Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Hon är 5 år och jag har ridit henne i ca 3-4 veckor så jag vet inte direkt mycket. Dock så vet jag att kotledsinflammationen måste hon ha fått hos tränaren då jag ridit väldigt sparsamt i lugnt tempo, mycket skritt osv för vi har haft problem med bromsen, den har liksom inte existerat tills för 2 veckor sen. Det är också något jag fått bekräftat av 2 andra tränare och ägaren.

Det är inte min häst men jag har rätt mycket att säga till om ändå och anledningen till att hon fått inflammationerna är för att hon blivit riden på bogarna, med övervikt, i hård träning inför avelsvisning. Dock får ägaren berätta för tränaren om inflammationen, där drar jag min gräns.

Nu är det vila som sagt och när och om hon bedöms bli tillräckligt bra för att försöka visas igen ska jag och en helt annan tränare bygga upp henne tillsammans :)

Imorgon ska jag åka ut och gosa mule iaf :love:

nej stackars häst redan kotledsinflammation och bara 5år:cry: fattar inte hur sjuka tränare är som pressar hästarna till inflammationer var det en känd tränare eller?
jag hade blitt så förbannad så så....:mad:

ja jag hoppas verkligen hon blir bra från det för sånt skit är inte kul har de väl fått det kan de va svårt att bli av med.

om det nu inte är så att hon har ovanligt lätt för det/är extra känslig om så är fallet kanske hon inte är bra som avelsmaterial?

men varför reds hon på bogarna och med övervikt?

hoppas det löser sig.

Jo, igentligen har ni nog rätt. Jag känner ju själv också att hon är för "bra" för V5 men det är bara det att hon inte klarar så bra att bli helt ren i takten i kort tölt... Ute ,när energin är ännu bättre funkar det ofta hyffsat (kort och kort :angel: men ialla fall kortare...). Kanske jag ska ta V1 ändå och bara blunda för töltpoängen... Jag vet ju själv ibland att man tyckt det vart lite konstigt när någon startar lätt klass med en för "fin" häst. Kändes inte riktigt samma nu när det heter V5 istället för lätt...
Jo det får nog bli så. Hon har ju en jättehäftig ökad tölt så vi tar kanske igen det ;).
Nej, Gná skulle ju kännas helt fel att rida i den klassen!!

Nej, jag har aldrig heller ridit någon lättklass på Gná. Våran första tävling var istölten i Göteborg, som jag märkte var närmast en elittävling!! Shit vad många fina hästar... Poängen blev inte lysande :angel: men hon funkar bra på is!!
Såg också på bilderna att mina händer kommer lite väl högt ibland, får försöka tänka på det....

Jo, igentligen har ni nog rätt. Jag känner ju själv också att hon är för "bra" för V5 men det är bara det att hon inte klarar så bra att bli helt ren i takten i kort tölt... Ute ,när energin är ännu bättre funkar det ofta hyffsat (kort och kort :angel: men ialla fall kortare...). Kanske jag ska ta V1 ändå och bara blunda för töltpoängen... Jag vet ju själv ibland att man tyckt det vart lite konstigt när någon startar lätt klass med en för "fin" häst. Kändes inte riktigt samma nu när det heter V5 istället för lätt...
Jo det får nog bli så. Hon har ju en jättehäftig ökad tölt så vi tar kanske igen det ;).
Nej, Gná skulle ju kännas helt fel att rida i den klassen!!

Med så pass bra hästar brukar jag inte bry mig om poängen alls de första tävlingarna- de första tävlingarna är ju till för att ni ska få rutin på tävlingsbanan tillsammans, inte för att få med rosetter hem! Och med en sån kanonfin häst du har så hade det varit lite taskigt mot de som verkligen har lättklasshästar att använda "deras" klass för att skaffa sig rutin, och så dessutom slå hela gänget samtidigt :)

Jag röstar för V1, går det skit så går det skit, det är inget att bry sig- då kan det ju bara bli bättre, eller hur? :)
Jag tror det kommer att gå finfint om ni bara håller er på banan, ni är ju jättefina ihop! :)

nej stackars häst redan kotledsinflammation och bara 5år:cry: fattar inte hur sjuka tränare är som pressar hästarna till inflammationer var det en känd tränare eller?
jag hade blitt så förbannad så så....:mad:

ja jag hoppas verkligen hon blir bra från det för sånt skit är inte kul har de väl fått det kan de va svårt att bli av med.

om det nu inte är så att hon har ovanligt lätt för det/är extra känslig om så är fallet kanske hon inte är bra som avelsmaterial?

men varför reds hon på bogarna och med övervikt?

hoppas det löser sig.

Jag tror inte hästen behöver vara dåligt avelsmaterial p.g.a kotledsinflammationerna- det är ju inget ärftligt, och om hästen nu har en svag benställning på ett eller annat sätt så får man väl ha med det i avelstänkandet.

Nu låter det ju inte som hon blivit riden så roligt(framvikt och hårt pressad, osv) men hästen KAN faktiskt få kotledsinflammationer även om ryttaren är försiktig. Min femåring (ponny) fick det under sensommaren, då grusvägar och banor blivit torra och stumma, hennes ben klarade inte av det. Tydligen är det vanligt att hästar får ledinflammationer när vägarna/banorna har haft en hel sommar på sig att torka till och bli stumma.
Numera rider jag väldigt lite på grusvägar om de inte är mjuka, jag håller mig på gräset.

Vet ryttare som far fram i ökad tölt på asfalt, flera gånger i vecka. Det är nog inte heller optimalt för benen :S

:DIdag har jag ridit Kaela för första gången på dryga 9 månader:)
Andra gången hon blir riden på dryga 9 månader också:pmin syrra fick ta henne första gången.

Sååå roligt och härligt det var, har glömt hur härlig hon är:laugh:
Hon är så frammåt och positiv.:bump:

Snart färdig med målningen i stallet också, idag kommer mitt schablonpapper.:banana:

Det är klart att man inte är glad, men man får göra det bäst av sitsen man är i, och det är en känd tränare ja. Varför hon reds som hon reds vet jag inte, jag var ju inte med i bilden då. Tjock kanske hon blev för att tränaren inte hade tid nog, för när hon kom hem var hon tjock och omusklad....

Munin: Vill bara poängtera att det inte har ridits på grusvägar knappt och då enbart i skritt.

Oh nej, det menade jag inte heller, jag förstod att det var andra orsaker som låg bakom den här hästens kotledsinflammation.

Det var ett svar till Gullan om att det finns många olika anledningar till att hästar får kotledsinflammationer, det behöver inte bara vara dålig ridning eller dåliga ben. Djursjukhuset sade att det oftast blir en väldig höjning av antalet kotledsinflammationer på somrarna- på vintrarna vet man ju att det är frost och tjäle och isigt, och rider då ofta väldigt lungt, medan många ryttare glömmer bort att det är lika hårt i marken på sommaren när det är torrt :)

För en som aldrig tävlat men ska till nästa år :eek: kan ni förklara det här med klasserna, fattar nada av t2 och v5 och allt sjutton ni skriver :o

Ja, det får bli V1!
Nu var ju min tanke absolut inte att jag vill plocka hem rosetter. Dom har jag ett par kassar av nere i källaren, så det känns oviktigt! Det jag tänkte jag skulle undvikit var att försöka rida kort tölt när jag vet att det antagligen blir lite passigt... Men samtidigt som man igentligen skulle väntat till våren så är jag så nyfiken på hur hon sköter sig i en ev final!

Ja, finalerna kan ju vara lite vanskligare än uttagningarna... det vet jag och Múninn :angel:

Lycka till, det kommer säkert gå kanonbra- vi håller tummarna!

Okej, då förstår jag! Och då har man lärt sig något nytt också, om höjningen av antalet alltså :)

Irpa: Det är rätt vanligt. Tyvärr. Pengar lockar ganska mycket...

Självklart lockar pengar, men å andra sidan kan man ju som konsument välja var man vill lägga sina pengar. Dvs ta referenser, kolla tidigare hästar genom att prata med dess ägare osv. Den tränare som inte vill lämna ut namn på sina tidigare kunder, bör man nog se upp med. Det lär ju handla om jobb man inte gärna vill skylta med.:p

Ja, givetvis bör man göra det men det är inte min egna häst så jag vet ju inte hur ägaren gjorde. Hade det varit min häst hade hon inte åkt till den tränaren.

KL

Lúkas har stått hela veckan då jag fått influensa :eek:
Usch säger jag bara..
Igår avmaskade jag honom iaf, och idag tänkte jag ev longera honom om jag orkar. Helt matt i hela kroppen, skitjobbigt.
Kan dessutom inte sova på nätterna.. Huvudet bara dunkar. :mad:
*klaga klaga*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 022
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka