Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Idag har jag ridit lektion för Unn (och Alli som även var med..). Gick ok och var mkt nyttigt! Tyvärr funkar inte traven alls just nu, så jag hoppar över tävlingen nästa helg. Känns roligare att testa till våren när det förhoppningsvis blivit bättre...
Unn red henne en stund. Det är så kul att se och man lär sig så mkt!

Ja, den dumma foten är ju inte bra än... Läkaren trodde att det skulle ta ett par månader till innan foten är läkt, och under dessa månader får jag inte träna (nämde att jag går på idrottsgymnasium, se aldrig att jag rider för det kommer jag göra oavsett om jag får eller inte :angel:). Tråkigt nog.

Nu hoppas jag bara at det läker som det ska och att ledbandet läker av sig själv som läkaren trodde, annars måste det nog opereras.

Vad "skönt" att det inte var något allvarligare med Thytur, även om det aldrig är kul med skador...

Fettso: Kaela kortar halsen väldigt, jag skulle vilja att hon längde den bra mycket mer. Annars rör hon sig trevligt!

Jag funderar på att gå kurs med Kaela, eller åtminstone ta mig iväg och träna för ngn.
Kan jag göra det trots att hon inte är töltsatt?

Dressyr kommer jag träna för min dressyrtränare.

är det bara jag eller känns det inte som att dressyr/ridning i form i trav mkt bara gör det svårare att ta fram tölten? alltså om man stärker traven för mkt.
är det inte bättre att vänta med traven och bara skritta/galoppera en tid?!
men vad vet jag.

Jag tycker det verkar vara en alldeles utmärkt idé att gå kurser och så, jag skulle dock vänta till det att Glaesir är avvand och går på bete.

Som Gullan86 skriver bör man kanske inte stärka traven allt för mycket nu innan hon är töltsatt. Jag betvivlar dock inte att tölten finns där, och säkert en bra sådan på Kaela.

Skulle jag vara du skulle jag i nuläget jobba ffa från marken, med mycket samlande övningar i skritt men vara noga med att hela tiden bibehålla överlinjen och få henne att länga halsen aningen mer också. Känna att hon verkligen anpassar sig efter ramen, och länger halsen när du ber henne. Det tror jag är kanon som förberedelse inför töltsättningen.

Ska för övrigt bli kul att se vad för tölt som kommer fram!

Hon ser faktiskt ut att påminna mycket om Yrpa på dessa bilder. Det har jag aldrig tyckt förut. Yrpa har också en tendens till att bli otroligt kort i halsen och krulla ihop sig. Jag har gjort precis så som Muninn säger, dvs gått bredvid med spö och tygel. Yrpa har alltid vart väldigt känslig för spöet, först var hon hysterisk, men nu går det helt okej. Visst blir hon spänd och drar om hon blir rädd, men det är inte omöjligt. Det gäller bara att vinna hennes förtroende.

Kämpa så kommer det bli toppen!

Yrpa har fått fina fötter idag, det var verkligen på tiden.

Hovslagaren skulle lyfta fötterna på Gála med och knacka lite på dem så att hon fick lite träning eftersom jag inte orkar och inte klarar av det själv. Han for som en vante efter henne i boxen. Hon drog omkull sig själv och ja, hon var dum helt enkelt. Framfötterna kan man lyfta fint, det har jag tränat lite på när jag ändå tagit hand om de där hemska såren hon drog på sig. Men bak gick hon inte med på först. Hon gav upp i alla fall efter ett tag. Sen var hon väldigt osäker på allt. Så även om det var tufft för henne är jag väldigt glad att han gjorde det. Hon har hållt sig borta från oss i boxen och i hagen resten av dagen.

Jag har pratat med de andra i stallet, så nu är det VERKLIGEN totalförbud att pilla på fölunge, hon skall bli skrämd nu. Så enkelt får det bli.

Nu har jag varit lite hemlig ett tag, bara läst och inte skrivit...

Detta pga 2 anledningar

det ena är att jag träffat en riktigt bra kille :love: så självklart blir man där lite ofta ibland och då försummar Buke :angel:
Han har tom hängt med på en skritt tur till grillstugan i skogen jag red då på en lånad häst och han på min Draumur, ett riktigt dreamteam de två :)
Han har riktigt bra hand med hästar trots att han är helt grön, totalt orädd och har som ett naturligt "horsemanship" i sig själv.
Draumur följer honom som en hund! Draumur är också helt kär i honom, när han rider så går han yttepytte försiktigt och är riktigt mån om Niklas. :)

Sen är det som så att det är dags för ett miljöbyte för mig och Draumur, så snart kommer vi att flytta till ett lite mindre stall där det för närvarande står 2 islänningar, 2 nordisar och ett russ.
Lite närmare och sådär dessutom rider min kompis i det stallet så då får man en ridkompis igen :)
Känns riktigt motiverande faktiskt!
Stallägaren som äger islänningarna (och även resten av hästarna) är dessutom helt ny innom islandshästvärlden så jag skall få hjälpa henne med hennes båda hästar vilket känns himla kul, det ger mkt att rida/hjälpa till med olika hästar ibland.
Den ena är ett sto på 5år som är väligt lite riden, den andra är en valack på 19 år, en riktigt gentleman :) Blir spännande detta!

Så nu vet ni vad jag pysslat med på sistone!

Grattis förresten åt allas framgångar, det verkar som att det går framåt för många just nu!

Hej va kul att du träffat nån!!! och att du ska flytta på hästen, tror att ni kan utvecklas MYCKET i godan ro:) önskar er all lycka och hoppas vi ses framöver på banorna:)

Yrpa har fått fina fötter idag, det var verkligen på tiden.

Hovslagaren skulle lyfta fötterna på Gála med och knacka lite på dem så att hon fick lite träning eftersom jag inte orkar och inte klarar av det själv. Han for som en vante efter henne i boxen. Hon drog omkull sig själv och ja, hon var dum helt enkelt. Framfötterna kan man lyfta fint, det har jag tränat lite på när jag ändå tagit hand om de där hemska såren hon drog på sig. Men bak gick hon inte med på först. Hon gav upp i alla fall efter ett tag. Sen var hon väldigt osäker på allt. Så även om det var tufft för henne är jag väldigt glad att han gjorde det. Hon har hållt sig borta från oss i boxen och i hagen resten av dagen.

Jag har pratat med de andra i stallet, så nu är det VERKLIGEN totalförbud att pilla på fölunge, hon skall bli skrämd nu. Så enkelt får det bli.

En dum fölunge som du ska skrämma:eek:

Verkligen!!!!
Jag hoppas att Odinn är lekfull med henne nu när han kommer hem imorgon. Men de andra hästarna låter henne göra precis som hon vill och ena stalltjejens dotter springer när Gála kommer i närheten. Så det är klart att hon tror hon kan göra vad hon vill. Det gör jävligt ont att bli sparkad av henne. Hon är fruktansvärt fräck, så detta lilla äventyr hon var med om igår var superbra, hon stod verkligen och tänkte i boxen länge igår.

Jobbigt bara att hon är så äckligt söt. Till och med jag som försöker stänga ute henne vill ju ha med henne upp i soffan och gosa.
Men det är bara att låta bli. Det får inte bli så.

Bäbisen kommer i januari, så än får hon hålla sig inne i magen! Men det växer verkligen nu... var ute på en liten sväng med ett tryggt gammalt sto som draghjälp till en unghäst, och det var värst vad svårt det var att komma ner från hästen! Magen var verkligen i vägen :D

Du får blunda så du inte ser hur söt hon är! Du gör ju helt rätt. Ett föl som har fått göra som det vill och tappat (eller aldrig haft) respekt för människan är GRÄSLIGA att ha att göra med när de blir äldre! Vi får hoppas att Odinn tar tag i henne när han kommer hem =)

Ska du ner till gbg snart eller? Jag måste hinna banta min fruktansvärt feta häst innan du får se honom =)

Jag har massa nya bilder, men hon är så ful nu så det känns inte kul att lägga upp dem. Men jag får väl göra det någon dag ändå. Får passa på att fota på Måndag när Yrpa, Odinn och Gála -hela lilla familjen skall gå gå ihop.

Fettso:
Jag måste bara fråga om fölet hennes var planerat? Det känns som om du hade velat rida din häst ett tag till innan hon blev dräktig, iom att du har börjat så pass tidigt att rida igen? Eller har jag missuppfattat det?
mvh
Vaniljvisp=)

I dag har jag tömkört Svala. Bara i skritt, provade lite olika tömsättningar. Den "vanliga" fungerar bäst, hon krullar ihop halsen om det blir för mycket bettinverkan.
Stm2.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 017
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka