Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

jag tycker det är lite nackdel att köpa hästar från island på det sättet att man ofta blir lurad, de är ofta sämre än vad som sägs, men det beror ju på om man köper av en seriös lr inte.

Oj, hur många hästar har du köpt från Island?

Det ser ut som en vanlig blåsa, så som människor också får vid förkylning osv. Barki hade en hel del när han hade luftvägsinfektioner och var dålig...

Inget att oroa sig för, blir det inte värre är det bara vänta ur det.

Okej! Gu vad skönt! Kan man rida som vanligt ändå? Jag tänkte jag skulle ut och gå med honom i skogen, så det får läka :)

Såvitt jag vet har Hrimnir INGEN pass, poängen i bedömningen angavs väl till 5 om jag inte missminner mig, vilket betyder att han inte har någon pass alls eller att pass inte är visad.

nej jag är ju inte 100% säker(kan maila ia och denni o fråga om det är relevant:p) men vad jag FÅTT HÖRA (eftersom jag har en son efter honom så snappar man ju upp endel) så skulle han ha visat några steg i pass men att det inte var någe vidare och de "strök" det helt men att han alltså hade det laterala mönstret åt passen MEN som sagt jag kan ha fel det är bara vad jag hört.

Hrimnir har ju många avkommor som just blivit 5 gångare av någon anledning så han måste ju endå bära på en hel del pass/lateralt kan jag tänka mig.

fakur var väl 5 gångare? och Hrimnirs mamma med om jag inte minns fel.

aja.

fettso?
vet du hur kealas föräldrar är/ är de 4 eller 5 gångare? svår eller lätttöltsatta?

Fettso: Hoppas det inte gör nåt att jag svarar, men har ju rätt bra koll här i alla fall.. ;)

Eftersom jag för några år sedan arbetade på gården som Kaela är ifrån så har jag faktiskt ridit hennes mor. Fyrgångare med massor av vilja (inget för nybörjaren, då blev det sken i korsgalopp hem till stallet... ;) ) med BRA tölt i alla tempon och flott aktion. Vet inte hur hon var att töltsätta men hon har i alla fall tävlats en del.

Pappan har jag ingen större koll på men han är ju bedömd och jag har för mig att han har pass... Också rätt flott och mycket vilja! =)

Fast om jag inte missminner mig har ju inte Fettso köpt Kaela från Island och dessuom visste hon ju när hon köpte henne att hon inte var ngn lätt häst och fick henne till ett bra pris.

När det gäller säkerheten på härstammningen på Island har den ju inte alltid varit på topp hos alla uppfödare men det gäller väl att välja varifrån man köper hästen, det finns ju många olika uppfödare på Island så det är väl lite taskigt att dra alla över en kam. Nu är det ju på väg att bli bättre, om inte annat kan man ju kolla med hjälp av DNA så folk vågar väl inte hitta på lika friskt längre.

jaha på så visa...okej men då var hon ju medveten om "problemet" redan från början då.

men ja vad gäller den biten, nej jag menade inte att dra alla över en kam jag menade bara att jag "hört" detta och visste faktiskt innan inte om att man gjorde så och jag trodde faktiskt att det var väldigt länge sen de körde med den stilen och hoppades att de slutat med det(alla alltså) men jaså några kör den stilen fortfarande alltså:crazy: men de seriösa gör det inte nej okej.

Jag tycker de flesta hästar som säljs är sämre än vad som sägs, vare sig de säljs från Island eller Sverige.

Därför gör man som köpare en egen bedömning av hästen, utan att lägga alltför stor vikt vid säljarens beskrivning ;)

så sant så sant....kan ju dock bli ett större problem för de som köper häst osedd från island(endast sedd på bild tex) i sverige tar man sig ju för det mesta till hästen innan man köper den.

Fast det är väl mest så att man får känslan av att annonssidorna översköljs av billiga importhästar. Kan tänka mig att många lockas av en tjusig bild och ett bra pris. Men de vet ju inget om hästens verkliga karraktär. Allt som oftast slutar det ju väl, men inte alltid. I Sverige kan man åtminstone se hästen live och reklamera om så skulle önskas.

ups det var exakt det jag skrev utan att ha läst ditt...

*kl*

Och bilden på tanden.. Nån som kan tänkas veta vad det är? Jag tror han har lekt med en pinne för han brukar göra den, så ifall han har stött emot den. Jag vet inte riktigt..

Tack för mig och jätte tacksam för info om tandbilden ;)
vilken mysig tur ni verkar ha haft:love:

det där med tanden ser ut som en ärrbildning, något som hänt för länge sedan nog inget du ska oroa dig för kolla så han kan äta ordentligt bara.

Odinn töltade inte som föl.
Och Gála är med största sannolikhet femgångare.. :p Så mycket pass som hon visar så..

Och mig veterligen har Hrimnir ingen pass övh.
I mina ögon har inte Fannar det heller då han har en 7a för pass och det är tom pinsamt att den 7an finns med i bedömningen.

ja men då är det ju inte så konstigt att gala är 5 gångare, med en mamma som är 5gångare och en pappa som (egentligen) är en svag 5 gångare.
för 7a i bedömningen är ju endå ganska "mkt" pass.

om nu jag inte hört helt fel så hade iaf Hrimnir lite pass, vet inte om de visade eller avstod men han har ju if 5 i bedömningen(0a) så det betyder väl högst troligt "ingen visad pass" men jag har iaf mailat ia och denni nu så det skall utredas OM han ens gick i grisepass en endaste gång, ja..

men då har ju iaf fannar mer pass än vad hrimnir har om man ser till bedömningen.

jag tänker som så att hrimnir måste endå ha ganska mkt lateralt i sig då han har så jäklans bra tölt som 9,5 och jag har inte hört om en enda av hans avkommor som haft svårt för tölten eller traven heller för delen även om det verkar som de flesta haft svårare för traven än för tölten(inte svårt så de inte travat överhuvudtaget men haft svårare att hålla takten än med tölten)
thengill har ju aldrig haft problem med traven förrän jag på allvar började träna tölten men han har inte några problem med någon gångart som är värt att ta upp eftersom gångarterna ju finns där så starkt även passen.

ja och just det men då blir nog gala en stark 5 gångare kanske då om hon inte förändras på vägen som sagt de ändrar sig ju hela tiden, bara för att de grisepassar som små betyder ju egentligen inte att man till 100% säkerhet får en stark 5gångre men ganska troligt antar jag.

thengill o andra sidan har aldrig i hela sitt liv vad jag sett tagit ett enda steg i grisepass lös i hagen.

ska bli kanonspännande att rida in Glampi om ett X-antal år, jag tror att han kommer ha väldigt lätt för tölten och jag kommer inte köra den klassiska stilen "träna grundgångarterna först och sen töltsätta" för jag tror inte på att man skall stärka traven för mkt det blir så mkt svårare att töltsätta och det blir en för stor grej för dem tycker jag.
thengill töltsatte jag aldrig jag lät han helt enkelt "takta" i tölt 2 meter varannan dag kanske för att han aldrig skulle glömma takten och ju mer han fick testa destå mer avslappnad var han och destå längre orkade han, jag gick ju väldigt sakta fram det tog ju flera år innan han kunde gå så stabilt och i en så hög fart som nu men det var det värt för jag har fått en underbart avslappnad häst i gengäld och vad är underhals det finns inte för honom.
och kom då inte och säj att hans halssättning för det omöjligt för honom att få underhals för det skulle han mycket väl kunna få.

men jag tog det bara lungt med honom och lät han tölta i en normal form jag drog aldrig upp huvudet jag gjorde bara halvhalter för att stoppa honom från att ramla ner i trav.
och drev på såklart.
och jag lärde honom tidigt att handen bestämmer inte gångarten utan jag hade mina händer likadant i tölten som i traven.
ångrar ingenting och är så glad att jag lyckades så bra på egen hand, hade ju en sån underbar häst med. lr ja, han har iaf gått och blivit helt tok underbar....innan var han ju en liten HILDA;)

glampi kommer jag som sagt göra likadant med, ta det lungt och låta han välja den gångarten han känner för, det förespråkar även ia och denni på sina clinics att man inte ska vara så benhård på att de skall gå exakt i den gångarten man begär från första stund.
de måste hitta balansen och takten själva först och jag har inget emot om Glampi töltar av egen fri vilja i en avspänd form.
förstår inte riktigt det här med "töltsättning" vad är det för skillnad på tölt och trav för en islandshäst lixom de har ju inte ALLTID lättast för trav i så fall kan man ju säga att för vissa hästar är grund gångarten skritt tölt och galopp tex.
men då kämpar folk med att få hästen att trava fast den tycker det är jättesvårt det är ju samma sak som att man försöker få en unghäst som har lättast för trav att pressa den i tölt fast den inte klarar det...

svammel...

det är spännande detta:d

Senast ändrad:

Oj, hur många hästar har du köpt från Island?

jadu inte en enda bla pga de anledningar jag precis nämnt:grin: sen finns det ju lite andra smaskiga orsaker såsom, lättare för att få eksem, svårt att få tag i seriösa OM man inte själv åker dit, jag tror att islandshästar i sverige är minst lika bra dessutom står de redan här osv osv osv, ska jag rabbla upp fler orsaker:rofl:
sen ska jag kanske säga att jag varit där och sett endel med.

hihi du är bra rolig du när du börjar.

Fettso: Hoppas det inte gör nåt att jag svarar, men har ju rätt bra koll här i alla fall.. ;)

Eftersom jag för några år sedan arbetade på gården som Kaela är ifrån så har jag faktiskt ridit hennes mor. Fyrgångare med massor av vilja (inget för nybörjaren, då blev det sken i korsgalopp hem till stallet... ;) ) med BRA tölt i alla tempon och flott aktion. Vet inte hur hon var att töltsätta men hon har i alla fall tävlats en del.

Pappan har jag ingen större koll på men han är ju bedömd och jag har för mig att han har pass... Också rätt flott och mycket vilja! =)

okej på så vis, men det finns ju väl hästar/hingstar som gett mkt svårttöltade hästar men när det väl släpper är det skitbra tölt de visar.
några av dem är väl avkommor efter, Mökkur och Tyr väl eller har jag helt fel?
men de är 4 gångare med eller tänker jag fel? ger de inte ofta 4 gångare? nej nu är jag nog ute och cyklar.

men det är väl överlag 4 gångare som har som kan få svårt att töltsättas?

Med andra ord det är väldigt svårt för den svenske uppfödaren att konkurrera, för tro mig köparna går mycket på priset... Samtidigt kan man ju fundera över om det verkligen behövs en sån omständig svensk byråkrati? Varför i hundan har allt blivit så dyrt och krångligt igentligen?
Gnälligt kanske men ändå.. ibland funderar man ju.

Visst är det svårt att konkurrera men så måste man ju lägga på transportkostnader på den Islandsfödda hästen och jag tycker det verkar som om man landar på ungfär samma summa med en importerad unghäst eler svenskfödd. Skillnaden är ju bla att på Island kan man ju använda vilken hingst som helst och fölet blir ändå godkänt, även bra bedömda hingstar är billigare språngavgift på och betesavgiften vid betäckning osv.

Vi blev lite chockade över både språngavgifter och avgifter till sif när vi flyttade till Sverige och för tillfället avlar vi bara på Island och tar hem fölen då de är avvanda. Den viktigste orsaken var dock tillgången på hingstar (vi bor ju inte direkt centralt i Sverige....)

Jag hoppades att du skulle svara:)
Kan svara Gullan med att jag inte köpte henne från Island, utan av en tjej i Sverige.
Hade precis blivit lurad på en häst för 50.000 som vidsade sig vara halt, det kostade oss en del pengar, och mig en depression.
När det var klart med advokater och bråte så hade jag 40.000 av dom 50 kvar.

Då hittade jag denna svarta lilla dam för 38.000, provred 2ggr och hon var helt underbar.
Så mjukt steg och så himla mkt vilja.
Tänkte aldrig på att tölten kunde bli ett problem.

Ursäkta om jag gör dig ledsen, men titta på bilderna i inlägget 4okt kl 16.57.

Det är exakt samma benförflyttning, det enda som skiljer är huvudets placering. Det är tyvärr bara trav med låg nacke respektive trav med hög nacke och sänkt rygg, inte tölt. När hästen sänker ryggen tillräckligt minimeras svävet och du kan tro det är tölt pga det nästan obefintliga svävet. I ren tölt är det diagonala benparet mkt närmare varandra.

Jag måste instämma... ta hjälp av islandshästkunnig utbildad och erfaren tränare!

Trav med hög nacke o trav med låg nacke mår hästen inte bra av, befäst inte det.

Såvitt jag vet har Hrimnir INGEN pass, poängen i bedömningen angavs väl till 5 om jag inte missminner mig, vilket betyder att han inte har någon pass alls eller att pass inte är visad.

Hrimnir har en bedöming till 5,88 i pass. Så det är inget direkt att tala om.

Hittade även att han är som högst bedömd i passen med en 6a på Häringe 1996

Senast ändrad:

Bara för att en häst går lateralt behöver inte det betyda att en häst kan bli eller är femgångare. Finns flera exempel. Michis mammas Ketill kan bli passtaktig men skulle aldrig gå att rida pass på, Amandas Ör kan också bli lateral men det finns ingen pass att tala om där heller eller hingsten Veigar bedömdes rideg. 8.40 på LM 2006 med en 6.5 för pass, inte heller en femgångare men det visar att han har passanlag + att det nog också var för att höja totalpoängen. Gimsteinn kan bli lateral och antagligen kommer han inte bli femgångare eftersom han har så pass bra grundgångarter. Han skulle nog kunna nedärva pass (för han har ju FAKTISKT en pappa med 9.5 för tölt!). Lateralt mönster beror ju inte bara på anlag. Det beror också på brist på samling, framåtbjudning etc.

Tack!

På tävlingen var han trött, men tyckte att det var hur roligt som helst! (han långvilar sedan 1,5 vecka efter tävlingen).
I tölten gick den resultatmässigt inget vidare. Jag red för fort i korta (hade inte koll på att det skulle vara långsamt tempo) och så hade han aldrig gjort tempoväxlingar innan. MEN han gick in på banan utan att tveka, var inte rädd för högtalarna, blev inte tittig och tyckte att det var jätteroligt!

I 4-gången gick det riktigt bra! Han var lite ojämn, vilket jag efteråt upptäckte berodde på att han trampat av en framsko och ett skyddsboots under första varvet. Kom ut på 5,13 och kom till B-final.

B-finalen gick super! Det bästa är att Glaesir tyckte att allt var så himla roligt! Vi fick 5,5 5,0 4,0 i tölt, 5,5 av alla i trav, 5,0 av alla i skritt och 5,0 5,5 6,0 i galopp! Slutade på 5,21!

Okej! Gu vad skönt! Kan man rida som vanligt ändå? Jag tänkte jag skulle ut och gå med honom i skogen, så det får läka :)

Det ser ut som att det redan läkt en del, och är påväg bort! Så det är garanterat fara. Det finns ju inget som ligger emot såret eller liknande, så det är nog bara att köra på som vanligt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 539
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 246
· Visningar
64 760
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar