Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Man ser hur olika fölen kan vara. Líf får man inte gärna röra än, ändå står hon på box (med Perla såklart) på nätterna. Smakar på Perlas betfor gör hon också. Jag trodde att hon skulle bli en riktig trädgårdsuppfödning iom att jag inte vågar skicka iväg dem på bete tillsammans som jag först planerade när jag betäckte med tanke på Perlas sjukdomshistoria. Jag bryr mig mer om att hon är frisk än om Líf blir en trädgårdsuppfödning.
Men än så länge verkar det vara "lugnt" på den fronten.

Fast det är ingen i stallet som håller på med henne heller.

Hur är det med Yrpa? Är det hennes eksem som är dåligt?

Oj, vilken lyx! :eek: Jag går natur första året, längtar tills nästa då jag blir av med mycket av de obligatoriska ämnena. Jag har liksom inte valt natur för att få estetisk verksamhet hela fredagen... :crazy:

Det med brandy låter ju precis som med silkisif. Mammas häst dog, och hon tog över silkisif. Nu är hon ömsom helkär, ömsom helt förtvivlad över silkisifs beteende :p

Vad är stina för någon? Hur hittade ni henne? :)

Precis.

Jag var ganska vild som liten ;) Och mamma fick skrämma mig flera gånger för att jag själv inte skulle råka illa ut. "Gå inte ut i skogen själv när det är mörkt, för då kommer trollen och tar dig!"
Inte misshandlade hon mig! :D

Oj, vilken lyx! :eek: Jag går natur första året, längtar tills nästa då jag blir av med mycket av de obligatoriska ämnena. Jag har liksom inte valt natur för att få estetisk verksamhet hela fredagen... :crazy:

Det med brandy låter ju precis som med silkisif. Mammas häst dog, och hon tog över silkisif. Nu är hon ömsom helkär, ömsom helt förtvivlad över silkisifs beteende :p

Vad är stina för någon? Hur hittade ni henne? :)

Man får ju vara smart i valet av skola och linje ;) Nej, jagskulle aldrig palla att gå natur, jag är så sjukt skoltrött.

Ja, Silksif och Brandy verkar ha fått precis samma öde :p Vilket sammanträffande :D

Stina är 3 år, e. Flipi. Har 108 i BLUP, svart konstntskimmel. Går just nu på bete och växer till sig, har suttit på henne två gånger (och skrittat ca 20 meter och gjort tre halter en gång) men nu ska hon bara gå och skrota och växa till nästa vår/sommar. Så får vi se vad det blir av henne sen, jag tror på henne.
Letade ju efter ett ungsto, gärna med ovanlig färg och såg Stina på annons, åkte och kollade på henne och föll pladask :D

Jag får bara fråga- är skrämmas en synonym till misshandel?

På något sätt måste man ju säga ifrån, visa att man själv är högre i rang och att man inte tolererar beteendet. Skrämmas är det ordet som ligger närmast till hands tycker jag, man förstår ju att hon inte kommer stå med spöt och slå, det sa hon ju aldrig..
Det säger jag inte heller. Men andra tolkade det tydligen så med tanke på dom inlägg som följde.
Skrämmas tycker jag inte är rätta ordet. Sätta sej i respekt är bättre. Ordet skrämmas leder till ord som rädd och det är inte det som det är frågan om. En häst kan ta emot en tillrättavisning utan att bli rädd och ändå lyda. Har du aldrig varit med om det?
Irpasnirpa tyckte ju själv att skrämmas var lite fel ord. Det var inte det hon avsåg utan att ha ett föl som är vettigt i bemötandet mot mänskor.

Så då saknade du respekt för din mamma då ... så hon var tvungen att skrämmas med troll istället.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns mängder av olika sätt att skrämma en häst. Jag valde självklart fel ord. Alla är vi mänskliga. Men som jag skrev så handlar det INTE om att på något sätt orsaka skada på Gála, utan att få henne att ta avstånd från oss eftersom att hon idagsläget sparkar och stegrar mot oss. Hon ställer sig upp mot ens rygg och tror att det är helt okej. Helt pga en tjej på 7 år som tror att fölet är en leksak trots att det enda jag satt tvärförbud mot ang stallet och mina hästar är att SOPA INTE NÄR DOM ÄR INNE, och LÅT FÖLET VARA I FRED!! Svårare än så är det inte.
För att utreda eventuella missförstånd :D
Jag står på din sida IrpaSnirpa. Fast du verkar inte tro det;)

Vad fin Prins är :love: kan inte minnas att han var fin!
Kul att stona kommer snart! Är båda betäckta med Oskar och vem av dem är som inte är dräktig?

För att utreda eventuella missförstånd :D
Jag står på din sida IrpaSnirpa. Fast du verkar inte tro det;)

Och jag får dra mig i svansen, hela mitt inlägg var inte riktat till ditt svar tidigare :) Det var första stycket om vilka hästar hon hade som sällskap i hagen. Sen blev jag irriterad igen och började skriva det jag egentligen borde svarat någon annan på. Så jag har inte känt att du "gapat" på mig. Enkelt missförstånd helt enkelt :)

AJDA:
Yrpa fick ett sår (igen) som var rätt stort och djupt, sen blev det infekterat, har gått på pencillin i 10 dagar. Igår var sista dosen. Och en smärre pencillinchock blev det också. Annars är hon rätt pigg och glad. Men jag vågar inte släppa henne förrän allt läkt och hon börjar gå upp i vikt, hon har fallit ur rätt ordentligt nu. Hon är inte smalsmal, men inte heller tjock och rund som hon borde vara med tanke på all mat hon får (8ha hage med massa gräst och hö*3/dag samt kraftfoder 2 ggr dag). Hon borde rulla fram nu.

Gála håller sig fortfarande på sin kant nu, hon är avvaktande och inspekterar men kommer inte fram på samma sätt. Jag har ju inte hanterat henne mer än jag har behövt. Hon har haft grimma på sig för att jag inte vågar ha henne lös när vi går ner till hagen vid vägen, men jag tog ner den hagen istället eftersom vi fick kohagen och då har den inte behövts. Om vi säger såhär så är Gála inte speciellt intresserad av sin mamma, det är mycket roligare att utforska världen. Att de andra har gullat och klappat och haft sig på Gála bakom ryggen på mig är en stor anledning till att hon är som hon är idag. Och efter att hovslagaren var här så har hon inte gått på alls på samma sätt. Nu går Yrpa, Gála och Frallan själva i en hage och de andra två i en. Just pga Gála jagar runt shettisen. När jag säger jagar så menar jag verkligen jagar. Det är ingen lek, hon är såpass tuff helt enkelt.

Men går det framåt nu så bör Yrpa åka om en vecka eller två. Yrpa är mitt allt och det är Yrpa jag sätter i första hand i detta läget.

Oh, tack :laugh:
Det är ganska stor skillnad på honom nu och tidigare, foje tyckte det var jättestor skillnad. Inte mig emot :p

Syrpa, den vita, är dräktg med oskar ca 50-60 dygn (jag har ingen stenkoll), och Braela vet vi inte. Hon är iaf betäckt med Már frá Feti, de tyckte det var för långt att köra henne från Fét till Blesastadir.

Bara att hoppas på att Braela också blir dräktig, hade varit roligt med föl efter henne..

Hur går det för dig, på hästfronten?

Man får ju vara smart i valet av skola och linje ;) Nej, jagskulle aldrig palla att gå natur, jag är så sjukt skoltrött.

Ja, Silksif och Brandy verkar ha fått precis samma öde :p Vilket sammanträffande :D

Stina är 3 år, e. Flipi. Har 108 i BLUP, svart konstntskimmel. Går just nu på bete och växer till sig, har suttit på henne två gånger (och skrittat ca 20 meter och gjort tre halter en gång) men nu ska hon bara gå och skrota och växa till nästa vår/sommar. Så får vi se vad det blir av henne sen, jag tror på henne.
Letade ju efter ett ungsto, gärna med ovanlig färg och såg Stina på annons, åkte och kollade på henne och föll pladask :D

Du, det förstår jag! Hon måste vara riktigt häftig? Har du någon mer bild?

Jag tror absolut att du vet de bästa för din häst, och att du gör det du behöver för att hon ska må så bra som möjligt.
Det blir ju bara fel på forum för folk som läser och missförstår,
att skrämma en häst är inte rätt, och det är ju inte det du gör, skriver du.
Och så klart hästen måste stå på stall om den medicineras.
Alla bor ju inte på gårdar med flockar av ston med föl runt knuten.

Tycker bara inte om när oförstående hästar blir drabbade av människor okunnighet/osäkerhet. Men så är ju inte fallet med yrpa och hennes raring till föl:)

Ville bara poängtera hur viktigt det är för fölen att få vara föl, och lära sig av andra föl.

Men du verkar ju dela den uppfattningen, och jag tror egentligen att ingen här inne gör särskilt fel med sitt föl, alla har bara olika metoder och tankegångar (och framförallt olika sätt att uttrycka sig på) :laugh:

Ville bara poängtera hur viktigt det är för fölen att få vara föl, och lära sig av andra föl.

Men du verkar ju dela den uppfattningen, och jag tror egentligen att ingen här inne gör särskilt fel med sitt föl, alla har bara olika metoder och tankegångar (och framförallt olika sätt att uttrycka sig på) :laugh:

Absolut!
Gála skall få vara med föl om vi hittar ett bra ställe att ha henne på. Jag skall ringa runt i veckan och se vad som finns. Men jag måste veta att Yrpa mår bra och inte är sjuk mer. Hon kommer bli frisk förr eller senare och då åker dom.

Min metod är att göra så lite som möjligt. Allt annat är fel för mig.

Oh, tack :laugh:
Det är ganska stor skillnad på honom nu och tidigare, foje tyckte det var jättestor skillnad. Inte mig emot :p

Syrpa, den vita, är dräktg med oskar ca 50-60 dygn (jag har ingen stenkoll), och Braela vet vi inte. Hon är iaf betäckt med Már frá Feti, de tyckte det var för långt att köra henne från Fét till Blesastadir.

Bara att hoppas på att Braela också blir dräktig, hade varit roligt med föl efter henne..

Hur går det för dig, på hästfronten?

Kul! :) hästantalet bara växer och växer ;) även om man inte har ston!

Jodå. Det går bra. Gimsteinn går lite på halvfart men verkar trivas bra på Beatelund! Rider mest ut i skogen, försökte rida lektion i fredags och det gick inte framåt :angel: visade att han inte är mogen för det än utan ska bara ridas i princip rakt fram i skogen, fort fort tills han börjar tänka mer framåt. Han har ju trots allt precis fyllt fem så man kan ju begära så mycket :)

Dagur rids också på halvfart. Mest för att jag inte orkar eller har tid men han går ganska bra, tölten kommer mer och mer!

Sen har vi ju några till men de har jag inte så stor koll på :o:p

Du, det förstår jag! Hon måste vara riktigt häftig? Har du någon mer bild?

Antar att det är Stina du menar (haha, smart jag är), finns massa bilder på henne på min pixbox, smakprov:

20909263.jpg

Det finns mängder av olika sätt att skrämma en häst. Jag valde självklart fel ord. Alla är vi mänskliga. Men som jag skrev så handlar det INTE om att på något sätt orsaka skada på Gála, utan att få henne att ta avstånd från oss eftersom att hon idagsläget sparkar och stegrar mot oss. Hon ställer sig upp mot ens rygg och tror att det är helt okej. Helt pga en tjej på 7 år som tror att fölet är en leksak trots att det enda jag satt tvärförbud mot ang stallet och mina hästar är att SOPA INTE NÄR DOM ÄR INNE, och LÅT FÖLET VARA I FRED!! Svårare än så är det inte.

Okej, då vet jag.

Absolut!
Gála skall få vara med föl om vi hittar ett bra ställe att ha henne på. Jag skall ringa runt i veckan och se vad som finns. Men jag måste veta att Yrpa mår bra och inte är sjuk mer. Hon kommer bli frisk förr eller senare och då åker dom.

Min metod är att göra så lite som möjligt. Allt annat är fel för mig.

Skulle vara kul att få se en bild på Gála. :laugh: Förlåt för missförståndet från min sida! :bow:

Senast ändrad:

Bäbisen kommer i januari, så än får hon hålla sig inne i magen! Men det växer verkligen nu... var ute på en liten sväng med ett tryggt gammalt sto som draghjälp till en unghäst, och det var värst vad svårt det var att komma ner från hästen! Magen var verkligen i vägen :D

tips....släng över ena benet över halsen och glid ner:idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
64 983
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar