Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

knapp

Nu så äntligen är lillskrutt hemma. Han är en 6-årig hingst, 5-g e:Þyrill fra Kjarnholtum I. Helt otroligt lugn och snäll, ganska liten, skulle tippa på 130.

Just nu omusklad och tunn då han stått sedan tidigt i våras. Bilderna är skit men jag släppte ut honom med de andra kl 6:30 imorse så ljuset var dåligt, sedan stod de och åt och för att jag skulle få en framifrån bild så blev det tråd ivägen men jag ska ta nya kort i em.

Bild%20017.jpg

Bild%20018.jpg

Bild%20034.jpg

Bild%20041.jpg

Får man kanske fråga vad han heter? Känner igen grabben väldigt mycket. Söt han är!

Precis :D vad kul! Köpt av Ullis alltså? Solfari är världens goaste kille! Har aldrig arbetat med honom, men sett honom mycket och så. Han är jättefin!

Kul att det skall bli nått av honom! Vad är planerna?

*kl*

Imorgon är det tävling :bump::bump:

Jag hoppas bara på att få Filipus att gå i samma tempo hela varvet. Idag tränade vi i ridhuset, mest lång o låg form så ryggen ska komma upp. Han gick helt underbart, det var en fröjd (för min skadade rygg) att rida. Dessutom brukade han förut släpa lite bakben efter sig i skritten men nu när ryggen börjar komma upp tar han mer bestämda steg, inget slarv alls :love: Min älskade pålle! Dessutom travade han på volt, jättefint. Dock har han en väldigt stötig trav så det gör ganska ont i min rygg men äsch, han travar himla fint!

Slutade med att skritta ensam ut, och hästen var hur lugn som helst trots travare på banan, traktorer bredvid honom och allt. Provade att tölta en kort sträcka ute och han töltade på i exakt det tempot jag vill ha på tävlingen imorgon. Jag satt bara där, red litegrann och gjorde lite halvhalter när han ökade liiite och han lyssnade så himla fint! Går han såhär bra imorgon kommer jag sväva på molnen! :D

Igår fick Filipus löshoppas för första gången. Började med markbommar som han travade över, och sen höjde vi upp det till 50 cm tror jag det var och han hoppade usnyggt. Höjde senare succesivt upp till 70 cm och sen fick han vila medan en annan häst hoppades. Efter det provade vi 80 & 90 cm, mest bara för att se hur han hoppade, 80 cm flög han över. 90 cm rev han så då avslutade vi med att låta han få hoppa typ 40 cm och sen fick han ta ett race i paddocken. Shit, vilken trav han hade. Svansen stod rakt ut som på en arab, hans trav var lätt 5-6 poäng om det hade varit typ tävling/bedömning. :love: Vi ska köra löshoppning en dag i veckan ungefär, blandat med markbommar och småhinder under ryttare så han får upp ryggen lite. Han var verkligen laddad, så fort vi vände upp han mot hindren blåste han upp sig och takta på stället tills vi släppte, då galopperade han iväg och verkligen tog i o hoppade! :D

Precis :D vad kul! Köpt av Ullis alltså? Solfari är världens goaste kille! Har aldrig arbetat med honom, men sett honom mycket och så. Han är jättefin!

Kul att det skall bli nått av honom! Vad är planerna?

Va kul att du känner till honom, Planerna är nu först att utbilda honom, eftersom han är så himla snäll så finns det i dagsläget ingen anledning att kastrera så håller han måttet med mer ridning osv funderar jag på visning.

Målet är först och främst att tävla nästa år :eek: först gången för mig men det är bara att ta tag i nervositeten och köra så det ryker.

Jag tror att han kan bli en underbar kompis för trevligare hingst har jag aldrig träffat, lugn och cool, inget gapig eller dansa, visa upp sig - inget :D

Däremot jobbar han ganska mycket på Gneisti som i sin tur naturligtvis försvarar sin rang, de bråkar inte - gapar mest -utan Solfari känner Gnei på pulsen som i sin tur hela tiden ska visa att hans plats är som ledare. Jag kan tänka mig att det är lika enerverande som när en del ska härma allt man säger bara för att gå en på nerverna :grin:

Så Gnei är just nu ruggigt irriterad och svettig efter allt jobb att hålla sin flock, men det har inte varit hårdare än att Solfari inte fick dricka ur tunnan, då markerade Gnei genom att suga tag i halsen, men jag vet att det går över bara Solen hittar sin plats i rangskalan och det är ju den han testar just nu..helt normalt

*kl*

IDAG HAR MIN HÄST TÖLTAT!!!! :love:

Visserligen väldigt långsamt och inte helt rent- men definitivt något annat än skritt-tölt-traven han hållit på med innan! Dessutom har vi galopperat runt fältet tillsammans med stallkompisen och hennes ponny, och så travade han på i mellantrav i finfin form. UNDERBAR är han- han är så snäll, bromsen sitter där den ska (det är jag inte van vid...) och han är mjuk och tänker framåt! LYCKA!!!

Tack båda två!

Haha, det känns som om min unge har tagit sina första steg, eller sagt sina första ord typ ;)

Kl

Min lilla älskling har fått mittbena :love: Försökte på det förra året men det fungerade inget vidare, manen låg på samma sida dagen därpå men nu har den delat av sig själv.. Han insåg väl att det var snyggast så :angel:

Sen så har vi tränat mycket trav nu efter dressyrlektionen och det är en helt annan trav. Han tar verkligen i bakifrån och man kan gasa på nu utan att man tappar ut honom :D Tölten jobbar vi på med, den är klart jobbigast men bitvis släpper han och sätter under sig och arbetar rätt men den kommer mer och mer :)

Sen har han blivit klippt också, under hals och mage samt ner till knäna. Blir så sjukt svettig så då rök pälsen. :D

Senast ändrad:

*kl*

Nu har vi tävlat! :bump:

Det gick hur bra som helst, väntar på poängen och omdömet nu. Enligt min ena tränare såg det mjukt o följsamt ut! :D Filipus gick asbra faktiskt. Dock blev han spänd och lite het i vänster varv, men takten var helt ren och han ökade inte en enda gång (jag red T8) :banana:

Jag är lite nervös inför poängen, men skulle jag få en 1a skulle jag vara nöjd ändå. Nu laddar vi inför tävlingssäsongen 2009 :D

Va kul.. GRATTIS :)
Jo ja tänkte på hur laddar du upp inför tävlingssäsongen 09? Låter du han få någon vila eller satsar du för fullt nu?
Jag & Geimur ska ta tävlingsdebuten 09 så jag undrar lite hur du gör? Låta honom vila innan? Eller träna honom tills säsongen 09 är över sen vila? Tacksam för svar !

*kl*

NU är Jorunn hemma wiii=)
Hon gick raka vägen in i hästbussen inte ens en tvekan denna gång.. vilken puss häst hon är:love:

I morgon skall jag rida tänkte ta lite uppställingsbilder så får vi se om ni ser någon skillnad på henne=)

Sen på söndag blir de ridlektion för tränaren en kompis skulle haka med ut för att plåta lite ska bli roligt=)=)

Å såa det bästa till sista ska köpa hästtransport nästa vecka:banana:

ÄNTLIGEN kan jag åka vart jag vill och när jag vill:bump:

Va kul.. GRATTIS :)
Jo ja tänkte på hur laddar du upp inför tävlingssäsongen 09? Låter du han få någon vila eller satsar du för fullt nu?
Jag & Geimur ska ta tävlingsdebuten 09 så jag undrar lite hur du gör? Låta honom vila innan? Eller träna honom tills säsongen 09 är över sen vila? Tacksam för svar !

Tackar! :D

Jag tänkte träna främst gångarterna i höst, få dom att sitta ordentligt och sen runt januari får han vila en månad eventuellt och sen kör vi igång igen. Efter tävlingssäsongen kommer han dock få vila, ungefär 3 månader och bara ta det lugnt. Sen kör vi igång i höst igen! :)

*delvis kl*
Poängen från idag då.. Jag trodde att jag som högst skulle få 3 poäng kanske. Jag började nästan gråta när domaren sa att i höger varv (bästa varvet) fick vi 5,0 :eek: Shit alltså, 5,0 på allra första tävlingen! Dock var han lite energifattig och oenergisk men hade fin takt o tempo hela vägen! :)

Vänster varv var han lite spänd i, lite kanske berodde på våran fina hejarklack som satt o hejade på oss ;) Där fick vi hela 4,5 poäng! Inte illa! Sammanlagt blev det 4,8 poäng och helt klart godkänt, eller vad tycker ni? :)

Domaren vill att jag ska tävla lätta klasser med honom nu, samt försöka få honom att tölta i bättre form. Hon tyckte vi var ett mkt trevligt och samspelt ekipage :D Så stolt över min lilla prins!

Niela;11357289 Å såa det bästa till sista ska köpa hästtransport nästa vecka:banana: ÄNTLIGEN kan jag åka vart jag vill och när jag vill:bump:[/QUOTE skrev:
Jag köpte hästsläp för ett tag sedan, enorm frihet att bara kunna lasta hästen och åka till ridhuset och träna när man vill! Och skulle hästen bli sjuk så behöver man inte ragga efter släp längre heller ;)

Grattis Filipuss! Kul att det gått så mkt framåt för er!

Passar på att uppdatera lite själv:

Pjakkur mår bra, han går på ny diet nu efter hans diagnos med ämnesomsättningsrubbningen. Han känns piggare nu när hans blodsocker hålls nere och vi jobbar med hans vikt. Hans höst kommer vara ganska lugn, han ska hållas i träning och vi ska gå några kurser, tävlandet ligger på hyllan så länge.

Salka mår fint och jag var och hälsade på henne förra veckan. Hon laddar upp inför mönstringen den 18 okt (samma som Gullan) och äter höstens sista gräs innan det är dags för vinterhagar och hösilagefodringar.

Idag har vi testat att rida på ovalen för första gången! Det gick faktiskt riktigt bra :love: ! I tölten fick hon gå på i mellantempot där hon har lättast att hitta takten. Det som funkade mindre bra var traven. Svårt att hitta balansen, men det kommer med tiden...
Hade absolut tänkt vänta med tävlandet tills våren men KANSKE jag ändå anmäler mig till Falkis tävling nästa helg. Är såå sugen! Tar nog V5 i så fall, för där är det väl fritt tempo i tölt om jag fattat det rätt? Hon är inte riktigt redo för kort tempo ännu...

pbanan2.jpg

pbanan1.jpg

pbanan4.jpg

pbanan5.jpg

Nu kanske jag är extrem (som bara ridit en en lätt tölt och en lätt fyrgång med Múninn, sen gick jag vi på öppen klass...) och jag menar det här mer som komplimang än kritik, men: Är ni inte lite väl bra för att starta V5?
Nu vet jag ju inte hur stadig hon är, men på bilderna ser hon ju inte ut som en häst som ska starta en lättklass, utan snarare prova en öppen klass och hoppas att det håller :)

Fast det är klart, är hon inte stadig i takten t.ex så är det ju en sak. Men en sån häst du har kan ju kuta runt en lättklass i fri form och rätt gångart och klå de flesta andra :D

Jag tänker som Muninn - V5? ä ni inte lite väl duktiga för det?
Nu vet jag inte hur hon är i förhållande till Gná, men jag har inte mage att starta en V5 med Gná, även om det vore kul.
Men, som Muninn också säger, takten är ju det viktigaste och håller inte den helt så går det inte så bra i öppen klass.
FLOTT är hon i alla fall! :)
Din hand blir lite hög på töltbilderna, men i övrigt har du en väldigt trevlig sits!

/Malin

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 022
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka