bakdelen har blivit större.. Vad tycker ni?

Senast ändrad:

Jag tror att det glimjandi syftade på vad det du skrev om att Gim troligtvis är fyrgångare eftersom han har så bra grundgångarter. Alltså; resonemanget att femgångare har sämre grundgångarter än fyrgångare håller inte.

//Julia

KL

Idag var ET ute och kollade på Lúkas.
Han var liiiite svälld i vänster fram och ska masseras med Arnika,
sadeln är för lång och trycker lite bak, vilket gör att han inte riktigt jobbar med bakbenen. Men annars såg han bra ut :D
Så nu blir det barbackaridning tills vi hittat en bättre sadel.. :eek:

Kl

Nu har tid bokats för Tytte på måndag, så nu blir det till att träna lastning och åka en liten träningstur! Det känns skönt att jag har några dagar på mig och att han får en sällskapshäst med sig i transporten som ska upp på behandling.

I går jobabde vi i paddocken (skrittarbete ska vi ju hålla på med) och övade tygelhjälper. Det gick jättebra. I början tuggade han sådär knepigt på bettet igen, men han slutade när jag sa till. Han verkar dock tycka att det är mer obekvämt i vänstersidan än högersidan när jag tar i tygeln, så han kanske har någon vass liten tand där. Tandläkare ska komma i januari, så jag väntar tills dess. Vi jobbar ju ändå inte speciellt mycket med träns, och jag använder minimala hjälper, så det ska nog gå fint.

Jag var ute och red på en annan häst i skogen i går också. Helt kravlöst (som draghäst till en unghäst =) och det var underbart! Dock börjar det faktiskt kännas i tjockismagen nu... i alla fall i lite högre tempon.

//Julia

*kl*

Angående gårdagens diskussioner om billiga importhästar, antar att de och alla övriga saluhästar blivit ännu billigare nu när den isländska valutan faller som en sten. Fy tusan va läskigt det är med den ekonomiska krisen på Island, tänk om hela landet blir bankkrut:eek:

Den tanken slog mig oxå idag... Är sugen på att köpa ett föl o ta hit inför framtiden. Det var jag redan innan krisen, men nu fick jag ju ett skäl till.

Men jag tyckte det var något konstigt när jag var på island i sommras. Det var alldeles för många lyxjeepar ute på vägarna, sprillans nya lexus, jeep och landcruisers... Det måste vart billigt o låna fram tills nu?

Idag togs de lite kort på Jorunn.. Hon var riktigt busig och bockade och rejsade massa.. riktigt roligt att se..
Min sengångare har vaknat till liv:banana:

Linlus som gillar att man tar kort på henne he he

Jorunn7okt08058.jpg

Hm ja vad säger man??:D

Jorunn7okt08046.jpg

Travilitrav

Jorunn7okt08056.jpg

Galopp

Jorunn7okt08047.jpg

Islänningar är inga korkade människor, om deras krona har sjunkit kommer de att sätta priset på hästen i annan valuta. Te x som svensk kommer priset att anges i svenska kronor, så tro inte på att du kommer att göra något klipp.
Det här har hänt vid ett tidigare tillfälle, då sattes priset i aktuell valuta därifrån köparen kom och inte i isländska kronor.

Gud vad fin hon är!!:)
Vill se bilder på när ni töltar också:D

Fotade min älskling idag:love:

24014071.jpg

24014091.jpg

24014110.jpg

24014122.jpg

Ja efetrsom Jorunninte behagar att Tölta när hon springer lös så är de ju svårt att ta bilder på tölten.Har ju ingen som kan ta bilder när ajg rider..
MEN i morgon kommer det en tjej som skall provrida henne för att ev bli medryttare.Så tänkte be henne ta lite bilder på mig då och inte för jag är något proffs på att tölta.. men ska försöka få till nått steg:D

Är ju helt nybörjare på de här med å tölta=)

Islänningar är inga korkade människor, om deras krona har sjunkit kommer de att sätta priset på hästen i annan valuta. Te x som svensk kommer priset att anges i svenska kronor, så tro inte på att du kommer att göra något klipp.
Det här har hänt vid ett tidigare tillfälle, då sattes priset i aktuell valuta därifrån köparen kom och inte i isländska kronor.

Men de hästar som redan ligger ute på annons ändrar de väl knappast priset på eller?

Sen självklart får man vad man betalar för...

Jorunn är sockersöt! Vill också se töltbilder på er nu =)

Kaela: Vad hände med eran lilla shettis? Har ni inte dne kvar längre?

Jo visst, men dessa hästar lär knappast hålla någon högre kvalitet och notera att priset anges i Svenska kronor. De man ska kolla efter nu, är om priset är inklusive frakten eller exklusiv. Fler och fler annonser anger nu utan frakt, alltså bara hästpriset. Man toppar ofta försäljning av sto inklusive betäckning, kostnaden för denne är marginell men ger desto mer i pluskan vid en försäljning eftersom många ser bara två hästar i ett pris istället för en.

*kl*

Det blir nog att kastrera Solen iaf. Räknade på träning och visning mm och jag anser att det finns så enormt mycket fina hingstar så det är inte lönt att lägga de pengarna på en visning som dessutom kanske inte ens leder till ett godkännande, dessutom måste man ju ta i beaktande att man måste ut på banorna så han syns vilket också kostar en hel massa :grin:

Och ska jag ändå inte visa honom är det ju bara synd om honom i vår när hormonerna sprutar.

Här kommer fortsättningen på Kaela som ngn så vänligt raderade, kul att man är välkommen...
Jag ska iaf inte krångla mer med tölten på henne, utan det får vara.
30 November åker hon på töltsättning.
Tack alla för era råd och tips, speciellt du Muninn!:)

24014175.jpg

24014269.jpg

24014271.jpg

Den vänliga skälen är som du kanske förstått, jag. Namn givna personer och företag är inte tillåtet, och därför raderades ditt inlägg. För övrigt har jag bett dig tidigare att kanske välja ut dina foton med mer omsorg, istället för att bomba forumet med bilder.

Boj/moderator

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 539
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 246
· Visningar
64 722
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka