Sv: Håll Oss Uppdaterade 4
Odinn töltade inte som föl.
Och Gála är med största sannolikhet femgångare..
Så mycket pass som hon visar så..
Och mig veterligen har Hrimnir ingen pass övh.
I mina ögon har inte Fannar det heller då han har en 7a för pass och det är tom pinsamt att den 7an finns med i bedömningen.
ja men då är det ju inte så konstigt att gala är 5 gångare, med en mamma som är 5gångare och en pappa som (egentligen) är en svag 5 gångare.
för 7a i bedömningen är ju endå ganska "mkt" pass.
om nu jag inte hört helt fel så hade iaf Hrimnir lite pass, vet inte om de visade eller avstod men han har ju if 5 i bedömningen(0a) så det betyder väl högst troligt "ingen visad pass" men jag har iaf mailat ia och denni nu så det skall utredas OM han ens gick i grisepass en endaste gång, ja..
men då har ju iaf fannar mer pass än vad hrimnir har om man ser till bedömningen.
jag tänker som så att hrimnir måste endå ha ganska mkt lateralt i sig då han har så jäklans bra tölt som 9,5 och jag har inte hört om en enda av hans avkommor som haft svårt för tölten eller traven heller för delen även om det verkar som de flesta haft svårare för traven än för tölten(inte svårt så de inte travat överhuvudtaget men haft svårare att hålla takten än med tölten)
thengill har ju aldrig haft problem med traven förrän jag på allvar började träna tölten men han har inte några problem med någon gångart som är värt att ta upp eftersom gångarterna ju finns där så starkt även passen.
ja och just det men då blir nog gala en stark 5 gångare kanske då om hon inte förändras på vägen som sagt de ändrar sig ju hela tiden, bara för att de grisepassar som små betyder ju egentligen inte att man till 100% säkerhet får en stark 5gångre men ganska troligt antar jag.
thengill o andra sidan har aldrig i hela sitt liv vad jag sett tagit ett enda steg i grisepass lös i hagen.
ska bli kanonspännande att rida in Glampi om ett X-antal år, jag tror att han kommer ha väldigt lätt för tölten och jag kommer inte köra den klassiska stilen "träna grundgångarterna först och sen töltsätta" för jag tror inte på att man skall stärka traven för mkt det blir så mkt svårare att töltsätta och det blir en för stor grej för dem tycker jag.
thengill töltsatte jag aldrig jag lät han helt enkelt "takta" i tölt 2 meter varannan dag kanske för att han aldrig skulle glömma takten och ju mer han fick testa destå mer avslappnad var han och destå längre orkade han, jag gick ju väldigt sakta fram det tog ju flera år innan han kunde gå så stabilt och i en så hög fart som nu men det var det värt för jag har fått en underbart avslappnad häst i gengäld och vad är underhals det finns inte för honom.
och kom då inte och säj att hans halssättning för det omöjligt för honom att få underhals för det skulle han mycket väl kunna få.
men jag tog det bara lungt med honom och lät han tölta i en normal form jag drog aldrig upp huvudet jag gjorde bara halvhalter för att stoppa honom från att ramla ner i trav.
och drev på såklart.
och jag lärde honom tidigt att handen bestämmer inte gångarten utan jag hade mina händer likadant i tölten som i traven.
ångrar ingenting och är så glad att jag lyckades så bra på egen hand, hade ju en sån underbar häst med. lr ja, han har iaf gått och blivit helt tok underbar....innan var han ju en liten HILDA
glampi kommer jag som sagt göra likadant med, ta det lungt och låta han välja den gångarten han känner för, det förespråkar även ia och denni på sina clinics att man inte ska vara så benhård på att de skall gå exakt i den gångarten man begär från första stund.
de måste hitta balansen och takten själva först och jag har inget emot om Glampi töltar av egen fri vilja i en avspänd form.
förstår inte riktigt det här med "töltsättning" vad är det för skillnad på tölt och trav för en islandshäst lixom de har ju inte ALLTID lättast för trav i så fall kan man ju säga att för vissa hästar är grund gångarten skritt tölt och galopp tex.
men då kämpar folk med att få hästen att trava fast den tycker det är jättesvårt det är ju samma sak som att man försöker få en unghäst som har lättast för trav att pressa den i tölt fast den inte klarar det...
svammel...
det är spännande detta