Sv: Håll Oss Uppdaterade 4
På visst vis håller jag med dig, men ändå inte.
Jag har efter mitt femgångssto en klockren fyrgångare, hans pappa är femgångare. Odinn kan INTE tölta. Inte ännu i alla fall.
Efter samma sto men med en fyrgångspappa har jag ett litet stoföl som inte gör annat än att töltar.
Så, om vi ser det så att Kvandi´s Andi hade vart ett sto så hade jag INTE tagit föl på honom. Kaela däremot har ändå förutsättningarna med sig för att kunna tölta. Men hon behöver rätt garanterat ett proffs i sadeln för att få till det då hon är "som hon är".
Alla hästar är inte superlätta, andra töltar sig igenom livet.
håller med dig men måste bara tillägga att hästarna har olika perioder i sitt liv, så ett föl som töltar nu kan få svårt att tölta med ryttare.
kanske töltade odinn som en tok som föl med?
min glampi töltade runt som en tok när jag köpt honom o travade väldigt sällan, nu travar han oftast men töltar emellanåt.
thengill har nog aldrig i sitt liv töltat i hagen innan jag på allvar började träna tölten, det var jättelätt att hitta tölten och i rätt form och nu kan man ibland se att han i nedsaktningar tar några töltsteg eller när han blir pigg och visar upp sig/samlar sig i hagen.
men annars är det klockren trav som gäller.
jag trodde ju han var 4gångare när jag köpte honom för han visade aldrig ett passtakts steg utan det var alltid travtakt som gällde.
men ju mer tölten blev tränad destå mer pass har kommit fram och om han någon dag får upp den rätta glöden så är han en klockren 5 gångare.
trots att hans mamma är 5 gångare och hans pappa 4 gångare.
men ärligt talat tror jag faktiskt att den kombinationen är bäst, 4 gångare och 5 gångare mot varandra.
för har man otur kan det ju istället blir en grisepassare om man avlar på 2 starka 5 gångare.
sen kanske jag ska nämna att thengills pappa Hrimnir ju HAR pass men den är himla dålig och de tyckte ju inte det var värt att ta med den i beräkningen.
thengills mamma o andra sidan tror jag har rätt mycket pass.
men är tacksam för att ha fått en väldigt lätt töltad häst iaf, det är underbart och jag hade inte velat ha en häst som har svårt för tölten för som icke proffs så hade det inte varit kul att få kämpa för 3 steg i tölt hela hästens liv.
glampis föräldrar är 5gångare båda två kom jag på, men han verkar ha himla mkt tölt, hans pappa har ju tölten som sin starkaste gångart och hans mamma med. så jag tror snarare att han kanske kan få svårt att trava en period istället.
hittils har jag inte sett att han grisepassat men han är ju garanterat 5 gångare eftersom han har så lätt för tölten om han nu inte är "naturtöltare" som man säger, men jag tror det är lite skitsnack för om de töltar med lätthet så betyder det ju att de har mkt lateralt rörelsemönster vilket betyder att de är närmare 5 gångare än 4 gångare.
4gångare måste ju egentligen vara lite mer "ett misstag" och man riskerar att ligga på gräsen till att tappa tölten eftersom det ju egentligen betyder att det laterala rörelsemönstret är svagare.
men vad vet jag
jag spekulerar mest.