Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Hej allihopa.

Nej jag tycker inte formen är trevlig, och ja jag ser att hon sänker ryggen.
Vet fasen bara inte vad jag ska göra.
Kan jag rida dressyr på henne fram till avvänjningen eller måste traven uteslutas?
Har ni tips på vart jag kan lämna henne eller annat så PM:a jättegärna!:bow:

Jag älskar Kaela och vill absolut inte sälja henne.
Nästa steg är töltsättning hos en duktig(inte allt för dyr) tränare inte betäckning för det får vi se hur det går med.
Har ju en hingstbebis som jag hoppas MKT på också:)

Idag ska jag ut i ösregnet då min klubb anordnar en horseshow idag:D

Jag fick inget ordentligt svar från dem som vi pratade om, bara ett "återkommer". Och tiden fanns inte riktigt att vänta iom att det är mest krångel att ha dem hemma. Inte med Gála utan med Yrpa som behöver mer mat. Egentligen är det ju inga problem heller om hon som äger de andra stona kunde bestämma sig vilken av sina hästar som skall stå inne, men ena natten är det travaren och nästa är det shettisen. Och med shettisen kan Yrpa inte äta allt hon behöver och då måste jag ha in henne på dagen så hon får äta 5 kg extra som inte går att ge när shettisen är där eftersom shettisen då äter upp från Yrpas hög och därmed får Yrpa inte i sig sitt. Hänger du med? :p

Men jag hakar gärna på när du skall till Skari ändå, det skulle vara jättekul och speciellt att få fota honom eftersom han är så snygg!! :love:

Hon har ju stått jättelänge, hur länge och hur många gånger har du ridit henne sen du satte igång henne?
Jag tycker det har gått väldigt fort fram om jag skall vara ärlig. Hon har ju absolut inte kroppsformen och konditionen med sig för att töltsättas. Och jag skulle absolut inte låta en vanlig simpel dressyrtränare försöka tölta med mitt icke töltande sto. Det är inte rättvist mot henne.

Först och främst skall du nog planera hur du vill göra med henne, skall du töltsätta henne så skicka iväg henne till en DUKTIG tränare, en som vart med om denna typen av häst tidigare. För hon har inte fördelarna med sig iom att hon är otränad och dessutom en stjärnkikare sedan innan.

Odinn har också svårt för tölten, jag struntar helt i den nu och koncentrerar mig på att få ner honom i vikt och bygga muskler, sen skall vi koncentrera oss på de andra gångarterna tills han känns redo för tölten fullt ut.

Ang Kaelas trav så tror jag inte du skall löslongera henne med inspänningar eftersom inspänningarna ger en falsk eftergift, hon måste aktiveras bakifrån och det enda tipset jag har där är som Muninn säger, vänj henne vid spöet. Det är inte meningen att du skall använda det, utan bara ge henne en pet i rätt riktning när hon tappar bakdelen.

Sen ang att inte sälja, för ett tag sedan skrev du ju faktiskt att du säljer om hon visar sig vara omöjlig att få att tölta.

Jag började markarbeta henne när bäbis var ca 1månad, tömkörning,löslongering longering.
Har nu blivit riden 4 ggr så nej det är inte mkt.

Angående duktiga tränare så tar jag tacksamt emot tips eftersom jag knappt känner ngn inom Islandshästar.

Ja om hon skulle vara omöjlig att tölta men det är jag övertygad om att hon inte är, jag tror hon kommer bli en bra häst.

Hon förknippade redan tölten med spänningar när jag köpte henne, så jag försöker faktiskt få bort det, jag drar absolut inte upp huvudet på henne.
Formen är mkt bättre nu än innan då huvudet var rakt upp mot himlen.

Den här sadeln låg inget bra på henne, hon gillar den inte alls.
Den är tung och lång+att den åkte fram och låg på bogen....
Jag som faktiskt red henne vet att hon jobbade genom hela kroppen och hon var jätteavslappnad, släppte jag på tyglarna så längde hon och sänkte sig:)
Har sett bilder på andras hästar härinne bland annat en som nyss varit på töltsättning som gick i en jättehög form, där tränaren sagt precis som jag, nämligen att formen kommer med styrkan.

Jag kan redan nu samla henne i skritten men då blir det inget annat än just skritt.

Än en gång säger jag att formen spelar ingen roll om hästen i övrigt är avslappnad, om vi tänker på samma häst så går den inte i närheten så spänd som din. Form kommer med styrka o formen i sig ska man strunta i MEN spänningar kan man inte strunta i.

Jag tror inte alls du drar upp huvudet på henne för ja hon förknippar redan tölt med spänning, varför fortsätta på den vägen då?

Låt henne gå med sitt föl och lämna sedan bort henne till någon som kan reda ut tölten o spänningarna är mitt tips.

Har hon bara blivit riden 4 ggr och du åker iväg och rider lektion och töltar en icke-töltsatt häst?

Jag tycker det är mycket hattande. Ena stunden ska hon iväg på töltsättning, ena ska du fixa det själv, ena stunden ska fölet sääljas för det inte blev ett sto och andra stunden ska han behållas?

är du medlem i någon förening? De brukar ha annonser om islandshästtränare som säkert tar emot träningshästar.

Har jag sagt att bebis ska säljas?:confused:
Kanke innan han föddes....

Jag är med i Falki och där finns en tjej som annonserar som jag mailat en del med, men jag vet ju inte så mkt om henne.

Nu är jag inte jätteinsatt i avel, men jag tror inte att jag skulle avla på en häst som har svårt för gångarterna. Känns onödigt, samtidigt förstår jag att man vill ta föl på en häst man älskar. Det är lättare att tycka när man inte är inblandad...

KL

Senaste tiden har jag varit jätte dålig på att uppdatera här, jag ska försöka bli bättre!

Som flera av er vet skadade sig ju min Spurning sig i våras och vi är nu på väg tillbaka. Vi har faktiskt börjat med lite mer krävande arbete, men det handlar om väldigt, väldigt korta stunder. Hon har faktiskt blivit riktigt mjuk och böjer sig fint och är väldigt avslappnad!

Tölten började jag med lite smått för några veckor sen. Just nu vill jag bara att hon ska tycka det är kul, och det enda jag kräver är att hon ska gå i ren takt. Det funkar bra!

I traven har hon börjat jobba med bakbenen bra och hon har hittat en trevlig form. Förut har hon aldrig varit riktigt stabil i traven så det är riktigt roligt!

Spurning har aldrig haft bra galopp så nu försöker jag stärka henne med mycket fattningar blandat med längre galopper.

Det känns riktigt kul att vara igång igen! :laugh:

Jag vet inte hur jag skulle göra själv, som sagt så är det ju svårt att hålla sig ifrån att ta föl på en häst man älskar.
Däremot skulle jag nog råda folk att åtminstone vänta tills man ser vad stoet har för problem så man kan matcha hingst bra.
Eller ås bör man vara väl insatt i stamtavlor om man matchar en linje med en annan linje som borde ge ett visst resultat, osv.

Vad jag förstått är det allmänt känt att vissa hingstar ger hästar osm är lite segstartade, men det betyder ju inte att de hästarna blir sämre ridhästar sen. Jag har inte träffat många hästar osm är klockrena fyrgångare eller femgångare från börjar, utan de flesta behöver töltsättas t.ex. Eller har svårare för traven. Det blir lätt så när det är fler gångarter än tre att hålla reda på.

Håller däremot helt klart med om att avel inte ska bedrivas på icke rastypiska individer, t.ex rena tregångare.

vad mysigt, har ni hästarna hemma på egen gård eller?
berätta mer, hur många hektar osv, eget stall med boxar/lösdrift och så eller?
paddock?

Japp, hästarna går hemma :)

Vi har en väldigt liten gård, inte mer än 8500kvm. Men det räcker till en vinterhage med ligghall. Stallet är ett garage egentligen men har inga boxar kvar, min sambo ville ha in fyrhjulingen så han rev dem... Men jag har så jag kan göra en stor box vid ev sjuk häst, ca 16 kvm. Men här är ett stort rejält hus, utan renoveringsbehov. Att hitta en riktigt hästgård här i kungsbacka utan att vara miljonär(går inte ens att låna till de summorna...) eller få ett genommögligt litet sommarstugehus som boningshus är omöjligt. Men jag trivs jättebra, betesmark hyr vi av grannen så det räcker ändå. Det närmaste paddock vi har är en liten avgränsad yta i sommarhagen, går bra att rida på när det är torrt. Skal jag träna skritt/voltarbete så rider jag på vår uppfart :D(tur man har små hästar...)

Det är verkligen så skönt att ha eget stall o få bestämma själv över fodringstider, aldrig behöva vänta evigheter på skottkärran och man slipper skitsnacket! Men i gengäld så blir det ju väldigt ensamt. Nu har jag ju dock mathias intresse till slut, o min medryttare. Men i början när vi flyttade hit så gav jag i princip upp ridningen, det var så ensamt att jag tröttnade.

Stallet o boningshuset
vackraandi.jpg

Ligghallen med grusade ytan, vi grusade upp närmare 100kvm...(utanför igghallen)
ligghall2.jpg

De andra hästarna som töltsatts i hög form har ändå jobbar med rumpa och rygg. Deras exteriör har gjort att de kan gå i en hög form och ändå jobba på med bakdelen. Kaela går på framdelen, har hjorthals och sänkt rygg.
Jag är förvånad över att du själv inte får upp ögonen och vill ge din häst en bättre "relation" till tölten. Hon kommer bara förknippa den med obehag (som hon redan gör?) i framtiden.

Min Kveikja är ju en av dem som töltsatts här i sommar, som gick i en hög form. Jag tänkte bara det vore intressant att påvisa skillnaden i kunskaper hos ryttaren. Jag har aldrig töltsatt en häst och kan det inte "rätt". Så här illa såg det ut när jag försökte takta upp henne i något som liknade tölt innan töltsättningen...
toltkvekki2.jpg

toltkvekki.jpg

Jag är inte så duktig på att "se" hästen men jag tycker ju inte hon har rumpan med sig och är bakvänd banan i formen. Väldigt hög o det känns som om hon riktigt pressar bak huvudet(notera lös tygel). Inget jag är stolt över. Därmed oxå att jag lämnade iväg henne för töltsättning...

Efter två veckor hos tränare såg det betydligt bättre ut, även om hon går i en hög form och rumpan inte är med.
kvtolt3.jpg

Nu vet jag att Kaela och Kveikja inte har samma förutsättningar, men man kan ju tydligt se skillnaden när en amatör(jag) och ett "proffs"(tränaren) gör jobbet. Jag har ju min tregångare Andi hemma oxå, han har sämre förutsättningar än Kaela, men den dag han är redo att samlas så mycket(vi har jobbat i 4år...) så åker även han till en tränare.

Att töltsätta en häst som inte gör det av sig själv är inte enkelt...

Oh vad roligt :)

Jodå, klart vi kommer! Usch, jag kommer skämmas över min falukorv... :eek::p

Gör ni något mer när ni väl är nere? eller blir det en snabbis bara?

Vi är bara där över helgen och tar inte med oss egna hästar, blir en sån lång resa för så kort tid :) men ska rida ändå. Är det Prins du ska ta med dig?

Stannar ni där till söndag då?

Jo, jag har med Prins och mamma Silkisif. Hoppas allt går väl, Prins brukar bli lite het på gröten när det är många med:D (många är fler än 2 ekipage totalt:p)

Klart, hur långt har ni ner? Bilar ni?

På visst vis håller jag med dig, men ändå inte.
Jag har efter mitt femgångssto en klockren fyrgångare, hans pappa är femgångare. Odinn kan INTE tölta. Inte ännu i alla fall.
Efter samma sto men med en fyrgångspappa har jag ett litet stoföl som inte gör annat än att töltar.

Så, om vi ser det så att Kvandi´s Andi hade vart ett sto så hade jag INTE tagit föl på honom. Kaela däremot har ändå förutsättningarna med sig för att kunna tölta. Men hon behöver rätt garanterat ett proffs i sadeln för att få till det då hon är "som hon är".

Alla hästar är inte superlätta, andra töltar sig igenom livet.

På visst vis håller jag med dig, men ändå inte.
Jag har efter mitt femgångssto en klockren fyrgångare, hans pappa är femgångare. Odinn kan INTE tölta. Inte ännu i alla fall.
Efter samma sto men med en fyrgångspappa har jag ett litet stoföl som inte gör annat än att töltar.

Så, om vi ser det så att Kvandi´s Andi hade vart ett sto så hade jag INTE tagit föl på honom. Kaela däremot har ändå förutsättningarna med sig för att kunna tölta. Men hon behöver rätt garanterat ett proffs i sadeln för att få till det då hon är "som hon är".

Alla hästar är inte superlätta, andra töltar sig igenom livet.

håller med dig men måste bara tillägga att hästarna har olika perioder i sitt liv, så ett föl som töltar nu kan få svårt att tölta med ryttare.
kanske töltade odinn som en tok som föl med?

min glampi töltade runt som en tok när jag köpt honom o travade väldigt sällan, nu travar han oftast men töltar emellanåt.

thengill har nog aldrig i sitt liv töltat i hagen innan jag på allvar började träna tölten, det var jättelätt att hitta tölten och i rätt form och nu kan man ibland se att han i nedsaktningar tar några töltsteg eller när han blir pigg och visar upp sig/samlar sig i hagen.
men annars är det klockren trav som gäller.

jag trodde ju han var 4gångare när jag köpte honom för han visade aldrig ett passtakts steg utan det var alltid travtakt som gällde.
men ju mer tölten blev tränad destå mer pass har kommit fram och om han någon dag får upp den rätta glöden så är han en klockren 5 gångare.
trots att hans mamma är 5 gångare och hans pappa 4 gångare.

men ärligt talat tror jag faktiskt att den kombinationen är bäst, 4 gångare och 5 gångare mot varandra.

för har man otur kan det ju istället blir en grisepassare om man avlar på 2 starka 5 gångare.

sen kanske jag ska nämna att thengills pappa Hrimnir ju HAR pass men den är himla dålig och de tyckte ju inte det var värt att ta med den i beräkningen.
thengills mamma o andra sidan tror jag har rätt mycket pass.

men är tacksam för att ha fått en väldigt lätt töltad häst iaf, det är underbart och jag hade inte velat ha en häst som har svårt för tölten för som icke proffs så hade det inte varit kul att få kämpa för 3 steg i tölt hela hästens liv.

glampis föräldrar är 5gångare båda två kom jag på, men han verkar ha himla mkt tölt, hans pappa har ju tölten som sin starkaste gångart och hans mamma med. så jag tror snarare att han kanske kan få svårt att trava en period istället.
hittils har jag inte sett att han grisepassat men han är ju garanterat 5 gångare eftersom han har så lätt för tölten om han nu inte är "naturtöltare" som man säger, men jag tror det är lite skitsnack för om de töltar med lätthet så betyder det ju att de har mkt lateralt rörelsemönster vilket betyder att de är närmare 5 gångare än 4 gångare.

4gångare måste ju egentligen vara lite mer "ett misstag" och man riskerar att ligga på gräsen till att tappa tölten eftersom det ju egentligen betyder att det laterala rörelsemönstret är svagare.

men vad vet jag:D jag spekulerar mest.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 539
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 247
· Visningar
64 785
Senast: Bexzor
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka