Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

jag orkar egentligen inte vara med i detta tjaffset men uppenbarligen läste jag bara de första raderna i inlägget jag "hyllade" då. eller så såg jag bara det jag ville se för jag hyllar absolut inte att man skall hantera fölen utan jag menade det jag skrev i inlägget efter.

När du skriver ordentligt så blir det ju bra ;)
I ditt inlägg finns inga kryphål för missförstånd. Du har en bra inställning och visst kanske jag tycker att Glampi fortfarande borde få gå i flock med unghingstar och leka av sig. Men det är DIN häst och DITT val. Basta. Du gör det du anser är rätt för honom helt enkelt.

men om fölet är ditt så har väl de ingen rätt att kladda på henne, jag hade blitt så förbannad...

Självklart inte, jag är flyförbannad och som jag skrivit i tidigare inlägg så är de också uppsagda från stallet from 1 november. Jag har haft två regler, 1, låt hästarna vara. 2, ge fan i att sopa när Yrpa står inne. Ingen utav dessa regler har en av de följt och därmed får de inte stå kvar.

ajdå vad hände med henne?
men du hade väl yrpa på nåt stort ställe me fler fölston innan väl?

Jag vet inte, en dag hade hon bara ett stort sår. Jag tvättade, pratade med veterinär och hon kom ut. Tvättade och konstaterade att det inte var något att sy utan bara att hålla rent. Vi tvättade och höll på men det hjälpte inte. Det blev infekterat och ja, nu är pencillinet "avklarat" och jag hoppas att hon är bra. Veterinären kommer ut i övermorgon igen och kollar. Såret är torrt och fint och hon börjar se pigg ut igen. Men hon har fallit ur massor och är för smal så nu är det uppfodring gäller och därefter skall hon åka. Men jag skickar inte iväg en häst som inte är frisk till 100% och som dessutom är för smal. Speciellt inte när hon har föl vid sidan av. Iom skadan så slog eksemen ut igen, och hon hade blivit så fin mot vad hon var när jag tog hem henne. Inte ett skorv inget kli ingenting. Men som alltid när hennes imunförsvar går ner så blir hon dålig. Det går så fort så man hinner knappt blinka. Men så är tanten gammal också. Just nu vill jag bara att hon skall få gå och njuta, jag kommer inte låta henne bli betäckt igen trots att hon lämnat två väldigt fina avkommor. Hon sätts igång i vår igen och vi skall ge oss ut på lite småtävlingar.

Yrpa gick tidigare ihop med ett annat dräktigt sto och ett ungsto. Eftersom ungstoet inte betedde sig bra mot Gála när hon föddes så fick Yrpa och Gála gå ensamma. Och istället för att jag skulle behöva åka 12 mil ToR varje dag så tog jag hem dem när jag ändå har stall hemma på gården. Nu har jag tre ställen som jag kan tänka mig att skicka iväg henne till, varav två har STORA flockar. Här hemma blir dom inte kvar. Inte ens om jag vill för det fungerar inte med hagarna eftersom Frallan och Odinn behöver få gå själva utan inblandning av Yrpa och Gála.

Senast ändrad:

Härligt :) Är Gimsteinn fortfarande hingst? Ni hade ett föl på island också, eller hur?

Och bara för att jag är inne på spåret, vad pluggar du? Också sån specialare?
Härmed kallas jag för stud, läser extrakurser. :crazy: suck. Jaja, prins hinns med. Blir värre när stona kommer, tur syrpa är dräktig :angel:

Gimsteinns namn låter så härligt, men vad betyder det? :p

Ja, han är fortfarande hingst :) och ja, vi har ett föl på Island. Han går där och har det bra antar jag. Ska skiljas från sin mamma om några månader och då få gå i en hingstflock innan han kommer till Sverige.

Jag pluggar sam/ekonomi (första året) och det är ingen specialare, iaf inte som Amanda har det ;) Jo, det blir lite tajt om tid ibland på kvällarna om man har fler hästar att rida ..

Hans namn betyder ädelsten :)
Juste, kommer ni ner på återträffen i oktober?

hur är det med erro nu då är han frisk nu? har du asi med dej där uppe med? lär du dej mkt?

Erro är friskförklarad och har styrketräningspass i skogen minst 2 dgr/v för att dom andra dagarna ridas som vanligt.
Han börjar bli sådär superfin igen, iaf ute på vägarna :angel:
Ási är kvar hemma fortfarande, är en förkylning i stallet hemma så vi vill inte ta onödiga risker. Så fort den drar över så kommer antingen Ási eller Ketill upp, vi har inte bestämt vilken av dom ännu.

Jodå, visst lär jag mig litegranna men det är mest instruktionsteknik och så som jag lär mig. Har ju ridskolelektioner 4 kvällar i veckan och en del privatlektioner nu, jätteroligt !

Hehe, på teorin fick jag 52 :angel:

sen kan jag be dem komma ibland med för att igen driva iväg dem men det är jag som ska gå till dem när jag vill kolla hovar inte tvärtom.

sen som sagt har jag tränat lite inför mönstringen då de fått springa runt lite i hagen det tycker de är lajbans och det är ju lite som en första början till join up att det är jag som ledare som driver flocken.
och det är jag när jag vill som går fram till dem osv.

Fast det här blir väl egentligen lite fel...? När det gäller join up så är det ju du som ska bjuda in hästen att komma till dig eller följa efter dig, men det är hästen som avgör om du förtjänar det förtroendet. Självklart ska man kunna gå fram till hästen när man vill, men jag tycker att det är viktigare att arbeta åt andra hållet, dvs träna hästen att komma till dig när du bjuder in till det. På så sätt bestämmer du ändå genom att det är du som bjuder in.

För övrigt så tycker jag att det låter som att du ändå hanterar unghästarna rätt mycket, men det kanske är mer nu pga din stundande fölvisningen.

//julia

Ja alla föl är väl planerade utom tjuvbetäckningar?:o
Jag tränade henne under dräktigheten också, tills hon tyckte att det var nog i 6:e månaden.Nu är ju bäbis nästan 4 månader och nu har jag ridit första gångerna, det tycker inte jag är för tidigt.
Hade gärna börjat lite tidigare om jag bara haft en sadel, har arbetat henne mkt från marken också.

Tyckte hon behövde en vila eftersom hon reds in i början av förra året.

Okej, ville bara ha klart för mig:)

Så nu är jag hemma igen och på jobbet *trött*:)

Har varit utanför Falkenberg och provat sadlar med bääs o Kaela också blev han chipmärkt och ID-kollad också.:bump::)

Fastnade för en sadel som låg bra och passade mig bra också, en islandssadel som hette Nordica nånting, känner ni till den?
Har fått låna den en vecka nu så jag kan prova ordentligt!!:bump:

På Lördag ska jag träna dressyr/tölt för min dressyrtränare som också kan en del om Islandshästar:banana:

På fredag ska hästarna klippas:cool:

Fast det här blir väl egentligen lite fel...? När det gäller join up så är det ju du som ska bjuda in hästen att komma till dig eller följa efter dig, men det är hästen som avgör om du förtjänar det förtroendet. Självklart ska man kunna gå fram till hästen när man vill, men jag tycker att det är viktigare att arbeta åt andra hållet, dvs träna hästen att komma till dig när du bjuder in till det. På så sätt bestämmer du ändå genom att det är du som bjuder in.

För övrigt så tycker jag att det låter som att du ändå hanterar unghästarna rätt mycket, men det kanske är mer nu pga din stundande fölvisningen.

//julia

men, det var ju det jag skrev eller?

jaså det tycker du:p ja det jag gör är att hälla in kraftfoder på marken till dem och se så de lever, jag vet inte om det är att hantera dem mkt precis?

sen som sagt så ska jag på mönstring med glampi ja men jag menar att jag skall testa och leda honom igen så det funkar då.

men idag kom veterinären och då fick jag testa, han gick skitbra att leda så det finns inget att träna på. kanske möjligen att han ska få testa att springa lös i lilla hagen ensam så jag ser att han vill springa när han är själv.

jag förstår inte vad som är för mkt hantering i detta?

och till alla andra som undrar så ska han INTE vara hemma tills han ska ridas in utan givetvis skall han åka på hingstbete men jag vill se till så att han får allt han behöver nu när han växer som mest eftersom som ni vet, han har haft lite svårt att hålla hullet, det är ju lättare då för mig att hålla uppsikt och ev ge extra än när han går i en stor flock på 50hektar.

eller?:D

Nordica-sadlarna blev våldigt poppis när de kom i slutet på 90-talet (eller om det var vid 2000). Alla skulle ha dom och de var "läskigt sköna". Vi hade återförsäljning av dom och hade Nordica classic, Nordica II ("Flatback") och Nordica Exclusive.
Många av ridskolehästarna går med dom idag och de håller bra, år ut och år in.
Den "nackdelen" jag upplever med dom på ridskolan är att de befrämjar stolsits. Har man tendens eller lätt för att hamna i stolsits får jobba lite extra i en Nordica för att sitta lodrät.
I övrigt en bra sadel.

/Malin

Jag menade det inte som någon kritik, så du behöver inte ta det så =)

Det jag reagerade på vad det du skrev

sen kan jag be dem komma ibland med för att igen driva iväg dem men det är jag som ska gå till dem när jag vill kolla hovar inte tvärtom.

sen som sagt har jag tränat lite inför mönstringen då de fått springa runt lite i hagen det tycker de är lajbans och det är ju lite som en första början till join up att det är jag som ledare som driver flocken.
och det är jag när jag vill som går fram till dem osv.

Jag uppfattade det som att du tränar på att du ska gå fram till dem när du vill något, och inte att du ska be dem komma när du vill något, exempelvis kolla hovar. Förstår du vad jag menar?

Hur mycket du hanterar Glampi vet du bäst själv, men det lät som att du ändå gjorde en hel del. Strunt samma, det var ändå inte menat som någon kritik. Själv föredrar jag ju att ha unghästen i en stor flock och endast hantera vid verkning och avmaskning (kraftfoder fick aldrig Tytte, men han hade fri tillgång till analyserat och bra grovfoder och mineraler), men jag kan såklart se fördelar med att ha unghästen hemma också och jag kan definitivt förstå att du vill ha koll på hans vikt och näringsintag.

//Julia

Nu har jag ridit för första gången på över en månad, det var roligt! Nu ska jag komma igång med att rida medryttarhästen ordentligt. Har inte varit där sedan i Juni eftersom jag jobbat på Gotland hela sommaren, och sedan haft fullt upp med skolan. Han har verkligen mognat under sommaren och hans lilla 15-åriga matte har gjort ett väldigt bra jobb med honom, som vanligt. :) Herkules är 5 år, efter Hyreygur från Smärslid och undan Flekka frá Ríp. Lustigt nog tillverkades han det året jag praktiserade på Silverkedjan, så det var ett lite skumt sammanträffande att jag skulle bli medryttare på just honom.

kulansept081.jpg

Nu är ju Solen min 8:e hingst i mitt liv och han är även riden med ston på våren/sommaren utan problem så det är jag inte orolig över, min senaste hingst innan Solen märktes hela året om att han var hingst, dansade och gapade så fort det kom förbi andra hästar, så nog finns det hingstar och hingstar

Mitt ledarskap är jag inte orolig över, finns inte en häst som gjort som de velat även om de testat en del vart gränserna går

Senast ändrad av en moderator:

men vilken tråkigt stämning det blev helt plötsligt jag menade inte detta som kritik jag heller.
lät det som det?

hingstar är underbara kort och gott.

men som sagt, din bild syntes inte....

23869420.jpg
:love:

vad jättefin hästen blivit nu verkligen töltar den säkert nu?
den har verkligen ett speciellt utseende men det ser häftigt ut.

vad jättefin hästen blivit nu verkligen töltar den säkert nu?
den har verkligen ett speciellt utseende men det ser häftigt ut.

Visst har han den lille raringen. Han är inte helt stadig än i tölten, det blir en del passtakt fortfarande, och han vill gärna trava istället efter ett tag, eller galoppera. Det var första gången jag red honom idag på länge så jag vet inte riktigt vad han fixar, ville inte ställa så mycket krav. Men matten berättade att han börjar kunna söka sig lite neråt i traven nu och att han klarar att tölta i olika tempon nu, men att den fortfarande inte sitter som en smäck. De finns fler bilder i Gångartstråden. Glampi ser också fin ut, långa kliv!

*knapp*

Idag har jag och Odinn vart ute på premiärturen. Det gick "bra" förutom några små detaljer som tex "vart är bromsen" och vilken väg som var hem och vilken som var påväg bort. Odinn ville inte gå hem. Vi såg rätt fula ut när vi stod där mitt i vägen. Tur att man bor som man bor.. :rofl:

F.ö går allt jättebra med Odinn, han och Frallan står i en hage och stona i en annan, då blir det inga bråk. Yrpa är såpass bra nu att hon får stå ute på natten. Hon är överlycklig!!

Jag menade inget illa heller, kanske skulle lagt till en liten glad gubbe. Men f'låt om jag lät sur, inte min mening :laugh:

ser du inte min bild?

Senast ändrad av en moderator:

KL

Idag kände jag inte igen min häst :D
Han tickade på i tölten, bärande i en mycket bra form, jobbade uppåt och hade ett ganska bra tryck bakifrån.
Jag såg nog mest ut såhär :confused: :D

Stel i vänster varv, vänster bog.. Red på volter/åttor/serpentiner och han lossnade lite mot slutet.
När vi kom i en halvökad tölt så fick vi styra snabbt åt sidan - det kom en liten groda hoppandes i paddocken. Både Lúkas och jag blev nog lika förvånade :D

Mahaha! Jag är helt lycklig idag!

Knapplån

Usch sikken tråkig dag, jag är ledig i två dar o igår hällregnade det hela dagen, hästarna fick stå. Fast Snöggur fick nya dojjor efter sin tappsko i helgen. Och idag, ja det ser ut att bli en likadan dag idag. Regn regn regn.... Undrar om det blir samma som förra året tro? Igen ände på regnandet?

Men lite glad blir man, det här var min första syn när jag kom ut i köket imorse.
hostmogon.jpg

Pillemaja alldeles utanför fönstret. Men hon är lite dum, för när jag ropade på henne så började hon knata bort mot grinden. Inte såg hon mig i fönstret inte...

I helgen var vi på äventyr, utforskade en ny väg, jättesmart att göra en fredagkväll när det snart mörknar. En nätt liten 2,5h tur blv det o det var kolsvart när vi kom hem. Fantastiskt dock att lilla Kvekki inte var helt slut! Jag kanske inte behöver vara så rädd för långturer med henne längre. O i söndags utforskade vi en genväg över ett kalhygge för att slippa sisådär 1h skritt längs asfalt på samma runda. Det gick bra utom en tappsko på snöggur!

Hoppas jag kan uppdatera ridning senare, men just nu känner jag mig inte direkt hågad att gå ut o sadla på tre blöta kusar i regnet.

Nordica-sadlarna blev våldigt poppis när de kom i slutet på 90-talet (eller om det var vid 2000). Alla skulle ha dom och de var "läskigt sköna". Vi hade återförsäljning av dom och hade Nordica classic, Nordica II ("Flatback") och Nordica Exclusive.
Många av ridskolehästarna går med dom idag och de håller bra, år ut och år in.
Den "nackdelen" jag upplever med dom på ridskolan är att de befrämjar stolsits. Har man tendens eller lätt för att hamna i stolsits får jobba lite extra i en Nordica för att sitta lodrät.
I övrigt en bra sadel.

/Malin

Japp det stämmer, det var -98 -99 som de kom fram...jobbade på den gården där de tog fram den:D Älskade den sadeln, men håller med om det du skrev om stolsitsen, men de allra flesta tycker jag får en bra sits i den. Framförallt låg den så otroligt bra på många hästar, även om de var runda så låg den på plats och åkte inte fram.

/Sara

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 973
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar