Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Jag fick tävla igår på samma tävling som Filipuss, dock får jag ju andvända en av skolans hästar! :crazy:
I V5 vann vi med 5.5!! Duktiga lilla Ymir med 6.0 på skritten:love:
I T5 vet jag inte hur det gick, men vi fick allfall slutpoäng på 4.8:D, jag är supernöjd, det kändes ganska dåligt när vi red men endå gick det så pass bra!:)

Jag gör mitt bästa för att gå Filipuss att inse att hennes häst är en
T2 häst, så vi får väl se hur det går!

Jag fick tävla igår på samma tävling som Filipuss, dock får jag ju andvända en av skolans hästar! :crazy:
I V5 vann vi med 5.5!! Duktiga lilla Ymir med 6.0 på skritten:love:
I T5 vet jag inte hur det gick, men vi fick allfall slutpoäng på 4.8:D, jag är supernöjd, det kändes ganska dåligt när vi red men endå gick det så pass bra!:)

Jag gör mitt bästa för att gå Filipuss att inse att hennes häst är en
T2 häst, så vi får väl se hur det går!

Ni var jätteduktiga! :D

Hmm, Filipus är en T8 häst än så länge, T2 startar jag nog i slutet på nästa tävlingssäsong faktiskt. Han är ju fortfarande lite grön på ovalen och vill gärna dra iväg med dom andra hästarna ;)

fegis:angel:

nej jag tror du gör helt rätt, faktiskt. Det kommer en säsong till efter nästa, varför ska man ha bråttom?

Precis. Vi börjar med T8, sen fyrgång och sen T2. Vilken säsong jag startar i fyrgången och T2 får vi se. Kanske 2011? ;) :angel:

I dag har jag ridit Svala i bokskogen och ner till sjön. Underbart väder och underbar häst! :love:
Tyvärr hade jag ingen fotograf med mig.
I kväll ska Svala få nya skor och Rodi bli av med sina.

Svala i tisdags
S239.jpg

kl

Idag har jag ridit på Hilda! :banana:

Hon var jätteduktig och skrittade väldigt avslappnat och fint. Vi skrittade bara i 5-10 minuter i en liten fyrkantig hage. Hon var rätt spänd när jag precis hoppat upp så sambon ledde oss ett varv först. Sen var hon underbar :love:

Tyvärr var Tuva hungrig och halvt hysterisk hos sambon i stallet så jag hann inte rida mer.

Kl idag har Vattar blivit helklippt. Han tyckte det va riktigt skönt. Annars rullar allt på. Ska opereras snart igen så det blir ingen ridning på ett tag sen. :( en kompis ska rida Vattar och jag ska jobba honom från marken.

kl

Idag har jag ridit på Hilda! :banana:

Hon var jätteduktig och skrittade väldigt avslappnat och fint. Vi skrittade bara i 5-10 minuter i en liten fyrkantig hage. Hon var rätt spänd när jag precis hoppat upp så sambon ledde oss ett varv först. Sen var hon underbar :love:

Tyvärr var Tuva hungrig och halvt hysterisk hos sambon i stallet så jag hann inte rida mer.

weeeei Grattis vad kul hur snabbt är det man får rida efter en förlossning? funkar det bra tycker du?
i allmänhet alltså.

roligt att de funkade bra med Hilda:banana:

då får vi några o slåss emot då :P

ska också vara med i V1 på Falkis tävling nästa helg.... :laugh:

men vi har istället lite svårt med den ökade tölten och att få bättre lyft/sväv i de andra gångarterna....

men det var bra av dig/er (trots att det blir ännu en som kommer slå oss....) att du inte anmälde dig till V5, blir lika arg/sur/irriterad varje gång det kommer nån duktig som är med där.... V5 är till för dem som kanse inte har en häst världens snyggaste lyft, kanske inte vill trava etc. har man 4 fina gångarter samt något som iaf liknar ökad tölt så tycker jag att man absout inte ska vara med i v5, sen är det ju en annan sak att det är skitsvårt i V1 men det är bara att hugga i....

weeeei Grattis vad kul hur snabbt är det man får rida efter en förlossning? funkar det bra tycker du?
i allmänhet alltså.

roligt att de funkade bra med Hilda:banana:

Nu är det 4,5 vecka efter förlossningen. Hade nog kunnat rida 3 veckor efter tror jag, men Hilda kändes inte tillförlitlig då.
Jag har hört rön om att man ska vänta 6 veckor efter innan man rider, men allt kändes precis som vanligt igår.
Kanske inte ska hoppa bana o så rida stenhårt i början, bäckenet är väl inte stabilt förns en tid efter förlossningen antar jag.

Ja, då ses vi på Falkis tävling! Vem är du i starlistan (om du vill säga...?)
Ska bli kul! Har knappt fått tävla i år!

rider på hästen Tyra från Lysegården...

tävlar endast för att slå våra egna poäng.... ingen idé att tävla mot de andra för då har man inte ens chans... pållan min är bara 7 år och har inte haft någon ökad tölt mer än 6 månader...

hon var svår och sen att sätta tölten från första början också så....

Idag ska jag försöka rida Fengur. Jag opererade mig i munnen i onsdags så jag har inte kunnat ha hjälm på mig pga svullnaden i kinderna :) hehe.
Men idag ska vi försöka! Känns faktiskt gött och trappa ner träningen lite nu på höstkanten, är snart dags för vintervila i några veckor. Ska hinna med med en kurs för Hinni först :) I slutet på november troligen, sen blir det lugnt.

Förra helgen var lillen på unghästmönstring och VANN! Det trodde jag faktiskt inte. Första gången jag var på något sådant alls och andra gången för honom, och förra gången gick det inte så bra för honom, så vi var bara där för skojjs skull. Han fick 7,61 i slutpoäng och en fin rosett hihi :)

Älskar mina hästar <3

23307_1220512113.jpg

15060_1222373813.jpg

53703_1219914012.jpg

Knapp

I måndags var jag och röntgade min fot. Ingenting är brutet eller så, däremot är mitt ladband delvis av och så har jag tappat stabiliteten i foten. Förhoppningsvis läker ledbandet som det ska av sig själv, så nu blir det till att gå till en sjukgymnast och försöka få upp stabilitet osv. i foten igen.

Usch, har du fortfarande problem med foten?! Hoppas att den blir bra snart, ledbandsskador är inte kul!

KL

Idag var veterinären ute hos Tytte. Han har fått en rejäl lårkaka i form av en muskelknuta och ett lite svampigt område runtomkring. Han får en ny och längre dos med antiinflamatoriskt (fenylbutta denna gång, förra gången metacam) och är ordinerad sjukgymnastik i form av skrittpromenader och lite lättare markarbete i paddocken. Prognosen är mycket god och läkningstiden ca 4-6 veckor efter skadetillfället (har gått drygt två veckor nu). Så nu hoppas jag bara att allt ska gå bra, och det känns skönt att jag kan utesluta senskador! Tur i oturen är väl ändå att han skadade sig nu när jag ändå inte kan rida... =)

Tytte är oförskämt tjock. Jag skäms när jag tittar på honom!

//Julia

Åhhh vad fin hon är din tota=)

Idag red jag ut men hann inte så långt eftersom vi var bokstavligen bombaderade av Ärg loppor:crazy:
inst 30 st plockade jag både på hästen och mig bläää

Men hann testa på lite tölt och mysigt värre:love:
I början var de lite svårt å få fram traven innan jag kom på travknappen.Nu är det inge problem alls att trava tölta skritta oc galoppera.

Men nog märkt det skillnad p hennes gångsrter innan och efter töltsättningen..
Innan i galoppen var hon aldirg 4 taktig men nu kan hon bli de främst vid obalans och nedsaktning.
Tar ett tag innan man kommer på alla nya knappar på henne..
På söndag blir de ridlektion så då får jag nog lära mig alla nya knappar=)

Spännande=)

Jag vidhåller att du borde jobba henne från marken, dvs på vanlig tygel, inte tömkörning.
Hon kortar sig alldeles för mycket i halsen- hon måste lära sig att gå kvar i en trevlig form på lite längre tygel utan att ta den friheten och sticka iväg- hon ska vänta på dig och lyssna på dina förhållningar som du gör med röst och sits.
Nu ser det ut att bli lite för "konstant" tryck i hennes mun = hon kortar halsen och tappar baken.
Lär henne stanna på långa tyglar, det är guld värt, och det kommer hjälpa er en massa i töltträningen också!
Annars ser hon ju himla fin ut, kämpa på!

Grejen är att jag är för rädd för att gå bredvid henne med korta tyglar och ett spö:crazy:
Hon är ganska spörädd om man säger så....
Dessutom så kickar hon ibland efter spöet....

Jag vet att vi har mkt att jobba på, kan heller inte sitta upp själv utan min man måste hålla.
Annars rusar hon iväg.

Vänj henne vid spöet! Det är ju superviktigt att hon inte gör sådana saker som att kicka mot spöet (och så hamnar du ivägen...), kuta iväg när du sitter upp, osv.
Jag jobbade inte mycket med de här grejerna när jag hade Muninn, och det ångrar jag verkligen. Jag hoppade över en hel del grunder för att jag tyckte att det var onödigt att gå bredvid en häst som ändå var så utbildad.
Insåg sen att jag borde gått tillbaks flera trappsteg och byggt upp grunden riktigt ordentligt innan jag ens satt på honom. Jag gör inte om samma fel, kan jag säga!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 016
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka