Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

kl

Jag red kurs för foje igår, på prins. WOW :D Hoppas han går så på naggurs KM :)

Berättar mer sen, måste skynda ut och rida!

Bild
23784889.jpg

Fettso:
Jag måste bara fråga om fölet hennes var planerat? Det känns som om du hade velat rida din häst ett tag till innan hon blev dräktig, iom att du har börjat så pass tidigt att rida igen? Eller har jag missuppfattat det?
mvh
Vaniljvisp=)

Ja alla föl är väl planerade utom tjuvbetäckningar?:o
Jag tränade henne under dräktigheten också, tills hon tyckte att det var nog i 6:e månaden.Nu är ju bäbis nästan 4 månader och nu har jag ridit första gångerna, det tycker inte jag är för tidigt.
Hade gärna börjat lite tidigare om jag bara haft en sadel, har arbetat henne mkt från marken också.

Tyckte hon behövde en vila eftersom hon reds in i början av förra året.

Hej va kul att du träffat nån!!! och att du ska flytta på hästen, tror att ni kan utvecklas MYCKET i godan ro:) önskar er all lycka och hoppas vi ses framöver på banorna:)

Jo jag hoppas det, jag känner mig iaf mkt mer motiverad nu, detta känns bra med flytten och allt. Bir skönt med nystart.

Nu siktar vi på tävlingssäsongen 2009 ;)
Då jag inte längre är YR *gulp*

Med det här inlägget tänkte jag presentera mig. Jag är islandshästryttare sedan många år och har nu äntligen kunnat köpa min första egna häst. Jag hämtade honom i onsdags och idag var det premiärtur i nya stallet. Idag red jag en sväng mest för att känna på honom och det gick jättebra. Han är femgångare men rids som fyrgångare, ingen direkt gång egentligen, men jag är inte ute efter att tävla utan ska ha en myshäst jag kan ha roligt med. Jag har ridit honom i många år innan så jag känner honom vilket är väldigt skönt.

Baldur från Freberga
1997
e: Freyr från Väversunda
u: Saga från Isberga

I stallet
DSC04113.jpg

I paddocken
Baldurseptember08007.jpg

Uppställd
DSC04109.jpg

Travar i hagen bland höghusen ;)
DSC04084.jpg

Hinder!
DSC_0134.jpg

Tölt på stubben
DSC_0120.jpg

fortsätter i nästa inlägg.

Galopp
DSC_0128.jpg

Ännu mer galopp
DSC_0146.jpg

Vore kul att få lite synpunkter på vad ni tycker?

Ja?
Eller skall jag låta henne stegra på oss i hagen och tro att vi är hennes lekkompisar eller att hon bestämmer över oss?

Får hon gå med andra ston med föl så hon får leka av sig?? Annars tror jag nog att fräckheten kommer därifrån fräckhet som igentligen är understumulans av hög rang.
Föl ska leka hela dagarna sova äta och skita=)

Att skrämma iväg ett litet föl så den blir skiträdd för människan skulle jag inte göra.
Hur kan man lära en häst de första 4 åren att människor är elaka, och något man ska vara rädd för.
För att sen när dom är 4 år börja lära om och säga nä du förresten.. vi är inte så farliga som du trott:crazy:
En redan kaxig häst som din kommer ju äsga skämt aprillo skulle ju inte tro att du får peta på mig du är ju skitfarlig och så kommer det bli stora protester .

Börja uppfostra hästen ist genom att visa att du är ledaren så får hon den respekt man vill ha att hon inte springer på, sparkar och kommer fram till en när han först frågat om lov mm.
Hon ska inte komma fram till en i hagen utan att man via kroppsspråket har bjudit fram henne. De når man inte vi att skrämma en häst!

När dessa basicinlärningar finns befästa kan man skicka iväg henne på unghästbete utan problem.
Man kan åka upp då och då för att hälsa på och hantera för att påminna om att man fortfarande är dess ledare och skall gå undan för tryck och ta upp hovarna!

Så roligt när sånthär händer.. folk som inte hanterar hästar får just sånna hästar som din bråkig och till och med farlig som sparkar och som du själv säger inte ens klarar av i vissa situvationer.

Du kommer nog få en hel del problem med denna häst i framtiden om du redan nu när hon är ett litet föl inte klarar av henne.

Detta är ju brara vad min erfarenhet säger... och det visar ju sig iaf stämma en ytterligare gång..
Hantera= väluppfostrad häst som vet sin plats i flocken=)
Inte hanter= bråkig , farlig häst som trotsar ledarskapet:)

Lycka till med buzfölisen och hoppas hon lugnar ner sig och hittar sin plats mellan er!

Tack så mycket :laugh::bow:
Han är verkligen härlig just nu!
Var nyss ute och red, han är så mysig! Ber man honom trava så travar han, galoppera så galopperar han, tölta så töltar han. Kanske inte perfekt, men det känns som om han gör så gott han kan, med mig :)

Förstår inte hur jag kunde ens tänka tanken att sälja honom i somras...

:bow:Precis

jag som hanterat mitt föl ,trots alla varningar här innifrån, har fått en lugn och stabil krabat.
Som går att leda utan hyss,binda upp,borsta,ta på överallt inklusive under svansen,kratsa hovar och han står som ett ljus.
Han är inte fräck, varken i stallet eller hagen.

han går undan om man ber, bits inte, sparkas inte, man kan gå runt honom hur man vill.
Är aldrig rädd ens när barnen går in i hagen.

*Har du inga nya bilder på din töltare:d*

Verkligen!!!!
Jag hoppas att Odinn är lekfull med henne nu när han kommer hem imorgon. Men de andra hästarna låter henne göra precis som hon vill och ena stalltjejens dotter springer när Gála kommer i närheten. Så det är klart att hon tror hon kan göra vad hon vill. Det gör jävligt ont att bli sparkad av henne. Hon är fruktansvärt fräck, så detta lilla äventyr hon var med om igår var superbra, hon stod verkligen och tänkte i boxen länge igår.

Jobbigt bara att hon är så äckligt söt. Till och med jag som försöker stänga ute henne vill ju ha med henne upp i soffan och gosa.
Men det är bara att låta bli. Det får inte bli så.
Hon behöver ett par uppfostrare i hagen. Bara inte Ódinn faller för hennes charm han också :D Du har inte andra hästar som är mindre förlåtande att släppa ihop dom med? En del ston med föl kan vara ganska beskyddande och hålla andra telningar på avstånd. När hon fattat att hon inte bestämmer överallt kan du börja tycka att hon är äckligt söt igen och ge efter lite

Min hingst kom från island, i januari ett år efter det att han fötts. Han var inte hanterad, och relativt livrädd för oss. Vi släppte ut honom till de andra, och där fick han gå i nästan två månader. Han visade inget intresse för oss, och vi bara struntade i honom.

Strax därpå började han bli nyfiken. Han stod inte längre 5 meter bort, utan istället 2. Rörde vi oss skyggade han, men satt vi stilla kom han tillbaka. Det fortsatte, han började acceptera att röras, få på grimma osv. När han skulle verkas kämpade han emot, och fick en tackling. Det är det endda han har gjort som ens skulle kunna tyda på överlägsenhet. En vecka senare släpptes han på bete, och gick ohanterad i ett halvår. Väl hemma igen var han lagom skygg, absolut inte gå-påig, snäll, lät sig lätt ledas, bindas upp, få hovarna kollade etc. Under vintern rörde vi inte honom i onödan, och nu är han på bete igen.

Han är helt klart den snällaste hästen jag mött. Det gäller att hålla honom på "skygg-sidan" bara, inte för mycket, men lagom, han är fortfarande hingst.

Åh, justja. Krás, som föddes här 2007, var lik Gála. Sådär fräck och bara gick på. stod man ivägen bara struntade hon i en.

Hon fick åka på bete nu i maj, och tjena. Vad säger beteshållaren när vi är där? Jo, "Det är hon som står där borta. Men ta det lugnt, hon är lite skygg".

Och hon var härlig hon med. Jag tror på kamratuppfostran där! ;):D

Funderade du på att sälja honom? Det kände jag inte till :p

Hur är det med alla andra hästar förresten? Vad gör Silksif numera? Ska hon betäckas något mer?

Vi hade 6 hästar i början av sommaren, men planerade att sälja två eller tre. Två åkte iväg på försäljning, däribland mammas häst Snorri som mystiskt nog dog. Det gick jättefort- på kvällen fick vi veta att han darrade och stod ensam i hagen, och att vet inte trodde något var fel. Tiidigt morgonen därpå ringde de och berättade att han låg död i boxen på morgonen.
Nästa häst blev såld till värsta perfekta stället för honom :)

På island råkade både mamma och jag bli med häst igen, två ston som kommer om exakt 28 dagar:D Dessa två är betäckta, varav åtminstone ett dräktigt.

Silkisif rids numera mest av mamma, som kämpar på med hennes underbara humör! Det går bättre än jag trodde att det skulle göra, och inget ont om mamma nu :p Silkisif är verkligen speciell.

Smbusarna Krás och Draumur går uppe i båstad och tjockar på sig. De får gå kvar över vintern, orkar och vill inte ha dem hemma.

Sådärja, nästan en faktabok ;)

Hur går det för dig? Rider du mycket, och hur många hästar har du nu egentligen? Jag får aldrig koll på det.. Tycker jag försöker och försöker... :angel: :p

*delvis knapp*

Men det går inte att generalisera över hanteringen av föl. Allt beror på deras psyke, så enkelt är det. Min unghäst som jag har haft sedan han ploppade ut hanterade jag i lagom mängd, trodde jag. Ångrar som sjutton att jag inte hade honom ännu mer ohanterad och osäker på människan, hela hans utbildning hade gått så mycket enklare då. Men han har ett väldigt starkt psyke, väldigt starkt. Han tycker han är störst, bäst och vackrast. Thats it. När han var liten så sparkades han som en galning. Han vände rumpan till och siktade för att sedan sparka allt vad han kunde. Jag har sparkat en häst det hårdaste jag kunde, och det är denna hästen. Jag tog i av all min kraft, det ska erkännas. När han hade siktat in sig på mig och precis skulle sparka slängde jag mig om och sparkade bakut på honom. Sedan den dagen har han aldrig mer lyft en hov åt mig och skulle han göra det så sparkar jag honom igen.

Om han varit mer skygg så tror jag inte att jag skulle behövt gå ut så hårt på honom. Jag tror han hade varit enklare att hantera än vad han är. Nu är han en jäkla knähund och visst går det att träna i att han ska få respekt för människan, men det tar en jäkla tid för honom. För han är tuff, jag gissar på att Gála är minst lika tuff som honom.

Medan hans helsyster är tvärt mot honom. Hon är också hanterad i lagom mängd men inte alls lika fräck och dum som Tappi. Så på henne gjorde det inte så mycket att man hanterade henne.

Jag tror helt enkelt att det beror helt på individen. Det går inte att säga att man måste befästa ledarskapet från dag ett och träna dom i det, lika lite som det går att säga att alla ska släppas för vind och våg och hanteras minimalt.

Så det är klart att hon tror hon kan göra vad hon vill. Det gör jävligt ont att bli sparkad av henne. Hon är fruktansvärt fräck, så detta lilla äventyr hon var med om igår var superbra, hon stod verkligen och tänkte i boxen länge igår.

Föl är inte fräcka av naturen.
Skicka iväg ditt sto på fölbete eller ta dit så hon har nått att underhålla sig med. Att ett litet föl sparkas är inte acceptabelt, men det är inte heller acceptabelt att skrämma fölet och tvinga det till att göra saker för att göra den osäker. Dom behöver gå med andra föl och unghästar för att inse sina begränsningar!!
Det är ingen lösning att skrämma dit föl,
du kommer bara få igen allt det här om några år, då hästen antingen är odräglig eller livrädd..
Mitt tips till dig:)

Tack!!
Din häst ser också jättefin ut! Finns det fler bilder i någon tråd? (jag är inte så uppdaterad:angel:)

Nja, jag är så typiskt dålig på att uppdatera :angel: Blir en gång i halvåret, ungefär. Ska försöka uppdatera lite mer här imorgon, om jag tänker på det. Är så lat..

Har du fler bilder? Jag är bara i forumet ibland, mast samma trådar jag följer.
Har du haft henne länge? Hon är verkligen iögonfallande:love::angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 003
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar