Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Min häst har ett likadant träns och ett likadant bett som du har! :D

Idag vilar Spurning, jag har prov imorgon och mamma är iväg så hon kan inte skjutsa mig ( har 2 ½ mil till stallet).

Imorgon blir det antagligen ett pass på banan!

De får beta in sig i korta sekvenser från början, de fodras normalt. I takt med att tiden för betet ökar, dras fodret successivt tillbaka för att till slut gå på bete heltid. När man ser att betet börjar tunna ur, så får man antingen byta till nytt bete eller så får man börja stödfodra i tid. Hellre stödfodring tidigt, än att åtgärden kommer för sent. Då får man tendenser till hetsätning när de bjuds på mat, och kroppen ställer sig i sparlåga. En häst som inte får sina behov tillgodosedda hetsäter, medan kroppen har ställt in sig på att spara eftersom den ser näring som en bristvara.

Vad gillar ni den här då?

Vilken trav hon visade idag när vi körde henne till stoflocken! Jag gillar mitt lilla föl igen!

men vilken donna! :bow::bow:

Fast den där blicken skrämmer mig en aning..... hon kommer inte bli att leka med den här damen tror jag visst:D

kl

Kära bukevänner, nu får ni ge mig råd! Tytte är fortfarande inte bra och det har gått fyra veckor sen han trillade. De två veterinärer som varit uppe och tittat på honom har inte kunnat säga mer än att det troligtvis är en lårkaka/blödning i en muskel. Han har fått två kurer aniinflamatoriskt, varav den senaste avslutas idag. Han är eventuellt lite bättre på rakt spår, men inte mycket. Det yttrar sig i en tydlig rörelsestörning i trav (ca 1 grads hälta) men han är ohalt i skritt.

Idag var en veterinär ute och tittade på en annan häst och passade på att titta på Tytte. Hon sa att han borde vara mycket bättre med tanke på hur lång tid det har gått och att han har fenylbutta i kroppen. Han är något mer halt i vänstervarv på böjt spår än vad han är rakt fram. Jag märker också att han är mer ovillig att gå i vänster varv och att han belastar framdelen mer än vad han brukar. Han är inte öm, svullen eller varm någonstans. Eventuellt lite hård i lårmuskeln, men ingen stor skillnad mot andra sidan. Denna veterinär tyckte att han borde komma in och ultraljudas (svårt att se något på röntgen i det området). hon sa att man kan ta ut någon och göra ultraljud men att det är ett svårt område att bedöma, och att det därför är bättre att komma in till kliniken där det finns en bättre apparat och fler veterinärer som kan tolka svaren.

Jag har ju tvekat på att åka in med honom eftersom han inte är transportvan, samtidigt måste ju någongång bli den första... Vad säger ni? Ska jag avvakta några veckor till? Ska jag ta ut någon med ultraljud? Ska jag åka in med honom (hua :eek:)? Hade det varit en vuxen transportvan häst hade jag inte tvekat..

//Julia

Irpa->

:rofl: Hon ser nästan ut att ha små horn! Hon är vansinnigt söt och ett av de rejälaste små föl jag sett, och hon har mycket attityd. Jag träffade henne i Augusti och hon är nog lite "knäpp", iallafall vild. :) Vad fint hon rör sig, och snygg svansföring!

Senast ändrad:

*kl*

Min lärare red Filipus igår. Vi har börjat jobba lång och låg form nu och traven har kommit jättefort. Dock har han blivit väldigt travtaktig i tölten, men jag väljer hellre en stabil trav och jobbar fram tölten senare, eller vad tycker ni?

Dessutom har jag blivit erbjuden jobb på en islandshästgård. :banana: Det bästa av allt, Filipus får följa med! :D

Hur långt är det till kliniken? Det bästa är nog att åka iväg och få honom ordentligt genomgången så snart som möjligt. Det kanske går att skaka fram en resvan häst som kan hålla honom sällskap i transporten?

Det är inte så långt, det tar väl ca 50 min att köra skulle jag tippa på. Sällskap kan han få =) Det känns som att det är bäst att åka in med honom, jag känner mig bara...hmm... rädd eller nåt!

Här kommer bilder på stallet(halva)som blev färdigt idag.:)

Lösdriften
23999137.jpg

23999336.jpg

Boxen
23999288.jpg

Närbild på hästarna
23999274.jpg

Jag hade nog åkt in med honom. Kan du inte ta med någon hästvan person som hjälpande hand.

De får beta in sig i korta sekvenser från början, de fodras normalt. I takt med att tiden för betet ökar, dras fodret successivt tillbaka för att till slut gå på bete heltid. När man ser att betet börjar tunna ur, så får man antingen byta till nytt bete eller så får man börja stödfodra i tid. Hellre stödfodring tidigt, än att åtgärden kommer för sent. Då får man tendenser till hetsätning när de bjuds på mat, och kroppen ställer sig i sparlåga. En häst som inte får sina behov tillgodosedda hetsäter, medan kroppen har ställt in sig på att spara eftersom den ser näring som en bristvara.

Är det därför mina hästar hållt sig i så fint hull i sommar då! Jag har gjort precis så som du beskriver, fast utan baktanke med det. Har stödfodrat mycket eftersom jag hållt hästarna i vinterhagen(lösdriften) om nätterna för att skydda mot knott, har helt enkelt lurat in dem i ligghallen med hö. Andi som ju är av den kraftiga typen är inte längre "tjock" även om han har gott om hull.

Det är så roligt att lära sig nya saker! :bow:

Den ser galen ut! :devil:

Definitivt en tuffing, det kan man se utan att ha Irpasnirpas berättelser i bakhuvudet. Det gäller bara att vända det till något positivt. Kan tänka mig att med rätt ryttare så ger hon allt på banan, inte en chans att hon ger upp - en vinnare;)

Definitivt en tuffing, det kan man se utan att ha Irpasnirpas berättelser i bakhuvudet. Det gäller bara att vända det till något positivt. Kan tänka mig att med rätt ryttare så ger hon allt på banan, inte en chans att hon ger upp - en vinnare;)

Hon är så tuff, på många sätt!
Men med den pappan och den mamman så är det ju också det jag anade att jag skulle få. Jag tycker väldigt mycket om henne, speciellt nu när hon inte är hemma längre.. :rofl:

Nu går mamma och dotter på Nybyn Islandshästar ihop med massa ston och fyra andra föl. Jag tror (är väldigt säker) att Gála kommer bli mer lätt att ha att göra med när hon kommit in i flocken och fått lära sig lite hyfs. Men så stöddig hon är. Hon var ju helt på att springa med de andra hästarna men Yrpa stoppade henne.

Och tanten visade också upp sin finfina trav. Det är kul att se att det finns kvar trots att hon stått sålänge.

*kl*

Angående gårdagens diskussioner om billiga importhästar, antar att de och alla övriga saluhästar blivit ännu billigare nu när den isländska valutan faller som en sten. Fy tusan va läskigt det är med den ekonomiska krisen på Island, tänk om hela landet blir bankkrut:eek:

*kl*

Angående gårdagens diskussioner om billiga importhästar, antar att de och alla övriga saluhästar blivit ännu billigare nu när den isländska valutan faller som en sten. Fy tusan va läskigt det är med den ekonomiska krisen på Island, tänk om hela landet blir bankkrut:eek:

NU Ja kan man få riktigt fina t'vlingshäsatr för nada från island:d

Ja, jag börjar bli orolig på riktigt. Det är tufft att leva på Island nu, och om värsta scenariot inträffar så får jag hämta hit min käre fosterbror igen!
Nog för att han aldrig haft det jättebra ställt, men nu gör han inte mkt annat än att jobba och klarar knappt att gå plus/minus noll iaf.... :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 539
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 246
· Visningar
64 716
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka