Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

Om Yrpa blir bättre så åker dom såfort som bara möjligt. Självklart.

Eftersom jag blir mer och mer förstådd med vad som händer i stallet när jag är borta (Dvs när katten är borta dansar råttorna på bordet) så förstår jag PRECIS varför Gála gör som hon gör. Och jo, idagsläget skrämmer jag heller henne än att daltar med henne. Hon är FARLIG.

Din syn på hur man hanterar föl är INTE min syn. Så det enda jag läste var de första raderna och den sista. Så jag tackar för dina lyckoönskningar och önskar dig all lycka med Jorunn :)

Tror inte man riktigt fattar hur hon är om man inte får se henne. :p
Kommer ihåg när jag var med ut och ena sekunden är hon en bit bort, sen skuttar hon framför en. Tycker att det ÄR helt rätt tänkt att sas "skrämma" henne.
FÖR jag tror inte att någon vill ha ett föl i knät/i skallen.

KL

Idag flyttade Lúkas. Han var sååå duktig, gick nästan rätt in i transporten.
Inga linor eller så, vi flyttade fötterna på honom :p Sen gick han. Inte en tanke bakåt!
Imorgon ska han bralla av sig i paddocken :D

Hon behöver ett par uppfostrare i hagen. Bara inte Ódinn faller för hennes charm han också :D Du har inte andra hästar som är mindre förlåtande att släppa ihop dom med? En del ston med föl kan vara ganska beskyddande och hålla andra telningar på avstånd. När hon fattat att hon inte bestämmer överallt kan du börja tycka att hon är äckligt söt igen och ge efter lite

Hon går nu med två travare och en shettis. Shettisen JAGAR hon i hagen. Hon som är två månader är högre i rang än shettisen alltså. Så nej nej. Valacken biter till och säger ifrån, men tar också hand om henne och busar till och med henne på sina villkor. Yrpa är ingen hönsmamma, det är inte förrän hon tycker det går för fort som hon går emellan. Det andra stoet är mest barnvakt, jag ser henne som en gammal mormor som ser mellan fingrarna på allt. Så valacken sköter sitt jobb utmärkt, tillrättavisar när det behövs och busar när det är aktuellt.

Däremot så finns det en familj á mor och dotter i stallet som gullar, klappar och skämmer bort Gála, vilket skulle kunna förklara mycket av hennes agerande. Men det är något jag har börjat ta tag i nu när jag insett hurpass illa det är med henne, fölet alltså.

Idag har allt gått jättelugnt till, hon har inte tuffat sig utan hållt sig på avstånd. Men observera att jag får utan problem röra henne över hela kroppen. Hon har haft grimma på sig hela fyra gånger och blivit "ledd" en gång. Visserligen med HÖÖÖGA protester men det har gått. Jag har fått lyfta frambenen utan problem hela tiden. Hon slog upp massa sår förut så det har vart mycket sårvård. Så nej, helt ohanterad är hon inte så försök inte få det till det. Men det är vad jag hade önskat, att hon skulle vara ohanterad. För det är så jag vill att hon skall få leva under sina första år. Hennes pappa lämnar avkommor med tufft psyke, då skall man ju absolut inte låta henne få övertaget. Eftersom dottern till ena hästägaren gullar med henne och nästa stund springer undan när Gála tror att hon leker med henne så blir det ju verkligen inte bättre. Vilket garanterat är orsaken till att hon jagar shettisen.

Så snälla, bespara mig det här med att ett föl skall ledas och hanteras. Det är inte min syn. Ni vill inte lyssna på den, alltså vill jag inte lyssna på er.

Föl är inte fräcka av naturen.
Skicka iväg ditt sto på fölbete eller ta dit så hon har nått att underhålla sig med. Att ett litet föl sparkas är inte acceptabelt, men det är inte heller acceptabelt att skrämma fölet och tvinga det till att göra saker för att göra den osäker. Dom behöver gå med andra föl och unghästar för att inse sina begränsningar!!
Det är ingen lösning att skrämma dit föl,
du kommer bara få igen allt det här om några år, då hästen antingen är odräglig eller livrädd..
Mitt tips till dig:)

Snälla snälla snälla.
Jag har haft häst sen jag lärde mig gå. Jag har arbetat på Island, jag har arbetat i Sverige. Jag har arbetat med hbl, fullblod, travare, hopphästar, dressyrhästar, jag har arbetat med islandshästar. Jag vet hur jag bör göra med detta fölet. Eftersom att mamman är dålig så kan jag inte skicka iväg henne. Då riskerar jag stoets hälsa och det är verkligen inte acceptabelt. Nu går hon hemma på medicinering och behandling. När det är klart så åker de om jag känner att Yrpa klarar av det.

Här hemma kommer hon inte heller gå ensam, hon har sällskap i hagen.
Jag är inte den som har henne hemma för att jag vill, utan för att jag måste. Svårare än så är det inte.

Jag står ju knappast och läxar upp fölet med ett spö och piskar henne. Inte heller jagar jag runt henne. Jag gör ingenting, men kommer hon fram till mig och är stursk, då är jag banne mig stursk tillbaka. Och ingen annan än jag får gå fram till henne. Det är min häst, mina regler som gäller. Kan inte det efterhållas ja, då vet de som står hemma hos mig vart dörren är. Och eftersom inte alla har lyssnat på mig så står de också utan boxplats i månadsskiftet. Så enkelt är det.

Och som Kolbeinn säger, man kan inte förstå hur hon är förrän man träffat henne. Hennes mamma är tuff, pappan är tuff. Jag får bita i det sura äpplet. Men jag tvekar INTE på att hon kommer bli en riktigt rolig häst att rida in och hålla på med när hon kommer upp i den åldern.

Men ja, hellre blir hon skrämd än bestämd.

Om Yrpa blir bättre så åker dom såfort som bara möjligt. Självklart.

Eftersom jag blir mer och mer förstådd med vad som händer i stallet när jag är borta (Dvs när katten är borta dansar råttorna på bordet) så förstår jag PRECIS varför Gála gör som hon gör. Och jo, idagsläget skrämmer jag heller henne än att daltar med henne. Hon är FARLIG.

Din syn på hur man hanterar föl är INTE min syn. Så det enda jag läste var de första raderna och den sista. Så jag tackar för dina lyckoönskningar och önskar dig all lycka med Jorunn :)

Jag skulle inte göra så med mitt föl i framtiden som du gör med ditt föl. Det är ju du som kommer fortsätta ha en farlig häst, puuh att jag iaf INTE kommer ha det.

Bete dig inte som ett rovdjur. Hästar har ögonen på sidorna och vi fram på huvudet. Vi är alltså rovdjur och det är dumt att stärka det inför ett flyktdjur som man vill hantera på ett bra sätt i framtiden.

Snälla snälla snälla.
Jag har haft häst sen jag lärde mig gå. Jag har arbetat på Island, jag har arbetat i Sverige. Jag har arbetat med hbl, fullblod, travare, hopphästar, dressyrhästar, jag har arbetat med islandshästar. Jag vet hur jag bör göra med detta fölet. Eftersom att mamman är dålig så kan jag inte skicka iväg henne. Då riskerar jag stoets hälsa och det är verkligen inte acceptabelt. Nu går hon hemma på medicinering och behandling. När det är klart så åker de om jag känner att Yrpa klarar av det.

Här hemma kommer hon inte heller gå ensam, hon har sällskap i hagen.
Jag är inte den som har henne hemma för att jag vill, utan för att jag måste. Svårare än så är det inte.

Jag står ju knappast och läxar upp fölet med ett spö och piskar henne. Inte heller jagar jag runt henne. Jag gör ingenting, men kommer hon fram till mig och är stursk, då är jag banne mig stursk tillbaka. Och ingen annan än jag får gå fram till henne. Det är min häst, mina regler som gäller. Kan inte det efterhållas ja, då vet de som står hemma hos mig vart dörren är. Och eftersom inte alla har lyssnat på mig så står de också utan boxplats i månadsskiftet. Så enkelt är det.

Och som Kolbeinn säger, man kan inte förstå hur hon är förrän man träffat henne. Hennes mamma är tuff, pappan är tuff. Jag får bita i det sura äpplet. Men jag tvekar INTE på att hon kommer bli en riktigt rolig häst att rida in och hålla på med när hon kommer upp i den åldern.

Men ja, hellre blir hon skrämd än bestämd.

Du kanske har hållt på med hästar länge, men man ska ta in det bästa av det också...

Jo jag kan förstå, efter att ha träffat en där det snudd på krävdes hjälm, skyddsväst och något långt för att hålla kräket på stången.

Men så var väl stoet inte riktigt som andra, dessutom gick detta föl ensam med bara andra ston så vi pratar i det fallet om ren understimulans.

Då har jag iaf koll på dig :D
Kul med de "nya" stona som kommer snart då!

Ja du, i nuläget har jag ju Ör och Stina, men nästa sommar ska Ör betäckas och så ska jag även påbörja inridningen av Stina då.

Rider gör jag massor, syrrans Kopar har jag ju 6 dagar i veckan, Gurra minst 2 dagar i veckan, Rikka ca 2 dagar i veckan och Stelpa ungefär 1-2 dagar i veckan. Så en hel del ridning blir det, vilket är jättekul och lärorikt eftersom dem alla är så olika! Har även förhoppningsvis en till häst på g (alltså inte köpa, men mer får ni veta med tiden).

Silksif och Brandy verkar ha fått samma öde, för honom är det mamma som rider just nu :D

Yes, nästan en hel roman men kanske får su också lite klarhet i det hela då ;)

På vilket vis beteer jag mig som ett rovdjur mot mitt föl? Det skulle jag gärna vilja veta. ;)

Innan mitt sto blev dåligt så var tanken att dom skulle åka iväg till en flock, men eftersom Yrpa blev dålig så går inte det. Jag behöver hålla på med henne två gånger om dagen och jag har inte tid att åka 12 mil*2 dagligen för att göra det. Observera att jag inte skulle låta någon annan göra det. Det är min häst, min hästs olycka och mitt ansvar. När Yrpa är stark nog för att klara sig utan det jag idagsläget gör så kommer de att åka, bara jag hittar något som passar dem bra. Och ja, jag letar redan. Har två stället där jag ev. kan tänka mig att låta de gå på lösdrift.

Av denna anledningen väljer jag att inte diskutera hur jag rider eller hanterar mina hästar på detta forum, det är så många här som verkar veta ALLT om ens häst.

Du vet bäst om Din häst!

Hästar som går på mig jagar/schasar jag väck oavsett ålder!

Jag skulle inte göra så med mitt föl i framtiden som du gör med ditt föl. Det är ju du som kommer fortsätta ha en farlig häst, puuh att jag iaf INTE kommer ha det.

Bete dig inte som ett rovdjur. Hästar har ögonen på sidorna och vi fram på huvudet. Vi är alltså rovdjur och det är dumt att stärka det inför ett flyktdjur som man vill hantera på ett bra sätt i framtiden.

Fast vi snackar om en domestiserad tamhäst här, ingen vildhäst ute på stäppen! Du talar om att denna hästen skulle kunna bli farlig om man på ett konsekvent sätt avvisar den när den på ett fräckt och hotfullt sätt söker kontakt. Du har inte tänkt på att den kanske blir riktigt riktigt farlig om den om några år och några 100 kilo senare beter sig på det här viset och aldrig har blivit tillrättavisad? Tänk dig själv en vuxen häst som kliver på dig, stegrar mot dig och totalt saknar respekt för människor. Skulle du vara nöjd eller känna dig trygg med en sådan häst?
Jag tror att det här bottnar i att IrpaSnirpa använde ordet skrämma och att många tolkade in alla möjliga udda preferenser i det. Alla som hållt på med många föl och unghästar kan tänka sig in i IrpaSnirpas situation.

Senast ändrad:

På vilket vis beteer jag mig som ett rovdjur mot mitt föl? Det skulle jag gärna vilja veta. ;)

Innan mitt sto blev dåligt så var tanken att dom skulle åka iväg till en flock, men eftersom Yrpa blev dålig så går inte det. Jag behöver hålla på med henne två gånger om dagen och jag har inte tid att åka 12 mil*2 dagligen för att göra det. Observera att jag inte skulle låta någon annan göra det. Det är min häst, min hästs olycka och mitt ansvar. När Yrpa är stark nog för att klara sig utan det jag idagsläget gör så kommer de att åka, bara jag hittar något som passar dem bra. Och ja, jag letar redan. Har två stället där jag ev. kan tänka mig att låta de gå på lösdrift.

Förlåt om missförstår, men hon skriver att hon SKRÄMMER fölet, det är det jag reagerar på.

Wow :eek: Hur hinner du? Pluggar du? Vad isåfall?

Stina har jag missat helt, resten hade jag faktiskt mer eller mindre koll på..! Tufft, det är nog bara dina hästar jag faktiskt har liite koll på här på buke :p

Brandy var väl jättehäftig med dig? Hur kommer det sig att din mamma har honom? Egoist som jag är så ser jag väl allt så :angel:

Förlåt om missförstår, men hon skriver att hon SKRÄMMER fölet, det är det jag reagerar på.

Det finns mängder av olika sätt att skrämma en häst. Jag valde självklart fel ord. Alla är vi mänskliga. Men som jag skrev så handlar det INTE om att på något sätt orsaka skada på Gála, utan att få henne att ta avstånd från oss eftersom att hon idagsläget sparkar och stegrar mot oss. Hon ställer sig upp mot ens rygg och tror att det är helt okej. Helt pga en tjej på 7 år som tror att fölet är en leksak trots att det enda jag satt tvärförbud mot ang stallet och mina hästar är att SOPA INTE NÄR DOM ÄR INNE, och LÅT FÖLET VARA I FRED!! Svårare än så är det inte.

Hon går nu med två travare och en shettis. Shettisen JAGAR hon i hagen. Hon som är två månader är högre i rang än shettisen alltså. Så nej nej. Valacken biter till och säger ifrån, men tar också hand om henne och busar till och med henne på sina villkor. Yrpa är ingen hönsmamma, det är inte förrän hon tycker det går för fort som hon går emellan. Det andra stoet är mest barnvakt, jag ser henne som en gammal mormor som ser mellan fingrarna på allt. Så valacken sköter sitt jobb utmärkt, tillrättavisar när det behövs och busar när det är aktuellt.

Däremot så finns det en familj á mor och dotter i stallet som gullar, klappar och skämmer bort Gála, vilket skulle kunna förklara mycket av hennes agerande. Men det är något jag har börjat ta tag i nu när jag insett hurpass illa det är med henne, fölet alltså.

Idag har allt gått jättelugnt till, hon har inte tuffat sig utan hållt sig på avstånd. Men observera att jag får utan problem röra henne över hela kroppen. Hon har haft grimma på sig hela fyra gånger och blivit "ledd" en gång. Visserligen med HÖÖÖGA protester men det har gått. Jag har fått lyfta frambenen utan problem hela tiden. Hon slog upp massa sår förut så det har vart mycket sårvård. Så nej, helt ohanterad är hon inte så försök inte få det till det. Men det är vad jag hade önskat, att hon skulle vara ohanterad. För det är så jag vill att hon skall få leva under sina första år. Hennes pappa lämnar avkommor med tufft psyke, då skall man ju absolut inte låta henne få övertaget. Eftersom dottern till ena hästägaren gullar med henne och nästa stund springer undan när Gála tror att hon leker med henne så blir det ju verkligen inte bättre. Vilket garanterat är orsaken till att hon jagar shettisen.

Så snälla, bespara mig det här med att ett föl skall ledas och hanteras. Det är inte min syn. Ni vill inte lyssna på den, alltså vill jag inte lyssna på er.
Nu kliar jag mej i huvet :D Var i all sin dar har jag skrivit nåt om att föl ska ledas och hanteras in absurdum? Det verkar som du inte lyssnat på mej från början heller ;):p
eller lagt andras ord i min mun...:D det behövs inte har gott om ord själv. :p

Föl ska ha respekt men inte vara rädda. Dom måste också lära sej att vissa saker ska hästar helt enkelt gå med på som till exempel verkas. Tycker inte det var något fel i att se till att hon blev verkad på alla fyra hovarna och det gjorde också att hon fick tänka till lite om att hästar inte gör vad som helst mot tvåbenta. Det som jag inte riktigt förstår i det hela är att du använder ordet "skrämmas" i samband med verkningen. Det var ju bara en påminnelse för lilla damen om vad som gäller och inte nån misshandel. Och visst kan man kalla det för en hantering om man vill ;) Du hade säkert kunna leda henne en runda utan protester också -just då.

Senast ändrad av en moderator:

Wow :eek: Hur hinner du? Pluggar du? Vad isåfall?

Stina har jag missat helt, resten hade jag faktiskt mer eller mindre koll på..! Tufft, det är nog bara dina hästar jag faktiskt har liite koll på här på buke :p

Brandy var väl jättehäftig med dig? Hur kommer det sig att din mamma har honom? Egoist som jag är så ser jag väl allt så :angel:

Yes, pluggar ju sam/ekonomi andra året också ;) Fast jag har ju valt ett idrottsgymnasium som tar hänsyn till ens idrott och träningar, behöver jag gå tidigare pga det är det inga problem. Och dessutom läser jag ju specialidrott (A, B och C), så två förmiddagar i veckan har jag scemalagd ridning (på mina egna hästar för min egen tränare). Det fungerar väldigt smidigt. Och i övrigt har jag ett väldigt soft schema :angel:

Vi var ju tvungna att ta bort mammas häst i våras, och när han då stod på ulltuna ett par dagar och efter att vi hade tagit bort honom fick mamma börja rida Brandy, jag har ju ändå så många hästar att rida. Därefter kikade vi lite på en ny häst till henne eller mig, men hon fastnade för Brandy och jag för Stina när vi var och kollade på henne, så på den vägen är det :p

Jag får bara fråga- är skrämmas en synonym till misshandel?

På något sätt måste man ju säga ifrån, visa att man själv är högre i rang och att man inte tolererar beteendet. Skrämmas är det ordet som ligger närmast till hands tycker jag, man förstår ju att hon inte kommer stå med spöt och slå, det sa hon ju aldrig..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 003
Senast: Blyger
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka