Håll Oss Uppdaterade 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Håll Oss Uppdaterade 4

oh det blir så spännande nu i okt när Glampi skall visas på unghäst mönstring det är med för Nina.
han är ju ung för sin ålder så jag hoppas inte det inveckar negativt bara.
men han ser rätt fin ut nu inte nämnvärt överbyggd och börjar lägga på sig så han inte ser så jäkla pinnig ut.

*kl*

Idag har jag riiiiiidiiiiiiiiit. Fast inte på någon av mina egna hästar. Det var hur kul som helst, och skönt. Och sa jag att det var kul?

Fjalar fortf dålig.

måste fråga, det låter så mysigt, har ni byggt stallet själva eller? är det många boxar och så? kan du inte ta en bild och visa?

hur många hektar har ni på er gård för ni äger den va? är det stort hus och så? har ni bott där länge?:)

Oj förlåt, missade faktisk att du skrev till mig:o

Vi bor på gård men äger bara huset och trädgården som är på
2000kvm.
Vi arrenderar stallbyggnad och hagar som är på 4 hektar.
Som tur är så är han jättebra att ha att göra med arrendatorn, vi betalar 400:- i månaden för dom 4 hektaren.
I år har han målat om stallet utvändigt+ bytt fönsterna.

Vi fick själva göra om kostallet till häststall.
Innan var där bara kospiltor men nu är där en stor lösdrift+ en stor box intill lösdriften.
Lösdriften är tillräcklig för 3 Islandshästar/ponnyer.
Det finns plats att bygga åtminstone en box till, men det behövs ju inte i nuläget.
Jag kan ta bild imorgon men det är inte färdigt än på ett litet tag, ska måla en del till.
Schablonpappret kommer på Torsdag!:bump::banana:
Vi har bott här i 1,5 år nu.

Okej. Ja, alla fina pannband är ju så stora, det är synd...

Uppdatering om min fröken fräken som visat hälta. Kotledsinflammationer så det skriker om det, i bägge fram. Så sjukhage minst 2 veckor + att hon fått massa medicin idag. Men duktig var hon, stod bara still när det sprutades och tog bara 20 min att lasta (tar vanligtvis ett par timmar...).

Blir så sur, tränaren som hade henne sa att hon jävlades för att hon var knäpp och hon som ska vara så duktig borde väl märka att hästen har ont? Det gjorde ju vi, och det är väl inte så konstigt att hon säger ifrån om det gör ont? :(

Ska ta mig ut nu i veckan med lite morötter och gosa mule och bara vara. Stackars pålla.

Idag så var min lilla tös jätte lugn, hon tramsade inte i stallet, utan stod stilla. Så var jag elak mot henne, jag tränsade före jag sadlade, så snurrade runt tyglarna runt en "stolpe" elelr vad man ska säga, så ryckte hon till med huvudet, måste gjort ont på min stackars snuttefia :(. Fick jätte mycket ångest för en sådann lite sak. Aja, sedan när vi var ute och red så försökte hon vända men gav upp nästan direkt. Så det var inte alls så mycket testing idag. Jag hittade knappen till hennes trav *supernöjd* .. ja, blev jätte glad nu när jag vet hur jag gör exakt för att få fram traven :D:D!!!

Uppdatering om min fröken fräken som visat hälta. Kotledsinflammationer så det skriker om det, i bägge fram. Så sjukhage minst 2 veckor + att hon fått massa medicin idag. Men duktig var hon, stod bara still när det sprutades och tog bara 20 min att lasta (tar vanligtvis ett par timmar...).

Blir så sur, tränaren som hade henne sa att hon jävlades för att hon var knäpp och hon som ska vara så duktig borde väl märka att hästen har ont? Det gjorde ju vi, och det är väl inte så konstigt att hon säger ifrån om det gör ont? :(

Ska ta mig ut nu i veckan med lite morötter och gosa mule och bara vara. Stackars pålla.

nej vad tråkigt att höra hoppas hon kommer bli helt frisk hur gammal är hon?

var det en tränare ni hade henne på träning hos eller? i så fall tycker jag den personen ska få veta det, man har ju hört om tränare som pressar hästarna hur länge som helst så de blir så himla trötta i benen att de får inflammationer.

det är ju inte bra att gå så snabbt fram som de ofta måste göra när folk lämnar på träning.

sen när man rider för tränare så ska man inte lyssna på allt de säger, en tränare sa till mig att min sadel passade perfekt trots att jag var tveksam(kunde egntligen ingenting men kände det på mej) och jag hade rätt den satt åt helvete.

sen tittar oftast tränarna på hur hästarna är in VARFÖR de är på ett visst sätt, de tänker inte att sadeln tex inte passar, fel i munnen, ont någonstans osv.
det tycker jag är hemskt tråkigt hade jag varit tränare hade jag FÖRST tittat på VARFÖR gör hästen som den gör, och SEN hade jag beslutad vad man skulle göra.

men försök tänka igenom VARFÖR din häst fått detta nu så ni kan förebygga det annars brukar såna här saker lätt komma tillbaka om man fortsätter som man gjort.
hästen är tex kanske väldigt framtung? överviktig, och kanske tung ryttare på det?
ni rider kanske väldigt länge så hästen blir väldigt trött och börjar överanstränga sig?
det kan ju vara vad som helst så försök komma fram till vad det kan oxå ha att göra med andra saker, tex att sadeln inte passar och hästen sänker då ryggen och måste kanske belasta sina framben ovanligt mkt pga sadeln. det kan vara knepigt.

lycka till.

Idag så var min lilla tös jätte lugn, hon tramsade inte i stallet, utan stod stilla. Så var jag elak mot henne, jag tränsade före jag sadlade, så snurrade runt tyglarna runt en "stolpe" elelr vad man ska säga, så ryckte hon till med huvudet, måste gjort ont på min stackars snuttefia :(. Fick jätte mycket ångest för en sådann lite sak. Aja, sedan när vi var ute och red så försökte hon vända men gav upp nästan direkt. Så det var inte alls så mycket testing idag. Jag hittade knappen till hennes trav *supernöjd* .. ja, blev jätte glad nu när jag vet hur jag gör exakt för att få fram traven :D:D!!!

*tips* bind aldrig upp en häst i träns.
sätt istället grimman runt halsen om hästen ska stå uppbunden med tränset på. och se till så den inte fastnar med tyglarna någonstans ev kliver på tyglarna för det kan skada munnen ganska så illa.
ramlar man av riskerar ju samma sak att hända.

men ha inte ångest gör bara inte om det igen;)

Em76, vad fin hon är! Tycker särskilt mycket om halsansättningen och bogarna. Hon påminner en del om sina halvsyskon på Gotland. I synnerhet Glampi, halsen, bogarna, korset, rent av kroppsbyggnaden i allmänhet tycker jag. Manen defenitivt. :) Trots att det skiljer några år.

Fyra år
glampiuppst.jpg

Glampi som liten spink
glampifin.jpg

Det ser härligt ut! Jag övervägde också det alternativet för ett tag sedan men kom fram till att det var bekvämare att rida med handhäst... =)

KL

Idag har jag pratat med vet igen. De har en vet som gör hälteutredningar med stegvis bedövning och ultraljud som antagligen....

//julia

påtal om handhäst och hälta....

red idag Thengill med Romeo som handhäst, detta är 3e gånger jag testar, första gången gick åt :devil: men har kommit på att det berodde på att jag hade spöet med mig, thengill blev jätterädd när jag röt åt romeo och råkade vifta med spöet samtidigt så det lämnade jag hemma andra gången + tog på Romeo ett träna=mkt god ide för han är sååååå jäkla pigg den lilla skiten så han ska vara först hela tiden tycker han och han är lite öm i fötterna så han springer i sidan hela tiden vilket är dubbelt så jobbigt men endå är han snabbare än thengill:rofl:

fast i thengills race galopp hinner han inte riktigt med ännu gör för ont i fötterna stackarn:crazy: har någon skor till min mini shettis som är mindre än 8cm breda fram och 6cm bak???

men idag gick de skitbra så ska iaf ha med Romeo 1 gång/ vecka när jag rider, de är så himla duktiga båda två thengill skitduktig att ridas med en hand och asbra att träna flytta honom med en hand och skänklarna.

men han verkar lite tveksam går inte fram lika bra som när man rider ensam men ja ska nog va tacksam för det, inte kul o skena precis heller 2 hästar brevid varann kan ju stressa upp varann rätt bra.

och t.o.m Leo var med(voffe) och vi mötte en bil och de gick skitbra det med.

ska be någon fota nåndag de ser nog rätt roligt ut oss 3 hihi. de i bilen såg ja flinade rätt bra:rofl:

forts,,,

sen hälta då...

tycker det verkar va många buke hästar som är halta/skadade nu???
för typ 2 veckor sen skulle jag kratsa hovarna och upptäckte en SKITSTOR sten i thengills hov, riktigt stor så jag knappt fick bort den och den hade tryckt på hans stråle så jag tänkte att nu får han sitt livs första hovböld det är ett som är säkert för han haltade som jag vet inte vad när jag gick med honom direkt efter att jag tatt bort den, han haltade inte när jag tog in han från hagen.

gick med han en bit för tänkte att det nog va bra att blodcirkulationen kom igång ordentligt för stålen var helt upptryckt:crazy:
han haltade först i skritt men sen haltade han bara i trav.

men tack och lov gick det iaf bort på en vecka och det blev ingen hovböld och vad jag kan märka nu så är han inte halt alls så det var verkligen skönt blev ororlig för att han skulle fått någon spricka i hovbenet eller nåt annat sånt orehört skoj:(

men tack och lov verkar jag haft tur denna gången med, detta var iaf första gången thengill haltade i hela sitt liv men det var ju förståligt.
stackarn.

men nu e de som sagt bra iaf så skönt.

håller på och hård tränar thengill mannen nu, han ska gå 2 gånger klättring/vecka, 2 gånger körning/vecka och 1 gång tömmkörning/vecka och ev 1dag till med valfritt.
annars 2 dagar vila efter varandra.

så ska se om det händer nåt med hullet, idag var det handhäst ridning och imorn är det körning:love: det är så jäkla kul att köra honom han älskar det.

forts...

senast jag körde var det skitmörkt ute jag såg inte vägen men thengill körde men hela vägen hem så duktig.
fattar inte hur han kan va så jäkla duktig att köra. älskar min plutt.

och så jäkla lydig alltså bara jag viskar prrooo så tvärstannar han och står blick stilla tills jag ber honom om annat.
när jag spänner för honom står han som gjuten i backen eller som ett tänt ljus tills jag ber han skritta iväg:)

så den inkörningen gjorde jag bra *tar åt mig äran*:angel:

vi körde hans favorit väg då med det är jättelång galopp backe som han bara älskar han drar verkligen järnet där och sattsa allt, måste köpa hjälm med visir det vet du med Salka
sen är det en underbar sträcka som han travar sååå bra på, riktigt travhäst trav alltså och riktigt taktfast. med massa massa sväv.

han är bara för underbar.

småkillarna är i full färd med att beta av nu och de mår med kalas.

älskar Romeo med för jag trodde ju att i princip alla shettisar rymmer och framförallt hingstar...men icke inte en enda gång sen jag köpte han har han försökt rymma:) och nu går han t.o.m på bara 2 trådar i en "plast" hage så jäkla duktig.

eller så är det min el som är bra:devil: skulle flytta en plast stolpe idag tänkte va lat och inte stänga av elen utan bara dra ner tröj ärmarna över händerna, hade 1lager jättetjock tröja och 1 lager tröja till och KÄNDE stöten tydligt endå:crazy: så jag stängde av elen illa kvickt kan jag ju säga.

tömkörde igår med skitpigg och härlig var thengill tränade galoppfattningar, skitduktig.

min snygging:love:
23292091.jpg

Hon är 5 år och jag har ridit henne i ca 3-4 veckor så jag vet inte direkt mycket. Dock så vet jag att kotledsinflammationen måste hon ha fått hos tränaren då jag ridit väldigt sparsamt i lugnt tempo, mycket skritt osv för vi har haft problem med bromsen, den har liksom inte existerat tills för 2 veckor sen. Det är också något jag fått bekräftat av 2 andra tränare och ägaren.

Det är inte min häst men jag har rätt mycket att säga till om ändå och anledningen till att hon fått inflammationerna är för att hon blivit riden på bogarna, med övervikt, i hård träning inför avelsvisning. Dock får ägaren berätta för tränaren om inflammationen, där drar jag min gräns.

Nu är det vila som sagt och när och om hon bedöms bli tillräckligt bra för att försöka visas igen ska jag och en helt annan tränare bygga upp henne tillsammans :)

Imorgon ska jag åka ut och gosa mule iaf :love:

Jag hade också velat rida och ha honom som handhäst, men jag har tyvärr inga "stabila" hästar som han kan gå bredvid:( Men cykling går det med!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Hedwig
·
Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 251
· Visningar
65 023
Senast: cherie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka